Решение по дело №3078/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 4016
Дата: 25 август 2023 г.
Съдия: Галина Георгиева Господинова Стефанова
Дело: 20231110203078
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 март 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 4016
гр. София, 25.08.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 147-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесет и шести юни през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:ГАЛИНА Г. ГОСПОДИНОВА

СТЕФАНОВА
при участието на секретаря ЗЛАТКА АТ. ШУМАНСКА
като разгледа докладваното от ГАЛИНА Г. ГОСПОДИНОВА СТЕФАНОВА
Административно наказателно дело № 20231110203078 по описа за 2023
година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по постъпила жалба от Н. И. К., против наказателно
постановление СО-ЗУО-Н-22-23-043/12.01.2023, издадено от Кмет на
Столична община, с което на основание чл. 157, ал. 4 от ЗУО му е наложено
административно наказание глоба в размер на 300 лева, за нарушение
на чл.133,ал.1,т.1 от ЗУО.
Жалбоподателят оспорва процесното НП като неправилно и
незаконосъобразно, издадено поради допуснати нарушения на процесуалните
правила и материалния закон. Оспорва направените констатации в АУАН,
като алтернативно твърди, че са налице предпоставките за квалифициране на
случая като маловажен.
Ответната страна по жалбата в лицето на АНО –Кмет на Столична
община, чрез надлежно упълномощения си процесуален представител –
юрк.К. моли съда да потвърди НП като претендира присъждане на
направените разноски.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и
1
становищата на страните, приема за установено следното от фактическа и
правна страна:
Жалбата е подадена от лице, притежаващо активна процесуална
легитимация да обжалва НП и в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. Същата се
явява процесуално допустима, но разгледана по същество, жалбата е
неоснователна.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства се
установява следната фактическа обстановка:
На 28.09.2022 г., около 15:25 ч., в *****************************
Н. И. К. изхвърлял чували строителни отпадъци- земни маси посредством
микробус *************** с per. № **********. Последният бил забелязан
от служителите на Столичен инспекторат към Столична община
***********., които обяснили на жалбоподателя, че не е редно да извхвърля
отпадъци на нерегламентитани места, констатирали нарушението и
съставили фотоснимки. Жалбоподателят им обяснил, че на това място му
било удобно.
Въз основа на констатираното, св. У. Л. Н. съставила на
жалбоподателя АУАН, за това, че е изхвърлял строителни отпадъци - земни
маси посредством микробус *************** с per. № ********на
неразрешени за това места, с което е нарушил чл. 133, ал. 1, т. 1 от Закона за
управление на отпадъците.

АУАН е надлежно предявен и връчен лично на жалбоподателя, срещу
негов подпис, на датата на неговото съставяне, без възражения против
направените констатации. Жалбоподателят не се възползвала от правото си
по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН - да представи писмени възражения пред АНО в
законоустановения срок.
Въз основа на направените констатации в съставения АУАН,
компетентно длъжностно лице – Кмет на Столична община издал
обжалваното НП, с което на основание чл. 157, ал. 4 от ЗУО, наложил на
жалбоподателя административно наказание глоба в размер на 300 лева, за
нарушение на чл.133,ал.1,т.1 от ЗУО.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена от
2
събраните по делото гласни доказателства: показанията на свидетеляУ. Л. Н.,
които съдът кредитира с доверие, доколкото изхождат от лице, даващо
показания за непосредствено възприетото по време на изпълнение на
служебните си задължения, без наличие на данни за възможна
заинтересованост от изхода на делото, както и от приобщените по делото
писмени доказателства . В тази насока са приложените към преписката два
броя снимков материал, съдържащ две изображения на жалбоподателя в
момента, в който изсипва до пътното платно, поставени в чували, натоварени
в собственото му МПС, строителни отпадъци.
При така установената фактическа обстановка, въз основа на
събрания по делото доказателствен материал, съдът прави следните правни
изводи:
АУАН и НП са издадени от териториално и материално компетентни
органи, съгласно представената заповед, издадена от кмета на Столична
община, с която изрично упълномощава актосъставителя, съобразно
заеманата длъжност в Столичен инспекторат към Столична община, в
уверение на което е представената по делото длъжностна характристика за
заеманата длъжност от актосъставителя; в изпълнение на делегираните им
правомощия по закон /чл. 157, ал. 1 и ал. 4 от ЗУО/, в кръга на техните
функции и по предвидения в закона ред и форма, както и в сроковете по чл.
34 от ЗАНН.
Спазени са императивните изисквания на разпоредбите на чл. 40, чл.
42 и чл. 57 от ЗАНН. АУАН и НП съдържат ясно описание на нарушението и
на обстоятелствата, при които е било извършено. Посочени са всички
съставомерни признаци на вмененото нарушение, които максимално са
конкретизирани и откъм фактически обстоятелства, в съответствие с
установеното в хода на производството. Налице е и съответствие в АУАН и
НП между посочената като нарушена правна норма.
Правилно е приложен и материалния закон. Разпоредбата на чл. 133,
ал. 1, т. 1 от ЗУО, предвижда да се наказва с глоба от 300 до 1000 лева
физическо лице, което изхвърля отпадъци на неразрешени за това места или в
съдове или торби, различни от определените от общината за измерване на
количество битови отпадъци по чл. 67, ал. 8 от ЗУО. Касае се за правна
норма, която съдържа едновременно състав на нарушение и санкцията, която
3
се налага при неговото извършване от физическо лице.
Разпоредбата на § 1, т. 17 от ДР на ЗУО дефинира понятието
"отпадък" всяко вещество или предмет, от който притежателят се
освобождава или възнамерява да се освободи, или е длъжен да се освободи.
Понятието "строителни отпадъци" е дефинирано в т. 39 на § 1 от ДР на ЗУО -
това са отпадъците от строителство и разрушаване, съответстващи на
кодовете отпадъци, посочени в глава 17 от Индекс към Решение
2000/532/ЕО на Комисията от 03.05.2000 г. за замяна на Решение 94/3/ЕО за
установяване на списък на отпадъците в съответствие с чл. 1, б. "а" от
Директива 75/442/ЕИО на Съвета относно отпадъците и Решение
94/904/ЕО на Съвета за установяване на списък на опасните отпадъци в
съответствие с чл. 1, § 4 от Директива 91/689/ЕИО на Съвета относно
опасните отпадъци и следващите му изменения. Съгласно кодовете отпадъци,
посочени в глава 17 от Индекс към Решение 2000/532/ЕО на Комисията от
03.05.2000 към понятието отпадъци от строителство и събаряне се включва и
почва, изкопана от замърсени места, като в в списъка се дава подробно
описание на видовете строителни отпадаъци, в това число и почва
(включително почва, изкопана от замърсени места), камъни и изкопани земни
маси.



От събраните по делото гласни доказателства се установява по
безспорен и несъмнен начин, че на посочените дата, час и място,
жалбоподателят нерегламентирано е изхвърлил на пътното платно именно
строителни отпадъци – земна маса, представляващи отпадъци по смисъла на §
1, т. 17 от ДР на ЗУО, респективно – строителни такива по смисъла на § 1, т.
39 от ДР на ЗУО. Ето защо съдът отхвърли като неоснователни възраженията
на жалбоподателя, че земните маси не представляват отпадъци.
Предвид гореизложеното, съдът намира, че от събраните по делото
доказателства се установява по несъмнен и категоричен начин извършване на
вмененото нарушение от физическото лице - жалбоподателят, който се явява
притежател на процесните строителни отпадъци, поради което
законосъобразно е ангажирана административнонаказателната му
4
отговорност. Наложеното наказание на жалбоподателя с процесното НП е в
минималния размер от 300 лева, като е съобразено, че нарушението е
извършено от него за първи път, както и количеството и вида на отпадъците.
Неоснователно се явява направеното възражение в жалбата, че случаят следва
да се квалифицира като маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. В този
смисъл, съдът намира за правилна преценката на АНО, отразена в процесното
НП, че с оглед мястото на извършване на нарушението, настъпилото
замърсяане на почвата, , нарушението не разкрива по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с други нарушения от същия вид. С оглед
на горното, съдът намира, че процесното НП е правилно и законосъобразно .
По разноските:
С оглед изхода на делото и на основание чл. 63д от ЗАНН, следва на
ответната страна по жалбата в лицето на АНО – кмета на Столична община,
да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер, определен в чл. 37
от ЗПП, съгласно препращащата разпоредба на чл. 63д, ал. 4 и ал. 5 от ЗАНН.
Съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно
вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на
Министерския съвет. В случая за защита по дело по реда на ЗАНН,
разпоредбата на чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната
помощ предвижда възнаграждение от 80 до 150 лева. Производството по
делото е приключило в три съдебни заседания, с разпит на един свидетел, не е
с фактическа и правна сложност, поради което следва да се присъди
юрисконсултско възнаграждение в полза на Столична община към мининума
от 80 лева.
РЕШИ:
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление СО-ЗУО-Н-22-23-
043/12.01.2023, издадено от Кмет на Столична община, с което на
основание чл. 157, ал. 4 от ЗУО на Н. И. К. е наложено административно
наказание глоба в размер на 300 лева, за нарушение на чл.133,ал.1,т.1 от ЗУО.
ОСЪЖДА на основание чл. 63д от ЗАНН, Д Н. И. К. да заплати на
СТОЛИЧНА ОБЩИНА, сумата от 80 лева /осемдесет лева/, представляваща
направени разноски в настоящото производство.
5
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд София-град на основанията, предвидени в НПК, и по реда на Глава 12 от
АПК, в 14 – дневен срок от получаване на съобщението от страните, че е
изготвено.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
6