Решение по дело №481/2020 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 5 октомври 2020 г. (в сила от 5 октомври 2020 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20207160700481
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юли 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 430

гр. Перник, 05.10.2020 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд–Перник, в открито съдебно заседание на осемнадесети септември през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                           съдия: Слава Георгиева

 

         При секретаря Е. В., като разгледа докладваното от съдия Георгиева административно дело № 481/2020 г. по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 211 от ЗМВР.

Образувано е по жалба на Ч.В.Б. против заповед № 313з-1317 от 15.07.2020г. на директора на ОД на МВР-П.. Със заповедта му наложено дисциплинарно наказание “писмено предупреждение“ за срок от 6 месеца.

         В жалбата са наведени съображения, че заповедта е незаконосъобразна, неправилна, немотивирана и постановена при съществени нарушения на процесуалните правила. Дадената правна квалификация не съответства на установените факти. Сочи се, че наложеното дисциплинарно наказание е несъразмерно с нарушението. Излагат се доводи и за противоречие на заповедта с целта на закона. Искането към съда е заповедта да се отмени и да се  присъдят направените съдебни разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят чрез пълномощника си – адв. И.М., поддържа жалбата. Моли съда да отмени оспорената заповед и да присъди сторените разноски. Представя писмени бележки.

Ответникът по жалбата-Директор на Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи-Перник, чрез юрисконсулт З. В. оспорва жалбата. Пледира същата да се отхвърли като неоснователна.

 По допустимостта:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице по чл.  147, ал. 1 от АПК, чиито законни права и интереси са засегнати от оспорения акт, против акт подлежащ на съдебен контрол. Жалбата е процесуално допустима.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

По фактите:

Жалбоподателят заема  длъжност полицейски инспектор в група „Териториална полиция“ на сектор „Охранителна полиция“ към Първо районно управление при ОД на МВР–П..

 С доклад рег. № 4575р-797/24.03.2020г.  относно извършване на проверки по изнесени данни в ДЗ рег. № 3286р-533/06.01.2020г. и писма рег. № 3286р-4971/30.01.2002г., № 3286р-5612/03.02.2020г. и № 3286р-5955/05.02.2020г. на ГДНП за неправомерни действия на държавни служители от СДВР и ОД на МВР във връзка с допуснати нарушения на ЗДвП е уведомен министъра на вътрешните работи и е направено предложение директорите на СДВР/ОД на МВР да предприемат конкретни действия, с които да прекратят практиката по неправомерно издаване на глоби с фиш.

С докладна записка рег. № 313р-4957/15.04.2020г. началникът на отдел „ОП“ при ОД на МВР-Перник е уведомил директора, относно постъпил доклад на дирекция „Инспекторат“ МВР за извършени неправомерни действия на служители на ОДМВР П. и е предложил да бъде проведено дисциплинарно производство, като се назначи комисия, която изясни постъпилите данни и установи извършителите на дисциплинарните нарушения.

Със заповед № 313з-745/16.04.2020г. директорът на ОД на МВР П. е назначил комисия, която да извърши пълна и задълбочена проверка на обстоятелствата, изнесени в доклад на дирекция „Инспекторат“ към МВР с рег. № 4574р-797/24.03.2020г. и да изготви писмена справка, която да бъде докладвана до 15.05.2020г.

С предложение УРИ 313р-6033/12.05.2020г. председателят на назначената по–горе комисия е уведомил директора на ОД на МВР-П., че определеният срок следва да бъде продължен до 29.05.2020г.. С резолюция на директора от 13.05.2020г. срокът е продължен.

С обяснение № 313р-5816/07.05.2020г., дадено в хода на проверката, жалбоподателят е заявил, че няма спомен кога и при какви обстоятелства е съставил фишове, с посочени номера и не знае кой е въвеждал същите в системата.

Със справка рег. № 313р-6780/28.05.2020г., в т. 1 назначената комисия е посочила, че Ч.Б.-полицейски инспектор в група „ТП“, сектор „ОП“  Първо РУ е издал фишове за налагане на глоба, както следва:

1.серия Н 525792 от 09.07.2019г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак В2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 5 от ЗДвП в размер на 30 лв.;

2.серия Н, 843027 от 23.10.2019г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак В2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 3 от ЗДвП в размер на 20 лв.;

3.серия Н, 843029 от 25.10.2019г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак В2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 1 от ЗДвП в размер на 20 лв.;

4.серия Н,  0843042 от 21.11.2019г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак В2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 3 от ЗДвП в размер на 20 лв.;

5.серия Н, 833043 от 21.11.2019г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак В2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 3 от ЗДвП в размер на 20 лв.;

6.серия Н, №0843045 от 03.12.2019г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак В2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 1 от ЗДвП в размер на 20 лв.;

7.серия Н, № 843046 от 03.12.2019г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак В2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 1 от ЗДвП в размер на 20 лв.; 

8.серия Н, № 843048 от 05.12.2019г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак В2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 3 от ЗДвП в размер на 20 лв.; 

9.серия Х, № 317190 от 20.02.2020г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак В2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 3 от ЗДвП в размер на 20 лв.; 

10.серия Х, № 317192 от 21.02.2020г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак В2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 3 от ЗДвП в размер на 20 лв.; 

11.серия Х, № 317193 от 21.02.2020г. за установено нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП – не съобразява поведението си с пътен знак Б2, за което е наложена глоба по чл. 183, ал. 2, т. 3 от ЗДвП в размер на 20 лв.

Констатирано е, че при съставените фишове е приложена несъответстваща административно-наказателна разпоредба или коректно  е визиран ПЗ Б2 и относима разпоредба, но е издаден фиш вместо да се издаде акт за установяване на административно нарушение. Посочено е,  че фишовете са въвеждани в системата както от жалбоподателя, така и от лице, различно от издателя.

Комисията е предложила на служителят Б. да бъде наложено дисциплинарно наказание „Писмено предупреждение“ за срок от 3 до 6 месеца, поради пропуски в изучаването и прилагането на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност на основание чл. 199, т. 5 от ЗМВР, във вр. с чл. 12, ал. 1 от Инструкция № 8121з-823/05.11.2014г. Жалбоподателят е запознат с изготвената справка на 08.06.2020г. в 14.20ч..

С покана за даване на писмени обяснения рег. № 313р-8331/01.07.2020г. директорът на ОД на МВР П. е поканил Б. в срок до 24 часа да даде писмени обяснения. В поканата е извършено отразяване, че е връчена на 02.07.2020г., в 09.20 часа.

С протокол рег. № 313р-8638 от 06.07.2020г.  след проверка в информационната система на МВР–ЦАИСДО, е констатирано, че жалбоподателят не е депозирал обяснения в определения срок.

Със заповед № 313з-1317 от 15.07.2020г. Директорът на ОД на МВР-П. е приел, че на Б.  следва да се наложи дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“ за срок от 6 месеца на основание чл. 194, ал. 2, т. 2, чл. 197, ал. 1, т. 2, чл. 199, ал. 1, т. 5, предл. първо и ал. 2 и чл. 204, т. 3 от ЗМВР, за това, че периода от 23.10.2019г. до 21.02.2020г. по време на изпълнение на служебните си задължения е съставил фишове, при които е налице несъответствие в описаното нарушение и приложената санкционна разпоредба и при един е съставил фиш вместо акт за установено административно нарушение.

Дисциплинарно наказващият орган е приел, че описаните деяния представляват пропуск в изучаването на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност по контрол на пътното движение, с което жалбоподателят е нарушил задължението си, произтичащо от длъжностната му характеристика, утвърдена със заповед № 3286р-19670/12.11.2014г. за познаване на ЗМВР и нормативната уредба, дейността и функциите на полицията, както и да познава основите на наказателното и административното право, както и системата от наказателни и административни мерки за въздействие върху правонарушителите, прилагани от органите на полицията. В обстоятелствената част е цитирал и чл. 12, ал. 1 от Инструкция № 8121з-823/05.11.2014г. за организация на дейността в МВР по териториалното обслужване на населението, съгласно който има задължение да осъществява контрол по безопастността на движението по пътищата по ЗДвП. Нарушението е квалифицирано по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР – неизпълнение на служебните задължения.

Заповедта е връчена лично на служителя на 20.07.2020г., който  е депозирал жалба с вх. № 2168/28.07.2020г.

При така установените факти, настоящият състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Оспорената заповед за налагане на дисциплинарно наказание е валиден административен акт, тъй като е издадена от компетентен орган по см. на чл. 204 от , в предвидената от закона писмена форма. Съгласно чл. 204 от дисциплинарното наказание "писмено предупреждение" се налага от ръководителя на структурата по чл. 37. В конкретния случай това е Директорът на ОД на МВР-П., по силата на чл. 204, т. 3 във връзка с чл. 37, ал. 1, т. 2 от ЗМВР. С оглед на това заповедта е издадена от компетентен орган. Дисциплинарната отговорност е реализирана в сроковете по чл. 195, ал. 1 от ЗМВР-не по-късно от два месеца от откриване на нарушението и не по-късно от една година от извършването му. Не се налага отмяна на заповедта в условията на чл. 146, т. 1 от АПК.

Оспорената заповед отговаря на изискванията за форма, като в нея се съдържат реквизити по чл. 210, ал. 1 от ЗМВР. Има посочени фактически и правни основания за издаването й и са посочени доказателствата, въз основа на които нарушението се смята за установено. С оглед на това не се откриват отменителни основания по чл. 146, т. 2 от АПК.

Спазен е редът на дисциплинарното производство, уреден в чл. 205 и следващите от ЗМВР. Въз основа на констатации в доклад рег. № 4575р-797/24.03.2020г., със заповед № 313з-745/16.04.2020 г. на директора на ОД на МВР–Перник на основание чл. 205, ал. 2 от ЗМВР е назначена проверка за изясняване на постъпилите данни и установяване на извършителя на дисциплинарното нарушение, като е определена комисия, която да я извърши. Констатациите на последната са обективирани в справка рег. № 313р-6780/28.05.2020г. и е предложено на дисциплинарно наказващият орган да наложи на жалбоподателя дисциплинарно наказание „писмено предупреждение“. В съответствие с чл. 206, ал. 1 от ЗМВР дисциплинарно наказващият орган е дал възможност на привлечения към дисциплинарна отговорност служител да изложи обяснения. Такива не са постъпили в определения срок. Не се откриват отменителни основания по чл. 146, т. 3 от АПК.

Оспореният административен акт е издаден на основание чл. 194, ал. 2, т. 2, във вр. с чл. 199, ал. 1, т. 5, предл. първо от ЗМВР – за неизпълнение на служебните задължения, в хипотезата на пропуски в изучаването на разпоредбите, регламентиращи служебната дейност. Като неизпълнено е посочено задължението, следващо от типовата длъжностна характеристика за длъжността полицейски инспектор VІ-V степен в група „ТП“, за познаване на ЗМВР и нормативната уредба, дейността и функциите на полицията, както и да познава основите на наказателното и административното право, както и системата от наказателни и административни мерки за въздействие върху правонарушителите, прилагани от органите на полицията.

Настоящият състав намира, че деянията извършени от жалбоподателя и послужили като основание за ангажиране на дисциплинарната му отговорност, не представляват неизпълнение на служебни задълженията следващи от посочените правни норми. Те се изразяват в съставяне на фишове, като при повечето от тях е налице несъответствие в описаното нарушение и приложената санкционна разпоредба, а при един е съставен фиш вместо акт за установено административно нарушение. От така описаното по не може да се направи извод, че дисциплинарно-наказаният служител е нарушил следващото  се от длъжностната му характеристика задължение-да познава ЗМВР или нормативната уредба, дейността и функциите на полицията.

В тази връзка ще се посочи, че законосъобразното ангажиране на дисциплинарна отговорност за извършено дисциплинарно нарушение изисква от дисциплинарно наказващият орган да установи по безспорен и категоричен начин, наличието на всички елементи, както от обективната страна на дисциплинарното нарушение, така и от неговата субективна страна. Едва когато са налице всички тези елементи, деянието ще бъде съставомерно по посочената правна квалификация на нарушението. В конкретния случай, дисциплинарно наказващият орган не доказва наличието на всички елементи, нито от обективната страна на деянието, нито от неговата субективна страна. Това не е сторено, както в хода на дисциплинарно наказващото производство, така и в хода на съдебното оспорване на дисциплинарносанкционния акт.

В оспорвания акт не са въведени никакви фактически основания, които да кореспондират с вменените с длъжностна характеристика служебни задължения, изразяващи се в задължение да познава ЗМВР и нормативната уредба, дейността и функциите на полицията, както и да познава основите на наказателното и административното право, както и системата от наказателни и административни мерки за въздействие върху правонарушителите. Съдът няма право да дописва мотиви на административнонаказващия орган, нито разполага с възможността по  тълкувателен път да обоснова волята на издателя на акта. На полицейските инспектори в „ТП“, видно от длъжностната характеристика не са вменени пряко задължения по издаване на фишове и АУАН-ни по ЗДвП.

Вмененото на жалбоподателя деяние е такова по чл. 194, ал. 2, т. 2 от ЗМВР – неизпълнение на служебните задължения. Тези служебни задължения са обвързани с вмененото му по длъжностна характеристика задължение да познава ЗМВР, както и да познава основите на наказателното и административното право, както и системата от наказателни и административни мерки. По делото не са налице доказателства, от които да е установено по съответния ред непознаване  на ЗМВР. Следва да се посочи, че познаването или не на ЗМВР е неотносимо към  възприета от органа фактическа обстановка. Това е така, защото издаването на фиш по реда на чл. 186 от ЗДвП, във вр. с чл. 39, ал. 2а от ЗАНН е административно-наказателна дейност, която се регламентира от разпоредбите на ЗДвП и ЗАНН. Евентуалните пропуски в осъществяването и не представляват непознаване на нормите на ЗМВР, нито на нормативната уредба, дейността и функциите на полицията, нито основите на административното право. Съгласно чл. 1 от ЗМВР предмет на правна уредба с него са принципите, функциите, дейностите, управлението и устройството на Министерството на вътрешните работи и статута на служителите в него. Той не съдържа норми регулиращи административно-наказателната дейност, извършвана от МВР на основание чл. 6, ал. 1, т. 9 от ЗМВР. Затова деянията на жалбоподателя не представляват неизпълнение на посочените служебни задължения, вменени му с длъжностна характеристика.

Въз основа на изложеното се приема, че е  налице несъответствие между установените в дисциплинарното производство факти и правния извод на дисциплинарно-наказващия орган за квалифицирането им като неизпълнение на задълженията, произтичащи от длъжностната характеристика за длъжността полицейски инспектор. Това е достатъчно основание за незаконосъобразност на оспорената заповед, поради неправилно приложение на материалния закон.

Квалифицирането на деянията на жалбоподателя, като дисциплинарно нарушение по 199, ал. 1, т. 5 от ЗМВР, не следва пряко от установените факти, а е резултат от направен от дисциплинарно-наказващия орган извод за допуснато от него неправилно приложение на материално правна норма при изпълнение на административно-наказателна дейност – налагане на глоба с фиш. Административно-наказателната дейност, осъществявана от органите на МВР по естеството си е правораздавателна дейност. Тя приключва с правораздавателен акт, в случая – фиш за налагане на глоба, чрез който е разрешен правен спор, възникнал по повод на извършено административно нарушение, при спазване на състезателно производство в условията на независимост и самостоятелност на решаването. Контролът за законосъобразност на така извършената дейност, включващ и преценката за правилната квалификация на нарушението и санкционирането на извършителя му с предвиденото в закона административно наказание, може да бъде осъществен само по реда и от органите, предвидени в закона. В случая правораздавателните актове, които е издал жалбоподателя и във връзка, с които е прието, че е извършил дисциплинарно нарушение, са фишове по чл. 186, ал. 1 от ЗДвП, във вр. с чл. 39, ал. 2а от ЗАНН. Те влизат в сила от момента на връчването им на нарушителя, с което се удостоверява, че последният е съгласен с констатацията на административно-наказващия орган за извършването на административно нарушение и с наложеното му за него наказание. Влезлите в сила фишове не подлежат на обжалване и представляват стабилни правораздавателни актове. Осъщественото с тях приложение на закона не може да бъде проверявано нито по съдебен ред, нито по друг начин. С правомощия за проверката им за законосъобразност не разполага и дисциплинарно-наказващия орган. Затова направеният в настоящия случай извод от последния, че жалбоподателя, с издадените от него фишове е приложил неправилно закона, не обуславя основание за търсене на дисциплинарна отговорност от същия за неизпълнение на задължението и да изучава разпоредбите, регламентиращи служебната и дейност.

Предвид изложеното, настоящият състав намира, че извършените от Благоев деяния, не представляват дисциплинарно нарушение. Затова заповедта, с която за тях  е наложено дисциплинарно наказание е издадена без да е налице предвиденото в закона основание. Въз основа на изложеното се приема, че оспорената заповед е материално незаконосъобразна и като такава ще се отмени в условията на чл. 146, т. 4 от АПК.

По разноските:

При този изход на спора жалбоподателят има право на разноски. Същите са своевременно заявени. На основание чл. 143, ал. 1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените от него разноски – 10 лв., заплатена държавна такса за образуване на производство  и 400 лв., заплатено адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие от 20.07.2020г..

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ от АПК, Административен съд – Перник

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на Ч.В.Б. заповед № 313з-1317 от 15.07.2020г. на директора на ОД на МВР-Перник, с която му е  наложено дисциплинарно наказание “писмено предупреждение“ за срок от 6 месеца.

ОСЪЖДА Областна дирекция на Министерство вътрешните работи – П., със седалище и адрес на управление гр. Перник, ул. „***“ № 1 да заплати на Ч.В.Б., с ЕГН **********, с адрес: *** съдебни разноски в размер на  410.00 лв. /четиристотин и десет лева/.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                    Съдия:/п/