Определение по дело №749/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 2203
Дата: 23 ноември 2022 г.
Съдия: Яница Събчева Събева Ченалова
Дело: 20227240700749
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е   2203

Гр. Стара Загора, 23.11.2022 г.

 

    Старозагорският административен съд, в закрито заседание на двадесет и трети ноември през две хиляди двадесет и втора година, осми състав:

СЪДИЯ: ЯНИЦА ЧЕНАЛОВА

като разгледа  адм. дело № 749 описа за 2022 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по искова молба от П.Ж.П.,***, за присъждане на обезщетение в размер на 300 000 лв. за имуществени вреди и в размер на 200 000 лв. за неимуществени вреди.  Като ответници, включително след уточнението, са посочени различни физически лица /Кичка Господинова, Капка Воинска, А.И.П., К. П. С., Д.Ж.А., К.Г.Д./, както Прокуратурата на РБ, Данъчна служба Хасково, Агенция по геодезия, картография и кадастър Хасково, Агенция по вписванията Хасково.

В сезиращия процесуален документ е посочено правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, но заявената претенция за присъждане на претендираното обезщетение, съгласно твърденията в исковата молба и уточнението към нея, не насочва на факти, изпълващи фактическия състав на иска по чл.1, ал.1 от ЗОДОВ.

Съдът намира, че така предявената искова претенция не му е подсъдна. По аргумент от разпоредбата на чл.128, ал.1, т.6, предл.1 от АПК подведомствени на административните съдилища са исканията за обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица. Съгласно чл.1, ал.1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, като исковете се разглеждат по реда на глава единадесета от АПК.

Съгласно чл. 203, ал. 1 и ал.2 от АПК исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица, се разглеждат по реда на тази глава, като за неуредените въпроси се прилага ЗОДОВ или ЗИНЗС. Законодателят въвежда като абсолютна процесуална предпоставка за иск по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ изискването по чл. 204, ал. 1 от АПК искът да се предяви след предварителна отмяна на незаконосъобразния административен акт по съответния ред, като по чл. 204, ал. 2 от АПК е допустимо обективно съединяване на жалба срещу административен акт с искова молба за присъждане на обезщетение. Нито в исковата молба, нито в уточняващата молба са наведени конкретни факти за предварително отменен административен акт. Едновременно с това, не се твърди нищожност на административен акт или оттегляне на такъв от издателя му по смисъла на чл. 204, ал. 3 от АПК. Тоест посоченият по-горе процесуален ред за търсене на обезщетения е приложим само когато претендираните вреди са пряк и непосредствен резултат от правни актове на административен орган, които са обявени за незаконосъобразни, както и/или от незаконосъобразно фактически действия/бездействия на длъжностни лица, извършени при или по повод изпълнение на административна дейност от тези органи /съотв. длъжностни лица/. Вредата, чиято обезвреда може да иска едно лице, следва да е следствие на акт на административен орган или на действие/бездействие на длъжностно лице при този орган и да е при или по повод на изпълнявана административна дейност.

При посочения от ищеца кръг ответници, преобладаващата част от  които нямат качеството на административни органи, нито извършват административна дейност, при изпълнението на която да постановяват административни актове, а за онези от тях, които са административни органи не се сочат факти, които да обосноват специалния ред по АПК, то следва извод, че предявеният иск не е подведомствен на административен съд, нито може да бъде правно основан на чл.1, ал.1 от ЗОДОВ, вр. чл. 203 и сл. от АПК. Касае се за спор, който подлежи на разглеждане по общия исков ред и компетентен да се произнесе по него, с оглед цената на исковата претенция, е Окръжен съд - Стара Загора.

Предвид изложеното и на основание чл.135, ал.2 от АПК, съдът следва да изпрати исковата молба на Окръжен съд - Стара Загора за разглеждането й по компетентност, с оглед на което

О П Р Е Д Е Л И:

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 749/2022 г. по описа на Административен съд – Стара Загора.

ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Окръжен съд – Стара Загора.

Определението е окончателно.

СЪДИЯ: