Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Добрич, 18.11.2019г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Районен съд – гр. Добрич, Наказателна колегия, Петнадесети състав, в
публичното съдебно заседание на седемнадесети септември две хиляди и деветнадесета
година в състав:
Председател: Мариана Момчева
при участието на
секретаря Милена Александрова
разгледа
докладваното от съдия Момчева а.н.д. № 1042 по описа на Добричкия районен съд
за 2019г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от „*** Д.” АД, със седалище и адрес на управление:
гр. Д., бул. „***, ЕИК ***, представлявано от Изпълнителния директор С.К.С.
срещу НП № 01 – 2600/3900 от 09.07.2019, издадено от Ж.Т.Ж. Изпълнителен
директор на Държавен фонд „Земеделие“, със седалище гр. С., с което на
жалбоподателя за нарушение по чл. 72а ал. 1 предложение второ от Закона за
прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на
Европейския съюз /Загл. изм., ДВ, бр. 99 от 2013г./ във вр.
с чл. 5 от Наредба № 1/2015г. за договорните отношения в сектора на млякото и
условията и реда за признаване на организации на производители, техни асоциации
и междубраншови организации в сектора на млякото и
млечните продукти на основание чл. 72а ал. 1 във вр.
с чл. 74 ал. 4 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на
земеделски продукти на Европейския съюз /Загл. изм., ДВ, бр. 99 от 2013г./ е
наложена имуществена санкция в размер на 5 000.00 лева.
С жалбата се прави искане наказателното постановление да бъде отменено.
В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуалния представител на
жалбоподателя.
Въззиваемата страна, редовно
уведомена, чрез процесуалния си представител изразява становище – наказателното
постановление, като правилно и законосъобразно следва да бъде потвърдено.
Добричкият районен съд, като прецени събраните доказателства, становищата
на страните, намира за установено следното:
Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения срок. Независимо от
основанията, посочени в жалбата, съдът подложи на цялостна проверка обжалваното
наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната
проверка.
Като нарушение на жалбоподателя е вменено, следното:
При извършена проверка на място съгласно Заповед № 372591/01.03.2019г. в
периода 11.03.2019г. – 19.03.2019г. в МПП на бенефициента в гр. Д., бул. „***,
който е регистриран като първи изкупвач на сурово
мляко в МЗХГ е констатирано, че за проверявания период 01.04.2018г. –
31.12.2018г. в МПП, на 10.06.2018г. е изкупувал сурово краве мляко от един
производител без регистрационен договор.
Така съставено, наказателното постановление е издадено от компетентен орган
и в кръга на неговите правомощия, но при допуснати съществени процесуални
нарушения на административно – производствените правила и материалния закон,
довели до ограничаване правото на защита на жалбоподателя.
На първо място нарушението не е индивидуализирано по надлежния ред.
Съобразно разпоредбите на чл. 42 т. 3 и т. 4 и чл. 57 ал. 1 т. 5 от ЗАНН,
съдържанието на АУАН и НП следва да съдържа описание на нарушението и
обстоятелствата, при които то е извършено, като изрично бъдат посочени датата и
мястото на извършването му и доказателствата, които го потвърждават. Направеното
описание в АУАН и в издаденото въз основа на него наказателно постановление не
съответства на законовото изискване за описание на нарушението, което следва да
включва посочване на елементите на състава, които са нарушени, както и на
обстоятелствата, при които тези елементи са осъществени – чл. 42 т. 3 и т. 4 и
чл. 57 ал. 1 т. 5 от ЗАНН.
Констатирано е, че на 10.06.2018г. дружеството е изкупувало сурово краве
мляко от един производител без регистриран договор, като не е конкретизирано
кой е този един производител без регистриран договор – не са посочени
индивидуализиращи данни за производителя като фирма, седалище, адрес на
управление, ЕИК. Не е посочена датата на сключения договор с производителя. По
този начин не би могла да бъде направена преценка дали „*** Д.“ АД, като първи изкупвач е изпълнило задължението си по чл. 55б ал. 5 от
Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на
Европейския съюз /Загл. изм., ДВ, бр. 99 от 2013г./ да регистрира в областната
дирекция на ДФ „Земеделие“ договора за доставка на сурово мляко в 14 – дневния
срок от неговото сключване. Не е ясно от коя дата се приема, че е налице
неизпълнение за регистрация на договора. Липсва задължителен реквизит на АУАН и
НП – дата на извършване на нарушението. Не е посочено къде е изкупувано
суровото мляко – липсва задължителен реквизит на АУАН и НП – място на
извършване на нарушението.
Неспазването на така установените нормативни изисквания, има за последица
постановен в съществено нарушение на закона акт, а именно нарушение на чл. 42
т. 4 съответно и чл. 57 ал. 1 т. 5, предл. първо от
ЗАНН. Разпоредбите на закона са ясни,
категорични и точни. АУАН и НП трябва да
съдържат описание на нарушението. Това посочване трябва да е конкретно и
небудещо съмнение. Тези реквизити не могат да бъдат извличани по пътя на
формалната или правната логика или по тълкувателен път от съдържанието на други
документи по административнонаказателната преписка.
Допуснатото нарушение на процесуалните правила в хода на административнонаказателното производство е съществено, тъй
като от една страна е накърнило правото на защита на санкционираното лице, като
е препятствало възможността му да разбере за какво конкретно нарушение е
ангажирана неговата отговорност, за да организира адекватно защитата си, а от
друга страна, е препятствало възможността за осъществяване на адекватен съдебен
контрол срещу наказателното постановление. То съставлява абсолютно основание,
обуславящо незаконосъобразността и отмяната на наказателното постановление,
само на това процесуално нарушение.
На второ място съобразно разпоредбата на чл. 72а ал. 1 от Закона за
прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на
Европейския съюз /Загл. изм., ДВ, бр. 99 от 2013г./ на лице, което изкупува
сурово мляко с цел преработка или препродажба от производител без регистрация
като първи изкупвач и/или без договор, регистриран по
реда на чл. 55б ал. 5, освен в случаите по чл. 55б ал. 2 се налага глоба или
имуществена санкция от 5 000 до 20 000 лева. Първата хипотеза се
отнася за случаите, в които лице, което изкупува сурово мляко с цел преработка
или препродажба от производител няма регистрация като първи изкупвач.
Втората хипотеза се отнася за случаите, в които лице, което изкупува сурово
мляко с цел преработка или препродажба от производител няма регистрация като
първи изкупвач и няма регистриран по реда на чл. 55б
ал. 5 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски
продукти на Европейския съюз /Загл. изм., ДВ, бр. 99 от 2013г./ договор.
За да се приложи санкционна норма на чл. 72а ал. 1 от Закона за прилагане
на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз
/Загл. изм., ДВ, бр. 99 от 2013г./ следва лицето, което изкупува сурово мляко
от производител с цел преработка или препродажба да няма регистрация като първи
изкупвач, каквато жалбоподателят има, или да няма
регистрация като първи изкупвач и да няма регистриран
по реда на чл. 55б ал. 5 от Закона за прилагане на Общата организация на
пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз /Загл. изм., ДВ, бр. 99 от
2013г./ договор. Така описаното в АУАН и НП нарушение не попада в нито една от
двете предвидени от законодателя хипотези, включени в санкционната норма на чл.
72а ал. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на
земеделски продукти на Европейския съюз /Загл. изм., ДВ, бр. 99 от 2013г./. За
да е налице хипотеза на чл. 72а ал. 1 предл. 2 от
Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на
Европейския съюз /Загл. изм., ДВ, бр. 99 от 2013г./, която административнонаказващият
орган е приел, че има трябва „*** Д.“ АД да няма регистрация като първи изкупвач и да няма регистриран по реда на чл. 55б ал. 5 от
Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на
Европейския съюз /Загл. изм., ДВ, бр. 99 от 2013г./ договор. А в случая няма
спор, че „*** Д.“ АД има регистрация в МЗХГ като първи изкупвач.
На трето място неправилно е посочена като нарушена правната норма на чл.
72а ал. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на
земеделски продукти на Европейския съюз /Загл. изм., ДВ, бр. 99 от 2013г./.
Нарушената норма е чл. 55б ал. 5 от Закона за прилагане на Общата организация
на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз /Загл. изм., ДВ, бр. 99
от 2013г./, съобразно която договорите за доставка на сурово мляко от всички
видове млека се регистрират от първия изкупвач в
областната дирекция на Държавен фонд „Земеделие“ по адреса на дейността на изкупвача в 14 – дневен срок от сключването. Т.е. правилото
за поведение се съдържа в чл. 55б ал. 5 от Закона за прилагане на Общата
организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз /Загл. изм.,
ДВ, бр. 99 от 2013г./, а нарушаването му е основание за налагане на санкцията
по чл. 72а ал. 1 от същия закон.
Поради това, издаденото наказателно постановление следва да бъде отменено с
произтичащите от закона последици.
По изложените съображения и
на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ НП № № 01 – 2600/3900 от 09.07.2019, издадено от Ж.Т.Ж. Изпълнителен
директор на Държавен фонд „Земеделие“, със седалище гр. С., с което на „*** Д.”
АД, със седалище и адрес на управление: гр. Д., бул. „***, ЕИК ***, представлявано
от Изпълнителния директор С.К.С. за нарушение по чл. 72а ал. 1 предложение
второ от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски
продукти на Европейския съюз /Загл. изм., ДВ, бр. 99 от 2013г./ във вр. с чл. 5 от Наредба № 1/2015г. за договорните отношения
в сектора на млякото и условията и реда за признаване на организации на
производители, техни асоциации и междубраншови
организации в сектора на млякото и млечните продукти на основание чл. 72а ал. 1
във вр. с чл. 74 ал. 4 от Закона за прилагане на
Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз
/Загл. изм., ДВ, бр. 99 от 2013г./ е наложена имуществена санкция в размер на 5
000.00
лева.
Решението подлежи на обжалване
с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд – гр. Добрич в 14 –
дневен срок от уведомяването на страните.
Председател:
/М. Момчева/