Решение по дело №182/2023 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 октомври 2023 г. (в сила от 16 октомври 2023 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20237210700182
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

 91

гр. Силистра,   16  октомври 2023 година

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на шестнадесети октомври през две хиляди и двадесет и трета година в състав:

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Елена Чернева

                                                      ЧЛЕНОВЕ: Павлина Георгиева-Железова

                                                                    Маргарита Славова

при секретаря Антония Стоянова, като разгледа докладваното от съдия Чернева адм. д. № 182 по описа на съда за 2023 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 88, във връзка с чл. 58 от Изборния кодекс ИК) и във връзка с чл. 98, ал. 2 и Дял Трети от  Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Производството по делото е образувано по жалба на Коалиция „Продължаваме Промяната-Демократична България“, регистрирана в ЦИК с Решение № 1662-НС от 15.02.2023 г., подадена чрез пълномощника К.С.К. от гр. Тутракан, срещу Решение № 69-МИ/03. 10.2023 г. на ОИК гр. Тутракан, потвърдено с решение № 2613-МИ от 06.10.2023 г. на ЦИК, за назначаване на секционни избирателни комисии в Община Тутракан, област Силистра и утвърждаване на списъците с резервни членове, при провеждане на изборите за общински съветници и кметове на 29.10.2023 г.

В жалбата са изложени твърдения за допуснати нарушения, съставляващи основания за отмяна на решението по чл. 146 т. 2, т. 4 и т. 5 АПК. Посочено е, че решението не съдържа мотиви и в него няма препратки към протокола от проведеното заседание на ОИК или към друг документ в преписката, в който са обективирани мотивите, което съставлява нарушение на изискването за форма на административния акт. Твърди се, че решението е постановено в противоречие с чл. 92, ал. 6 от ИК, тъй като коалицията, която е втората по големина политическа сила в 49-то НС, не е получила нито поста председател, нито поста секретар на СИК, като са визирани ръководните длъжности в три секционни избирателни комисии – секции *********, ********* и *********. Посочва се, че поради липсата на посочени фактически основания в решението съдът е в невъзможност да упражни дължимия правораздавателен контрол относно упражняването на оперативната самостоятелност в съответствие с целта на закона, в това число и контрол върху преценката на органа относно знанията и опита на предложените кандидати и да изложи съображения за критериите за назначаване. Допълнително в съдебното заседание на 12.10.2023 г. пълномощникът на коалицията уточни, че направеното разпределение на ръководните позиции за представителите на коалицията  в 7-членните и 9-членните секционни избирателни комисии не съответства на методическите указания, дадени от ЦИК с Решение № 2378-МИ от 12.09.2023 г., изменено и допълнено с Решение № 2546-МИ от 29.09.2023 г., като съгласно тях е следвало да имат назначени 7 председатели, 7 заместник председатели и 7 секретари, а вместо това имат назначени 5 председатели, и по осем заместник председатели и секретари. Твърди също, че коалицията има по-малък брой представители в 9-членните секции и съответно по-голям брой в 7-членните секции. Счита за несправедливо определянето на съставите на отделните секции посредством гласуване от членовете на ОИК. По тези съображения моли за отмяна на оспореното решение и връщане на преписката на ОИК-Тутракан за ново произнасяне с указания да бъдат съобразени както опита на предложените кандидати, така и съотношението между парламентарно представените партии и коалиции. 

Ответникът - Общинска избирателна комисия гр. Тутракан, чрез нейния председател С.А., оспорва жалбата с аргумента, че дадените от ЦИК методически указания са стриктно спазени. Посочва, че същите касаят разпределението общо на ръководните места и членовете на СИК, без да съдържат допълнителни формули за броя на конкретните ръководни длъжности. Поради всичко това настоява жалбата да бъде отхвърлена, с потвърждаване на оспорения акт.

Заинтересованите страни - Коалиция „Герб-СДС“, партия „Възраждане“, партия „ДПС“, коалиция „БСП за България“ и партия „Има такъв народ“ - не изразяват становище.

Съдът, като обсъди изложените в жалбата доводи и след преценка на доказателствата по делото, прие за установено следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена от активно легитимиран правен субект - надлежно регистрирана коалиция от партии за участие в местните избори на 29.10.2023 г., при спазване на реда и сроковете от чл. 58 ИК, срещу подлежащ на обжалване валиден индивидуален административен акт. Разгледана по същество е неоснователна.

Предмет на съдебния контрол е Решение № 69-МИ/03. 10.2023 г. на ОИК гр. Тутракан, потвърдено с решение № 2613-МИ от 06.10.2023 г. на ЦИК, за назначаване на секционни избирателни комисии в Община Тутракан, област Силистра и утвърждаване на списъците с резервни членове, при провеждане на изборите за общински съветници и кметове на 29.10.2023 г. Вземането на решението е предшествано от проведени консултации при кмета на общината в съответствие с чл. 91 от ИК, при които консултации не е постигнато съгласие за разпределението на местата в СИК, поради което с съответствие с чл. 91, ал. 12 ИК, въпросът е предоставен за решаване на ОИК-Тутракан. Решението на последната е инкорпорирано в протокол № 15 от заседанието ѝ на 03.10.2023 г., като в протокола са посочени определените състави на всяка от 27 СИК и резултатите от проведените гласувания на колективния орган. На заседанието са присъствали 10 от общо назначените 11 члена на ОИК, съгласно решение № 2281-МИ от 08.09.2023 г. на ЦИК, т. е. заседанието е било редовно, тъй като са присъствали повече от половината от членовете – чл. 85, ал. 3 от ИК. Решението за назначаване е взето с мнозинство от 7 гласа „за“ срещу 3 гласа „против“, което означава, че е спазено изискването за вземане на решението с мнозинство от 2/3 от присъстващите – чл. 85, ал. 4 ИК. Протоколът от заседанието е подписан от председателя и секретаря на комисията, като са отразени поименно резултатите от гласуването и са изложени особените мнения на тримата члена, гласували „против“, които особени мнения са лично подписани, т. е. не са допуснати нарушения на чл. 85, ал. 6-8 ИК.

Що се касае до съдържанието на решението на ОИК по същество, със същото са назначени общо 215 члена на СИК на територията на Община Тутракан, които са разпределени в 27 броя секции, от които 19 секции от 9 члена и 14 секции от 7 члена. Конкретно за коалицията-жалбоподател са назначени общо 48 лица, от които 20 члена в 7-членните комисии и 28 члена в 9-членните комисии. От тези 48 лица 21 са назначени на ръководни длъжности – председател, заместник председател и секретар. При вземането на решението относно голяма част от секциите е имало консенсус за съставите им, а тези, при които не е имало съгласие, са гласувани индивидуално – 708, 709, 710, 719, 721, 724 и 725.

Въз основа на така възприетата фактическа обстановка и в съответствие с изискването на чл. 168 АПК съдът следва да провери законосъобразността на издадения административен акт на всички основания по чл. 146 АПК, като установи дали актът е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправни разпоредби по издаването му и съответен ли е същия с целта на закона.

Оспореното решение е взето от компетентен орган, с необходимото мнозинство, при спазване на изискванията на чл. 85 ИК. Не могат да бъдат споделени доводите на жалбоподателя за липса на мотиви на акта – решението е част от протокола на проведеното заседание на ОИК на 03.10.2023 г., като в протокола се съдържат обсъжданията на направените от партиите и коалициите предложения за попълване на персоналния състав на секционните комисии, респ. резултатите от проведените гласувания по спорни въпроси, въз основа на които е взето крайното решение, т. е. налице е изложение на фактите, по които колективният орган е формирал решение посредством гласуване. Що се касае до начина на вземане на решението – с гласуване, то този начин, освен че е регламентиран изрично в Изборния кодекс, е характерен за формирането на воля на колективни органи по принцип. Във връзка с довода, че липсва обсъждане на знанията и опита на конкретните предложени лица, следва да с каже, че макар и принципно важни, не са решаващи за преценката на ОИК за назначаването, тъй като на преден план в критериите при определянето на състава на СИК е изведено запазването на съотношението между парламентарно представените партии и коалиции – чл. 92, ал. 6 и ал. 9 от ИК, вместо личностните качества и професионалния опит на предложените лица.

Не могат да бъдат споделени и изложените от жалбоподателя съображения относно неспазването на чл. 92, ал. 6 от ИК и Методическите указания на ЦИК, съдържащи се в Решение № 2378-МИ от 12.09.2023 г., изменено и допълнено с Решение № 2546-МИ от 29.09.2023 г., при определянето на ръководните позиции за коалицията в назначените секционни комисии. Разпоредбата на чл. 92, ал. 6, изречение последно от ИК предвижда, че при определяне на ръководствата на секционните избирателни комисии за цялата страна се запазва съотношението между парламентарно представените партии и коалиции, като се използва методът на най-големия остатък. Детайлите относно приложението на това правило и начинът на изчисляване на конкретния брой ръководни места се съдържа в посоченото решение на ЦИК и приетите с него методически указания. Никъде в тези указания не съществува изискване за начин на разпределение на ръководните места по конкретни длъжности или по определени комисии в зависимост от броя на членовете им. Налице са изисквания за разпределяне на броя на членовете на 7-членните и 9-членните СИК по партии и коалиции – по т. 4.2 и т. 4.4 от указанията, както и изисквания за определянето на общия брой ръководни места във всички СИК на територията на общината – по т. 7 и т. 8, но не съществува изискване за определяне на определен брой председатели, заместник председатели и секретари, или пък изискване за получаване на ръководни места в комисии с точно определен брой членове, в какъвто смисъл са оплакванията на жалбоподателя, които макар да изхождат от съображения за справедливост, не намират опора в нормативната регламентация.

Що се касае до съответствието на оспореното решение с Методическите указания на ЦИК и спазването на изискването при назначаване на членове и на ръководство на СИК да се запази съотношението между парламентарно представените партии и коалиции, относно проверка на това обстоятелство беше назначено вещо лице. Според заключението му в оспореното решение правилно са изчислени както общия брой членове на СИК, включително и ръководствата, така и разпределението на местата между партиите и коалициите, както и разпределението на местата в ръководствата на СИК. В тази връзка и в заключение на казаното се установява, че материалният закон е приложен правилно и съобразно установените факти.

Не се установява противоречие на решението с целта на закона. Целта на закона е да бъде попълнен персоналния състав на секционните избирателни комисии във връзка с обезпечаване на нормалното протичане на изборния процес. С постановяването на оспорения акт тази цел е постигната, поради което не може да се счете, че е налице отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 5 АПК

В обобщение съдът приема, че оспорването е неоснователно, поради  което на основание чл. 58, ал. 3 ИК, във връзка с чл. 172, ал. 2 пр. "последно" от АПК

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Коалиция „Продължаваме Промяната-Демократична България“ срещу Решение № 69-МИ/03. 10.2023 г. на ОИК гр. Тутракан, потвърдено с решение № 2613-МИ от 06.10.2023 г. на ЦИК, за назначаване на секционни избирателни комисии в Община Тутракан, област Силистра и утвърждаване на списъците с резервни членове, при провеждане на изборите за общински съветници и кметове на 29.10.2023 г.

 

Решението е окончателно на основание чл. 58, ал. 3 изр. 2 във връзка с чл. 88, ал. 2 от Изборния кодекс.

 

 

Председател:                           Членове: 1.                                   2.