ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№ 1542
Видин, 26.11.2024 г.
Административният съд - Видин - IV състав, в закрито заседание на двадесет и шести ноември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Съдия: | НИКОЛАЙ ВИТКОВ |
Като разгледа докладваното от съдия НИКОЛАЙ ВИТКОВ административно дело № 20247070700500 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Делото е образувано по оспорване на Областния управител на Област Видин на решение № 131, взето с протокол № 15 от 30.09.2024 г. на Общински съвет Макреш.
От административния орган е изпратена административната преписка във връзка с оспорвания акт.
Съдът като взе предвид представените писмени доказателства и оспорения акт намира оспорването за недопустимо предвид на следното: с оспореното решение, приложено по делото, Общински съвет Макреш е прекратил предсрочно правомощията на председателя на Общинския съвет Ц. Р. Г.. Съгласно чл.24, ал.1 от ЗМСМА председателят на общинския съвет се избира измежду състава на общинските съветници. Същият няма статут на едноличен орган на местната власт, а притежава единствено организационно-представителни функции. Изборът на председател на общинския съвет, респ. прекратяване на правомощията му е предоставен на преценката на самия общински съвет. Както изборът, така и предсрочното прекратяване на правомощията на председателя, засягат представителната власт на общинския съвет, но не и лични права и законови интереси на съответните физически лица, изпълняващи представителните функции, произтичащи от изборната длъжност, нито засяга обществени интереси.
Според чл.32, ал.2 от Закон за администрацията областният управител може да оспорва незаконосъобразни актове на общинските съвети по реда на ЗМСМА. Този ред е указан в чл.45, ал.4 от ЗМСМА. Решението на общинския съвет за прекратяване правомощията на председателя на съвета представлява реализация на волята на колективен орган, която по същността си не попада в нито една от категориите актове по чл.45, ал.4 от ЗМСМА, които могат да бъдат върнати или оспорвани, а има характер на организационен и вътрешнослужебен акт.
Предвид на това решението, с което един орган избира своя представляващ или прекратява правомощията му, не представлява административен акт, годен за съдебен контрол за законосъобразност, поради което и настоящето оспорване е недопустимо на основание чл.159, т.1 от АПК и областният управител не може да го атакува по реда на чл.32, ал.2 от ЗА.
Поради изложените мотиви оспорването, като недопустимо, следва да бъде оставено без разглеждане, а производството по делото да бъде прекратено на основание чл.159, т.1 от АПК, като определение № 1427/04.11.2024 г., в частта, с която е насрочено делото, следва да бъде отменено, поради което Съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ определение № 1427/04.11.2024 г. по адм. дело № 500/2024 г. по описа на Административен съд Видин, в частта, с която делото е насрочено за разглеждане в открито съдебно заседание на 11.12.2024 г. от 09:30 ч.
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ заповед № РД-25/56 от 31.10.2024 г. на Областен управител на Област Видин, с което се оспорва решение № 131, взето с протокол № 15 от 30.09.2024 г. на Общински съвет Макреш.
ПРЕКРАТЯВА производството по Административно дело № 500/2024 г. по описа на Административен съд Видин.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховния административен съд, в седемдневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |