Решение по дело №253/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 249
Дата: 19 ноември 2019 г.
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20197130700253
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

         Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

             

           гр. Ловеч, 19.11.2019 г.

        В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ, втори касационен състав в открито съдебно заседание на дванадесети наември две хиляди и деветнадесета година в състав:

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:Габриела Христова                                                                     ЧЛЕНОВЕ:Любомира Кръстева

                                                                   Мирослав Вълков

при секретаря Татяна Тотева и в присъствието на прокурора Кирил Петров, като разгледа докладваното от съдия Кръстева к.а.д.№ 253/2019 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл.63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

С Решение № 523/19.07.2019 г. на Плевенски районен съд, постановено по НАХД № 756/2019 г. по описа на съда е отменено Наказателно постановление № 2018-0042203/18.07.2018 г. издадено от Директора на РД – Русе към КЗП, с което на „Българска телекомуникационна компания“ ЕАД ЕИК831642181, гр.София р-н Младост бул.Цариградско шосе №115И, с управител А.И.Д., на основание чл. 222а и чл. 231 от Закон за защита на потребителите е наложена имуществена санкция в размер на 3000 /три хиляди/ лв., за нарушение на чл. 113, ал. 1 от Закон за защита на потребителите.

Срещу решението е подадена касационна жалба от РД – Русе към КЗП. Иска се отмяна на решението на РС Плевен и потвърждаване на издаденото НП. В съдебно заседание касаторът не се представлява.

Ответникът по делото не се представлява.

Представителят на Окръжна прокуратура Ловеч дава мотивирано становище за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд - Ловеч, втори касационен състав намира касационната жалба за процесуално допустима, като подадена от надлежно легитимирана страна в законоустановения срок.

Разгледана по същество касационната жалба е неоснователна.

За да постанови този резултат, районният съд е приел, че при издаването на процесното НП са допуснати нарушения на материалния закон и съществени процесуално-правни нарушения.

От събраните доказателства е видно, че от потребителя А. са налице три рекламации за 2017 г., отразени в регистъра на търговеца – на 09.06.2017 г., 30.06.2017 и 13.09.2017 г.

При извършената проверка от служители на КЗП на 12.12.2017 г., в констативния протокол, съставен при проверката, е посочено, че телефонът на потребителя се намира все още в търговския обект, след като А. е отказал да получи стоката на 15.11.2017 г. след ремонт.

В АУАН и в НП нарушението е описано като: „търговецът БТК ЕАД не е привел стоката мобилен телефон … в съответствие с договора за продажба до 08.03.2018 г.“. Като нарушен е посочен чл. 113, ал. 1 от ЗЗП.

По делото няма никакви доказателства за направена рекламация след 13.09.2017г.

Съгласно чл. 113, ал. 1 от ЗЗП, когато потребителската стока не съответства на договора за продажба, продавачът е длъжен да я приведе в съответствие с договора за продажба. Ал. 2 определя срока, в който трябва да се извърши привеждането на потребителската стока в съответствие с договора за продажба - един месец, считано от предявяването на рекламацията от потребителя.

От данните в административно-наказателната преписка е видно, че последната, трета рекламация през 2017 г. е направена на 13.09.2017 г. Срокът за отстраняване на недостатъците на стоката по тази рекламация изтича на 13.10.2017 г. Налице са доказателства, че на 15.11.2017 г. стоката е била върната от сервиз в търговския обект и на разположение за получаване от потребителя, като той е отказал да получи стоката, без да направи нова рекламация или да поиска замяна на стоката.

На 12.12.2017 г. при извършената проверка административният орган е узнал всички обстоятелства във връзка с извършеното нарушение и нарушителя. От съдържането на съставения Констативен протокол №К-0257801 от същата дата е видно, че длъжностни лица на КЗП са установили, че стоката е в търговския обект, с приложени протокол от сервиз и карта за търговска гаранция Т.е. към 12.12.2017 г. са били открити и нарушението, и нарушителят.

На 09.01.2018 г. е дадено предписание стоката да се приведе в съответствие с договора за продажба до 25.01.2018 г.

С АУАН №К-0042203 от 08.03.2018 г. е установено нарушение на чл. 113, ал. 1 от ЗЗП, т.е. непривеждане на стоката в съответствие с договора за продажба до 08.03.2018 г. по чл. 222а от ЗЗП, а не нарушение по чл. 230 от ЗЗП – неизпълнение на задължително предписание на контролен орган за защита на потребителите за отстраняване на несъответствия.

Няма данни на 08.02.2018 г. да е правена рекламация, която да не е изпълнена от търговеца в срока по чл. 113, ал. 2 от ЗЗП до 08.03.2018 г.

Последната доказана по делото рекламация е от 13.09.2017 г., срокът за привеждане на стоката в съответствие е изтекъл на 13.10.2017 г. На 15.11.2017 г. стоката безспорно е била върната от сервиз и на разположение на потребителя, който е отказал да я получи. Няма нова рекламация, предявена сред тази дата.

Следователно не е доказано, че към 08.03.2018 г. е било налице нарушение на чл. 113, ал. 1 от ЗЗП, наказуемо по чл. 222а от ЗЗП, тъй като няма никакви доказателства, че към тази дата е изтекъл срок по чл. 113, ал.2 от ЗЗП по подадена рекламация. Към 08.03.2018 г. не е налице бездействие на търговеца, съставомерно по чл. 222а от ЗЗП във вр. с чл. 113, ал. 1 от ЗЗП.

Ако е налице нарушение, то съдът намира, че то би могло да се квалифицира по чл. 230 от ЗЗП, но процесното НП не е издадено за такова нарушение.

С обжалваното решение ПлРС е отменил издаденото НП, като е приел, че нарушението, описано в обжалваното НП, не е извършено. Касационният състав споделя изложените от първо-инстанционния съд мотиви и намира изводите му за правилни и законосъобразни, тъй като липсват доказателства за направена рекламация на 08.02.2018 г., за която на 08.03.2018 г. да е изтекъл срокът по чл. 113, ал. 2 от ЗЗП, за да се счита, че е налице бездействие да се приведе стоката в съответствие с договора точно до тази дата.

По изложените съображения и на основание чл.63 от ЗАНН във вр. с чл. чл.221 ал.2 от АПК, Ловешки административен съд, втори касационен състав,

 Р Е Ш И:

    ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 523/19.07.2019 г. на Плевенски районен съд постановено по НАХД № 756/2019 г. по описа на същия съд, като законосъобразно.

         Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

        

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

                                     

                                                                  ЧЛЕНОВЕ: