РЕШЕНИЕ
№248
гр.Бургас, 25.02.2022г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд Бургас, двадесет и първи състав, в открито заседание на
09 февруари през две хиляди двадесет и втора година в състав:
СЪДИЯ : Веселин Белев
при участието на
секретаря Сийка Хардалова, в присъствието на прокурора …………………, като разгледа
докладваното от съдия Белев а.д. № 96 по описа на съда за 2022г. и за да се
произнесе, взе предвид следното :
Производството по делото е по оспорване на индивидуални
нормативни актове, по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния
кодекс.
Жалбоподател е Д.И.Д., ЕГН **********,***. В
производството жалбоподателят участва лично.
Ответник по жалбата е кметът на община Средец. Същият
взема участие в производството лично.
Заинтересована страна е Бългериан Биофреш Продъктс ЕООД,
която не взема участие в производството.
Заинтересована страна е и Ай Ти Агро ЕООД, която не взема
участие в производството.
Предмет на оспорване е заповед № 5/04.01.2022г. на кмета на
община Средец, с която е обявено класирането на кандидатите на проведения публично
оповестен конкурс с тайно наддаване за продажба на имоти - частна общинска собственост,
находящи се в землището на с.Драчево. В заповедта е посочено, че конкурсната
процедура е обявена със заповед № 841/14.12.2021г. на кмета на община Средец. Със
заповедта е обявен за купувач на имотите Ай Ти Агро ЕООД. Посочени са и недопуснатите
до участие в конкурса лица Д.И.Д. – жалбоподател, и Бългериан Биофреш Продъктс
ЕООД – заинтересована страна. По отношение на двамата недопуснати участника е
прието, че предложенията им не отговарят на обявените конкурсни условия, както
следва: по отношение на участника И. – липсва внесен депозит, липсва сертификат
за биологично земеделие, договор за поет ангажимент за непрекъснатост на
биосертификация за срок от 3 години, не е посочен размер на инвестицията, както
и срок на инвестицията, липсва посочен брой осигурени работни места и минимален
срок за запазването им; по отношение на Бългериан Биофреш Продъктс ЕООД -
липсва сертификат за биологично земеделие, договор за поет ангажимент за
непрекъснатост на биосертификация за срок от 3 години, не е посочен срок на
инвестицията и брой работни места.
В жалбата се правят оплаквания за допуснати съществени
нарушения при провеждане на конкурса. Твърди се, че заповедта за обявяване на
конкурса не е публикувана по надлежния ред. Изложени са съображения, че със
заповедта за откриване и насрочване на конкурса са въведени изисквания към
евентуалните кандидати, които са неясни и водят до ограничаване на кръга от
лица, които биха могли да заявят участие. По подробно е изложено, че не става
ясно дали предложенията следва да бъдат за всички обявени имоти заедно или
кандидатите могат да участват с наддавателни предложения за част от тях. В тази
връзка е посочено, че не е ясно и предвиденият критерии за осигуряване на
размер на инвестицията дали се отнася за всеки имот отделно или касае
единствено закупуването на всички имоти. Аналогично доводи са изложени и по
отношение изискването за осигуряване на определен брой работни места. Изразено
е становище, че не е ясна целта на включеното условие към кандидатите - да не
се променя предназначението на имотите за определен срок, предвид обстоятелството,
че същите по своето същество попадат в ограничителен режим (горски територии). Изложени
са съображения за незаконосъобразност, поради противоречие с материални норми,
на въведеното изискване за представяне на сертификат за биологично земеделие.
Наред с това се сочи, че процедурата е извършена при нарушение на принципите за
публичност, прозрачност, ефективност, както и не е извършена в обществен
интерес. В тази връзка се излагат съображения, че в заповедта за обявяване на
конкурса не е упоменато, че имотите са предоставени под аренда, както и тяхното
предназначение. Оспорва се начина на определяне на конкурсната цена. Прави
искане за отмяна на оспорената заповед и присъждане на разноски.
Органът, издал оспорения акт, чрез писмено становище оспорва
жалбата, като излага съображения за нейната недопустимост и неоснователност. Счита,
че конкурсът е проведен по установения ред, т.е. не са допуснати съществени
нарушения, които да водят до неговото незаконосъобразно провеждане. Иска
отхвърляне на оспорването. Представя административната преписка по проведеното административно
производство.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не
изпраща представител. Не ангажира доказателства.
В съдебно заседание ответникът не се явява и не изпраща
представител. Не ангажира допълнителни доказателства.
В съдебно заседание заинтересованите страни Бългериан
Биофреш Продъктс ЕООД и Ай Ти Агро ЕООД не се явяват и не изпращат
представител. Не изразяват становище по спора. Не ангажират доказателства.
Жалбата е подадена в срока по чл.149 ал.1 АПК, от лице, което е адресат
на административния акт и има правен интерес от оспорването по смисъла на чл.147 ал.1 АПК, против индивидуален
административен акт, поради което е процесуално допустима. В тази връзка следва
да се отбележи, правният интерес на жалбоподателката произтича от участието
ѝ в конкурса, заявено чрез подаване на наддавателно предложение. За съда
е ирелевантно по отношение на правния интерес, обстоятелството дали Д.
действително е искала да участва в конкурса или документите са подадени с цел
последващо оспорване.
За да се произнесе по така поставения за решаване спор
между страните съдът се запозна подробно със становищата им, събраните по
делото доказателства и като взе предвид приложимите законови разпоредби, прие
за установено следното.
Представен е препис от докладна записка с рег.№
98-00-178/17.11.2020г., изготвена от кмета на община Средец. Със същата, по
повод постъпило в общината заявление от Ай Ти Агро ЕООД за закупуване на имоти
– частна общинска собственост, е направено предложение до Общински съвет Средец
за вземане на решение за продажба, чрез публично оповестен конкурс с тайно наддаване,
на следните недвижими имоти:
- поземлен имот с идентификатор 23604.49.8 по КККР на с.Драчево,
с площ 18738 кв.м., нтп- друг вид трайно насаждение в отдел/подотдел: 188/а- е площ
551 кв.м. превръщане, 188/в- с площ 17719 кв.м. широколистни високостъблени и
105 кв.м. широколистни високостъблени, 188/1- с площ 331 кв.м. широколистни високостъблени,
188/4- с площ 32 кв.м. широколистни високостъблени, съседи: 23604.49.6,
23604.49.9, 23604.49.7, актуван с АЧОС № 3618/09.11.2018 г.;
- поземлен имот с идентификатор 23604.49.10 по КККР на с.Драчево,
с площ 48851 кв.м., нтп- друг вид трайно насаждение в отдел/подотдел: 188/г- с площ
181 кв.м. широколистни високостъблени, 188/д- с площ 34740 кв.м. широколистни високостъблени,
188/в- с площ 12919 кв.м. широколистни високостъблени, 188/е- с площ 259 кв.м. превръщане,
188/1- с площ 300 кв.м. широколистни високостъблени, 188/4- с площ 451 кв.м. широколистни
високостъблени, съседи: 23604.49.6, 23604.49.7, 23604.49.9, актуван с АЧОС №
3621/09.11.2018 г.;
- поземлен имот с идентификатор 23604.49.11 по КККР на с.Драчево,
с площ 68437 кв.м., нтп- друг вид трайно насаждение, м. „Малкото сечище”, в отдел/подотдел:
188/ж- площ 67849 кв.м. широколистни високостъблени, 188/е- площ 563 кв.м. превръщане,
188/1- площ 25 кв.м. широколистни високостъблени, 189/е- 1 кв.м. широколистни високостъблени,
съседи: 23604.51.12, 23604.51.11. 23604.49.7, 23604.49.6, актувано с АЧОС №
3622/09.11.2018 г.;
- поземлен имот с идентификатор
23604.49.13 по КККР на с.Драчево, с площ 87868 кв.м., нтп- друг вид трайно насаждение
в отдел/подотдел: 188/г- 4 кв.м. широколистни високостъблени, 188/е- 1690 кв.м.
превръщане, 188/з- 292 кв.м, превръщане, 188/1- 183 кв.м. широколистни високостъблени
и 10 кв.м. широколистни високостъблени, 188/м- 142 кв.м. превръщане, 188/н-
85548 кв.м. широколистни високостъблени, съседи: 23604.49.12, 23604.49.14, актуван
с АЧОС № 3619/09.11.2018 г.;
- поземлен имот с идентификатор 23604.50.8 по КККР на с.Драчево,
с площ 196849 кв.м., нтп- друг вид трайно насаждение в отдел/подотдел: 188/г- 195761кв.м.
широколистни високостъблени, 188/д- 23 кв.м. иглолистни, 188/е- 806 кв.м. широколистни
високостъблени, 188/1- 260 кв.м. широколистни високостъблени, съседи:
23604.49.14, 23604.49.6, 23604.50.1, 23604.50.7, актуван с АЧОС №
3620/09.11.2018 г.;
- поземлен имот с идентификатор 23604.51.12 по КККР на с.Драчево,
с площ 652915 кв.м., нтп- друг вид трайно насаждение, м. „Малкото сечище”, в отдел/подотдел: 188/ж-
3 кв.м. широколистни високостъблени, 189/6- 430 кв.м. превръщане, 189/в- 274218
кв.м. широколистни високостъблени, 189/г- 199236 кв.м. широколистни високостъблени,
189/д- 1118 кв.м. превръщане, 189/е- 127095 кв.м. широколистни високостъблени,
189/д- 10845 кв.м. превръщане, 189/2- 14 кв.м. превръщане, 189/3- 1158 кв.м. превръщане,
189/5- 20852 кв.м., широколистни високостъблени, 189/6- 3974 кв.м. широколистни
високостъблени, 189/7- 3498 кв.м. широколистни високостъблени, 190/л- 809 кв.м.
превръщане, 190/м- 5782 кв.м. широколистни високостъблени, 196/г- 1084 кв.м. превръщане,
196/е- 337 кв.м. иглолистни, 196/1- 126 кв.м. иглолистни, 196/2- 2335 кв.м. превръщане,
съседи: 23604.49.11, 23604.51.14, 23604.52.7, 23604.52.6, 23604.51.13,
23604.52.4, 23604.52.3, 23604.37.192, 23604.51.11, 23604.49.7, 23604.49.6, актувани
с АЧОС № 3623/09.11.2019 г.
В докладната записка е посочено още, че имотите са
отдадени под аренда на Ай Ти Агро ЕООД, което дружество предлага реализиране на
инвестиция на стойност 500 000 лева в имотите с биосертифицирани материали
и осигуряване на 10 работни места за три стопански години. Посочено е, че
пазарната стойност на имотите, съобразно изготвена експертна оценка от БТПП, е
както следва: за ПИ 23604.49.8 – 5839.00 лева; за ПИ 23604.49.10 –
17 605.00 лева; за ПИ 23604.49.11 – 28 055.00 лева; за ПИ 23604.49.13
– 37 171.00 лева; за ПИ 23604.50.8 – 77 067.00 лева; и за ПИ
23604.51.12 – 245 498.00 лева. Въз основа на така постъпилите данни е
направено предложение за вземане на решение за продажба на посочените имоти със
следната начална конкурсна цена: за ПИ 23604.49.8 – 7200.00 лева; за ПИ
23604.49.10 – 21 400.00 лева; за ПИ 23604.49.11 – 34 000.00 лева; за ПИ
23604.49.13 – 45 000.00 лева; за ПИ 23604.50.8 – 93 300.00 лева; и за ПИ
23604.51.12 – 297 200.00 лева. Предложението включва още поставяне на
допълнителни условия към участниците, доказуеми с писмени декларации, а именно:
1. Да бъде
предложен размер на първоначална инвестиция, свързана с отглеждане на трайни насаждения
- не по-малък от 500 000.00 лева;
2. Да се осигурят 10 бр. работни места по трудов договор в
стопанството и да се поддържат за срок не по-кратък от 3 години;
3. Да не се извършва промяна в предназначението на имотите
за срок от 10 години, както и да не се разрешава изсичането на младите фиданки;
4. Кандидатите да притежават сертификат за биологично земеделие,
като представят подписан договор с фирма за контрол и сертификация на земеделското
стопанство, както и да поемат ангажимент за непрекъснатост на биосертификацията
за срок от 3 години.
С докладната записка са предложени още условия на
конкурса, в това число минимална конкурсна цена от 498 100.00 лева и
критерии и начин за оценяване на офертите.
Докладната записка е разгледана на проведено на
25.11.2020 г. заседание на Общински съвет Средец. С решение № 220 по протокол №
14 от 25.11.2020 г. от Общинския съвет е прието предложението на кмета на общината
като са определени следните конкурсни цени на всички предложени имоти: за ПИ
23604.49.8 - 7 920.00 лева; за ПИ 23604.49.10 – 23 540.00 лева; за ПИ
23604.49.11 – 37 400.00 лева; за ПИ 23604.49.13 – 49 500.00 лева; за ПИ
23604.50.8 – 102 630.00 лева; и за ПИ 23604.51.12 – 326 920.00 лева,
респективно обща минимална конкурсна цена в размер на 547 910.00 лева.
Определен е и нов размер на първоначалната инвестиция, а именно 547 910.00
лева. Останалите условия, критерии и начин на оценяване са изцяло възприети от
докладната записка. Изпълнението на решението е възложено на кмета на община
Средец.
На 07.12.2020 г. между община Средец, в качеството на
арендодател, и Ай Ти Агро ЕООД – арендатор, са сключени три броя анекси,
съответно към договори за аренда № 19/29.12.2016 г., 14/26.05.2015 г. и
13/21.05.2012 г., с които арендаторът е декларирал, че няма да възпрепятства по
никакъв начин изпълнението на инвестицията/инвестиционни намерения на трето
лице, придобило процесните имоти.
По повод осъществяване контрол за законосъобразност на
решенията на Общинските съвети Областният управител на Област Бургас, с писмо с
изх. № 08-00-1073/14.12.2020 г. е изискал от кмета на община Средец допълнителна
информация относно начина на спазване на обществения интерес, критериите за
определяне на минимална инвестиция, и начините за гарантиране
равнопоставеността на участниците в конкурса, предвид обстоятелството, че
имотите са отдадени под аренда. В отговор до Областен управител на Област
Бургас са изпратени писма с изх. № 06-02-291/16.12.2020 г. и
06-02-292/16.12.2020 г. от изпълняващият длъжността кмет на общината, в които е
посочено, че е разпореждането с имотите предмет на конкурса е от „изключителен обществен
интерес“ с цел запазване на работните места, чрез привличане на инвестиции, както
и разкриване на нови със сезонна заетост, както и такива от привличане в близост
на допълнителни инвеститори, в район, където безработицата непрекъснато се увеличава.
Изтъкнато е, че до момента за поддържането и обработването на имотите са осигурени
11 постоянни работни места от населението на община Средец. Обяснено е, че с поставеното
изискване за запазване на предназначението на имотите в рамките на 10 години, се
гарантира устойчивост на инвестицията и продължителност на работната заетост, а
изискването за сертифициране на земеделското стопанство гарантира качествена продукция
и запазване на биоразнообразието на територията. Посочено е още, че критериите за
оценка на офертите са съобразени изцяло с минималните специални изисквания към участниците,
а минималната конкурсна цена е формирана на базата на оценката на независим лицензиран
оценител, завишена по предложение на представител на ОС Средец и гласувана на сесията
на Общинския съвет. Уточнено е, че не е налице ограничение за участие в
конкурса, доколкото спечелилият го участник може да встъпи в правата и задълженията
на общината по подписания аренден договор или съответно същият да бъде
прекратен. В тази връзка са представени и сключените анекси от 07.12.2020 г.
към договори за аренда № 19/29.12.2016 г., 14/26.05.2015 г. и 13/21.05.2012 г.
Със заповед № 540/11.08.2021 г. кметът на община Средец,
въз основа на решение № 220/25.11.2020 г. на ОС Средец, е обявил провеждането
на публично оповестен конкурс с тайно наддаване за продажба на описаните имоти.
Конкурсът е приключил с издаването на заповед № 644/24.09.2021 г. на кмета на
общината, с която е определен участникът спечелил конкурса – Ай Ти Агро ЕООД.
Заповедта е оспорена от Д.И.Д. – недопуснат участник в конкурса, пред
Административен съд- Бургас. С решение № 1841/23.11.2021 г., постановено по
адм.д. № 2377/2021 г. по описа на БАС, заповед № 644/24.09.2021 г. е отменена
като незаконосъобразна.
След влизане в сила на решение № 1841/23.11.2021 г. и на
основание решение № 220/25.11.2020 г. на ОС Средец, със заповед №
841/14.12.2021 г. кметът на община Средец отново е обявил провеждане на
публично оповестен конкурс с тайно наддаване за продажба на процесните имоти,
като са запазени и условията от предходно проведения конкурс, посочени в
решението на ОС Средец. Определена е крайна дата за закупуване на конкурсна
документация – 29.12.2021 г., размера на дължимия депозит – 10% от началната
цена, платим също до 29.12.2021 г., както и време и начин за извършване оглед
на имотите. Заповедта е обявена на интернет страницата на общината, на
информационното табло на общината и в един местен ежедневник, видно от
приложените преписи от извадка от сайта на общината, снимка на обявената
заповед на информационното табло на община, ведно с протокол за поставяне от
15.12.2021 г. и протокол за сваляне от 31.12.2021 г. на заповедта от инф.табло,
както и копие на страница от вестник от 16.12.2021 г. с поместена посочената
заповед. От кмета на община Средец е утвърдена конкурсна документация,
съгласувана с юриста на общината, в която са включени документите въз основа на
които се провежда конкурса, АЧОС, скици на поземлените имоти, образци от
необходимите за попълване декларации и
от оферта за участие, проект на договор за покупко-продажба и конкурсни
условия.
Със заповед № 848/21.12.2021 г. кмета на община Средец е
назначил състав на комисията, която да проведе конкурса, а именно: председател
– юрист на община Средец, и членове – 4 служители в дирекция ИРЗГУЕПП в община
Средец, кмета на с. Драчево, и двама общински съветници. Всички членове са
представили декларации за липса на конфликт на интереси. Определена е дата за
провеждане на конкурса 30.12.2021 г.
За проведеното заседание на комисията на 30.12.2021 г. е
изготвен протокол от същата дата, от който е видно, че на заседанието са
присъствали председателя и шестима членове от комисията (не се е явил кметът на
с. Драчево). Всички присъствали членове са подписали изготвения протокол. На
проведеното заседание е поканен да присъства и представителя на Ай Ти Агро ЕООД.
Констатирано е, че са подадени три комплекта документи за участие в конкурса –
от Бългериан Биофреш Продъктс ЕООД, от Д.И.Д., и от Ай Ти Агро ЕООД. Видно от
протокола при отваряне на предложенията на Бългериан Биофреш Продъктс ЕООД и Д.И.Д.
и извършена проверка за съответствието им с конкурсната документация и
предварително установените условия, са констатирани нередности. По отношение
предложението на Бългериан Биофреш Продъктс ЕООД е установено, че липсва
сертификат за биологично земеделие, договор за поет ангажимент за
непрекъснатост на биосертификация за срок от 3 години, не е посочен срок на
инвестицията и брой работни места, поради което единодушно комисията е взела
решение този участник да не бъде допуснат в конкурса. Нередности са установени
и в предложението на Д.И.Д., а именно - липсва внесен депозит, липсва
сертификат за биологично земеделие, договор за поет ангажимент за
непрекъснатост на биосертификация за срок от 3 години, не е посочен размер на
инвестицията, както и срок на инвестицията, липсва посочен брой осигурени
работни места и минимален срок за запазването им, поради което, отново единодушно,
комисията е взела решение участникът да не бъде допуснат до участие в конкурса.
При отваряне предложението на Ай Ти Агро ЕООД не е установено несъответствие с
конкурсната документация и условия, поради което предложението е допуснато до
следващия етап, като същото е оценено със 100 точки и дружеството е обявено за
спечелило конкурса.
Към административната преписка са представени заверени
преписи от предложенията на тримата участници в конкурса, от които се
потвърждават констатациите на комисията, въз основа на които Бългериан Биофреш
Продъктс ЕООД и Д.И.Д. не са допуснати до участие в конкурса. Следва да се има
предвид, че в настоящото производство този въпрос не е спорен.
Въз основа на изготвения протокол е издадена и оспорената
заповед № 5/04.01.2022 г. на АО, с която Ай Ти Агро ЕООД е определено за
спечелило проведения конкурс. Заповедта е връчена на Ай Ти Агро ЕООД на
12.01.2022 г., на Бългериан Биофреш Продъктс ЕООД на 13.01.2022 г., видно от
приложените известия за доставяне, и лично на Д.И.Д. на 06.01.2022 г., видно от
приложена разписка за връчване на документи.
При така установените факти съдът прие следните правни
изводи.
Имотите предмет на настоящото производство представляват
частна общинска собственост на община Средец, съобразно приложените по делото
АЧОС. Съгласно чл. 35, ал. 1 от ЗОС продажба на имоти и вещи - частна общинска собственост,
се извършва след решение на общинския съвет от кмета на общината чрез публичен търг
или публично оповестен конкурс. В нормата на чл. 83, ал. 2 от Наредба за реда за
придобиване управление и разпореждане с имоти и вещи общинска собственост
(Наредбата) производството по публично оповестен конкурс за продажба на имоти
частна общинска собственост приключва със заповед на кмета на общината, с която
се обявява класирането на участниците, цената и условията на сключване на
договора, според класирането на първо място и поканва спечелилият участник за
сключване на договора. В тази връзка оспореният акт се явява издаден от
компетентен орган – кмет на община Средец.
Административното производство е проведено след издаване
на решение № 220/25.11.2020 г. на Общински съвет Средец по т. 14 от протокол №
11/25.11.2020 г., с което са определени имотите, начинът на провеждане на
процедурата – публично оповестен конкурс, конкурсна цена, условия и критерии за
провеждане на конкурса, съобразно изискването на чл. 35 от ЗОС, както и
допълнителни условия за кандидатите на основание чл. 80, ал. 2 от Наредбата. Решението
е издадено във връзка с докладна записка на кмета на община Средец за заявено
желание за закупуване на имотите. Видът на проведената процедура – публично
оповестен конкурс на основание чл. 79 и сл. от Наредбата, е съобразен с
обстоятелството, че с решението на ОС Средец са въведени допълнителни условия
към участниците, съобразно нормата на чл. 80, ал. 2 от Наредбата. По делото
липсват данни решението на ОС Средец да е оспорено пред съд. Видно от
представените с преписка доказателства, по отношение на същото е проведен
контрол по законосъобразност от Областния управител на Област Бургас съобразно
въведеното му правомощие с чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА като липсват данни решението
да е било върнато на ОС Средец за ново произнасяне. При тези данни съдът
приема, че решение № 220/25.11.2020 г. на Общински съвет Средец е влязло в
сила, съответно представлява годен акт за провеждане на процедура по Глава пета
„Процедура по провеждане на публични търгове и публично оповестени конкурси за
отдаване под наем и разпореждане с общинско имущество“ към Наредба за реда за придобиване
управление и разпореждане с имоти и вещи общинска собственост (Наредбата).
При провеждане на процедурата са спазени изискванията на
Наредба за реда за придобиване управление и разпореждане с имоти и вещи общинска
собственост (Наредбата). В изпълнение разпоредбите на чл. 80, ал. 1, във вр. с
ал. 2 и чл. 64, ал. 2 от Наредбата конкурсът е открит със заповед №
841/14.12.2021 г. на кмета на община Средец, която съдържа изискуемите
реквизити – индивидуализация на имотите, видът на търга, начална цена, начин и
срок на плащане, дата и място на провеждане на конкурса, размера на депозита и
начина на плащане, цена на тръжната документация, списък на изискуемите
документи, срокове за закупуване на тръжната документация и подаване на оферти,
начин и време на извършване на огледа, както и са посочени и допълнителните
условия приети на основание чл. 80, ал. 2 от Наредбата. Издадената заповед
изцяло съответства по съдържание на решение № 220/25.11.2020 г. на ОС Средец.
Заповедта е обявена по установения в чл. 64, ал. 3 от
Наредбата ред, като е публикувана в местен ежедневник и е поставена на таблото
за обяви в Общината, както и е обявена на интернет страницата на Общината, за
което са представени необходимите доказателства. Същата е обявена в рамките на
посочения в чл. 64, ал. 4 от Наредбата срок, а именно не по-малко от 7 дни и не
повече от 21 дни от датата на провеждане на конкурса – заповедта е обявена на 15.12.2021
г., а конкурсът е проведен на 30.12.2021 г.
Конкурсът е проведен от надлежно назначена комисия със
заповед на кмета на община Средец. Съставът на определената комисия съответства
на изискванията заложени в чл. 61, ал. 3 от Наредбата. Заседанието на
комисията, на което е проведен процесния конкурс, е проведено при спазване
изискванията за кворум съгласно чл. 61, ал. 3 от Наредбата, която изисква
минимум 2/3 от всички членове, т.е. при състав от 8 души, са присъствали седем.
В тази връзка отсъствието на кмета на с.Драчево, определен за член на
комисията, не води до нелегитимност на проведеното заседание. Решенията са
взети с необходимото мнозинство – единодушно от всички присъстващи. При
провеждане на заседанието не са били налице основания за неговото отлагане или
за насрочване на нов конкурс. За дейността на комисията е изготвен протокол, в
който са описани установените факти и взетите решения. Протоколът е подписан от
всички присъстващи членове на комисията. Видно от същия, подадените заявленията
са разгледани в реда на тяхното постъпване, извършена е проверка на тяхната
допустимост, като е достигнато до извод, че две от заявленията не са допустими
поради липса на част от изискуемите документи във връзка с допълнително
поставените условия за кандидатите. От приложените по делото книжа, в частност
представените от недопуснатите кандидати – Бългериан Биофреш Продъктс ЕООД и Д.И.Д.,
книжа за участие в конкурса, се установява, че същите действително не са
представили посочените в протокола документи и информация, под формата на
декларация или друг изискуем документ, с които да удостоверят допълнително
поставените условия, като в това число жалбоподателката Д. не е заплатила и
дължимия депозит, платим преди провеждане на конкурса. Непредставените
документи касаят наличието на допълнително поставените условия към участниците,
като тяхната липса, в това число и незаплащането на депозит от страна на единия
участник, е довела до обоснован извод, че същите не отговарят на част от
допълнително поставените условия за провеждане на процедурата по смисъла на чл.
80, ал. 2 от Наредбата и респективно обосновано и правилно техните предложения
не са били допуснати. След проверка допустимостта на участниците, до оценяване
е достигнал само един кандидат, чиято оферта е получила 100 точки и е обявен за
спечелил конкурса. Въз основа на изготвения протокол е издадена и оспорената
заповед, която съдържа фактическите и правни основания, въз основа на които е
избран участникът спечелил конкурса. Същата съдържа необходимите реквизити –
описание на имотите, посочване на спечелилия кандидат, недопуснати участници и
причините за това. Заповедта е надлежно връчена на всички участници в конкурса,
включително и на лицата, които не са допуснати, съобразно изискването на чл.
83, ал. 3 от Наредбата.
С оглед на изложеното съдът приема, че производството по
издаване на оспорения акт е проведено при наличие на материалноправни
предпоставки – решение на ОС Средец за извършване на продажба на процесните
имоти, както и при спазване на производствените правила при провеждане на
конкурса, съдържащи се в Наредба за реда за придобиване управление и разпореждане
с имоти и вещи общинска собственост (Наредбата).
Сочените от жалбоподателя възражения относно пазарната
цена на имотите, началната конкурсна цена, размера на изискуемата инвестиция,
изискването за биосертификация, за осигуряване на работни места, се явяват
изцяло неотносими по отношение на оспорения акт. Същите касаят
законосъобразността на решение № 220/25.11.2020 г. на ОС Средец, което не е
предмет на разглеждане в настоящото производство и съдът няма възможност да
извърши проверка за неговата законосъобразност, доколкото същото подлежи на
самостоятелно оспорване на основание чл. 45, ал. 3 от ЗМСМА. В тази връзка
следва да се отбележи, че съобразно чл. 41, ал. 2 от ЗОС изцяло в материалната
компетентност на Общинския съвет е да определи пазарните цени на разпореждане с
имотите и вещните права въз основа на пазарни оценки, изготвени от оценители, определени
по реда на чл. 22, ал. 3. Наред с това, съгласно чл. 80, ал. 2 от приложимата
Наредба отново компетентен да определи допълнителни условия към участниците в
конкурса е Общински съвет Средец. Посредством издаденото решение №
220/25.11.2020 г. ОС Средец се е произнесъл по въпроси от своята компетентност,
а именно да определи пазарната цена и допълнителните условия за провеждане на
конкурс, а дали същите са законосъобразни е въпрос на друго производство. Следователно
по отношение на посочените критерии кметът на общината при провеждане на
конкурса действа в рамките на обвързана компетентност, а предмет на съдебен
контрол в настоящото производство е обстоятелството дали същият е съобразил
действията си със заложената рамка. В настоящия случай, при обявяване на
публично оповестения конкурс изцяло са съобразени условията въведени с решение
№ 220/25.11.2020 г. на ОС Средец – пазарна стойност, първоначална конкурсна
цена, допълнителни условия, т.е. съобразена е поставената рамка с решението на
ОС Средец.
Само за яснота, съдът намира за необходимо да изложи, че от
начина на определяне на началната конкурсна цена – една обща цена, става ясно,
че конкурсът се провежда за имотите като цяло, т.е. не е въведена възможност за
участие в конкурса за един или за част от тях. Аналогични са изводите и по
отношение на определения размер на инвестицията. Следва да се има предвид още,
че въведените допълнителни условия относно осигуряване на работни места, размер
на инвестицията, както и изискването за биосертификация при реализиране на
стопанството, са заложени в чл. 80, ал. 2 от Наредба за реда за придобиване управление
и разпореждане с имоти и вещи общинска собственост (Наредбата). Цитираната
разпоредба дава възможност на компетентния орган – ОС Средец, да въведе
изисквания свързани с разкриване на работни места, инвестиране в обекта,
опазване на околната среда, които съответстват на заложените с решението на ОС
Средец, а в последствие и на заповедта за обявяване на конкурса, допълнителни
условия.
Изложените съображения водят до извод за неоснователност
на жалбата срещу заповед № 5/04.01.2022г. на кмета на община Средец, поради
което същата следва да бъде отхвърлена.
Мотивиран от изложеното Административен съд Бургас
Р Е
Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.И.Д., ЕГН **********,***, против заповед № 5/04.01.2022г.
на кмета на община Средец, с която е обявено класирането на кандидатите на проведения
публично оповестен конкурс с тайно наддаване за продажба на имоти - частна общинска
собственост, находящи се в землището на с.Драчево.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен
административен съд, чрез Административен съд Бургас, в 14-дневен срок от
връчване на преписа.
СЪДИЯ :