Определение по дело №750/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 август 2022 г.
Съдия: Цветомира Димитрова
Дело: 20227260700750
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 663

                                                        29.08.2022г., гр.Хасково

 

 

Административен съд – Хасково, в закрито съдебно заседание на двадесет и девети август две хиляди и двадесет и втора година в състав:

                                                                                               Съдия:  Цветомира Д.

 

като разгледа докладваното от съдия Д. ч.адм. дело № 750 по описа на Административен съд, гр. Хасково за 2022 година, взе предвид следното:

 

                 Производството е по  реда на чл. 197, от АПК, вр. с чл. 103, т.3 от АПК, вр. с чл. 99, т.6 от АПК

 

  Образувано е по жалба на П.Г.Ц. ***, депозирана чрез упълномощен представител, против отказ на Областен управител на Област Хасково да допусне възобновяване на производството по издаване на  своя заповед  № ДС-28-3 от 01.09.2019г., с която е одобрен плана на новообразуваните имоти  на ж.р.”К.”, гр.Х., в частта за имот с идентификатор 77195.744.278 обективиран в писмо № ДС-28-3(2) от 15.07.2022г.   

В жалбата се сочи, че през 2001г. жалбоподателката и съпругът й придобили, в режим на СИО, недвижим имот представляващ имот с планоснимачен № 1993 в местността „Каменец” по плана на града, одобрен със заповед № 969/1988г. с площ от 600 кв.м., ведно с построената в имота жилищна сграда. Понастоящем този поземлен имот бил с идентификатор № 77195.744.278 и съгласно издадена скица от СГКК – Хасково същия бил с площ 633 кв.м. и предназначение на територията – урбанизирана.  С Решение № 36-51 от 01.04.1998г. на ПК-Хасково  за възстановяване правото на собственост  на земи в съществуващи или възстановими стари реални граници в землището на гр. Хасково е признато правото на собственост на наследници на Р. Д. М. в съществуващи възстановими стари реални граници, върху нива от  10 500 дка находяща се в терен по пар.4 на гр.Х. в местността Ак Бунар. С процесната заповед бил одобрен помощният план на ж.р. К., съгласно който на наследниците на Р. М.бил възстановен именно поземленият имот на жалбоподателката. След влизане в сила на заповедта на областния управител на област Хасково, била издадена и заповед  № 1609/16.09.2021г. на  Кмета на Община Хасково,  с която на  наследниците на Р. М., при условията на  пар.4б, ал.1  от ПЗР на ЗСПЗЗ било възстановено правото на собственост върху ПИ с идентификатор  77195.744.278 в ж.р. К.

 Твърди, се че със заповедта на Областния управител на област Хасково жалбоподателката се запознала на 25.05.2022г., когато същата била получена по електронната поща на РС-Хасково, във връзка с образувано гражданско дело по обжалване на заповед № 1609 от 16.09.2021г. на Кмета на Община Хасково и именно от тази дата за оспорващата започнал да тече предвидения в чл. 102, ал.2 от АПК 3 месечен срок, тъй като оспорващата не била конституирана като страна в административното производство по изготвяне плана за новообразувани имоти, който бил утвърден и приет с оспорената заповед.

Сочи се, че от извадката на плана за новообразувани имоти  било видно, че  като собственик на процесния имот бил посочен единствено Ц. В. Ц. - съпруг на жалбоподателката. Всички съобщения в производството били адресирани само и единствено до него, като оспорващата не фигурирала в нито един документ. Обстоятелството, че П.Ц. не е била конституирана като страна  в административното производство съгласно пар.4к, ал.6 от ЗСПЗЗ, представлявало основание за възобновяването му  и провеждане на нова процедура  с нейно участие в частта, с която процесния поземлен имот  е бил включен в  плана за новообразуваните имоти  за ж.р. „К.”  гр.Х., при условията на  пар.4б, ал.1 от ПЗР на ЗСПЗЗ. Всеки от съпрузите  можел да упражнява самостоятелно гарантираните им от закона  права в административното производство и доколкото жалбоподателката била лишена от правото да защити своевременно правата си, то в случая следвало да намери приложение разпоредбата на чл.99, т.6, пр.1-во от АПК. Излагат се подробни доводи поради които се счита, че областният управител на област Хасково не е взел предвид, че редът по който се уведомяват адресатите на индивидуалните административни актове  противоречи на КРБ и ЕКЗПЧОС.

По изложените в жалбата съображения се моли за отмяна на оспорената заповед и възобновяване на административното производство по издаване на Заповед № ДС-28-3(1) от 06.07.2022г.  на Областния управител на област Хасково, с която е одобрен плана на новообразуваните имоти  на ж.р.”К.”, гр.Х., в частта за имот с идентификатор 77195.744.278 обективиран в писмо № ДС-28-3(2) от 15.07.2022г. Претендират се разноски. Прави се възражение за прекомерност на претендираното юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд - Хасково, след като се запозна с доказателствата по делото, намира за установено от фактическа страна следното:

              На 04.10.1987г. жалбоподателката сключила граждански брак с Ц.В. Ц., като в Агенция по вписванията не бил регистриран режим на имуществени отношения между двамата.

             На 22.03.2001г. съпругът на жалбоподателката придобил, посредством покупко – продажба, недвижим имот находящ се в гр. Х., ж.р. К. и представляващ  имот с планоснимачен № 1993  по плана на града, одобрен със Заповед №  969/88г., ведно с построената в имота сграда. Съгласно скица № 15-56213 от 21.01.2022г. на СГКК, гр.Хасково, придобитият по време на брака имот, в режим на СИО, представлява поземлен имот с идентификатор 77195.744.278, с площ от 633 кв.м., като в същия са построени две сгради.

Междувременно, на 01.04.1998г. с решение на Поземлена комисия гр.Хасково, от същата дата, на наследници на Р. Д. М.  е признато право на собственост в съществуващи (възстановими) стари реални граници върху имот представляващ нива от 10 500 дка, находяща се в терен по пар.4 на гр.Хасково, местността АК БУНАР и  им е възстановено правото на собственост върху същия. В решението е посочено, че  възстановяването ще се извърши  при условията на  чл. 28 от ППЗСПЗЗ, като имотните граници ще се  определят въз основа на  влезлия в сила  план на новообразуваните  имоти.

С Протокол № 6 от 16.07.2019г. на заседание на комисията по чл. 28б, ал.2 от ППЗСПЗЗ, назначена със Заповед № РД-14-9 от 08.04.2019г. на Областен управител на Област Хасково е бил приет плана на  новообразуваните имоти  на териториите по пар.4 и сл. от ПЗР на ЗСПЗЗ в цифров и графичен вид в М1:1000 и регистъра към него за ж.р. „К.”, гр.Х., община Хасково.

На заседание на комисията по чл. 28б, ал.2 от ППЗСПЗЗ, назначена със Заповед № РД-14-9 от 08.04.2019г. на Областен управител на Област Хасково, обективирано в протокол № 7 от 16.09.2019г.  са били разгледани постъпилите  искания и възражения до кмета на община Хасково за съобщения ПНИ за ж.р. К., сред които не е фигурирало такова депозирано от оспорващата или съпругът й. С решение обективирано в същия протокол комисията е  предложила на областния управител на област Хасково да  одобри в окончателен вид така приетия ПНИ за ж.р. К., гр. Хасково .

Със Заповед № ДС-28-3 от 18.09.2019г. на Областен управител на Област Хасково е одобрен плана на новообразуваните имоти  /ПНИ/ на жилищен район „К.” в землището на гр.Хасково, община Хасково, приет от комисията по чл. 28б, ал.2 от ППЗСПЗЗ.

Заповедта била обнародвана в ДВ бр. 77 от 01.10.2019г.

Със Заповед № 1609 от 16.09.2021г. на Кмета на Община Хасково е възстановено правото на собственост при условията на пар.4б, ал.1 от ПЗР на ЗСПЗЗ на наследниците на Р. М.върху недвижим имот представляващ  новообразуван имот в строителни граници определени с околовръстен полигон с идентификатор 77195.744.278 находящ се  в гр. Х., ж.р. К..

С молба вх. № ДС-28-3(1) от 06.07.2022г. П.Г.Ц. поискала от Областния управител на Област Хасково да бъде възобновено производството по издаване на  негова Заповед № ДС-28-3 от 18.01.2019г., в частта й с която се възстановява право на собственост върху съсобственият й имот, поради допуснато съществено нарушение, тъй като не е била конституирана като страна в административното производство.

 С писмо ДС 28-3(2) от 15.07.2022г., областния управител на Област Хасково отказал да допусне  възобновяване на административното производство по издаване на процесния административен акт, в частта му касаеща имот с идентификатор 77195.744.278.

Писмото било съобщено на П.Ц. на 19.07.2022г. на посочения в молбата за възобновяване съдебен адрес.

 Жалбата срещу процесния отказ е депозирана до  Административен съд  гр. Хасково, чрез административният орган  на 25.07.2022г. и заведена с вх. № ДС-28-3(3) от същата дата.

Въз основа на така установената фактическа обстановка, съдът формира следните изводи от правна страна:

Жалбата, като подадена от легитимирано лице с правен интерес от оспорване, в установения в чл.197 от АПК 14 - дневен срок и против подлежащ на съдебно обжалване акт, е процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна, но не по изложените в нея съображения.

Обжалваният акт е издаден от компетентен  по смисъла на чл.99, ал.1, хип.2-ра от АПК орган - Областен управител на Област Хасково, който е издал процесният не подлежащ на обжалване по административен ред, акт.

Като засягаща стабилитета на административния акт, процедурата по възобновяване е строго регламентирана в АПК и може да бъде проведена само в нормативно установените срокове и на посочените в чл. 99 от АПК основания, по инициатива на административния орган, на прокурора, на омбудсмана или по искане на страна в производството в случаите на чл. 99, т. 2-т.7 АПК (чл. 100 от АПК). Само при спазване на предвидените в нормата на чл. 102 АПК срокове и при наличие на изчерпателно посочените в чл. 99 АПК предпоставки, органът може да възобнови приключилото административно производство, да преодолее формалната законна сила на вече издадения акт и да се произнесе с нов акт по вече решения от него въпрос. В този смисъл трайната практика на ВАС изразена в Решение № 8013 от 14.06.2018 г. по адм. д. № 10766 / 2017 на Върховния административен съд, Решение № 3984 от 19.03.2019 г. по адм. д. № 11271 / 2018 на Върховния административен съд Решение № 9172 от 31.07.2015 г. по адм. д. № 13400 / 2014 на Върховния административен съд и др.

Производството пред съответния компетентен административен орган се образува при депозиране на молба за възобновяване  и следва да се провежда при спазване разпоредбите на чл.103,ал.1 и ал.2  от АПК, като органът е длъжен да конституира служебно  като страни в производството по възобновяване третите лица придобили права от административният акт, и проведе същото по реда на глава шеста от АПК. Последното означава, че органът следва да извърши преценка за допустимостта на  депозираното искане, като събере доказателства за депозирането му в срок и от надлежно лице. В случая тези императивни изисквания не са спазени. Не е  изследван въпроса за допустимостта на искането и в частност дали същото е депозирано в  преклузивният срок  визиран в чл.102 от АПК, като в тази насока не са събрани доказателства и по преписката такива не са налични. Това обстоятелство обаче е от съществено значение, доколкото сроковете за възобновяване на производство по издаване на административен акт са преклузивни и изтичането им погасява възможността за отмяна на влезлия в сила административен акт. Съответно при депозиране на искането извън предвидения в закона срок искането би било недопустимо. В случая органът нито е изложил съображение за това дали счита, че производството е допустимо, нито е събрал доказателства за срочността на подаденото искане за възобновяване. Не са събрани и доказателства относно обстоятелството дали процесната заповед №ДС-28-3 от 18.09.2019г. е била обжалвана по съдебен ред в частта й касаеща имот с идентификатор 77195.744.278, в който случай производството по възобновяване също би било недопустимо.  Същевременно органът се е произнесъл с акт по същество, но без да е конституирал, като заинтересовани страни в производството лицата за които процесната заповед, в частта й в която се иска възобновяване са придобили права и по този начин ги е лишил от възможността да участват в административното производство. Такива са налице и това са лицата визирани в регистъра към заповедта. Тези нарушения са съществени поради което само на това основание оспореният акт подлежи на отмяна, а преписката следва да бъде върната на органа за ново произнасяне по депозираното искане за възобновяване. След връщане на преписката органът следва да издири и конституира като страни в производството лицата за които акта чието възобновяване в частта касаеща имот с идентификатор 77195.744.278 ж.р. К., гр.Х. е благоприятен, събере всички относими доказателства необходими му за извършване преценка относно депозирането на искането в законоустановения преклузивен срок и относно наличие на обжалване по съдебен ред на процесната заповед в частта й касаеща цитирания по-горе имот. Едва след като събере релевантните обстоятелства и ако прецени, че искането е допустимо и подадено при спазване хипотеза 1 или 2 на чл.102, ал.2 от АПК(съобразявайки основанието на което се иска възобновяване на производството и дали същото е настъпило преди или след издаване на акта чието възобновяване се иска)органът следва да се произнесе по същество, като издаде мотивиран  акт.

 Предвид изложеното, частната жалба е основателна, оспореният акт следва да бъде отменен, а преписката следва да се върне на органа за ново произнасяне при спазване указанията на съда в мотивите на настоящото определение.

При този изход на спора основателна се явява претенцията на жалбоподателката за присъждане на сторените по делото разноски. Такива се установява, че са направени в размер от 10.00 лева представляващи внесена дължима държавна такса за образуване на съдебното производство и следва да бъдат присъдени именно в този размер.

               Водим от горното, съдът

 

 

 

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

  ОТМЕНЯ отказ на Областен управител на Област Хасково обективиран в писмо № ДС-28-3(2) от 15.07.2022г.   

ВРЪЩА делото като преписка на Областен управител на Област Хасково за ново произнасяне, при съобразяване указанията на съда дадени в мотивите на настоящото определение.

              ОСЪЖДА Областна администрация Хасково да заплати на П.Г.Ц., с ЕГН ********** ***, разноски по ч.адм.дело №750/2022г. по описа на АДмС-Хасково в размер на 10.00 лева. 

              Определението подлежи на обжалване с частна жалба от страните, участващи в административното производство пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му. 

 

                                                                                                           Съдия: