Решение по дело №701/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1602
Дата: 10 октомври 2023 г.
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20237180700701
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

1602 / 10.10.2023 г.

 

гр.Пловдив

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд Пловдив, ХVІ състав, в открито съдебно заседание на четиринадесети септември, две хиляди двадесет и трета година в състав:

СЪДИЯ: ХРИСТИНА ЮРУКОВА

при секретаря Таня Златева, като разгледа докладваното от съдия Юрукова административно дело № 701, по описа на съда за 2023 г., намери за установено следното:

Производството е по чл. 145-178 от АПК, във връзка с чл. 45, ал. 5 от ЗМСМА, вр. с чл. 31, ал. 1 от Закона за политическите партии.

Образувано е по жалба на кмет на Община Куклен, срещу Решение № 666/24.02.2023г. на Общински съвет Куклен. В жалбата се твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно, постановено при допуснати съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалния закон. Твърди се, че решението не е съобразено с предназначението на имота, новия акт за общинска собственост, некоректно формулиран диспозитив с оглед цитираните в него правни основания. Иска се отмяна на решението.

Ответникът по жалбата - Общински съвет Куклен, счита жалбата за недопустима и предлага да бъде оставена без разглеждане, доколкото решението на Общинския съвет е от 24.02.2023г., и са проведени нови парламентарни избори.

Заинтересованата страна – Движение за права и свободи, чрез пълномощник, заявява становище за недопустимост на жалбата и липса на правен интерес от оспорване.

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи проверка по реда на чл. 168 от АПК, приема за установено от фактическа страна следното:

Подадено е искане с вх. № 1348/24.02.2023г. от председател на ПП ДПС – гр. Куклен – Г.Г., до кмет на Община Куклен с искане да предоставяне на имот – частна общинска собственост(посочен в искането) за нуждите на партията.

Председател на ПП ДПС – гр. Куклен – Г.Г., в качеството си на зам.- кмет на Община Куклен е депозирал Докладна записка с вх. № 28/24.02.2023г. до Общински съвет Куклен, като информира за постъпилото заявление и предлага Общински съвет да приеме решение за съгласие да се отдаде имот под наем за срок до обявяване на резултатите от следващите парламентарни избори.

Видно от Протокол № 63/24.02.2023г. предложението е разгледано от Общински съвет Куклен и е прието Решение № 666/24.02.2023г., с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 14, ал. 4 от Закона за общинската собственост, във вр. с чл. 31, ал. 1 и ал. 3 от Закона за политическите партии, чл. 19, ал. 1 от Наредба за общинската собственост на Община Куклен, Общински съвет Куклен дава съгласие за отдаване под наем за срок до обявяване на резултатите от следващи парламентарни избори на две стаи и коридор, с обща площ от 51,30 кв.м., находящ се в сграда МЖ, старо училище, актуван с АЧОС № 62/21.01.2003г. за нуждите на общинското ръководството на ПП „Движение за права и свободи“.

По делото е представен АЧОС № 2326/25.11.2022г., с който е актуван имотът, за част от който се дава съгласие за отдаване под наем с процесното решение. Имотът е с отреждане „за образование и социални дейности“, сграда МО – стара училищна част, със застроена площ от 583 кв.м., попадащ в имот № 924, включен в УПИ ІІ, по РП на гр. Куклен. В забележки към АЧОС са вписани три договора – два за отдаване под наем и един за учредено право на ползване. Договорите и актовете по учредяване на правото на ползване и наем са представени от жалбоподателя.

Жалбата е подадена по реда на чл. 152, ал. 1 от АПК с вх. № 55/06.03.2023г. по деловодната система на Общински съвет Куклен. С оглед датата на решението от 24.02.2023г., жалбата е подадена в законоустановения 14-дневен срок за оспорване.

По отношение на допустимостта ѝ, съдът счита, че е налице правен интерес от оспорване на кмет на Община Куклен. Съгласно чл. 45, ал. 5 от  ЗМСМА кметът на общината може да върне за ново обсъждане незаконосъобразните или нецелесъобразните актове на общинския съвет или да оспорва незаконосъобразните актове пред съответния административен съд и да иска спиране на изпълнението на общите административни актове и действието на подзаконовите нормативни актове. В случая кметът е избрал да оспори решението пред Административен съд Пловдив и с оглед правата му по чл. 45, ал. 5 от ЗМСМА, съдът счита, че е налице правен интерес от жалбата. Аргумент за това е и правомощието на Общинския съвет да упражнява текущ и последващ контрол върху изпълнението на приетите от него актове, което води до засягане на правата и интересите на кмета, като изпълнител на решенията на общинския съвет. Още повече, че с решението е възложено на кмета на Община Куклен изпълнението на решението.

Съгласно чл. 31 от Закона за политическите партии държавата и общините предоставят безвъзмездно на политическите партии, които имат парламентарна група или достатъчен брой народни представители да образуват такава, помещения за осъществяване на тяхната дейност. Помещения по ал. 1 могат да се предоставят и на партии, които на последните избори за народни представители са получили не по-малко от едно на сто от действителните гласове в страната и извън страната, с изключение на гласовете по чл. 279, ал. 1, т. 6 от Изборния кодекс. Предоставянето на помещения на политически партии се извършва съгласно Закона за държавната собственост и Закона за общинската собственост.

До кмета на Община Куклен е подадено искане от председателя на ПП ДПС гр.  Куклен. От официалните сайтове на Централна избирателна комисия и Районна избирателна Комисия Пловдив област, ПП ДПС е получила повече от едно на сто от действителните гласове на парламентарните избори, поведени на 02.10.2022г.

Предоставянето на помещения следва да бъде извършено по чл. 14, ал. 4 от ЗОС, съгласно който безвъзмездното предоставяне на имоти по ал. 1 за нуждите на общинските ръководства на политическите партии, отговарящи на условията, предвидени в Закона за политическите партии, се извършва от кмета на общината без търг или конкурс по ред, определен в наредбата по чл. 8, ал. 2.

Редът по чл. 19 от Наредбата за общинска собственост на Община  Куклен е следният: (1) Със заповед на кмета на общината, след решение на общинския съвет, се предоставят безвъзмездно помещения - частна общинска собственост на политическите партии, които имат парламентарна група или достатъчен брой народни представители да образуват такава, и отговарят на условията, предвидени в Закона за политическите партии. (2) Помещения по ал. 1 могат да се предоставят и на партии, които на последните избори за народни представители са получили не по-малко от едно на сто от действителните гласове в страната и извън страната, с изключение на гласовете по чл. 279, ал. 1, т. 6 от Изборния кодекс.(3) Исканията за предоставяне на помещения по ал. 1 се отправят до кмета на общината, като към тях се прилага удостоверение за актуално правно състояние на партията и пълномощно, при условие, че заявлението се подава от пълномощник.(4) При наличие на помещения кметът на общината, издава заповед за настаняване, въз основа на която се сключва договор за наем със срок до края на мандата на действащото Народно събрание.(5) Политическите партии, на които са предоставени помещения, заплащат експлоатационните разходи, ако има такива.(6) Предоставените помещения на политическите партии не могат да се пренаемат, да се преотстъпват за ползване, да се ползват съвместно по договор с трети лица, както и да се използват за стопанска дейност.(7) Правоотношенията с политическите партии се прекратяват при неплащане на експлоатационните разходи за повече от три месеца или при нарушение на забраната по ал. 6.

         Искането до кмета на общината с вх. № 1348/24.02.2023г. е подадено от председател на ПП ДПС гр. Куклен – Г. Р. Г., като няма приложени доказателства за представителната власт на заявителя. Тоест същото не отговаря на изискванията по чл. 19, ал. 3 от Наредбата за общинска собственост на Община Куклен. Съгласно регистъра на политическите партии към Софийски градски съд, Политическа партия „Движение за права и свободи“ е вписана по ф.д. № 2574/1990г., със седалище гр. София, бул. "Александър Стамболийски" №45 А, и се представлява от М. С.К. Съгласно чл. 7, ал. 2 от Устава на партията(публично достъпен) общинската организация на партията е част от организационната структура, но в случая по преписката липсват доказателства г-н Г.да е представляващ общинската организация на партията в гр. Куклен.

Още на същия ден искането е внесено като докладна записка в Общински съвет Куклен с вх. № 28/24.02.2023г. Няма доказателства за спазване изискванията на Глава Седма от Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администраци. С оглед депозиране на искането и внасянето му за разглеждане от общинския съвет в един и същи ден, е невъзможно спазване на процедурата по внасяне на проект, обсъждане и становище от комисиите на Общинския съвет.

С искането е заявено желание да бъде предоставен имот, описан като 51,30 кв.м., представляващ две стаи и  коридор, част от сграда МО, стара училищна част, със ЗП 583 кв.м., попадащи в имот с пл. № 924. Към докладната записка е представен АЧОС № 62/21.01.2003г. на Община Куклен.

От преписката се установява, че имотът е актуван с АЧОС № 2326/25.11.2022г., като предходно издаденият акт е посоченият в решението на общинския съвет. Безспорно се касае за един и същ имот, видно и от комбинираната скица, към АЧОС. В случая обаче не се доказва по делото, че частта от имота, предмет на управление с решението, е свободен нежилищен имот - частна общинска собственост, който не е необходим за нуждите на органите на общината или на юридически лица на издръжка на общинския бюджет.

Внесеното предложение от зам.-кмет на Община Куклен от 24.02.2023г. е разгледано на сесията на Общински съвет същия ден – 24.02.2023г. Прието е процесното Решение № 666/24.02.2023г., с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 14, ал. 4 от Закона за общинската собственост, във вр. с чл. 31, ал. 1 и ал. 3 от Закона за политическите партии, чл. 19, ал. 1 от Наредба за общинската собственост на Община Куклен, Общински съвет Куклен дава съгласие за отдаване под наем за срок до обявяване на резултатите от следващи парламентарни избори на две стаи и коридор, с обща площ от 51,30 кв.м., находящ се в сграда МЖ, старо училище, актуван с АЧОС № 62/21.01.2003г. за нуждите на общинското ръководството на ПП „Движение за права и свободи“. Решението е прието при кворум от 12 общински съветника от 13 общ брой, като гласували „за“ са 7, против – 3, въздържали се – 2.

Решението е прието с необходимия кворум и мнозинство, съгласно чл. 27, ал. 4 от ЗМСМА, като протоколът от гласуването(л.88) съдържа поименното  гласуване.

В компетентността на Общинските съвети е да приемат решение за управление и разпореждане с общинско имущество на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА. В случая обаче се касае за специална хипотеза на предоставяне на ползване по чл. 14, ал. 4 от Закона за общинската собственост, поради което съдът приема, че оспореният административен акт е издаден от некомпетентен орган.

Съгласно разпоредбата на чл. 31, ал. 1 от ЗПП общините предоставят безвъзмездно на политическите партии, които имат парламентарна група или достатъчен брой народни представители да образуват такава, помещения за осъществяване на тяхната дейност, като редът на предоставяне е разписаният с разпоредбата на чл. 14, ал. 4 от ЗОС, където е предвидено, че безвъзмездното предоставяне на имоти по ал. 1 за нуждите на общинските ръководства на политическите партии, отговарящи на условията, предвидени в Закона за политическите партии, се извършва от кмета на общината без търг или конкурс по ред, определен в наредбата по чл. 8, ал. 2.

В разпоредбата на чл. 19 от Наредбата за общинска собственост на Община Куклен общинският съвет е регламентирал реда за отдаване под наем на помещения - частна общинска собственост за нуждите на общинските ръководства на политическите партии, отговарящи на условията, предвидени в Закона за политическите партии. В ал. 1 от разпоредбата е посочено, че това става със заповед на кмета на общината, след решение на Общински съвет.

Налице е противоречие на чл. 19, ал. 1 от Наредбата с чл. 14, ал. 4 от Закона за общинската собственост и недопустимо ограничаване на правомощията на кмета на общината. Посоченият текст на чл. 14, ал. 4 от ЗОС ясно и недвусмислено регламентира, че безвъзмездното предоставяне на имоти за нуждите на общинските ръководства на политическите партии, се извършва от кмета на общината без търг или конкурс. Той е компетентен да се произнася със заповед по подадените искания по чл. 14, ал. 4 от ЗОС. Изцяло в правомощието на кмета на общината е да издаде заповед за безвъзмездно предоставяне на имоти, при условие, че не са необходими за нуждите на общината и др. организации на бюджета издръжка, при установяване наличието на условията по чл. 31, ал. 1 от ЗПП. За да реализира това правомощие, кметът не се нуждае от санкцията на общинския съвет. Органът на местно самоуправление не следва да приема решение и да задължава кмета да предостави. С чл. 19, ал. 1 от Наредбата е ограничено правомощието на кмета, което му е разписано по ЗОС. Дали ще издаде заповед за предоставяне, дали ще изиска уточнение и изправяне на нередовност по заявлението, или ще откаже предоставяне, е въпрос, поставен изцяло в компетентността на кмета. Всяко действие, което го обвързва да издаде заповед, след решение на общински съвет, е в противоречие със законовата разпоредба. Кметът притежава самостоятелност да реши дали са налице предпоставките по чл. 14, ал. 4 от ЗОС . В хипотезата на чл. 14, ал. 4 от ЗОС, какъвто е настоящият казус, тя не може да бъде ограничавана с подзаконов нормативен акт. Той следва да уреди реда, по който се предоставя, но не и да ограничи  компетентността му. В компетентност на кмета е да приложи закона и да прецени дали са налице предпоставките по чл. 31, ал. 1 от ЗПП, във вр. с чл. 14, ал. 4 от ЗОС.

С оспореното решение по несъмнен за съда начин се изземват правомощия на кмета по чл. 14, ал. 4 от ЗОС. Процесното решение обективира волеизявление, което законът изрично предоставя да се формира и да е на кмета на общината, а не от Общинския съвет. По този начин недопустимо се изземва компетентността на кмета от страна на Общинския съвет, който в процесното решение дава съгласие за предоставяне за ползване на имот – ЧОС и задължава кмета да го изпълни, каквато компетентност не е дадена на Общинския съвет от чл. 14, ал. 4 от ЗОС. Нито в Закона за политическите партии, нито в Закона за общинската собственост е предвидено правомощия на Общинския съвет да взема решения в това специално административно производство. Общински съвет Куклен при приемане на Наредбата за общинска собственост не се е съобразил с чл. 14, ал. 4 от ЗОС и е приел  разпоредба на чл. 19, ал. 1, в която изцяло е уредил това специално административно производство в противоречие с чл. 14, ал. 4 от ЗОС, като е ограничи правомощията на кмета на общината, като е предвидил издаване на заповед по чл. 14, ал. 4 след решение на Общинския съвет.

Съгласно чл. 15, ал. 3 от Закона за нормативните актове ако постановление, правилник, наредба или инструкция противоречат на нормативен акт от по-висока степен, правораздавателните органи прилагат по-високия по степен акт. Следва да бъде приет за прилагане чл. 14, ал. 4 от ЗОС, а не чл. 19, ал. 1 от Наредбата за общинска собственост на Община Куклен.

В обобщен извод, съдът счита, че Решение № 666/24.02.2023г. на Общински съвет Куклен за съгласие за отдаване под наем на имот ЧОС на ПП ДПС гр. Куклен е взето извън кръга от правомощия, които притежава органът на местното самоуправление. С решението, Общински съвет Куклен недопустимо изземва компетентността на кмета на Община Куклен по чл. 14, ал. 4 от ЗОС.

 Настоящият съд счита, че е засегнат интересът на кмета на Община Куклен, което обуславя както допустимостта на нейната жалба, така и нейната основателност.

Въз основа на така изложените фактически и правни съображения съдът намира оспореното Решение № 666/24.02.2023г. на ОбС Куклен за нищожно, тъй като е издадено извън правомощията на общинския съвет по ЗОС.

За пълнота на мотивите следва да се добави, че оспореното решение е незаконосъобразно, като постановено при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила, разписани в Правилника за организацията и дейността на общинския съвет, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администраци на Общински съвет Куклен и изцяло пренебрегване реда за приемане.

Съгласно разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК индивидуалните административни актове, какъвто е и оспореният в настоящото производство, следва да съдържат фактически и правни мотиви. В случая мотивите на оспореното решение се съдържат в неговото съдържание и в докладната записка на зам.-кмета на община Куклен, като същите се отнасят за безвъзмездно предоставяне на имот ЧОС за нуждите на общинското ръководство на ПП ДПС Куклен. В противоречие с тези мотиви, общинският съвет по същество е взел решение, с което дава съгласие за отдаване под наем, което предопределя и противоречие с материалния закон – чл. 14, ал. 1-4 от ЗОС.

Оспореното решение следва да бъде прогласено за нищожно като индивидуален административен акт, издаден от некомпетентен орган и при нарушение на административнопроизводствените правила.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Пловдив, ХVІ състав

 

Р Е Ш И :

 

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНО Решение № 666/24.02.2023 г. на Общински съвет Куклен.

ИЗПРАЩА преписката на кмета на Община Куклен за ново произнасяне по Искане с вх. № 1348/24.02.2023г.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.     

                  

СЪДИЯ: