Решение по дело №444/2017 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 11
Дата: 10 януари 2018 г. (в сила от 27 януари 2018 г.)
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20177240700444
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 август 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  373

 

гр.Стара Загора, 10.01.2018г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на        дванадесети декември

през    две хиляди и седемнадесета година в състав:

 

Председател: СТИЛИЯН МАНОЛОВ

 

                                                                      Членове:            

при секретаря Стефка Христова

и в присъствието на  прокурора

като разгледа докладваното от СТИЛИЯН МАНОЛОВ адм.дело № 444 по описа  за 2017г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е с правно основание чл.145 и сл. от Административно- процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.124, ал.1 от Закона за държавния служител /ЗДСл/.

 

Образувано е по жалба на С.С.Н. против Заповед № ЧР-13-087/08.08.2017 г. на директора на Областна дирекция „Земеделие” (ОДЗ) Стара Загора, поправена със Заповед № ЧЗ-13-089/10.08.2017г., с която е прекратено служебното правоотношение на жалбоподателката като „старши експерт” в ОДЗ Стара Загора, Дирекция „Административно-правна, финансова-стопанска дейност и човешки ресурси” (АПФСДЧР). В жалбата се сочи, че оспорената заповед е незаконосъобразна, като издадена при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправни разпоредби и в несъответствие с целта на закона. Твърди се, че не е налице основание за прекратяване на служебното правоотношение, тъй като не е налице съкращаване на заеманата от жалбоподателката длъжност, не е налице влязло в сила утвърдено по надлежния ред длъжностно разписание, не е налице отпадане на фукнциите, задачите и задълженията, които са изпълнявани от жалбоподателката преди прекратяване на служебното правоотношение. Заявява се, че не са налице двете кумулативно изискуеми предпоставки за съкращаване на длъжността. Навеждат се доводи за нарушение на основни принципи в административното производство, гарантирани в чл.12, ал.1 от АПК, тъй като административния орган не е предоставил утвърденото длъжностно разписание в сила от 08.08.2017г. Обосновава се, че длъжността, която е заемала жалбоподателката преди съкращаването не е престанала да съществува, тъй като, от една страна, общата численост на ОД Земеделие Стара Загора не е променена, а от друга – основаните функции и задължения на съкратената длъжност съществуват и не са отпаднали съгласно действащия правилник на Областните дирекции Земеделие. В заключение се сочи, че оспорената заповед е издадена в несъответствие с целта на закона, като излиза извън рамките на оперативна самостоятелност на административния орган и с нея се цели единствено съкращаване на конкретния служител. Моли се съда за постановяване на решение, с което да се отмени оспорената заповед. Претендират се направените по делото разноски.

 

Ответникът – Директора на Областна дирекция „Земеделие” гр.Стара Загора, чрез процесуалния си представител адвокат Т.Б. Танев, оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Обосновава, че след влизане в сила на новото щатно разписание на ОДЗ – Стара Загора длъжността, която е заемала жалбоподателката не съществува и функциите й са разпределени между длъжностите „счетоводител” и „старши счетоводител”, като към тях са добавени и специфични функции – водене на счетоводство и счетоводни отчети, за което се изисква икономическо образование, каквото жалбоподателката не притежава. Моли съда да остави в сила оспорената заповед.

 

От събраните по делото доказателства съдът установи следната фактическа обстановка:

 

Със Заповед №РД-24-014/12.02.2010г., след проведен конкурс, жалбоподателката С.С.Н. е назначена на длъжност „младши експерт” в ОДЗ Стара Загора (л.121). Със Заповед № РД-24-049/28.05.2010г. на Директора на ОДЗ – Стара Загора Н. е преназначена от длъжност „младши експерт” в ГД АР в ОДЗ Стара Загора, на длъжност „старши експерт” в Дирекция АПФСДЧР в ОДЗ Стара Загора (л.106).

 

Със Заповед РД-07-035/05.08.2017г. на Директора на ОДЗ – Стара Загора е утвърдено длъжностно разписание на ОДЗ Стара Загора, съгласно приложението към заповедта (л.142). Видно от последното длъжностите в Дирекция АПФСДЧР в ОДЗ Стара Загора са 6, а именно: директор, главен счетоводител, старши счетоводител, главен юрисконсулт, старши експерт и изпълнител (л.143).

 

Със Заповед РД-07-227/07.08.2017г. на Директора на ОДЗ – Стара Загора е утвърдено длъжностно разписание на ОДЗ Стара Загора, съгласувано с министъра на земеделието, храните и горите, съгласно приложението към заповедта (л.133). Видно от последното длъжностите в Дирекция АПФСДЧР в ОДЗ Стара Загора са 6, а именно: директор, главен счетоводител, старши счетоводител, счетоводител, главен юрисконсулт и изпълнител (л.134).

 

С оспорената Заповед № ЧР-13-087/08.08.2017г. на Директора на ОДЗ гр.Стара Загора, поправена със Заповед № ЧЗ-13-089/10.08.2017г., служебното правоотношение на Н. е прекратено на основание чл.33, ал.1 от ЗСППЗ, чл.3, ал.3, т.8 от Устройствения правилник на областните дирекции „Земеделие”, чл.106, ал.1, т.2, вр. чл.108 от Закона за държавния служител (ЗДСл) – поради съкращаване на длъжността.

 

По делото са приети като доказателства документите, образуващи преписката по издаване на оспорената заповед.

 

За изясняване на обстоятелствата по делото е назначена, изготвена и приета съдебно-икономическа експертиза. Според вещото лице дейността, която е извършвала жалбоподателката в качеството си на „старши експерт” в Дирекция АПФСДЧР, съобразно длъжностната й характеристика, е разпределена между служителите в дирекцията изпълняващи длъжностите „старши счетоводител” и откритата нова длъжност „счетоводител”.  Няма промяна в броя на служителите и вида провоотношение в тази дирекция – служителите са общо шест, от които пет по служебно правоотношение и един по трудово. След 08.08.2017г. функциите, задълженията и изискванията са поети едновременно или поотделно от „старши счетоводител” и „счетоводител”, които от своя страна изпълняват счетоводни функции. Промяната на длъжностното разписание е във връзка с прехвърляне на нова функция от Главна дирекция „Аграрно развитие” в дирекция АПФСДЧР – поета от новоразкритата длъжност „счетоводител”. При проверка на поименните разписания на длъжностите по общата администрация – към 08.08.2017г., към 13.10.2017г. и към 20.11.2017г. не е установена длъжността „старши експерт”. Същевременно вещото лице е посочило, че длъжност „старши експерт” съществува в специализираната администрация, обособена в другата дирекция „Аграрно развитие”, която подпомага директора при осъществяване на правомощията му по отношение провеждането на държавната политика и общата селскостопанска политика на ЕС в областта на земеделието и горите на територията на Област Стара Загора. Вещото лице сочи също, че в ОДЗ Стара Загора не е представена информация относно наличието на други лица, притежаващи сертификат за работа с Автоматизираната информационна система „Документооборот”, като в съдебно заседание пояснява, че няма друго лице с такъв сертификат, освен жалбоподателката. От поименното разписание на длъжностите на ОДЗ Стара Загора, актуално към 08.08.2017г. вещото лице е установило, че има осем незаети места, а именно: главен секретар; счетоводител; главен експерт в Общинска служба по земеделие (ОСЗ) – Стара Загора; старши експерт в Общинска служба по земеделие (ОСЗ) – Стара Загора; началник в ОСЗ – Казанлък; старши експерт в ОСЗ – Мъглиж; началник ОСЗ – Павел баня и началник ОСЗ – Гълъбово. 

 

Заключението на СТЕ като неоспорено от страните, компетентно и добросъвестно изготвено, съдът кредитира с доверие.

 

Така установената фактическа обстановка мотивира следните правни изводи:

 

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок от надлежна страна – адресат на оспорения акт, поради което е допустима за разглеждане. Разгледана по същество е неоснователна.

 

Заповед № ЧР-13-087/08.08.2017г. на Директора на ОДЗ гр.Стара Загора, поправена със Заповед № ЧЗ-13-089/10.08.2017г., е издадена от компетентен административен орган в кръга на неговите правомощия, съобразно разпоредбите на чл.106, ал.1 от ЗДСл и чл.3, ал.3, т.8 от Устройствения правилни на областните дирекции „Земеделие”, съгласно които директорът на ОДЗ е овластен да прекратява служебните правоотношения с държавните служители.

 

Заповедта е издадена в предвидената от закона писмена форма и съдържа реквизитите по чл.108 от ЗДСл – правното основание за прекратяване на служебното правоотношение, дължимите обезщетения и придобитият ранг на държавната служба. При издаването й не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. В тази връзка довода в жалбата за допуснато такова поради непредставяне на утвърденото длъжностно разписание на жалбоподателката се явява неоснователен, тъй като противно на твърдяното, за ответника не съществува задължение да връчва препис от това разписание на държавната служителка.

 

Атакуваната заповед е издадена при осъществяване на материалноправните основания за това и служебното правоотношение на жалбоподателката е прекратено след изпълнение на предвидените в закона предпоставки, а именно – съкращаване на заеманата от служителя длъжност. За да възникне това основание следва да се установи, че длъжността, заемана от служителя не фигурира и като наименование – нормативно определена позиция в длъжностното разписание на съответната администрация, и като система от функции, задължения и изисквания по смисъла на чл.2, ал.1 от Наредбата за прилагане на класификатора на длъжностите в администрацията. Изискванията са кумулативни и в случая са налице.

 

Жалбоподателката е заемала длъжността „старши експерт” в дирекция АПФСДЧР при ОДЗ Стара Загора и заема единствената позиция за тази длъжност, съгласно длъжностното разписание от 10.01.2017г. (л.143). С новото длъжностно разписани, считано от 08.08.2017г. (л.134) в ОДЗ Стара Загора са извършени длъжностни промени като позицията за „старши експерт” в дирекция АПФСДЧР при ОДЗ Стара Загора е премахната. Общата численост на дирекция АПФСДЧР е запазена, като е разкрита бройка за „счетоводител”. Позицията „старши експерт” в дирекция АПФСДЧР при ОДЗ Стара Загора не фигурира в длъжностното разписание, в сила от 08.08.2017г. като нормативно определена позиция, т.е. вече не е предвидена такава длъжност в структурата на администрацията. Липсва и аналогична длъжност (по наименование и/или по идентификационни белези), към която да са транслирани в пълен обем функциите и задълженията на закритата длъжност. Създадената нова длъжност „счетоводител” не е идентична със закритата длъжност. Следователно, налице е и второто изискване за реално съкращаване  на длъжността, а именно – тя да не фигурира като система от функции, задължения и изисквания. Съкратена е единствената бройка за длъжността, т.е. длъжността не съществува като нормативно определена позиция и като система от функции, задължения и изисквания. Действително отделните служебни задължения не са премахнати, но фактът, че са възложени на различни служители (подобно разпределение е изцяло в правомощията на органа по назначаването) обосновава заключението, че същите не са запазени като система от задачи, отговорности и изисквания, и длъжността, заемана от Н. е премахната като функционално единство. Функциите са преминали едновременно и поотделно към съществуващата длъжност „старши счетоводител” и новоразкритата „счетоводител”, но на тези длъжности са възложени и допълнителни дейности и са предвидени различни изисквания за специалност за изпълнението им, поради което няма пълно съвпадение между длъжностните характеристики на съкратената длъжност със съществуващата длъжност „старши счетоводител” и новосъздадената длъжност „счетоводител”. Дори част от задълженията на новосъздадената длъжност „счетоводител” да се припокриват с тези на длъжността на жалбоподателката, тяхното изменение е толкова съществено, че новата им съвкупност и изисканията за тяхното осъществяване налагат извод за наличието на качествено нова длъжност. При условие, че заеманата от жалбоподателката длъжност обективно не съществува, а присъщите й трудови функции не са преминали в пълен обем към друга длъжностна позиция, следва да се приеме за доказано по безспорен начин наличието на възприетата от органа по назначаването материалноправна предпоставка за издаване на оспорената заповед.

 

Обстоятелството, че към момента на издаване на процесната заповед в ОДЗ Стара Загора е имало вакантни места на позицията „старши експерт” не обосновава незаконосъобразност на оспорения акт. Това е така, защото според Устройствения правилник на областните дирекции „Земеделие”, администрацията е обща и специализирана. Към общата администрация спада дирекция АПФСДЧР, а към специализираната – главна дирекция „Аграрно развитие. Съгласно посочения Устройствен правилник общата администрация по правило създава условия за осъществяване на дейността на специализираната администрация и извършва технически дейности по административно обслужване (л.7, ал.2), като задълженията са подробно изброени в чл.13, т.1-20 от същия. Специализираната администрация подпомага и осигурява осъществяването на правомощията на директора, а конкретните задължения за изброени в чл.14 от правилника.

 

В разглеждания случай, видно от заключението на вещото лице и от приложените към делото поименни разписания, действително са налице вакантни длъжности „старши експерт”, но в главна дирекция „Аграрно развитие” при ОДЗ Стара Загора. А както се установява от нормативно регламентираните задължения и от обема на същите, в общата и специализираната администрация е налице съществена разлика във функциите и задълженията на тази длъжност в двете администрации. Предвид на това следва да се приеме, че оспорената заповед е издадена и в съответствие с целта на закона. Фактът, че в поименното разписание в сила след прекратяване на служебното правоотношение на държавната служителка съществуват незаети длъжности за „старши експерт” не обосновава извод за превратно упражняване на власт, тъй като както беше посочено функциите и задълженията на незаетите длъжности не са идентични със съкратената. В рамките на предоставената му оперативна самостоятелност органът по назначаването разполага с възможността да извършва структурни промени, водещи до закриване на едни длъжности и разкриване на други длъжности, като тези действия не подлежат на съдебен контрол. Свободна преценка е възможна и по въпроса коя от няколкото длъжности да бъде премахната (като система от функции, задачи и задължения) при реално съкращаване на длъжности, свързано с намаляване на бройки длъжности от щатното разписание или тяхна трансформация в рамките на общата численост, нормативно установена от съответния Устройствен правилник. Ето защо доводите в жалбата, че заповедта е издадена в противоречие с целта на закона са неоснователни.

 

По изложените съображения съдът намира, че оспорения административен акт е законосъобразен, като издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване на административнопроизводствените правила, в съответствие с материалноправните норми и с целта на закона.

 

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение последно от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.С.Н. против Заповед № ЧР-13-087/08.08.2017 г. на директора на ОДЗ Стара Загора, поправена със Заповед № ЧЗ-13-089/10.08.2017г., с която е прекратено служебното правоотношение на жалбоподателката като „старши експерт” в ОДЗ Стара Загора, като неоснователна.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                         СЪДИЯ: