Решение по дело №359/2020 на Окръжен съд - Габрово

Номер на акта: 260035
Дата: 19 ноември 2020 г.
Съдия: Галина Косева Косева
Дело: 20204200500359
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 5 октомври 2020 г.

Съдържание на акта

                                               Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

                                                    № 260035

                                           гр. Габрово, 19.11.2020г.

 

В  И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

 

         Габровски окръжен съд в открито заседание на двадесет и девети октомври  през две хиляди и двадесета година в състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:  Веселина Топалова

                                                                      ЧЛЕНОВЕ:   Валентина Генжова

                                                                                  Галина Косева

при секретаря М. Шаханова, като разгледа докладваното от съдията Косева в.гр.д.№359 по описа за 2020година и за да се произнесе взе предвид следното:

С решение №149 от 15.06.2020г.  по гр.д.№1754/2019г. Габровският районен съд е признал за установено  по отношение на „ЕНЕРГО-ПРО  ПРОДАЖБИ" АД, че П.П.П., с ЕГН **********,***, не дължи  на "ЕНЕРГО ПРО ПРОДАЖБИ" АД, с ЕИК *********, сумата 12254,70 лв. с ДДС по Фактура № ********** от 26.08.2019г., представляваща цена на допълнително начислено количество електрическа енергия в размер на 47560 кВтч. за период от 03.04.2018г. до 02.04.2019г., за обект на потребление на адрес: гр. Г., кв. „Ч." № 4 (клиентски номер ***, абонатен номер ***), на осн. чл. 124 от ГПК.

Присъдени са и разноски.

         В законният срок решението е обжалвано от „ЕНЕРГО-ПРО  ПРОДАЖБИ" АД, чрез адв. И.А. ***, като неправилно и незаконосъобразно поради нарушение на материалния закон и необоснованост. В жалбата се излагат следните основни възражения: законосъобразността на корекционната процедура кореспондирала със съдебната практика на ВКС, която, въпреки, че е постановена по предходните действали ПИКЕЕ допускала корекция на сметка за минал период, когато е налице безспорно доказан достъп- намеса в тарифните схеми, вследствие на което СТИ е манипулирано да отчита и в тарифа 1.8.4, а не само в ободрените.  От констативният протокол и заключението на вещото лице  се установявало, че  е налице  неотчетена електроенергия натрупана в тарифа 1.8.4; неправилно съдът обосновал решението си, че разпоредбите на ПИКЕЕ са отменени считано от 23.11.2018г. и липсва нормативна уредба към проверката да се извърши едностранна корекция- такава била налице съгласно чл. 17 т.6 и т.7  от ОУ на "Електроразпределение Север" АД от 2007г.; корекцията не била мярка със санкционен характер, а начин за компенсиране  на разликата между заплатените суми и сумата по действително  консумираната електрическа енергия; доказателство, че енергията не е отчитана изцяло била справката за потребление през последните 12/24/36 месеца; незаплащането на реално пренесената и потребена енергия водело до неравноправие в правата и задълженията на страните; независимо дали се касае за договорна или извъндоговорна  отговорност на потребителя, той дължал заплащането на потребеното количество електроенергия, като размерът се установява служебно и в зависимост от момента, от който датира неточното отчитане.

         Претендирано е решението на районният съд да се отмени и да се отхвърли предявеният установителен иск.   Претендират се и разноски.

         Окръжният съд, като взе предвид възраженията във въззивната жалба, становищата на страните и доказателствата по делото, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

         Пред районният съд е бил предявен отрицателно- установителен иск с правно осн. чл. 124, ал. 1 ГПК с цена 12 254,70 лева от  П.П. *** против „ЕНЕРГО- ПРО  Продажби"- Варна.

Първата инстанция е уважила претенцията със следните съображения: Към момента на извършване на проверката и коригиране на сметката на потребителя липсва приложим материален закон, чрез който да се установяват случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена ел.енергия. Корекционната процедура е въведена с изменението на Закона за енергетиката през 2012г. – чл. 83, ал. 1, т. 6. Този текст изисква изменения в Общите условия, при които крайният снабдител продава ел.енергия, както и правила за измерване на ел.енергия, които да регламентират  принципите, начините и местата за измерване. Такива правила са били създадени, но разпоредбите на чл. 1-47 и чл. 5256 от ПИКЕЕ, регламентиращи процедурата по установяване на неточното измерване, както и последиците при констатирано такова, са отменени с решение №1500/06.02.2017г. на ВАС по адм.д. №2385/2016г. /обн. ДВ, бр.15/14.02.2017г./, като подзаконовият нормативен акт се смята за отменен от деня на обнародването на съдебното решение- 14.02.2017г. Следователно посочените разпоредби от ПИКЕЕ, в частност нормата на чл. 47 са неприложими към съдебно предявения спор, доколкото техническата проверка в обекта на потребление е извършена на 02.04.2019г. В действащите ОУ на ответника липсват норми, регламентиращи процедурата по извършване на проверка на СТИ и нейното документиране. Липсата на нормативна уредба, която да регламентира реда за възникване на правото на оператора да извърши едностранна корекция на сметката не може да бъде заместена по аналогия с правни норми съществуващи в други източници на правото. Съгласно чл. 83, ал. 2, изр. 2 от ЗЕ процесните Правила се приемат от КЕВР, по предложение на енергийните предприятия. С Решение № 2315 от 2018г. на ВАС на РБ /ДВ, бр. 97 от 2018г. в сила от 23.11.2018г./, са отменени и чл. 48- чл. 51 от ПИКЕЕ. Поради това, освен, че след отмяната на чл. 41 - 47 от ПИКЕЕ към момента на проверката не са били налице правила и ред за извършване на проверки за метрологична, функционална и техническа изправност на СТИ, към момента на издаване на справката и начисляване на електрическа енергия и на процесната фактура, не са били налице и разпоредби въз основа на които да бъдат приложени корекционните процедури. Алтернативно основание за уважаването на иска е отсъствието на доказателства относно записа в регистър 1.8.4 при монтажа на средството за търговско измерване /СТИ/. В протокола за монтаж са отразени записите на останалите регистри, но не и на регистър 1.8.4. Независимо, че монтираното СТИ е било ново, показанията на регистър 1.8.4. към момента на монтажа му /които от страна на ответното дружество се приемат за нулеви/ не могат да бъдат извличани чрез предположения.

Въззивната жалба е подадена в срок, от надлежна страна и срещу подлежащ на обжалване акт, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

         Не е спорно по делото, че П.П.  е имал качеството на потребител на доставяна електроенергия от енергоснабдителното предприятие, в имот находящ се в гр. Г., кв. Ч. №**,с клиентски номер *** и абонатен номер **.

            Видно от доказателствата по делото на  02.04.2019г. от служители на „Електроразпределение Север" АД е била извършена проверка на техническото средство за измерване на електрическа енергия - електромер,  с клиентски номер *** и абонатен номер **. Съставен е констативен протокол /КП/ № 1691449 от същата дата, че проверката е извършена по инициатива на „Електроразпределение Север" АД. СТИ е било изпратено за метрологична проверка, за която бил съставен Констативен протокол № 401 от 16.08.2019г. на БИМ, в който е посочено: "Не се установява видима външна намеса или видима повреда в схемата на електромера. При софтуерно четене на електромера е установено наличие на регистрирана енергия 1.8.4- 0062897,3 kWh, която не е визуализирана на дисплея на електромера. Електромера отговаря на метрологичните изисквания за измерване на електрическа енергия, не съответства на техническите характеристики.". Въз основа на установеното в констативния протокол, е била извършена корекция на сметката на потребителя, съгласно която общото количество енергия, с което следва да бъде завишено потреблението на електрическа енергия на абоната, поради неизмерването му за периода от 03.04.2018г.- 02.04.2019г., е в размер на 62 897 кВтч.

         След изменението на чл. 98а ал. 2, т. 6 ЗЕ /ДВ, бр. 54/2012г., в сила от 17.07.2012г./, приложимо към процесния исков период, законодателно е уредена възможността за едностранна корекция на сметка за ползвана ел. енергия за минал период от време, съгласно правилата на чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ /в сила от 08.05.2018г до 21.05.2019г. /- ПИКЕЕ, приемани от ДКЕВР. Надлежното упражняване на това право обаче може да се осъществи единствено въз основа на посочените правила, регламентиращи случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия и приложимата корекционна методика. А с  решение № 1500 от 06.02.2017г. по адм.д.№ 2385/16г., ВАС е отмени всички текстове на ПИКЕЕ, с изключение на чл. 48 – 51, като с Решение № 2315 от 21.02.2018г. по адм.д.№ 3879/17 г. на ВАС и чл. 48 - 51 от ПИКЕЕ също са отменени. Т.е. не е налице  ПИКЕЕ и правила, които да уреждат дължимото поведение в случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена енергия, в какъвто смисъл е изискването на чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ, а препращането към ОУ ДППЕ противоречи на закона / новите Правила за измерване на количеството електрическа енергия, са приети с Решение на КЕВР по протокол №67/24.04.2019г. обнародвани в ДВ, бр. 35 от 30.04.2019г.- т.е. след процесният период и проверка, поради което не могат да се приложат/.

            Въз основа на гореизложеното неоснователни са възраженията във въззивната жалба, че корекционната процедура била законосъобразна, тъй като била доказана повреда на  СТИ и съгласно чл. 17 т.6 и т.7  от ОУ на "Електроразпределение Север" АД от 2007г. /вероятно жалбоподателя има предвид чл. 16 от тези ОУ/ имало нормативна уредба за извършване на едностранна корекция на сметката за минал период.

         В действащите към момента на проверката ОУ на дружеството- жалбоподател липсват норми, регламентиращи процедурата по извършване на проверка на СТИ и нейното документиране. Липсата на нормативна уредба, която да регламентира реда за възникване на правото на оператора да извърши едностранна корекция на сметката не може да бъде заместена по аналогия с правни норми съществуващи в други източници на правото.    Отменените разпоредби от ПИКЕЕ са неприложими към съдебно предявения спор, доколкото техническата проверка в обекта на потребление е извършена след тяхната отмяна. Липсва ред и предпоставки за извършване на проверки за метрологична, функционална и техническа изправност на СТИ. С оглед действието занапред на решението на ВАС и поради съществуващата законова делегация в чл. 83, ал. 2 от ЗЕ до приемането на нови ПИКЕЕ, които да съответстват на тази делегация, въззивното дружество не може да се ползва от корекционната процедура, за която към датата на проверката /29.01.2019г./ е липсвал нормативен ред за извършване на проверка на СТИ и установяване на предпоставките за извършване на корекция на сметката на потребителя на ел. енергия.

Освен това процесното количество енергия е отчетено по невизуализирания регистър 1.8.4., по отношение на който потребителят не е могъл да упражнява контрол на показанията на средството за търговско измерване. Същият не разполага със специален софтуер, с който да извърши разчитане и на скритите регистри. В този смисъл, отчетените едва при метрологичната проверка на СТИ показания на регистър 1.8.4. не са противопоставими на потребителя. Това е така, тъй като данните, които са отчетени, не са такива, отчетени по реда на чл. 3 от ПИКЕЕ, т.е. при извършване на редовните отчети. Не са ангажирани доказателства как е установено отчетеното по скрития регистър количество по коя точно тарифа е следвало да бъде тарифирано, респективно как следва да бъде остойностено. Не е ясно и на какво основание е издадено становището  за начисляване на допълнително количество енергия. Същото не сочи, че представлява реален отчет. Не може да бъде направен извод, че е извършен нито реален отчет, тъй като данни не са отчетени по установения ред, нито е извършена корекция, тъй като не е ясно на какво основание е извършена и как е определен периода й. Представеното по делото "становище за начисление на енергия" не намира своето законово основание. Ето защо и доколкото не е налице основание за начисляване на допълнително количество енергия, то и предявеният установителен иск, че процесната сума не се дължи от П. П., правилно е уважен от първата инстанция.

            Като е достигнал до същите фактически и правни изводи, първоинстанционният съд е постановил законосъобразно и обосновано решение, което следва да бъде потвърдено.

         С оглед изхода на делото на жалбоподателя не се дължат разноски. Същият следва да бъде осъден да заплати на ответника по жалбата разноски за въззивното производство, представляващи адвокатско възнаграждение, в размер на сумата 1077,17 лева с ДДС. Възнаграждението на процесуалният представител на ответника по жалбата е намалено до посоченият размер, съобразно Наредба №1/2004г., предвид направеното възражение от другата страна за прекомерност и липсата на фактическа и правна сложност във въззивното производство.

         Водим от гореизложеното съдът

 

         Р      Е      Ш      И      :

 

         ПОТВЪРЖДАВА решение №149 от 15.06.2020г.  по гр.д.№1754/2019г.  на Габровският районен съд.

         ОСЪЖДА „ЕНЕРГО - ПРО ПРОДАЖБИ" АД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Варна, бул. Владислав Варненчик 258, Варна Тауърс - Г, да заплати на  П.П.П., с ЕГН **********,*** сумата 1077,17 лева, представляваща  разноски за въззивната инстанция.

         РЕШЕНИЕТО  може да бъде обжалвано пред ВКС на РБ, в едномесечен срок от връчването му на страните, при условията на чл.280 ГПК.

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                     ЧЛЕНОВЕ: