Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Ихтиман, 04.03.2020 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, пети
състав,
в открито заседание на 25.02.2020 г., в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТЪР ЦОНЧЕВ
при
участието на секретаря Надя Борисова като
разгледа докладваното от съдията а.н.д. №
732 по описа за 2019 г.,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 59 и сл. ЗАНН вр. чл. 189, ал. 8 ЗДвП.
Образувано
е по жалба на Л.И.Г. против Електронен фиш серия К № ……, издаден от ОДМВР -
София, с който за извършено нарушение на основание чл. 21, ал. 2 вр. ал. 1 ЗДвП
на основание чл. 182, ал. 2, т. 4 ЗДвП му е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 300 лв.
В
жалбата се претендира отмяна на електронния фиш.
По допустимостта на жалбата:
По делото не са представени
доказателства за датата на връчване на електронния фиш на жалбоподателя.
Административнонаказващият орган не е изпълнил задължението си да ангажира
доказателства за връчване на обжалвания акт, като е администрирал жалбата до РС
– Ихтиман, с което очевидно е приел, че същата не е просрочена. На следващо
място с обжалвания електронен фиш административнонаказаният не е уведомен за
правото си на обжалване, респективно за срокът за упражняване на това право.
Липсата на доказателства у административнонаказващия орган за връчване на
обжалвания акт и неуводомяването на наказания за правото да обжалва електронния
фиш, респективно за срока за упражняване на това право, не може да бъде
възложено в тежест на последния, поради което съдът приема, че жалбата е
подадена в срока по чл. 189, ал. 8 от ЗДвП, от процесуално легитимирано лице и
срещу акт, подлежащ на съдебен контрол, поради което същата е процесуално
допустима.
От фактическа страна:
На 16.11.2018
г. в 14.27 часа, в Софийска област, община Ихтиман по автомагистрала „Тракия“
км. 49+400, посока на движение към гр. Пловдив, при въведено с пътен знак В-26
ограничение от 90 км./ч., с мобилно ATCC „ARH CAM S 1“ № 11743c1, насочено в
посока гр. София, е била засечена скорост на движение 122 км./ч. (след отчитане
на допустима грешка в полеви условия 3%), т.е. превишаване с 32 км./ч. на
разрешената скорост, при движение на МПС – лек автомобил марка „Тойота“, модел
„Авенсис“, с рег. № СА5928МК.
Автомобилът
към момента на констатиране деянието е бил собственост на „Завод за оптика“ АД,
ЕИК *********.
Към
16.11.2018 г. „Завод за оптика“ АД, ЕИК ………съгласно чл. 38 от Устава, обявен в
ТРРЮЛНЦ, законен представител на дружеството е изпълнителния член на Съвета на
директорите – В.Н.. Жалбоподателят Л.Г. е заемал длъжността председател на
съвета на директорите.
Въз
основа на данните от мобилната система за видеоконтрол и справката от КАТ за
собственик на автомобила, от ОДМВР-София е издаден Електронен фиш серия К № 2394055
срещу Л.И.Г. в качеството му на законен представител на „Завод за оптика“ АД,
ЕИК ********* за нарушение на чл. 21, ал. 2 ЗДвП и на основание чл. 182, ал. 2,
т. 4 ЗДвП на жалбоподателя е наложено административно наказание „глоба“ в
размер на 300 лв.
Мобилната
система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение ATCC „ARH CAM S
1“ е одобрена и вписана в регистъра на одобрените за използване типове средства
за измерване, на 07.09.2017 г., със срок на валидност на одобряването
07.09.2027 г. Процесната мобилната система с № 11743c1 е преминала проверка на 10.10.2018 г., като допустимата грешка
при измерване на скоростта в реални условия е ±3 %, видно от протокола от 11.10.2018 г.
Мобилната
система е поставена на участъка от пътя – АМ „Тракия“, км. 49+400, с посока на
движение на контролираните МПС от гр. София към гр. Пловдив, за което е
съставен протокол.
Със Заповед № РД-11-852/11.09.2018 г. на председателя на УС на АПИ е
въведено ограничение на скоростта на движение на пътни превозни средства (ППС)
на 90 км./ч. в участъка от 45+900 до км. 53+000 ляво и дясно платно на АМ
„Тракия“ със срок на действие до 20.12.2018 г. В изпълнение на заповедта е
поставен знак В 26 с означена скорост 90 км/ч.
По доказателствата:
Горната
фактическа обстановка се установява от приобщените по делото писмени
доказателства, а именно: Електронен фиш серия к № …………, издаден от ОДМВР-София;
разпечатан на хартиен носител снимков материал за описаното нарушение; копие на
заповед от 2016 г. на министъра на вътрешните работи относно утвърждаване на
образец на електронен фиш, и копие на образец на електронен фиш; справка от
Българския институт по метрология, с приложено копие на удостоверение за
одобрен тип, протокол за използване на техническото средство – преносима
система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера и
комуникации тип ARH CAM S1, Заповед № РД-11-852/11.09.2018 г. на председателя
на УС на АПИ и приложената към нея скица на пътната сигнализация в участъка от
км. 45+900 до км. 53-000 ляво и дясно платно на АМ „Тракия“ и справки от
ТРРЮЛНЦ относно устав и начин на представителство на дружеството.
Събраните
по делото доказателства, приобщени към доказателствения материал, настоящият
състав кредитира изцяло, тъй като не разкриват противоречия и изясняват
фактическата обстановка по начина, възприет от съда.
От правна страна:
При
така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Съгласно
разпоредбата на чл. 63, ал. 1 вр. чл. 84 ЗАНН вр. чл. 314 НПК, в това
производство районният съд следва да провери законността на обжалваното
НП/електронен фиш, т. е. дали правилно е приложен както процесуалния, така и
материалния закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.
Електронният
фиш е издаден от компетентен орган и в рамките на неговите правомощия, съгласно
ЗАНН и ЗДвП.
Същият
отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, установяваща вида на
данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения от
Министъра на вътрешните работи образец. Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП
електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството
на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото,
датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на
моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното
средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата,
срока, сметката или мястото на доброволното ѝ заплащане. Всички тези реквизити
се съдържат в процесния електронен фиш. Следва да се има предвид, че нормата на
чл. 189, ал. 4 ЗДвП е специална спрямо чл. 57 ЗАНН за съдържание на
наказателното постановление и е достатъчно фишът да има съдържанието, което е
дадено в ЗДвП – място на извършване на нарушението, дата, час, МПС, собственик,
описание на нарушението, нарушена разпоредба, размер на глобата, начин на
плащане, обжалване.
Издаденият
фиш е по образеца, утвърден от министъра на вътрешните работи. Следователно при
този вид административнонаказателни актове законодателят е регламентирал
минимално изискуемото съдържание, при наличието на което, да бъдат обезпечени в
пълна степен правата на наказания. Както беше посочено процесният съдържа
изискуемите от закона реквизити, поради което не може да се приеме, че при
издаването му е допуснато съществено процесуално нарушение.
На
следващо място, съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП при нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система, в отсъствието на
контролен орган и на нарушител, се издава електронен фиш за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Задължително условие за санкционирането
с електронен фиш е нарушението да е установено и заснето с автоматизирано
техническо средство, т. е. да няма човешка намеса при установяване на
нарушението, за да се избегне субективният човешки фактор.
Въпреки
това при издаването на електронния фиш е допуснато нарушение, поради което
жалбата е основателна.
Съгласно
чл. 188, ал. 2 ЗДвП, когато нарушението е извършено при управление на моторно
превозно средство, собственост на юридическо лице, предвиденото по този закон
наказание се налага на неговия законен представител или на лицето, посочено от
него, на което е предоставил управлението на моторното превозно средство. В
случая жалбоподателят е санкциониран на основание чл. 188, ал. 2, пр. 1 от ЗДвП
- като законен представител на „Завод за оптика“ АД, ЕИК ………….1. Но от
представените и служебно приобщените извадки от Търговския регистър и регистъра
на юридическите лица с нестопанска цел, устав на дружеството и протокол за
съвета на директорите се установява, че към 16.11.2018 г. изпълнителен директор
на дружеството (т.е. негов законен представител) е В. И. Не., а не
жалбоподателят Г.. Действително, жалбоподателят Г. е председател на съвета на
директорите на дружеството „Завод за оптика“ АД, ЕИК ………, но това не го прави
негов законен представител. Този въпрос еднозначно е решен в чл. 235, ал. 1 от
Търговския закон, който постановява, че членовете на съвета на директорите,
съответно на управителния съвет, представляват дружеството колективно освен ако
уставът предвижда друго. В случая е налична именно тази хипотеза доколкото от
чл. 38 от Устава, публикуван в ТРРЮЛНЦ, е видно, че законното представителство
е възложено на изпълнителния член. С оглед вписаните в ТРРЮЛНЦ обстоятелства
уставът е предвидил, че изпълнителния директор на дружеството го представлява, а
с тази функция не е натоварен жалбоподателят Г., а Ивайло Владимиров Недялков.
Поради
изложеното обжалваният електронен фиш се явява незаконосъобразен, което налага неговата
отмяна.
Мотивиран
от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1, пр. 3 ЗАНН,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Електронен фиш серия К № ……….., издаден от ОДМВР –
София.
Решението подлежи на обжалване
с касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд–София област в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: