Решение по дело №335/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 318
Дата: 21 декември 2021 г. (в сила от 21 декември 2021 г.)
Съдия: Ася Тодорова Стоименова
Дело: 20217110700335
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

                                Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

                                           318 от 21.12.2021 г., гр. Кюстендил

 

    В   И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

 

Административен съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на първи декември две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                             ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА

                                                                                    АСЯ СТОИМЕНОВА

 

при секретар Светла Кърлова и с участието на прокурор Йордан Георгиев, като разгледа докладваното от съдия Ася Стоименова касационно административнонаказателно дело № 335 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Делото е образувано по касационна жалба от В.И.К., с ЕГН ********** и адрес: ***, срещу Решение № 73/15.10.2021 г., постановено по административнонаказателно дело (АНД) № 571/2021 г. по описа на Районен съд – Кюстендил, с което е потвърдено Наказателно постановление (НП) № 187-ГС/26.04.2021 г., издадено от директора на Регионална здравна инспекция (РЗИ) – Кюстендил. С посоченото наказателно постановление на основание чл. 209а, ал. 1 във вр. с чл. 63, ал. 7 във вр. с ал. 4 от Закона за здравето (ЗЗ) във вр. с т. 1 от Заповед №РД-01-179/09.02.2021 г., изменена и допълнена със Заповед № РД-01-186/11.02.2021 г. на директора на РЗИ – Кюстендил на В.К. е наложено административно наказание глоба в размер на 300,00 лева. В жалбата е наведено касационното основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от Наказателно-процесуалния кодекс. Претендира се отмяна на решението и на наказателното постановление.

В.К. не се явява и не се представлява в съдебното заседание по делото.

РЗИ – Кюстендил не се представлява в съдебното заседание по делото. С писмена защита с вх. № 4959/30.11.2021 г. по описа съда процесуалният му представител по пълномощие юрисконсулт Димитър Велинов оспорва касационната жалба.

Прокурорът дава заключение за основателност на жалбата.

Касационната жалба е допустима. Подадена е от страна с право на касационно оспорване по смисъла на чл. 210, ал. 1 от АПК, срещу съдебен акт, подлежащ на касационен контрол и в преклузивния 14-дневен срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, и отговаря на изискванията за форма и съдържание по чл. 212 от АПК. Разгледана по същество, жалбата е неоснователна по следните съображения:

Предмет на въззивно обжалване е НП № 187-ГС/26.04.2021 г., издадено от директора на РЗИ – Кюстендил. От фактическата страна на спора е установено, че на 19.02.2021 г., в 10:50 часа, в условията на извънредна епидемична обстановка в Република България, обявена с Решение № 325/14.05.2020 г. на Министерския съвет (МС), удължена с Решения № 378/12.06.2020 г., № 418/25.06.2020 г., № 482/15.07.2020 г. № 525/30.07.2020 г., № 609/28.08.2020 г., № 673/25.09.2020 г., № 855/25.11.2020 г. и № 72/26.01.2021 г. на МС, В. К. се е намирал на открито обществено място – на площад „Гаров площад” в гр. Кюстендил, пред хранителен обект „***”, без поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба, покриваща изцяло носа и устата – от основата на носа до брадичката, в нарушение на т. 1 от Заповед № РД-01-179/09.02.2021 г., издадена от директора на РЗИ – Кюстендил на основание чл. 63, ал. 7 във вр. с ал. 4 от ЗЗ, изменена и допълнена със Заповед № РД-01-186/11.02.2021 г. на директора на РЗИ – Кюстендил, съгласно която от 11.02.2021 г. до 22.02.2021 г. на територията на община Кюстендил е въведена следната противоепидемична мярка: задължително носене на открити и закрити обществени места на защитни маски за лице, за еднократна или многократна употреба, покриващи изцяло носа и устата – от основата на носа до брадичката. Нарушението е установено при извършена проверка от служители на РЗИ – Кюстендил по повод спазване на противоепидемичните мерки, въведени със Заповед № РД-01-179/09.02.2021 г., изменена и допълнена със Заповед №РД-01-186/11.02.2021 г. на директора на РЗИ – Кюстендил. Съставен е Констативен протокол рег. № КП-040-3/19.02.2021 г., екземпляр от който е връчен на К.. В протокола на К. е указано, че следва да се яви в РЗИ – Кюстендил на 22.02.2021 г. в 10:00 часа за съставяне и предявяване на акт за установяване на административно нарушение (АУАН). На 22.02.2021 г., при условията на чл. 43, ал. 4 от ЗАНН, срещу К. е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 00187/22.02.2021 г., връчен му на 15.03.2021 г., за нарушение по чл. 63, ал. 7 от ЗЗ във вр. със Заповед № РД-01-179/09.02.2021 г., изменена и допълнена със Заповед № РД-01-186/11.02.2021 г. на директора на РЗИ – Кюстендил. Въз основа на съставения АУАН е издадено процесното наказателно постановление, в което са възпроизведени фактическите констатации по същия. Районният съд е приел от правна страна, че в административнонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, а по същество – че административното нарушение е доказано, като не са налице предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, и е потвърдил наказателното постановление. 

В пределите на касационната проверка по чл. 218, ал. 2 от АПК и във връзка с наведеното в жалбата касационно основание настоящият касационен състав намира, че обжалваното решение е валидно и допустимо, а преценено за съответствие с материалния закон – правилно.

Правилен е изводът на районния съд за липса на формални предпоставки за отмяна на наказателното постановление. При реализирането на административнонаказателната отговорност на В.К. не са допуснати съществени процесуални нарушения, водещи до опорочаване на производството. Процесният АУАН е съставен от лице, притежаващо правомощия за това, а наказателното постановление е издадено от компетентен орган, актът и наказателното постановление съдържат необходимите реквизити съответно по чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, спазени са изискванията за предявяване и връчване на акта, както и за връчване на наказателното постановление. Фактическите обстоятелства, относими към процесното деяние, както и към съставомерните елементи на нарушението, са посочени ясно в акта и в наказателното постановление. Настоящият касационен състав намира за необходимо да отбележи, че чл. 209а ал. 1 от ЗЗ  съдържа състав на административно нарушение. Обстоятелството, че административнонаказателната разпоредба препраща към общ административен акт (в случая Заповед № РД-01-179/09.02.2021 г., изменена и допълнена със Заповед № РД-01-186/11.02.2021 г. на директора на РЗИ – Кюстендил) относно въведената и нарушена/неизпълнена противоепидемична мярка, не означава, че с този акт са въведени административни нарушения. Напротив, това е акт, с който са въведени определени задължения за неопределен брой лица – спазването на изброените в тях противоепидемични мерки. Неизпълнението на тези задължения обаче е въведено като административно нарушение с нормативен акт – Законът за здравето.

Касационната инстанция споделя и извода на районния съд относно безспорната установеност на процесното нарушение. Съгласно чл. 63, ал. 4 от ЗЗ при обявена извънредна епидемична обстановка министърът на здравеопазването въвежда със заповед временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна област. Разпоредбата на чл. 63, ал. 7 от ЗЗ предвижда, че временни противоепидемични мерки по ал. 4 може да се въвеждат и със заповед на директора на съответната регионална здравна инспекция съгласувано с главния държавен здравен инспектор за територията на отделна област, община или населено място. В изпълнение на правомощието си по чл. 63, ал. 7 от ЗЗ, в условията на обявена извънредна епидемична обстановка, с т. 1 от Заповед № РД-01-179/09.02.2021 г. директорът на РЗИ – Кюстендил, е постановил, считано от 00:00 часа на 09.02.2021 г. до 00:00 часа на 22.01.2021, въвеждането на следната противоепидемична мярка: задължително носене на защитни маски за лице на открити и закрити обществени места на територията на община Кюстендил. Със Заповед № РД-01-186/11.02.2021 г., в сила от 11.02.2021 г., директорът на РЗИ – Кюстендил е изменил и допълнил т. 1 на Заповед № РД-01-179/09.02.2021 г., в следния смисъл: задължително е носенето на защитни маски за лице, за еднократна или многократна употреба, прикриващи изцяло носа и устата – от основата на носа до брадичката, на открити и закрити обществени места на територията на община Кюстендил. При действието на Заповед № РД-01-179/09.02.2021 г., изменена и допълнена със Заповед № РД-01-186/11.02.2021 г. на директорът на РЗИ – Кюстендил, В.К. се е намирал на открито обществено място – площад „Гаров площад” в гр. Кюстендил, пред хранителен обект „***”, без поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба, покриваща изцяло носа и устата – от основата на носа до брадичката, с което е нарушил въведената противоепидемична мярка и правилно на основание чл. 209а, ал. 1 от ЗЗ му е наложено административно наказание глоба в минималния размер от 300,00 лева. Предвид характера на нарушението и обществените отношения, които то засяга, не се касае за маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН.

Изложените съображения обуславят извод за правилност на решението на районния съд, поради което същото следва да бъде оставено в сила.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, изр. 1, пр. 1 от АПК във вр. с чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, съдът

 

                                                                   Р Е Ш И:

 

            ОСТАВЯ В СИЛА Решение 73/15.10.2021 г., постановено по АНД №571/2021 г. по описа на Районен съд – Кюстендил.

Решението е окончателно.

        

        

                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                                                    2.