Решение по дело №609/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 ноември 2022 г. (в сила от 4 ноември 2022 г.)
Съдия: Ивелина Карчева Янева
Дело: 20227060700609
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 септември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

306

 

гр. Велико Търново, 04.11.2022г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

                                                   

Великотърновският административен съд, Х-ти състав, в публично заседание  на пети октомври две хиляди двадесет и втора  година в състав:

 

                                                                                                     Съдия: Ивелина Янева

 

при секретаря Д. С.,  като разгледа докладваното от съдията И. Янева  адм.дело N 609 по описа на Административен съд Велико Търново за 2022год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на А.Р. с ЛНЧ **********, родена на ***г. в Украина, лично и като законен представител на А.Р. с ЛНЧ**********, родена на ***г. с настоящ адрес *** против Заповед № ЗСПД/Д-ВТ-ГО/2562 / 26.08.2022г. на Директора на дирекция  социално подпомагане – Горна Оряховица, с която е отказано отпускането еднократна помощ за ученици, записани в първи клас. В жалбата се твърди незаконосъобразност на заповедта поради противоречието на Закона за семейните помощи за деца, ЗУБ, закона за социалното подпомагане, Конституцията и Конвенцията за правата на детето. Моли се за отмяна на оспорения административен акт и връщане на преписката за ново разглеждане.

 Ответната страна, чрез процесуалния си представител, изразява становище за неоснователност на жалбата. Моли за потвърждаване на заповедта.

Предмет на настоящото съдебно производство e Заповед № ЗСПД/Д-ВТ-ГО/2562 / 26.08.2022г. на Директора на дирекция  социално подпомагане – Горна Оряховица, с която е отказано отпускането еднократна помощ за ученици, записани в първи клас.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл.168 от АПК, административния съд приема за установено от фактическа страна следното:

А.Р. родена на ***г. в Украйна е чужденец с предоставена временна закрила, притежаваща личен номер на чужденец **********, заедно с децата си под 14 години О.и А. родена на ***г. На 22.08.2022г. Р. подава Заявление – Декларация за отпускане на еднократна помощ за ученици, записани в първи клас по реда на чл.10а от Закона за семейни помощи за деца, за дъщеря си А. О.Р., записана за редовна ученичка в първи клас през учебната 2022 / 2023г. в СУ „Г. Измирлиев“ – Горна Оряховица. Към заявлението е представено Удостоверение от учебното заведение. С оспорената заповед е отказано изплащането на еднократна помощ, тъй като лицето не отговаря на чл.3, т.5 от ЗСПД.

В хода на настоящото производство нови доказателства не се представят от страните.

При така установените факти съдът намира от правна страна следното:

След извършване на служебна проверка, съдът установи, че обжалвания акт е издаден от компетентен орган, в изискуемата писмена форма и при спазване на процесуалните правила за издаването му.

По приложението на материалния закон съдът намира следното:

Между страните липсва спор по отношение на фактите. Спорен е въпросът относно противоречието на разпоредбата на чл.3, т.5 от ЗСПД с други нормативни актове.

Безспорно като лице с предоставена временна закрила, жалбоподателката и семейството й имат право на социално подпомагане, съгласно чл.39 от ЗУБ.

Безспорно в Закона за социалното подпомагане е предвидено отпускането на социални помощи и за лице с предоставена временна закрила. Същевременно претендираната помощ е по реда на ЗСПД, която е наименована „семейна помощ“. Независимо от различното наименование на помощта, обвързването й с минимален размер на получаван доход и посещение на детето в училище, водят до извода, че тя представлява вид социално подпомагане, тъй като отговаря на законовата дефиниция за социално подпомагане в чл.2, ал.2 от ЗСП. В този смисъл разпоредбата на чл.3, т.5 от ЗСПД е в противоречие с чл.39 от ЗУБ и чл.2, ал.6 от ЗСП.

Това противоречие следва да бъде разрешено при съобразяване с поетите ангажименти от Република България относно правата на детето и разпоредбата на чл.5, ал.4 от Конституцията на Република България.

Съгласно чл.2 от Конвенцията на ООН за правата на детето държавите – страни по Конвенцията зачитат и осигуряват правата, предвидени в тази Конвенция, на всяко дете в пределите на своята юрисдикция без каквато и да е дискриминация, независимо от расата, цвета на кожата, пола, езика, религията, политическите или други възгледи, националния, етническия или социалния произход, имущественото състояние, инвалидност, рождение или друг статут на детето или на неговите родители или законни настойници. Държавите – страни по Конвенцията, вземат всички подходящи мерки за осигуряване закрилата на детето против всички форми на дискриминация или наказание на основание на статута, действията, изразените мнения или убеждения на неговите родители, законни настойници или членовете на неговото семейство.

            Измежду признатите от Конвенцията права на детето е и правото на жизнен стандарт закрепено в чл.27 - държавите – страни по Конвенцията, признават правото на всяко дете на жизнен стандарт, съответствуващ на нуждите на неговото физическо, умствено, духовно, морално и социално развитие. Държавите – страни по Конвенцията, в съответствие с националните условия и в рамките на своите възможности, предприемат необходимите мерки с цел да подпомагат родителите и другите лица, отговорни за детето, да осъществяват това право и в случай на нужда предоставят материална помощ и програми за подпомагане, особено по отношение на изхранването, облеклото и жилището.

Следователно от материалите по делото се установява противоречие на чл.3, т.5 от ЗСПД с разпоредбите на чл.2 и чл.27 от Конвенцията за правата на детето, ратифицирана с решение на Великото народно събрание от 11.04.1991г. Разрешаването на това противоречие е предвидено в чл.5, ал.4 от Конституцията на Република България - международните договори, ратифицирани по конституционен ред, обнародвани и влезли в сила за Република България, са част от вътрешното право на страната. Те имат предимство пред тези норми на вътрешното законодателство, които им противоречат. В Решение № 8 от 15.11.2019 г. по к. д. № 4 от 2019г. Конституционния съд посочва, че КЗПЧОС, страна по която са всички държави- членки на ЕС, е интегрирана в националния правен ред, прилага се пряко и с предимство пред националните законодателни актове, които й противоречат, и обвързва националните съдилища и органите на публичната власт. Това решение е приложимо и по отношение на Конвенцията за правата на детето.

Следователно за настоящия състав възниква задължението за пряко приложение на Конвенцията на ООН за правата на детето, поради което и следва да се приеме наличието на предпоставките на ЗСПД за отпускане на еднократна помощ за ученик, записан в първи клас по отношение на жалбоподателката А.Р. - лице с предоставена временна закрила.

Оспореният административен акт следва да бъде отменен, а преписката върната за ново произнасяне съобразно дадените от съда указания.

 

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № ЗСПД/Д-ВТ-ГО/2562 / 26.08.2022г. на Директора на дирекция  социално подпомагане – Горна Оряховица. 

 

ВРЪЩА преписката на Директора на дирекция  социално подпомагане – Горна Оряховица за ново произнасяне в едномесечен срок от получаване на решението. 

 

            РЕШЕНИЕТО не подлежи на касационно обжалване.

 

                                                                                                                      Съдия: