Определение по дело №145/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 април 2021 г.
Съдия: Дианка Денева Дабкова
Дело: 20217060700145
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 март 2021 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

 

№ 120

 

гр. Велико Търново, 01.04.2021 г.

 

Административен съд – гр. Велико Търново, VII - ми адм. състав, в закрито съдебно заседание на първи април две хиляди двадесет и първа година, в състав:

АДМ. СЪДИЯ: ДИАНКА ДАБКОВА

 

като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 145/2021 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл. 215 от Закона за устройство на територията/ЗУТ/, във връзка с  чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба вх. № 1057/12.03.2021г. в АСВТ, подадена от  И.М.Г. ***.

Оспорва се мълчалив отказ на кмета на Община Велико Търново да се произнесе по Заявление с вх.№ 94-ИИ-221-10/27.08.2020г., депозирано за одобрение на проект на ПУП-ПЗ за ПИ с идентификатор 00583.31.14 в местността „До село” в землището на с. Арбанаси, общ. Велико Търново, състоящ се в промяна в предназначението на имота от земеделска земя на урбанизирана територия и отреждането й „за паркинг”.

Жалбоподателят изтъква, че с Писмо изх. № 94-ИИ-221-10#4/28.10.2020г. производството по същото заявление е било спряно, на основание чл.54, ал.1, т.5 от АПК. Този акт на кмета е отменен с Определение № 444/02.12.2020г. по АД № 666/2020г. от състав на АСВТ и преписката по Заявлението е върната за продължаване на действията по административното производство. Сам жалбоподателят изпратил препис на съдебния акт до общината и приканил към изпълнение на дата 11.01.2021г. Въпреки това АО не се произнесъл. Вместо това Г. получил Писмо с рег. № 94-ИИ-7997-2#2/26.01.2021г., с което е уведомен, че заповед по чл.129, ал.2 от ЗУТ не е издадена, а от него се иска да бъде инициирано провеждане на нова порцедура по чл.84, ал.1 от Закона за културното наследство по отношение на посочения ПИ. Оспорващият твърди, че такова съгласуване вече е налично по преписката и сочи Становище № 33-7171-52/08.08.2018г. на МК и Писмо от 17.08.2020г. на НИНКН, според което такава процедура не се налага да бъде провеждана, т.к. ПИ с посочения идентификатор не попада в защитена територия. С тези съображения като счита, че срокът за произнасяне по чл.129, ал.2 от ЗУТ по подаденото заявление  изтекъл и производството не е спряно, нито има ново уведомление за отстраняване на нередовности, жалбоподателят оспорва мълчалив отказ на кмета на общината. Иска  от съда отмяната на МО и определяне на срок за поризнасяне на АО.

След като се запозна с твърденията на жалбоподателя и приложените по административната преписка писмени доказателства/постъпили с вх. № 1196/19.03.2021г./, съдът прие от правна страна следното:

Според чл. 129, ал. 2 от ЗУТ подробният устройствен план в обхват до един квартал, а в Столичната община и в градовете с районно деление - в обхват до три квартала, както и за поземлени имоти извън границите на населени места и селищни образувания, включително за необходимите за тях елементи на техническата инфраструктура, се одобрява със заповед на кмета на общината в 14-дневен срок след приемането на проекта за подробен устройствен план от общинския експертен съвет.

В случая от административната преписка се установява, че общинският експертен съвет /ОЕСУТ/ не е приемал проекта за подробен устройствен план- ПЗ. Поради това за кмета на Община В. Търново не е започнал да тече 14-дневния срок за приключване на производството с издаването на заповед по чл. 129, ал. 2 ЗУТ. Няма данни проектът за ПУП да е внасян за обсъждане от ОЕСУТ и не се твърди такова в жалбата. При липса на произнасяне на ОЕСУТ, не е започнал да тече срока по чл. 129, ал. 2 ЗУТ за произнасяне на компетентния административен орган, поради което не е формиран мълчалив отказ, подлежащ на съдебен контрол. Решението на ОЕСУТ, като един предварителен акт на помощен на общината орган поставя началото на теченето на срока по чл. 129, ал. 2 от ЗУТ за произнасяне по направеното искане за одобряване на ПУП –ПЗ. Непроизнасянето в този срок съставлява мълчалив отказ по смисъла на чл. 214, т. 1, предл. второ от ЗУТ, а срокът за подаване на жалба против отказ на административен орган, било то изричен или мълчалив, е уреден в чл. 215, ал. 4 от ЗУТ и е 14-дневен. Позоваването на жалбоподателя на чл.149, ал.2 от АПК е неправилно, т.к. ЗУТ е специален закон.

В случая ОЕСУТ не е приемал проекта на ПУП-ПЗ, т.к. водещият производството орган е приел наличие на нередовности на подаденото заявление, за което е уведомил жалбоподателя с Писмо с изх. № 94-ИИ-7997-2#2/26.01.2021г. Кметът на общината приема, че са налице противоречиви становища от МК и НИНКН по отношение статута на процесния имот. Така в Становище № 33-7171-52/08.08.2018г. на МК се сочи, че ПИ с идентификатор № 00583.31.14 по КККР на с. Арбанаси е разположен в границите на Охранителна зона на „Историческо селище Арбанаси”, обявено с Протокол № 4/08.05.2000г. на Националния съвет за опазване на паметниците на културата. А в Писмо изх. № 9400-4060/17.08.2020г. на НИНКН е въведено твърдение, че същият този имот не попада в защитена територия за опазване на културното наследство и не ес налага съгласувателна процедура по реда на ЗКН. Поради противоречивите по съдържание становища кметът на общината е предприел служебно действия за установяване на действителния статут на територията. В тази връзка в Община В. Търново е получено Писмо с рег. индекс 94-ИИ-221-10#8/26.01.2021г. от директора на Националния институт за недвижимо културно наследство, в което изрично е посочено, че ПИ с идентификатор № 00583.31.14 по КККР на с. Арбанаси попада в охранителната зона на групова недвижима културна ценност. В тази връзка кметът е указал на заявителя, че произнасянето по процесното Заявление от 27.08.2020г. е възможно след представяне от негова страна на становище, с което проектното предложение е съгласувано от компетентния орган по реда и при условията ан Закона за културното наследство. Писмото е връчено на адресата на 01.02.2021г. Не се твърди в жалбата и не се прилагат доказателстватова указание да е изпълнено.

При тези съображения настоящият състав на съда приема, че кметът на община В. Търново не е бил длъжен да се произнесе с акт нито за одобряването на проекта, нито да постанови отказ за това, след като не е налице окончателно произнасяне на експертния съвет.

С оглед горното, жалбата е процесуално недопустима на основание чл. 159, т. 1 от АПК и следва да се остави без разглеждане, а образуваното производство – да се прекрати.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 159,т.1 от АПК, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ  жалба вх. № 1057/12.03.2021г. в АСВТ, подадена от  И.М.Г. *** срещу мълчалив отказ на кмета на Община Велико Търново да се произнесе по Заявление с вх.№ 94-ИИ-221-10/27.08.2020г. за одобрение на проект на ПУП-ПЗ за ПИ с идентификатор 00583.31.14 в местността „До село” в землището на с. Арбанаси, общ. Велико Търново, състоящ се в промяна в предназначението на имота от земеделска земя на урбанизирана територия и отреждането й „за паркинг”.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 145/2021г. по описа на Административен съд Велико Търново.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от получаването му пред Върховния административен съд.

Препис от определението да се изпрати на жалбоподателя и на кмета на Община В. Търново.

 

                                         АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: