Р Е Ш Е Н И Е
Номер 1591/16.8.2019г. Година 2019 Град Варна
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският районен съд четвърти състав
На дванадесети август Година две хиляди и деветнадесета
В публичното съдебно заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : АТАНАС ШКОДРОВ
като разгледа докладваното от Председателя наказателно административен характер дело номер 2260 по описа за две хиляди и деветнадесета година.
Р Е Ш И:
ИЗМЕНЯ НП№ 03-009911/08.08.2018г. на Директор на Дирекция "Инспекция по
труда" - Варна, с което на „С.Т.2.”
ЕООД е наложено административно наказание „Имуществена санкция" в размер
на 300 лева, на основание чл. 415в ал.1
от КТ като НАМАЛЯВА размера на наложеното административно наказание имуществена санкция от 300 лева на 100
лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Варненския административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
МОТИВИ:Производството е с правно основание чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на представляващ санкционираното дружество против Наказателно постановление на Директор на Дирекция "Инспекция по труда" - Варна, с което е наложено административно наказание „Имуществена санкция" в размер на 300 лева, на основание чл. 415в ал.1 от КТ.
С жалбата се навеждат твърдения, че в нарушение на ЗАНН в АУАН не става ясно кое е лицето, положило подпис като свидетел на нарушението. Не били записани в АУАН възраженията на представителя на дружеството. Не било връчено копие от декларацията на лицето Г.А..
Формулира се искане за отмяна на наказателното постановление. Алтернативно се иска намаляване размера на наложеното административно наказание.
В съдебно заседание жалбата се поддържа от процесуален представител.
По същество се поддържат само основанията за изменяне на НП към минимален размер, наведени с жалбата.
Представител на въззиваемата страна излага доводи за неоснователност на жалбата и моли съда да потвърди НП като правилно и законосъобразно.
Съдът, въз основа на събраните по делото доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:
На 18.07.2018г. служители на Дирекция “Инспекция по труда”-Варна, сред които св. И. и св. М., извършили проверка за спазване на трудовото законодателство от страна на „С.Т.2.“ ЕООД в обект – хотел „Елена“, находящ се в гр.Варна, кк. „Зл. Пясъци“.
При проверката били установени работещи в обекта- на регистратура, на лоби – бар и в кухнята. Едно от лицата, които полагали труд бил св. А., който работел като барман в олбекта.
На св. А. била предоставена за попълване декларация, в която той отразил параметри на установеното между него и дружеството трудово правоотношение.
Била извършена проверка на книгата за инструктаж. При това било установено, че в книгата за начален инструктаж липсва вписване на проведен такъв инструктаж на Г.А.А.. За констатираното при проверката бил съставен Протокол № ПР1825105/31.07.2018г.
На същата дата срещу дружеството бил съставен акт за установяване на административно нарушение, в който било посочено че в качеството си на работодател не е документирал начален инструктаж в книгата за инструктаж провеждането на начален инструктаж по безопасност и здраве , при работа на лицето Г.А.А.. За дата на извършване на нарушението била посочена датата на проверката, при която лицето било установено да престира труд в обекта. Нарушението било квалифицирано като такова по чл.11 ал.5 вр. чл.12 ал.1 от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 г. за условията и реда за провеждането на периодично обучение и инструктаж на работниците и служителите по правилата за осигуряване на здравословни и безопасни условия на труд. Актът бил предявен на представляващ дружеството, като в съдържанието му не били вписани възражения. Възражения не постъпили по АНП и впоследствие, в законоустановения срок.
Копие от книгата за инструктаж било приложено по административно наказателната преписка.
Въз основа на акта за установяване на административно нарушение, административно – наказващият орган издал наказателно постановление № 03 – 009911/08.08.2018г. , с което изцяло възприел фактическите констатации, изложени в акта за установяване на административно нарушение и при правна квалификация на нарушението по чл.11 ал.5 вр. чл.12 ал.1 и ал.2 от Наредба № РД-07-2 от 16.12.2009 г. е отчел отстраняването на нарушението и е наложил наказание на основание чл.415в ал.1 от КТ над минимално предвидения размер.
Горната фактическа обстановка се потвърждава от събраните по делото доказателства – показанията на св. И., св. М. и св. А., както и писмените такива, приобщени към доказателствения материал по делото в хода на съдебното следствие: констативни протоколи ; копие от книга за проведен начален инструктаж на работници и др.
При проверка на съставения акт за установяване на административно нарушение и издаденото въз основа на него наказателно постановление, съдът констатира, че същите са издадени при спазване на всички срокове и процедури, предвидени в ЗАНН : Акта за установяване на административно нарушение е съставен в тримесечния срок от откриване на нарушителя, съобразно изискването на чл.34 ал.1 от ЗАНН; спазен е тридневния срок за възражения по АУАН; наказателното постановление е било издадено в рамките на предвидения в ЗАНН шестмесечен срок за издаването му. И акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление съдържат реквизитите по чл.42 и чл.57 от ЗАНН.
Проверяващите обективно и пълно са изяснили фактическата обстановка, като са събрали безспорни доказателства за извършеното нарушение, установявайки положилото труда лице, характеристиките и времетраенето на трудовото правоотношение, както и липсата на вписване на проведен начален инструктаж по безопасност и здраве при работа в книгата за начален инструктаж. По АНП са събрани доказателства в подкрепа на твърдяното за извършено административно нарушение. В съдържанието на съставения акт за установяване на административно нарушение се съдържа подробно описание на самото нарушение, както и на обстоятелствата на извършването му. Посочена е и правилната правна квалификация по КТ, както и правилно е определено административнонаказателно отговорното лице.
Съдът намери, че административно наказващият орган правилно е определил санкционната норма и вида на административното наказание, но неправилно е бил преценен размера на наказанието. Извършването на нарушение за първи път и липсата на данни от нарушението да са произтекли вредни последици за работника, обосновават налагане на наказание в минимален размер и в този смисъл съдът намери, че наказателното постановление следва да бъде изменено.
Що се отнася до наведените с жалбата основания за отмяна на наказателното постановление, съдът намери същите за неоснователни предвид на следното :
С жалбата се навеждат твърдения, че в нарушение на ЗАНН в АУАН не става ясно кое е лицето, положило подпис като свидетел на нарушението.
Съдът не споделя възразеното, доколкото , видно от съдържанието на АУАН, лицето, подписало същото като свидетел е индивидуализирано посредством трите си имена, ЕГН и адрес за призоваване.
Счита се, че не са били записани в АУАН възраженията на представителя на дружеството.
Доколкото АУАН е предявен на представител на дружеството и същия е имал възможност в изрично предвидената графа от съдържанието на АУАН, да изложи своите обяснения или възражения, но не е сторил това, съдът намери, че възражението е неоснователно. Следва да се отбележи и, че възражения не са били депозирани в законоустановения срок, каквото действие логично произтича в случай, че представляващия дружеството е имал възражение срещу съставения АУАН.
Сочи се, че не и било връчено копие от декларацията на лицето Г.А..
Такова задължение за органите на „ИТ“ не съществува, но за пълнота следва да се отбележи, че ако за декларатора или за дружеството е възникнала необходимост от снабдяване с такова копие, то същото е било възможно чрез депозиране на молба по административно наказателната преписка.
Изложеното по- горе мотивира съда да измени наказателното постановление като намали размера на наложеното наказание до предвидения в закона минимален размер.
Водим от горното, съдът постанови решението си.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: