Определение по дело №112/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 юни 2022 г. (в сила от 23 юни 2022 г.)
Съдия: Росица Веселинова Чиркалева-Иванова
Дело: 20227260700112
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 436

 

 

                                                  07.06.2022г., гр.Хасково

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО, в закрито заседание на седми юни през две хиляди двадесет и втора година в състав                   

                 

                                                                СЪДИЯ: РОСИЦА ЧИРКАЛЕВА

 

разгледа докладваното от съдия Чиркалева адм.дело № 112/2022г. и за да се произнесе взе предвид следното:    

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).                                                                                                                                                        

 

Делото е образувано по жалба на М.П.Д. ***, подадена чрез пълномощник, срещу Писмо с изх.№ 02-260-6500/35#2 от 01.02.2022г. на зам.изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ).

В жалбата се твърди, че с оспореното писмо на жалбоподателя се отказва изплащането на помощ по схема за предоставяне на държавна помощ de minimis, съгласно Регламент /ЕС/ 1408/2013, изменен с Регламент /ЕС/2019/316 на регистрираните тютюнопроизводители. В тази връзка се релевират съображения за незаконосъобразност на оспорения акт.

Делото е разгледано в открито съдебно заседание на 12.04.2022г., като с протоколно определение от същата дата е даден ход по същество.

В срока за произнасяне, съдът отменя протоколно определение от 12.04.2022г. за даване ход по същество и изиска от ДФЗ в 7-дневен срок от съобщението да представи заверено копие на подаденото от страна на жалбоподателя М.П.Д. заявление за кандидатстване по схема за предоставяне на държавна помощ de minimis, за бюджетните 2020-2022г., както и заверено копие на решения на Управителния съвет на ДФЗ по протокол №182 от 15.10.2021г.

В изпълнение на определението на съда, с писмо изх.№01-261-1100/16#2 ДФЗ уведомяват, че заявление за кандидатстване по схемата за предоставяне на държавна помощ de minimis не може да бъде предоставено, тъй като такова не е входирано от страна на жалбоподателя. Към писмото прилагат заверен препис от Протокол №182 от 15.10.2021г., в който са обективирани решения на Управителния съвет на ДФЗ.

Административен съд – Хасково, след като се запозна с изложеното в жалбата, доводите на страната в съдебно заседание, становището на ответника, представените по делото доказателства, проучи и анализира приложимата правна уредба, приема жалбата за недопустима. Съображенията за това са следните:

Съгласно чл.11, ал.2, т.1 от Закона за подпомагане на земеделските производители, (ЗПЗП),  ДФЗ подпомага финансово регистрираните земеделски стопани. Според чл.12, ал.1, т.1 и т.2 от ЗПЗП, Фондът подпомага лицата по чл.11, ал.2, т.1 и предоставя парични средства на лицата по чл.11, ал.2, т.3 за: инвестиции в земеделието; производство и преработка на местна земеделска продукция с цел продажба на вътрешния и външните пазари. Според чл.12, ал.2, т.1 на същия закон, ЗДФ предоставя на регистрираните по чл.7 стопани и на лицата по чл.11, ал.2, т.3: субсидии, включително за покриване изцяло или отчасти на разходите им за лихви по банкови кредити; целеви кредити; гаранции или поема поръчителство пред финансови институции. По силата на чл.19, ал.1, т.5 от ЗПЗП, Управителният съвет (на ДФЗ) взема решения по чл.12, ал.2.

В чл.6, ал.2, т.3, буква „б“ от Устройствения правилник на Държавен фонд „Земеделие“ е регламентирано правомощието на Управителния съвет на ДФЗ да приема програми и схеми за изпълнение на дейностите на фонда по чл.12 от ЗПЗП и указания по прилагането им.

В съответствие с посочените в ЗПЗП и Устройствения правилник правомощия, Управителният съвет на ДФЗ, на проведено на 15.10.2021г. заседание, е взел решение, обективирано в Протокол №182 от посочената дата, съгласно което – т.8: „1. Определя финансов ресурс в размер до 3 000 000 лв. по Помощ de minimis съгласно Регламент  (ЕС) № 1408/2013, изменен с Регламент  (ЕС) № 316/2019 за подпомагане на регистрираните тютюнопроизводители за част от разходите за производство. Средствата ще бъдат изплатени в рамките на бюджет 2022г.; 2. На подпомагане по т. 1 подлежат тютюнопроизводителите, включени в Регистър на тютюнопроизводителите за 2021, които имат вписване на реализирани количества в регистъра на тютюнопроизводителите за 2020г.; 3.Стартира процедура по приемане на заявления за кандидатстване по помощта. Възлага на ДФ „Земеделие“, съвместно с компетентните дирекции в МЗХГ да изготви указания за предоставяне на помощта и упълномощава министъра на земеделието, храните и горите да утвърди указанията.“.

В „Указания помощ de minimis, съгласно Регламент (ЕС) № 1408/2013, изменен с Регламент (ЕС) 2019/316, на регистрираните тютюнопроизводители“ (т.3), представени по делото и достъпни на адрес: https://www.dfz.bg/bg/darzhavni-pomoshti/minimalni-pomoshti/10-12-2021---de-minimis-14082013-2019316-/, т. е. публични, са изброени видовете ползватели на помощта, сред които и физически лица - регистрирани тютюнопроизводители, занимаващи се с първично производство на селскостопанска продукция. В т.4 от Указанията е описан редът за кандидатстване за помощта, а в т.5 са изброени необходимите „документи за предоставяне на помощта“. Сред тези документи на първо място е заявление, генерирано от системата.

В случая, заявление за кандидатстване по схемата за предоставяне на държавна помощ de minimis не е било подадено от жалбоподателя М.П.Д.. Следователно не е поставено начало на процедурата по предоставяне на помощта. Жалбоподателят не е упражнил правото си по чл.24 от АПК за започване на производство по издаване на административен акт, въпреки, че инициативата за това е негова.

Ето защо не може да се приеме, че Писмо с изх.№ 02-260-6500/35#2 от 01.02.2022г. на зам.изпълнителен директор на ДФЗ представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 от АПК, издадено в хода на инициирано от лицето административно производство. Посоченото писмо има уведомителен характер и не слага край на инициирано от жалбоподателя административно производство, поради което със същото не се засягат негови законни права и интереси.

По изложените съображения, съдът приема, че оспореното писмо не подлежи на оспорване.

Във връзка с гореизложеното следва да се има предвид, че с обжалваното писмо не се прегражда пътят на жалбоподателя да инициира административно производство за издаване на административен акт за предоставяне на държавна помощ de minimis. Напротив, правата във връзка с предоставянето ѝ могат да бъдат упражнени при спазване на процедурата, регламентирана в „Указания помощ de minimis, съгласно Регламент (ЕС) № 1408/2013, изменен с Регламент (ЕС) 2019/316, на регистрираните тютюнопроизводители“.

Предвид изложеното, настоящият съдебен състав намира жалбата за недопустима, поради което на основание чл.159, т.1 от АПК същата следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото - прекратено.

        

       Водим от горното, на основание чл.159, т.1 от АПК съдът

 

                                       О   П   Р   Е   Д   Е   Л   И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на М.П.Д. ***, срещу Писмо с изх.№ 02-260-6500/35#2 от 01.02.2022г. на зам.изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело №112 по описа на Административен съд – Хасково за 2022г.

 

Определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                                                          Съдия: