РЕШЕНИЕ
№ 206
гр. Кюстендил, 08.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КЮСТЕНДИЛ, VII-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на седемнадесети октомври през две хиляди двадесет и четвърта
година в следния състав:
Председател:Ч.А. Т.
при участието на секретаря А. А. Х.
като разгледа докладваното от Ч. А. Т. Административно наказателно дело №
20231520200881 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.59 и сл ЗАНН.
Подадена е жалба „****“ , с ЕИК ****, със седалище и адрес на
управление в с.В. против наказателно постановление №18/05.06.2023г.,
издадено от Директора на ОДБХ Кюстендил, с което на жалбоподателя на
основание чл.417, ал.2 ЗВМД е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 1 000 лв.
В жалбата се претендира отмяна на наказателното постановление, твърди
се, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати
съществени процесуални нарушения, свързани както с описанието на
фактическата обстановка, свързана с нарушението, така и относно правната
квалифиция на извършеното.Твърди се, че липсва извършено нарушение.
Ответникът по жалбата е изразил становище за неоснователност на
подадената пред съда жалба..
След преценка на доводите по жалба и събраните в хода на
производството доказателства, съдът намира, че жалбата е процесуално
допустима, като разгледана по същество е неоснователна по следните
1
съображения:
Предмет на въззивно обжалване е НП № 18 от 05.06.2023г., издадено от
директора на ОДБХ Кюстендил, с което на жалбоподателя е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1000 лв. на
основание чл.417, ал.2 ЗВМД за извършено нарушение по чл.132, ал.1 т.18
ЗВМД.
Пред съда се установи, видно от всички събрани по делото доказателства,
че по повод проверка по годишна инспекционна програма е планирана
прроверка в животновъден обект с регистрационен №2571-0061, собственост
на „****“ , находящ се в с.П..По този повод на 20.03.2023г. в 15.34чосо е
уведомена по телефон С.П.-управител на това дружество.По телефона същата
изразила съгласие за извършване на проверката и уточнила да се извърши на
21.03.2023г. от 11 часа.При направена справка с информационната система на
БАБХ-Вет ИС е установено, че в животновъдния обект вписани 59 бр.говеда.
На 21.03.2023г. в 09.23часа служителите на ОДБХ Кюстендил били
уведомени по телефон от П. П., че на 20.03.2023г. е подал уведомление до
регистрирания ветеринарен лекар, обслужващ обекта д-р Й. З. за придвижване
на 59 бр. говеда и били вече транспортирани в с.Б. в животновъден обект с
рег.№2539-0015, собственост на същото дружество.В 09.52 часа С. П. била
уведомена, че комисията тръгва за извършване на проверката, на което същата
заявила, че не може да присъства поради здравословни причини.
В 11 часа на място, комисията установила, че
1.Липсва огреждение, което да определя границите на обекта, както и да
осигурява безопасност на обекта, което не позволява свободен достъп на хора
и неконтролирано движение на диви и селскостопански животни.
2.Няма поставена информационна табела на входа, съдържаща данни за
обекта.
3.Обора, в който е регистриран животновъдния обект е без врати и без
прозорци.
4.Отвън се вижда, че е пълен с бали сено или слама.
5.Комисията е установила, че липсват видими следи за отглеждане на
говеда поне 6 месецапреди датата на проверката-изпражнения, следи от
животни, разпилян фураж.
2
За установеното при проверката е съставен Констативен протокол.
Във връзка с отразените в протокола констатации на 11.05.2023г. е съставен
АУАН, в който са отразени констатациите, описани по-горе, посочено е, че
собствениците на животновъдния обект-С. П. и Н. П. не са оказали съдействие
на комисията за извършване на проверката, съгласно изискването на чл.132,
ал.1 т.1 ЗВМД, което е и цифровото изражение на квалифицираното като
нарушение поведение.
Въз основа на съставения АУАН е издадено процесното НП, в което са
възпроизведени фактическите констатации по акта и на основание чл.417, ал.2
ЗВМД е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в
размер на 1000 лв.
В производството пред съда са разпитани свидетелите Б., Й. и И.,
които потвърждават изложените фактически обстоятелства, относими към
процесното деяние. Представени са и писменни доказателства-констативния
протокол и доказатества за регистрираните в обекта животни.
В случая не са налице формални предпоставки за отмяна на
наказателното постановление, тъй като при реализирането на
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя не са
допуснати съществени процесуални нарушения, които да водят до
опорочаване на производството. В случая не е налици твърдяното в жалбота
противоречие между описанието на нарушението и правната му
квалификация, респ. приложената санкционна разпоредба. Съгласно 132, ал.1
т.18 ЗВМД „Собствениците, съответно ползвателите на животновъдни обекти
със селскостопански животни, осигуряват постоянен достъп в животновъдния
обект на контролните органи от БАБХ и други компетентни органи и оказват
съдействие при извършване на проверката.
По делото е безспорно доказано извършването на процесното
административно нарушение. От събраните писмени и гласни доказателства,
преценени поотделно и в съвкупността им, се установяват по несъмнен начин
наличието на описаното нарушение.Въпреки, че управителят на дружеството
е бил уведомен за предстоящата проверка, на място не е било осигурена
възможност за извършване на проверка и не са предоставени за проверка
регистрираните в обекта животни.
Правилно е приложена и санкционната разпоредба на чл.417, ал.2
3
ЗВМД, като е наложено наказание в минимлания предвиден размер.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
Потвърждава наказателно постановление №18/05.06.2023г., издадено от
Директора на ОДБХ Кюстендил, с което на „****“ ****, с ЕИК *****, със
седалище и адрес на управление в с.В. на основание чл.417, ал.2 ЗВМД е
наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1
000 лв.
Решението подлежи на обжалване в 14 дневен срок от съобщението до
страните пред Административен съд гр.Кюстендил.
Съдия при Районен съд – Кюстендил: _______________________
4