Номер 8213.11.2020 г.Град Карнобат
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – КарнобатII състав
На 07.10.2020 година в публично заседание в следния състав:
Председател:Георги Т. Добрев
Секретар:Марияна Д. Тасева
като разгледа докладваното от Георги Т. Добрев Административно
наказателно дело № 20202130200203 по описа за 2020 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по повод постъпила жалба от Т. К. К. от с. Зимен, община
Карнобат против наказателно постановление № 50 / 07. 08. 2020г. на
Директора на РИОСВ- Бургас, с което за нарушение на чл. 112, ал. 1, т. 5 от
ЗУО, на основание чл. 151, ал. 1, т. 4 от ЗУО му е наложена глоба в размер на
1400 лева.
Във въззивната жалба се излагат основания за материална и процесуална
незаконосъобразност на наказателното постановление и се претендира
цялостната му отмяна. В съдебно заседание жалбата се поддържа от
упълномощения процесуален представител на жалбоподателя.
Административнонаказващият орган се представлява от упълномощен
представител, който оспорва жалба и моли за потвърждаване на наказателното
постановление.
Въззивната жалба е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН, от лице, имащо
право да обжалва и отговаря на изискванията на закона. Същата е допустима и
разгледана по същество e основателна.
Съдът намира за установено от фактическа страна следното:
1
Жалбоподателят Т. К. К. е кметски наместник на село Зимен, община
Карнобат. Със заповед № ОД- 12/ 13. 01. 20120 г., Георги Димитров, кмет на
община Карнобат е възложил на кметовете и кметските наместници на
населените места в община Карнобат, правото и задълженията по установяване
на неразрешени и нерегламентирани сметища и места, където се изхвърлят
битови, строителни и други отпадъци, както и създадените незаконосъобразни
сметища в съответните селища и землищни граници, считано от 13. 01. 2020 г.,
възложил им е да организират почистването на установените
нерегламентирани и неразрешени сметища, в съответните землища, както и им
е вменил да предприемат незабавни мерки за предотвратявена
нерегламентираното изхвърляне на отпадъци в съответните населени места и
землищни граници. Освен посоченото е възложил на горепосочените
длъжностни лица да организират управлението на битови, строителни и др.
отпадъци на съответната територия, организирането на почистване на
териториите предназначени за обществено ползване, както и на териториите
общинска собственост в землището на съответното населено място.
В периода 01. 07. 2020 г. – 03. 07. 2020 г. свидетелката инж. М. Л. Р. – главен
експерт в отдел УООП при РИОСВ- Бургас е извършила планова проверка на
уличните платна, площадите, алеите, парковете и други територии от населени
места, предназначени за обществено ползване на територията на община
Карнобат. За извършената проверка е бил съставен констативен протокол №
017616 / К-11-16, в който и отразено следното: по време на проверката са били
обходени всички населени места и е извършен оглед на предназначените за
обществено ползване места. При проверката е констатирано наличието на
нерегламентирано изхвърляне на смесени отпадъци- битови, отпадъци от
хартиени и пластмасови опаковки и растителни отпадъци в две населени
места- с. Зимен и село Екзарх Антимово. В село Зимен на разклона за
свинекомплекс Зимен, вдясно от пътя в храстовидната растителност се
наблюдавало замърсяване със стари отпадъци от опаковки и полиетиленови
торби и чували; на същия разклон в ляво от лявата страна на пътя в храстите
са налични отпадъци от същия характер. В село Екзарх Антимово, по посока с.
Житосвят вляво, под язовира в селото са налични отпадъци от опаковки-
хартиени, пластмасови, растителни.
2
На 07. 07. 2020 г. на жалбоподателят Костов е изпратено съобщение, че същия
следва да се яви на 20. 07. 2020 г. в сградата на РИОСВ Бургас за образуване
на административно наказателна преписка. Същото е получено от Костов на
14. 07. 2020 г. видно от известието за доставяне. На 10. 07. 2020 г.,
жалбоподателят Костов е изпратил до Директора на РИОСВ –Бургас писмо, с
което е уведомил същия, че констатираните опаковки са събрани в найлонови
торби и чували на 03. 07. 2020 година и на 06. 07. 2020 г. са били извозени в
ПСО Карнобат. Приложил е към писмото и снимков материал. При явяването
на жалбоподателя на 20. 07. 2020 г. в РИОСВ му е бил съставен АУАН № 50
от 20. 07. 2020 г. за нарушение на чл. 112, ал. 1, т. 5 от ЗУО, като е посочено,
че като оправомощен представител със заповед № РД-12 от 13. 01. 2020 г. не е
предприел мерки за недопускане изоставянето на битови отпадъци и отпадъци
от опаковки и нерегламентираното им изхвърляне на неразрешените за това
места. Записано е, че „В периода 01. 07.- 03. 07. 2020 г., в който са извършени
проверките на място в област Бургас, община Карнобат, в с. Зимен, вдясно от
пътя, в храстовидна растителност се наблюдава замърсяване със “стари“
отпадъци от опаковки и и полиетиленови торби и чували; на същия разклон,
вляво, от лявата страна на пътя, отново в храстите има отпадъци със същия
произход.“.
В предвиденият в закона срок жалбоподателят Костов е депозирал писмени
възражения срещу акта, като е посочил, че замърсяванията са извършени от
преминаващи групи ромско население, които е невъзможно да бъдат
контролирани и санкционирани, предвид краткотрайното им пребиваване и
преместването им. Посочва, че в района също са налични сезонни работници,
които са се настанили и са били приканени да напуснат. Посочил е също така,
че според него следва да се приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като
установеното нарушение може да се приеме за „маловажен случай“ предвид
липсата на виновно поведение, липсата на вредни последици и смекчаващите
отговорността обстоятелства.
Въз основа на така съставения АУАН № 50 от 20. 07. 2020 г., на 07. 08. 2020 г.
инж. Тонка Динкова Атанасова– Директор на РИОСВ- Бургас, издала
наказателно постановление № 50, с което на Т. К. К. е наложена глоба в размер
на 1400 лева, на основание чл. 151, ал.1, т. 4 от ЗУО, което е и предмет на
настоящото производство.
3
От правна страна съдът приема следното:
При съставянето на акта не са допуснати нарушения на процесуалните
правила. Актът за установяване на административното нарушение е съставен в
присъствието на жалбоподателя, предявен е на същия, за да се запознае със
съдържанието му, което обстоятелство той е удостоверил с подписа си в акта.
Нарушението и обстоятелствата, при които е извършено са описани пълно и
ясно в акта, като фактическите констатации се подкрепят от събраните по
делото доказателства. Мястото на нарушението също е ясно и конкретно
посочено.
Нарушението по чл. 212, ал. 1, т. 5 от ЗУО се осъществява със самото
допускане да бъдат изоставени отпадъци на място, което не е регламентирано
като сметище. Фактическият състав на нарушението е установен при
извършената проверка, поради което правилно е била ангажирана
административно-наказателната отговорност на жалбоподателя.
За неизпълнение на това задължение законодателят е въвел и санкционна
норма с текста на чл. 151, ал. 1, т. 4 от ЗУО, която предвижда наказание
"Глоба" в размер от 1400 до 4000 лв., като в настоящия случай наказаващият
орган е наложил наказание в предвидени минимум от 1400 лева.
Но настоящият съдебен състав намира, че така издаденото наказателно
постановление № 50 от 07. 08. 2020 г. на Директор на РИОСВ- Бургас е
незаконосъобразно и необосновано, поради следните причини.
От събраните по делото доказателства- писмо, снимков материал, констативен
протокол от 02. 10. 2020 г., с който се материализира извършен последваш
контрол на посочената местност, за допуснатото замърсяване на която на
жалбоподателя е съставен АУАН и издадено НП, които не са оспорени от
АНО, се констатира, че въпросното замърсяване е било отстранено още на 03.
07. 2020 г., когато отпадъците са били събрани и в последствие още на 06. 07.
2020 г. същите са били извозени. При извършената проверка три месеца по
късно не е констатирано допускане на изоставяне на битови отпадъци и
опаковки, което е сигурен белег, че извършителят е приел съответните мерки и
не е допуснал последващи нарушения. Самите замърсявания са премахнати
незабавно, след констатирането им. Видно от така представеното обжалвано
4
наказателно постановление, в същото не е обсъдено по какъвто и да било
начин възражението на жалбоподателят и не е посочено по какъвто и да било
начин, по какви причини не е приложена разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН
въпреки липсата на вредоносен резултат и незначителността на вредните
последици. Въпросните обстоятелства напълно логично могат да обосноват
прилагането на посочения текст от закона, още повече, че не са налице
каквито и да било други обстоятелства, които да изключват неговото
приложение. Поради посочените причини настоящият съдебен състав счита, че
макар и формално да е извършено нарушение, то с оглед ниската степен на
обществена опасност и незначителните вредни последици е следвало да се
приложи чл. 28 ЗАНН.
Освен това, настоящият съдебен състав намира, че при осъществяване на
административно наказателната си функция спрямо конкретния жалбоподател,
административно наказващия орган е допуснал съществено отклонение при
приложение на принципът на последователност и предвидимост, който е
основен принцип в правото и би следвало да се прилага при определяне на
административнонаказателната отговорност на всички субекти.
Последователността би следвало да се проявява в еднакъв правен резултат при
сходна фактическа обстановка и непроменени правни норми, а
предвидимостта, че административнотоправотношение ще се развие по начин,
какъвто е бил прилаган до момента. Видно от представената в съдебно
заседание Резолюция № 29 / 07. 08. 2020 г., за същото нарушение на чл. 112,
ал. 1, т. 5 от ЗУО, извършено при сходна фактическа обстановка, установено
със същия констативен протокол, извършено от кмет на населено място и при
постъпило възражение, по отношение на друг правен субект – Сашко Данев
Иванов, Директора на РИОСВ- Бургас е приел, че е налице хипотезата на чл.
28 от ЗАНН и не е наложил наказание за извършено нарушение, като
формулировките за това са общи и повърхностни, без да може да бъде
направен правен извод поради какви причини при еднородна фактическа
обстановка е приложил различни правни норми, което е още едно основание
обжалваното наказателно постановление да бъде отменено.
С оглед изхода на делото съдът счита, че не следва на РИОСВ да се присъди
юрисконсултско възнаграждение.
5
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН, Районен съд –
Карнобат
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 50 от 07. 08. 2020 г. на Директор на
РИОСВ- Бургас, с което на Т. К. К. - кметски наместник на с. Зимен, с адрес
обл. Бургас, община Карнобат, с. Зимен за извършено нарушение на чл. 112,
ал. 1, т. 5 от ЗУО , на основание чл. 151, ал. 1, т. 4 от ЗУО е наложена глоба в
размер на 1400 лева.
Решението може да се обжалва по касационен ред пред Административен съд-
Бургас в 14-дневен срок от съобщението.
Съдия при Районен съд – Карнобат: _______________________
6