Определение по дело №235/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 304
Дата: 3 ноември 2023 г.
Съдия: Даниела Иванчева Гишина
Дело: 20237090700235
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 ноември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  № 992

 

гр. Габрово, 03.11.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГАБРОВО в закрито съдебно заседание на трети ноември две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря ………………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм. дело № 235 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба от Коалиция „Продължаваме промяната – Демократична България“, регистрирана от ЦИК с Решение № 2394-МИ от 13.09.2023 година, и Р.Г.М. в качеството на кандидат за кмет на община Габрово в местните избори, проведени на 29.10.2023 година, против Решение № 129-МИ от 30.10.2023 година на Общинска избирателна комисия – Габрово.

             В жалбата се сочи, че разликата между получените гласове от втория /Д* П* – кандидат за кмет, издигнат от ПП „Възраждане“/ и третия участник /жалбоподателката Р.М., издигната от Коалиция „ПП-ДБ“/ е толкова малка /77 гласа/, че дори и случайни и непреднамерени грешки при броене на бюлетините или при квалифицирането им като действителни или недействителни може да доведе до промяна в крайния резултат и провеждане на балотаж, при който да участва М., а не Петров. Прави се изявление за оспорване на всички протоколи на секционни избирателни комисии по отношение на тяхната вярност, както и на протокол № * от 30.10.2023 година на ОИК – Габрово, тъй като същият е базиран на протоколите на СИК, като в тази връзка се прави искане да бъде допуснато повторно преброяване на бюлетините за избор на кмет на община Габрово. Прави се искане за отмяна на оспореното решение на ОИК – Габрово и връщане на книжата на същата ОИК за обявяване на действителните резултати. В жалбата се прави искане с посочено правно основание чл. 459, ал. 4 от ИК за спиране изпълнението на оспореното решение, което искане е мотивирано с евентуално опорочаване на целия изборен процес, наличието на обществен интерес за установяване на действителните резултати и едва след това провеждане на балотаж, тъй като в противен случай би се стигнало до касиране на изборите и провеждането на нови, което би довело до огромен разход на средства, неефективни и напразни усилия на цялата изборна администрация в община Габрово.

Установените факти са следните:

ОИК – Габрово е съставила Протокол № * от 30.10.2023 година за определяне на резултатите от гласуването на кмет на община Габрово /л. 26-35 от делото/.

Съгласно оспореното в настоящото производство Решение № 129-МИ от 30.10.2023 година относно избиране на кмет на община Габрово ОИК – Габрово е допуснала до участие във втори тур: 1. Т*В* Х*, издигната от ПП ГЕРБ, получила 7765 действителни гласове, и 2. Д*П* П*, издигнат от ВЪЗРАЖДАНЕ, получил 1883 действителни гласове /л. 25 делото/.

С оглед така установените факти съдът счита, че жалбата, с която е сезиран, е процесуално недопустима по следните съображения:

Законодателната концепция за провеждане на втори тур на изборите за кмет в хипотезата, в която никой от кандидатите за кмет не е избран на първи тур, е последователна и идентична през годините при действието на два закона и два кодекса - чл. 90, ал. 2 и 3 от Закона за избиране на народни представители, общински съветници и кметове в периода от 1991 година до 2001 година; чл. 101, ал. 4 от Закона за местните избори, действал в периода от 25.07.1995 година до 28.01.2011 година; чл. 246, ал. 4 от Изборния кодекс, действал в периода от 2011 година до 2014 година; чл. 452 от сега действащия Изборен кодекс. Законодателната регламентация е идентична, като въз основа на нея е формирана постоянна и непротиворечива съдебна практика, според която на съдебно обжалване подлежи само решението за обявяване на резултатите от гласуването за кметове, при което има избран кмет, в какъвто смисъл са постановени определения по адм. дело № 12505/2007 г., адм. дело № 14555/2011 г., адм. дело № 14714/2011 г., адм. дело № 13503/2015 г., адм. д. № 14455/2015 г., и др. на Върховния административен съд. Това е индивидуалният административен акт, с който приключва процедурата по избора, и съответно актът, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност. Решенията на ОИК, с които се определят само кандидатите, допуснати до участие във втория тур, имат междинен характер и попадат в хипотезата на чл. 21, ал. 5 от АПК. В тези случаи на контрол за законосъобразност подлежи крайният акт на ОИК по чл. 452, ал. 2 от ИК, ако същият е обжалван. При преценката на неговата законосъобразност, административният съд ще извърши контрол и върху решението на ОИК, с което се определят кандидатите, допуснати до участие във втория тур. Оспореното Решение № 129-МИ от 30.10.2023 година на Общинска избирателна комисия – Габрово не е за обявяване на изборни резултати, а е за допускане на участници до втория тур, с оглед на което не подлежи на самостоятелно обжалване по реда на чл. 88 от ИК. Същото има подготвителен характер относно провеждането на втория тур, с който ще бъде определен окончателният изборен резултат, подлежащ на обжалване по реда на чл. 459, ал. 1 от ИК пред съда.

Наличието на годен за атакуване по съдебен ред административен акт е процесуална предпоставка за образуване на съдебно производство от категорията на абсолютните, като липсата му води до недопустимост на съдебноадминистративното производство съгласно чл. 159, т. 1 от АПК. Липсата на административен акт, годен предмет на обжалване, обуславя недопустимост и на акцесорното искане за спиране изпълнението на този акт. Спиране изпълнението на акта е самостоятелно производство в производството по оспорване на издаден административен акт, следователно то е допустимо при наличието на административен акт, годен за оспорване и оспорен пред съда. Без наличието на годен за оспорване административен акт, искането за спиране изпълнението на акта се явява процесуално недопустимо.

 

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата от Коалиция „Продължаваме промяната – Демократична България“, регистрирана от ЦИК с Решение № 2394-МИ от 13.09.2023 година, и Р.Г.М. в качеството на кандидат за кмет на Община Габрово в местните избори, проведени на 29.10.2023 година, против Решение № 129-МИ от 30.10.2023 година на Общинска избирателна комисия – Габрово.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 235/2023 година по описа на Административен съд – Габрово.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му на страните.  

                        

                                                                          АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: