ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 436
07.06.2022г.,
гр.Хасково
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ХАСКОВО, в закрито
заседание на седми юни
през две хиляди двадесет и втора година в състав
СЪДИЯ: РОСИЦА ЧИРКАЛЕВА
разгледа докладваното от съдия Чиркалева адм.дело №
112/2022г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).
Делото е образувано по жалба на М.П.Д. ***, подадена
чрез пълномощник, срещу Писмо с изх.№ 02-260-6500/35#2 от 01.02.2022г. на зам.изпълнителен
директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ).
В жалбата се твърди, че с оспореното писмо на
жалбоподателя се отказва изплащането на помощ по схема за предоставяне на
държавна помощ de minimis, съгласно Регламент /ЕС/ 1408/2013, изменен с Регламент
/ЕС/2019/316 на регистрираните тютюнопроизводители. В тази връзка се релевират
съображения за незаконосъобразност на оспорения акт.
Делото е разгледано в открито съдебно заседание на 12.04.2022г., като с
протоколно определение от същата дата е даден ход по същество.
В срока за произнасяне, съдът отменя протоколно
определение от 12.04.2022г. за даване ход по същество и изиска от ДФЗ в 7-дневен
срок от съобщението да представи заверено копие на подаденото от страна на
жалбоподателя М.П.Д. заявление за кандидатстване по схема за предоставяне на
държавна помощ de minimis, за бюджетните 2020-2022г., както и заверено копие на
решения на Управителния съвет на ДФЗ по протокол №182 от 15.10.2021г.
В изпълнение на определението на съда, с писмо
изх.№01-261-1100/16#2 ДФЗ уведомяват, че заявление за кандидатстване по
схемата за предоставяне на държавна помощ de minimis не може да бъде предоставено, тъй като
такова не е входирано от страна на жалбоподателя. Към писмото прилагат заверен
препис от Протокол №182 от 15.10.2021г., в който са обективирани решения на
Управителния съвет на ДФЗ.
Административен
съд – Хасково, след като
се запозна с изложеното в жалбата, доводите на страната в съдебно заседание,
становището на ответника, представените по делото доказателства, проучи и
анализира приложимата правна уредба, приема
жалбата за недопустима. Съображенията за това са следните:
Съгласно чл.11, ал.2, т.1 от Закона за подпомагане на
земеделските производители, (ЗПЗП), ДФЗ
подпомага финансово регистрираните земеделски стопани. Според чл.12, ал.1, т.1
и т.2 от ЗПЗП, Фондът подпомага лицата по чл.11, ал.2, т.1 и предоставя парични
средства на лицата по чл.11, ал.2, т.3 за: инвестиции в земеделието;
производство и преработка на местна земеделска продукция с цел продажба на
вътрешния и външните пазари. Според чл.12, ал.2, т.1 на същия закон, ЗДФ
предоставя на регистрираните по чл.7 стопани и на лицата по чл.11, ал.2, т.3:
субсидии, включително за покриване изцяло или отчасти на разходите им за лихви
по банкови кредити; целеви кредити; гаранции или поема поръчителство пред
финансови институции. По силата на чл.19, ал.1, т.5 от ЗПЗП, Управителният съвет
(на ДФЗ) взема
решения по чл.12, ал.2.
В чл.6, ал.2, т.3, буква „б“ от Устройствения
правилник на Държавен фонд „Земеделие“ е регламентирано правомощието на
Управителния съвет на ДФЗ да приема програми и схеми за изпълнение на
дейностите на фонда по чл.12 от ЗПЗП и указания
по прилагането им.
В съответствие с посочените в ЗПЗП и Устройствения
правилник правомощия, Управителният съвет на ДФЗ, на проведено на 15.10.2021г.
заседание, е взел решение, обективирано в Протокол №182 от посочената дата,
съгласно което – т.8: „1. Определя финансов ресурс в размер до 3 000 000 лв. по
Помощ de minimis съгласно Регламент (ЕС)
№ 1408/2013, изменен с Регламент (ЕС) №
316/2019 за подпомагане на регистрираните тютюнопроизводители за част от
разходите за производство. Средствата ще бъдат изплатени в рамките на бюджет
2022г.; 2. На подпомагане по т. 1 подлежат тютюнопроизводителите, включени в
Регистър на тютюнопроизводителите за 2021, които имат вписване на реализирани
количества в регистъра на тютюнопроизводителите за 2020г.; 3.Стартира процедура по приемане на заявления
за кандидатстване по помощта. Възлага на ДФ „Земеделие“, съвместно с
компетентните дирекции в МЗХГ да изготви
указания за предоставяне на помощта и упълномощава министъра на земеделието,
храните и горите да утвърди указанията.“.
В „Указания помощ de minimis, съгласно Регламент (ЕС)
№ 1408/2013, изменен с Регламент (ЕС) 2019/316, на регистрираните
тютюнопроизводители“ (т.3), представени по делото и достъпни на адрес: https://www.dfz.bg/bg/darzhavni-pomoshti/minimalni-pomoshti/10-12-2021---de-minimis-14082013-2019316-/, т. е. публични, са изброени
видовете ползватели на помощта, сред които и физически лица - регистрирани
тютюнопроизводители, занимаващи се с първично производство на селскостопанска
продукция. В т.4 от Указанията е описан редът за кандидатстване за помощта, а в
т.5 са изброени необходимите „документи за предоставяне на помощта“. Сред тези
документи на първо място е заявление,
генерирано от системата.
В случая, заявление за кандидатстване по схемата за
предоставяне на държавна помощ de minimis не е било подадено от жалбоподателя
М.П.Д.. Следователно не е поставено
начало на процедурата по предоставяне на помощта. Жалбоподателят не е упражнил
правото си по чл.24 от АПК за започване на производство по издаване на
административен акт, въпреки, че инициативата за това е негова.
Ето защо не може да се приеме, че Писмо с изх.№
02-260-6500/35#2 от
01.02.2022г. на зам.изпълнителен директор на ДФЗ представлява индивидуален
административен акт по смисъла на чл.21 от АПК, издадено в хода на инициирано
от лицето административно производство. Посоченото писмо има уведомителен характер
и не слага край на инициирано от жалбоподателя административно производство,
поради което със същото не се засягат негови законни права и интереси.
По изложените съображения, съдът приема, че оспореното
писмо не подлежи на оспорване.
Във връзка с гореизложеното следва да се има предвид,
че с обжалваното писмо не се прегражда пътят на жалбоподателя да инициира
административно производство за издаване на административен акт за предоставяне
на държавна помощ de minimis. Напротив, правата във връзка с предоставянето
ѝ могат да бъдат упражнени при спазване на процедурата, регламентирана в
„Указания помощ de minimis, съгласно Регламент (ЕС) № 1408/2013, изменен с
Регламент (ЕС) 2019/316, на регистрираните тютюнопроизводители“.
Предвид изложеното, настоящият съдебен състав намира жалбата за недопустима, поради което на основание чл.159, т.1 от АПК същата
следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото -
прекратено.
Водим от горното, на основание чл.159, т.1
от АПК съдът
О П Р
Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на М.П.Д.
***, срещу Писмо с изх.№ 02-260-6500/35#2 от 01.02.2022г. на зам.изпълнителен
директор на Държавен фонд „Земеделие“.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно
дело №112 по описа на Административен съд – Хасково за 2022г.
Определението подлежи на обжалване пред Върховния
административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му.
Съдия: