Решение по дело №1235/2024 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2705
Дата: 11 март 2025 г. (в сила от 11 март 2025 г.)
Съдия: Елена Янакиева
Дело: 20247050701235
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 юни 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 2705

Варна, 11.03.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - I тричленен състав, в съдебно заседание на двадесети февруари две хиляди двадесет и пета година в състав:

Председател: ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА
Членове: МАРИЯНА ШИРВАНЯН
ИСКРЕНА ДИМИТРОВА

При секретар ПЕНКА МИХАЙЛОВА и с участието на прокурора СИЛВИЯН ИВАНОВ СТОЯНОВ като разгледа докладваното от съдия ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА канд № 20247050701235 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, вр. чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на Агенция „Пътна инфраструктура“, подадена чрез юрисконсулт С., против Решение № 115/09.04.2024 г. на Районен съд - Девня /ДРС/, постановено по НАХД № 20233120200185/2023 г., с което е от отменен ЕФ № **********, с който за нарушение на чл. 102, ал. 2 ЗДвП и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр. чл. 179, ал. 3б ЗДвП, на „Депосито“ ЕООД, ЕИК *********, е наложена имуществена санкция в размер на 2500,00 лева.

С касационната жалба са изложени съображения за неправилност на обжалваното решение поради неправилно приложение на материалния закон и процесуалните правила. Според жалбоподателя при постановяване на решението съдът неправилно е преценил, че липсва правна възможност за издаване на електронен фиш за нарушение на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП. Във връзка с това представя историческо и функционално тълкуване на разпоредбата на чл. 189ж от Закона за движението по пътищата, като подчертава, че тази разпоредба, тълкувана във връзка с правомощията на АПИ да съхранява, създава и връчва електронни фишове за нарушения по чл. 179, ал. 3—3б, предполага фиш да може да се издаде и за нарушение като разглежданото. Оспорва и изводите на съда, че не е спазено изискването за пропорционалност на санкцията, като посочва, че спецификата на националната система от наказания, която позволява освобождаване от административно-наказателна отговорност при заплащане на компенсаторна такса, съответства на принципите на правото на ЕС. Моли решението на районния съд да бъде отменено, а електронният фиш да бъде потвърден. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В условия на евентуалност прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар.

Ответната страна - „Депосито“ ЕООД, с депозиран отговор на касационна жалба, чрез адв. В. оспорва жалбата и изразява становище по същество на спора. Моли касационната жалба да се отхвърли като неоснователна. Претендира присъждане на сторените по делото разноски.

В открито съдебно заседание, редовно призован, касаторът не се представлява, не изразява становище.

Ответникът по касация - „Депосито“ ЕООД не се представлява, с депозирана молба се поддържа подаденият писмен отговор. Моли съда да остави в сила обжалваното решение и да бъдат присъдени сторените по делото разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура - Варна, дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок от легитимирана страна и пред надлежния съд, поради което е допустима и следва да се разгледа по същество.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и наведените касационни основания, намира за установено от фактическа страна следното:

Районен съд - Девня е приел за установено, че в 10:21 часа на 28.05.2021 г., в землището на [населено място], обл. Варна, с устройство № 10072, било установено, че МПС на „Депосито“ ООД – влекач „МАН ТГА 18.440 4Х2 БЛС“ рег. № [рег. номер], с допустима техническа маса 18000, брой оси - 2, категория ЕПС, в състав с ремарке с общ брой оси – 5, с обща техническа допустима максимална маса на състава 40000, се движи по път А-2, км. 399 + 703, с посока намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, без да е заплатена изцяло дължимата пътна такса съобразно категорията, а именно няма валидно подадена тол-декларация или закупена маршрутна карта - нарушение на чл.102, ал.2 ЗДвП, за което бил съставен ЕФ № **********, връчен по надлежния ред.

Въз основа на събраните доказателства съдът приема за установена описаната във фиша фактическа обстановка.

От правна страна, районният съд приема, че електронен фиш за нарушения на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП не може да се издава, доколкото чл. 189ж, ал. 1 от ЗДвП не предвижда такъв ред за тези нарушения, а само за нарушенията по чл. 179, ал. 3 от ЗДвП. Приема още, че са нарушени общите принципи на правото на ЕС, и по-конкретно принципа на пропорционалност, тъй като санкционната разпоредба на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП предвижда санкции в абсолютен размер, без възможност за индивидуализиране на наказанието. Предвид това счита, че следва да остави без приложение разпоредбата, която би довела до несъответстващ на правото на Съюза резултат, и съответно отменя обжалвания електронен фиш.

Постановеното решение е правилно.

Касационната инстанция споделя изцяло мотивите на въззивния съд за незаконосъобразност на процесния ЕФ, като приема, че са правилни, съобразени с материалния закон, с правото на ЕС и практиката на СЕС по неговото прилагане.

Независимо, че в разпоредбите на чл.167а, ал.4 и чл.189ж, ал.7 ЗДвП са включени и нарушенията по чл.179, ал.3б, правилно ДРС е приел, че разширително тълкуване при прилагане на санкционни разпоредби е недопустимо, поради което нарушението по чл.179, ал.3б е следвало да се установи и санкционира по общия ред, като е приел, че тази процедура е уредена в чл. 189е от ЗДвП. Споделя се извода на първостепенния съд, че в случая липсва изрична законова разпоредба, предвиждаща възможността да бъде съставен електронен фиш за нарушение на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП.

Правилно ДРС е приел и че санкционната разпоредба на чл.179, ал.3б ЗДвП не съответства на разпоредбата на чл.9а от Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999 година относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени инфраструктури, и същата следва да се остави без приложение.

Директива 1999/62/ЕО е транспонирана с Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние - §2 от ДР, приета на основание чл.10, ал.7 ЗП. Наредбата въвежда изискванията на директивата относно условията, редът и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние.

Съставите на административни нарушения, свързани със заплащането на дължимите тол такси за изминато разстояние, и предвидените за тях санкции, са регламентирани в Закона за движение по пътищата, поради което същите следва да се тълкуват в съответствие с изискванията и целта на Директива 1999/62/ЕО.

Обстоятелството, че ДРС не е спрял производството поради образуваното пред СЕС дело С-61/23, не е съществено процесуално нарушение. Тълкуването на правото на ЕС не е абсолютна компетентност на Съда на ЕС. Всеки национален съдия от държава членка е длъжен да тълкува и прилага правото на ЕС, в съответствие с основните принципи на ЕС и на практиката на Съда на ЕС. Тълкуването на разпоредбата на чл.9а от Директивата е от значение за правилното приложение на закона, но ДРС е съобразил произнасянето на СЕС по подобни казуси.

Съгласно чл.9а от Директива 1999/62/ЕО, държавите членки установяват съответен контрол и определят система от наказания, приложими за нарушаване на националните разпоредби, приети по настоящата директива. Те предприемат всички необходими мерки, за да гарантират изпълнението на тези национални разпоредби. Установените наказания трябва да бъдат ефективни, съразмерни и възпиращи. Директива 1999/62/ЕО не съдържа правила за определяне на санкциите на национално равнище и по-специално не предвижда изрично критерии за преценка на пропорционалността на подобни санкции.

Санкционните мерки, предвидени в националното законодателство, не трябва да надхвърлят границите на подходящото и необходимото за постигането на легитимно преследваните от това законодателство цели, като се има предвид, че когато има избор между няколко подходящи мерки, трябва да се прибегне до най-малко ограничителната и че причинените неудобства не трябва да са несъразмерни по отношение на преследваните цели (решение от 19 октомври 2016, EL-EM-2001, C-501/14, EU:C:2016:777, т.39).

СЕС е приел и че принципът на пропорционалност е задължителен за държавите членки, що се отнася не само до определянето на състава на нарушението и до определянето на правилата относно тежестта на глобите, но и до преценката на елементите, които могат да бъдат отчитани при определянето на глобата (решение от 19 октомври 2016г., EL-EM-2001, C-501/14, EU:C:2016:777, т.41 и решението по обединени дела Euro-Team и Spiral-Gep, т.43).

Тези условия в случая не са изпълнени при приемане на националните санкционни разпоредби - чл.179, ал.3б ЗДвП и чл.187а, ал.2, т.1, 2 и 3 ЗДвП, тъй като предвиждат глоби и имуществени санкции в абсолютен размер - за процесното нарушение 2500 лева, като не дават никаква възможност при налагането им да се отчитат смекчаващи или отегчаващи отговорността обстоятелства, както и да бъдат преценявани елементи, като пример - изминатото разстояние в нарушение на изискването за заплащане на тол такси, размерът на неплатената такса, причините, поради които таксата не е заплатена, поредност на нарушението и други.

Още с Решение от 9 февруари 2012 г., Urban, С-210/10, ЕU:C:2012:64, точка 41 СЕС е постановил, че налагането на глоба с фиксиран размер за всяко нарушение на правилата относно определени предвидени в закона задължения, без да се предвижда различен размер на глобата в зависимост от тежестта на извършеното нарушение, изглежда непропорционално с оглед на целите, посочени в правната уредба на Съюза. С решението по обединени дела Euro-Team и Spiral-Gep, точка 50 СЕС е приел, че член 9а от Директива 1999/62 трябва да се тълкува в смисъл, че предвиденото в този член изискване за пропорционалност не допуска система от наказания в национална правна уредба, която предвижда налагането на фиксирана глоба за всички нарушения на правилата относно задължението за предварително заплащане на таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера и тежестта им. С решението от 21 ноември 2024 г. по дело С-61/23, СЕС се е позовал на вече даденото тълкуване и е приел, че: „Член 9а от Директива 1999/62/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 17 юни 1999 година относно заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени инфраструктури, изменена с Директива 2011/76/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 27 септември 2011 г., трябва да се тълкува в смисъл, че посоченото в него изискване за съразмерност не допуска система от наказания, която предвижда налагане на глоба или имуществена санкция с фиксиран размер за всички нарушения на правилата относно задължението за предварително заплащане на таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от характера и тежестта им, включително когато тази система предвижда възможността за освобождаване от административнонаказателна отговорност чрез заплащане на „компенсаторна такса“ с фиксиран размер“.

Тъй като разпоредбите на чл.179, ал.3б ЗДвП и чл.187а, ал.2, т.1, 2 и 3 ЗДвП не допускат извършването на преценка относно тежестта на санкциите и на елементите, които могат да бъдат отчитани при определяне на техния размер, а предвиждат глоби и имуществени санкции в абсолютен размер, и доколкото в правомощията и компетенциите на съда не се включва определянето на подходящ санкционен режим, а само прилагането на приетия такъв от законодателните органи, не е възможно тълкуване на националния закон по начин, съответен на Директивата, поради което и единственият начин, който гарантира пълната ефективност на правото на Съюза и защитава предоставените на частноправните субекти права, е непропорционалната национална санкционна уредба, както е приел и ДРС, да бъде оставена без приложение, тъй като в противен случай би се стигнало до несъответстващ на правото на Съюза резултат.

Правилна е преценката, че в подобни случаи следва да се извърши проверка дали съществува обща административнонаказателна разпоредба, която предвижда налагането на имуществени санкции за нарушения на ЗДвП, за които не е предвидена друга санкция. В случая такава обща санкционна разпоредба липсва. Единствената обща санкционна норма е тази на чл.185 ЗДвП, но същата предвижда единствено налагането на глоба и по аргумент от разпоредбата на чл.83, ал.1 ЗАНН - която изисква случаите, в които на ЮЛ и ЕТ се налагат санкции, да са изрично уредени в закон, не може да се отнесе към нарушения, извършени от юридически лица и еднолични търговци.

С оглед гореизложеното настоящата инстанция намира, че решението на ДРС е правилно и законосъобразно и като такова следва да бъде оставено в сила.

При този изход на спора, на основание чл.63д, ал.1 ЗАНН, касаторът следва да бъде осъден да заплати на ответника по касация разноски за касационната инстанция в размер на 720 лева за адвокатско възнаграждение. Възражението на касатора за прекомерност е неоснователно, тъй като договореното и изплатено адвокатско възнаграждение кореспондира изцяло с фактическата и правна сложност на спора, и с обема на предоставената адвокатска защита, поради което липсват основания за неговото редуциране.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 АПК, Варненският административен съд, I-ви тричленен състав

Р Е Ш И:

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 115/09.04.2024 г. на Районен съд - Девня, постановено по НАХД № 20233120200185/2023 година.

ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“, [населено място] да заплати на „Депосито“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление [населено място], [жк], [улица], [адрес] представлявано от управителя Н. Е., разноски за производството в размер на 720 /седемстотин и двадесет/ лева.

Решението е окончателно.

Председател:
Членове: