Решение по дело №86/2020 на Районен съд - Търговище

Номер на акта: 84
Дата: 29 април 2020 г.
Съдия: Зорница Донкова Павлова
Дело: 20203530200086
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И  Е

 

 

№ 84                                                        29.04.2020г.                                 гр.Търговище

 

В  ИМЕТО НА  НАРОДА

 

Районен съд –Търговище                                                                              V състав

На втори март                                                                                               2020 година

В публично заседание в следният състав :

                                                            

Председател: Зорница  Донкова

 

Секретар:Ивалина Станкова  

като разгледа докладваното от Председателя а.н.д. № 86  по описа за две хиляди и двадесета година за да се  произнесе, взе предвид следното:

           

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от Г.К.Т. ***,  ЕГН: **********, действащ в качеството си на управител на „Индустриални батерии” ЕООД – гр.Търговище, ЕИК *********  против   Наказателно постановление № 466191 – F506137/ 02.10.2019г., издадено от Директора на Офис за обслужване –Търговище в ТД на НАП Варна. Считайки същото за незаконосъобразно, жалбоподателят желае отмяната му.  В с.з. жалбата се поддържа от пълномощник.   

Ответната по жалбата страна, посредством процесуалния си представител  поддържа становище за неоснователност на жалбата. Счита, че обжалваното наказателно постановление е правилно и законосъобразно и следва да бъде  потвърдено. Прави искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Жалбата е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН и е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА. Разгледана по същество е  ОСНОВАТЕЛНА.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът установи следното от фактическа страна:

 Контролни органи от  ТД на НАП, офис Търговище извършили проверка за  установяване на  факти и обстоятелства  на  „Индустриални батерии” ЕООД – гр.Търговище с  ЕИК *********,  констатациите от която били отразени в  Протокол № П- 03002519082238 -073-001/14.08.2019г.  При проверката  било установено, че  „Индустриални батерии” ЕООД, в качеството си  на работодател  и  осигурител,  не е изпълнило задължението си да заплаща вноските за здравно осигуряване на лица, за които  е длъжно да плати в компетентната ТД на НАП,  а именно ТД на НАП – Варна. Било установено,  че дължимите здравноосигурителни вноски за м.04.2018г. в размер на 649,76лв. и за м.11.2018г. в размер на 606,54лв. не са платени в законоустановения срок по чл.40, ал.1, т.1, б.”в” от ЗЗО  във вр. с чл.7, ал.1 от КСО –до 25-о число на месеца, следващ  този, през който е положен труда. Констатирано било, че  за м.04.2018г. трудовите възнаграждения са начислени –изплатени на 31.05.2018г., както и че дължимите вноски за  17 лица в размер на 649,76лв. не са внесени в законоустановения  срок. Същите следвало да се внесат не по-късно от   25.05.2018г. Констатирано било също, че  за м.11.2018г. трудовите възнаграждения са начислени –  изплатени на 31.12.2018г., а дължимите вноски за  16 лица в размер на 606,54лв. не са внесени в законоустановения  срок. Прието било, че посочените осигуровки  е следвало да се внесат не по-късно от   25.12.2018г.   При тези данни било прието, че „Индустриални батерии” ЕООД е извършило две нарушения на чл.40, ал.1, т.1, б.”в” от ЗЗО във вр. с чл.7, ал.1 от КСО и чл.104, ал.1 от КСО  - на 26.05.2018г. и на 26.12.2018г. в гр.Търговище.  Предвид това, старши инспектор по приходите в  НАП при ТД –Варна, офис Търговище съставил на дружеството АУАН № F 506137 от 27.08.2019г. за посочените нарушения. В АУАН било отбелязано, на  17.07.2019г.  задълженото лице е внесло  221,63лв., а на 23.08.2019г.- 186,06лв.  от общия размер на  здравноосигурителните вноски за м. 04.2018г., както и че към датата на съставяне на АУАН вноските за м.11.2018г. все още не са внесени.  В срока по  чл.44, ал.1 от ЗАНН жалбоподателят депозирал  писмено възражение  срещу акта. Приемайки същото за неоснователно, въз основа на  така съставения АУАН, на 02.10.2019г.  Директорът на Офис за обслужване –Търговище в ТД на НАП –Варна  издал процесното НП, с което за описаните две  нарушения на чл.40, ал.1, т.1, б.”в” от ЗЗО във вр. с чл.7, ал.1 от КСО  и на основание чл.104, ал.1 от ЗЗО наложил на жалбоподателя две имуществени санкции в размер на 4000 лв. всяка от тях.

Изложената фактическа обстановка се доказва по безспорен начин от  писмените доказателства по делото и  показанията на св.С..

Съдът констатира, че   АУАН и НП са издадени от компетентни органи, в кръга на правомощията им по предвидените от закона ред и форма. Съдържат изискуемите от ЗАНН задължителни реквизити.

 Жалбоподателят възразява, че по отношение на първото нарушение, извършено на 26.05.2018г. /несвоевременно изплатени здравноосигурителни  вноски за м.април 2018г/  АУАН  е съставен след изтичане на  едногодишния срок по чл. 34, ал.1 от ЗАНН.  Съгласно посочената разпоредба,  не се  образува административнонаказателно производство ако не е съставен АУАН в продължение на 3 месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла 1  година от извършване на нарушението, а за митнически, данъчни, екологични и валутни нарушения, както и по Изборния кодекс, Закона за политическите партии, Закона за публичното предлагане на ценни книжа, Закона за пазарите на финансови инструменти, Закона за дружествата със специална инвестиционна цел, Закона за прилагане на мерките срещу пазарните злоупотреби с финансови инструменти, Закона за платежните услуги и платежните системи, Регламент (ЕС) № 596/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 16 април 2014 г. относно пазарната злоупотреба (Регламент относно пазарната злоупотреба) и за отмяна на Директива 2003/6/ЕО на Европейския парламент и на Съвета и директиви 2003/124/ЕО, 2003/125/ЕО и  2004/72/ЕО на Комисията (OB, L 173/1 от 12 юни 2014 г.), Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, част втора, част втора "а" и част трета от КСО, КЗ и на нормативните актове по прилагането им и по Закона за регистър БУЛСТАТ – 2  години. Видно е, че процесните две нарушения са по ЗЗО и не подадат сред нарушенията, за които важи двугодишния срок по чл.34, ал.1 от ЗАНН. Не попадат  и сред тези,  визирани в ал.2 на чл.34 от ЗАНН. Следователно за тях важи правилото, че   АУАН следва да е съставен в 3 -месечен срок от откриване на нарушителя, респ. в 1- годишен от извършване на нарушението.   Съгласно Тълкувателно постановление   № 1 от 27.02.2015 г. по т.д. № 1/2014 г. на ОСНК на ВКС и ОСС на Втора колегия на ВАС , сроковете по чл.34 от ЗАНН са давностни.  В Тълкувателно решение № 112 от 16.12.1982 г. по н. д. № 96/82 г., ОСНК на ВС е  посочено, че  за тях се прилагат институтите за спиране и прекъсване на давността за наказателно преследване –чл.81 от НК. Тъй като давността е време на бездействие на компетентния орган,  осъществяващ административнонаказателно преследване,  то основанията за прекъсване на преследвателската давност се изразяват в предприемане на действие за  осъществяване на  такова преследване. Това  действие  следва да е извършено от орган, притежаващ компетенции за осъществяване на  административнонаказателно  преследване. Действието следва  да е процесуално,  да е предприето в рамките на същото производство и на последното място – да е конкретизирано по своята предметна и персонална насоченост. В АУАН и НП се твърди, че проверката, при която са установени процесните  административни   нарушения е  възложена с Резолюция за извършване на проверка № П- 03002519082238- ОРП- 001/14.05.2019г. В  АУАН и НП не е  посочен нито органа,  който я е издал, нито  предмета й.   Въпросната резолюция не е  представена  по делото.  От друга страна в представения Протокол № П- 03002519082238 -073-001/14.08.2019г. /неподписан/  няма данни проверката да е осъществена въз основа на тази резолюция. Единствено е записано, че за времето от 14.05.2019г. до 14.08.2019г. ст.инспекторът по приходите е извършил действия за установяване на факти и обстоятелства за периода  01.10.2017г – 31.12.2018г.   От протокола обаче е видно, че в него е описано само едно такова процесуално  действие     изготвено искане за представяне на документи и писмени  обяснения на задълженото лице  № П- 03002519082238 – 040 -001/ 29.05.2019г., което е връчено на 03.06.2019г. В протокола липсват данни  за каквито и да е други процесуални действия, извършени преди датата 29.05.2019г. При тези данни и при доказателствата, ангажирани от ответната страна, съдът намира за недоказано твърдението,   че едногодишният давностен срок за нарушението, визирано в пункт първи от НП е бил прекъснат.  Единственото процесуално действие, за което са налице данни в протокола е извършено на 29.05.2019г. т.е. след повече от една година от извършеното на 26.05.2018г. нарушение, описано в пункт първи от НП. С оглед изложеното, съдът следва да приеме, че административнонаказателното производство за това нарушение е образувано в нарушение на чл.34, ал.1  от ЗАНН. Поради това, в посочената част НП се явява   незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

   По отношение на нарушението,  касаещо неплатени в срок  здравноосигурителни вноски за м.11.2018г.,  както в АУАН, така и в НП е посочено, че същото е извършено на 26.12.2018г.  Както бе посочено, въпросните  вноски е следвало да се внесат до  25- то число на  месеца, следващ месеца, през който е положен труда.  Следователно   вноските за м.ноември  2018г. е следвало да се внесат до 25.12.2018г.  /25 и 26.12.2018г. са официални празници, почивни дни, съгласно чл.154 от КТ/. Доколкото в специалните закони и ЗАНН няма особени правила за изчисляване на срокове, то съгласно чл.84 от ЗАНН са приложими разпоредбите на НПК. Чл.183, ал.4 от НПК сочи, че когато последният ден на срока е неприсъствен, срокът изтича в първия  следващ присъстване ден т.е. в края на 27.12.2018г. /четвъртък/. При това положение изводът, че  жалбоподателят е извършил нарушение на чл.40, ал.1, т.1 б.“в“ от ЗЗО във вр. с  чл.7, ал.1 от  КСО   на   26.12.2018г.   е  необоснован, доколкото към  този момент все още  не е бил изтекъл срока  за изпълнение на задължението. Административноказателното производство е  строго формално. Налаганите в рамките на това производство наказания  са форма на държавна принуда - репресивни мерки, водещи до ограничаване на права или вменяване на задължения, по повод неправомерно поведение на определен субект. Именно с оглед този характер на административните наказания /не малки по своята тежест/, законодателят е предвидил строго формални процесуални правила за реализирането на административнонаказателната отговорност.  В този смисъл  не може да се приеме, че наказващият орган е  допуснал техническа грешка или неприцизност  при определяне  датата  на нарушението в НП,  тъй като тя  е основен елемент от обективната страна на нарушението – предмет на административнонаказателното обвинение. Съдът не разполага с правомощия да я коригира,  тъй като последното би ограничило правото на защита на наказаното лице. С оглед изложеното,  съдът намира, че в посочената част НП е   необосновано и  незаконосъобразно.  

 Предвид посочените съображения, обжалваното НП следва да бъде отменено, като с оглед   естеството на  констатираните пороци, обсъждането на  възражението  във връзка с чл.28 от ЗАНН се явява безпредметно.  Доколкото крайният извод на съда е за отмяна на НП,  искането  на  ответната по жалбата страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение на основание чл.63, ал.5 от ЗАНН,  се явява неоснователно.

  Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът

 

 

Р      Е     Ш     И     :

 

 

            ОТМЕНЯ  Наказателно постановление № 466191 – F506137 /02.10.2019г., издадено от  Директора на Офис за обслужване –Търговище в ТД на НАП Варна, с което на „Индустриални батерии” ЕООД – гр.Търговище, ЕИК.., представлявано  от Г.К.Т. с  ЕГН ********** за  две  нарушения  на чл.40, ал.1, т.1 б.“в“ от ЗЗО във вр с чл.7, ал.1 от КСО  на основание чл.104, ал.1 от ЗЗО са наложени две имуществени санкции в размер на 4000лева всяка от тях, като незаконосъобразно.   

             РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд  -Търговище в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                

                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ :