Решение по дело №339/2019 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 юни 2019 г. (в сила от 17 юли 2019 г.)
Съдия: Диана Ангелова Петракиева
Дело: 20194210200339
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

гр. Габрово, 14.06.2019 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Габровски районен съд в публично заседание на пети юни две  хиляди и деветнадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Диана Петракиева

при секретаря Радина Кулекова-Атанасова и в присъствието на прокурора ...................... като разгледа докладваното от СЪДИЯТА АНД №339 по описа за 2019 г. за да се произнесе взе предвид следното:

 

Жалбоподателят Е.Й.К. от гр. Габрово, ЕГН ********** е обжалвал наказателно постановление №27-0000029/11.03.2019 г. на Началник ОО “АА” гр. Габрово, с което за това че на 01.03.2018 г. в гр. Габрово, в пункт на "Автосервиз експрес" ООД,  като председател на техническа комисия в КТП, допуснал извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на лек автомобил "Пежо 301" с ДКН КН 4534 ВР, кат М1, в нарушение на изискванията на Наредба Н-32/2011 г. на МТИТС, без представен документ за платен данък върху ППС, за нарушение на чл.43 ал.1 т.1 б.Б от Наредба №Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС във вр. с чл.30 ал.1 т.4 във вр. с чл.60 ал.6 от ЗМДТ, като на основание чл.178а ал.7 т.1 пр.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 1500 лева.

Същият моли съдът да отмени цитираното наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно. Оспорва извършването на нарушението като твърди, че изискуемият данъкът на процесния автомобил е бил заплатен към момента на извършване на техническия преглед.

Ответникът по жалбата не изпраща представител и не взема отношение по нея. 

От съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следната фактическа обстановка:

На 20.02.2019 г. на основание писмо на ИА "АА" с рег.№ 08-00-00-10/8/12.02.2019 г., служители на ИА АА извършили проверка на "Автосервиз Експрес" ООД, притежаващ разрешение №436 за извършване на ПППТИ на ППС, валидно до 27.05.2023 г. Поводът  бил справка от ДАНС/, в което се сочело в пункт №436, собственост на фирма "Автосервиз експрес" ООД гр. Габрово, на 01.03.2018 е осъществен преглед на МПС с №КН4534ВР със задължения към Община Кюстендил.

При проверката било установено, че председател на техническа комисия е бил жалбоподателят К.. На база Протокол от извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС било констатирано, че той е допуснал извършването на периодичен преглед за проверка на техническата изправност на лек автомобил Пежо 301" с ДКН КН 4534 ВР, кат М1, в нарушение на изискванията на Наредба Н-32/2011 г. на МТИТС, без представен документ за платен данък върху ППС

Съставен бил АУАН №257398 от 20.02.2010 г., а въз основа на него било издадено и обжалваното наказателно постановление.

 

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на съвкупна преценка на събраните по делото гласни доказателства – показанията на свидетелите И.Х.Г. и Т.В.В., както и от и приложените писмени такива  - писмо с вх.2377/27.03.2019 г.; копие на заповед РД-08-249/15.05.2015 г.; жалба; пълномощно; копие на свидетелство за регистрация ЧАСТ І; копие на договор от 31.10.2017 г.; копие на приключителен договор към лизингов договор 31051/10.04.2013 г.; копие на договор за покупко-продажба на МПС; копие на свидетелство за регистрация ЧАСТ І; копие за платен данък на МПС за 2017 г.; АУАН А-2018 №257398/20.02.2019 г.; копие на писмо 08-00-00-10/12.02.2019 г.; копие на справка - 2 листа; разпечатка на протокол за извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС; протокол за извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС 15591984; НП 27-0000029 от 11.03.2019 г. и квитанция №147522/29.11.2018 г.

При така установената фактическа обстановка, от правна страна съдът прие следното:

Съставеният АУАН и обжалваното НП отговарят на формалните изисквания на ЗАНН, като издадени от компетентни органи, притежаващи нужните правомощия за тези действия, като относно материалната компетентност на административнонаказващия орган и актосъставителя е представена Заповед № РД - 08-249 от 15.05.2015 г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Жалбата е подадена в срок пред надлежен орган и е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

Преценявайки събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, съдът намери следното:

            Чл.43 ал.1 от Наредба № Н-32 о 16.12.2011 г. на МТИТС задължава председателя на комисията, при извършването на периодичните прегледи на ППС да следи за качественото и пълнообемно провеждане на периодични прегледи на ППС от страна на техническите специалисти, като:

а) не издава документ за техническа изправност, когато ППС не е представено на преглед или не отговаря на изискванията, определени в наредбата;

б) не допуска извършването на периодичен преглед на ППС в нарушение на изискванията за извършване на периодичните прегледи, определени в тази наредба;

в) не допуска извършването на периодичен преглед на ППС със съоръжения и средствата за измерване и в материална база, които не отговарят на изискванията, определени в наредбата.

            Веднага трябва да се посочи, че при цифровото изписване на правната квалификация на нарушението, административният орган е допуснал непрецизност, която е довела до неяснота и объркване. Посочвайки чл.30 ал.1, АНО не е уточнил от кой нормативен акт е посочената разпоредба, като обвързвайки я с текста на чл.60 ал.6 от ЗМДТ създава впечатление, че се касае именно за този закон. По тази причина защитата твърди, че посочената разпоредба не съответства на нарушението.  Касае се за чл.30 ал.1 от Наредба № Н-32 о 16.12.2011 г. на МТИТС, който действително е приложим в случая.

            Посоченият текст, в редакцията му към датата на извършване на нарушението, регламентира изчерпателно всички документи, които се представят при провеждане на техническите прегледи. Под точка 4  на посочената разпоредба е записано задължение да се представи документ за платен данък върху превозното средство към дена на извършване на периодичния технически преглед на ППС, съгласно чл.60 ал.6 от ЗМДТ, или документ, че са освободени от данък, съгласно чл.58 от ЗМДТ, документите трябва да са обозначени или маркирани за еднозначно идентифициране чрез информационната система по чл.11 ал.3..

            В конкретния казус не беше установено жалбоподателят да е представил документ за платен данък, който да отговаря на изискванията, визирани в горепосочената норма.. Безспорно установено, според настоящият съдебен състав е също, че данъкът за проценсното МПС за 2017 г. е бил платен, видно от приложените писмени доказателства -копие на фактура от "Лизингова къща София Лизинг" ЕАД, както и копия от договори за покупко-продажба на МПС, които прехвърлителни сделки не могат да бъдат извършени без платен данък и което изрично е посочено в представените договори. Уместно е да се направи разграничение между "допускане до преглед без платен данък" и "допускане до преглед без представен документ за платен данък".  Доколкото към 20.05.2018 г. представянето на документ за платен данък върху превозното средство е било задължително, независимо от липсата на задължение, може да се приеме, че жалбоподателят е допуснал вмененото нарушение.

            В ДВ бр. 38 от 2018 г., обаче е обнародвано изменение на Наредба №Н-32/2011 г. на МТ като именно т.4 на чл.30 ал.1 е отменена. Тази промяна е влязла в сила на 20.05.2018 г.  Следователно, към датата на съставянето на АУАН /20.02.2019 г./ и издаване на наказателното постановление /11.03.2019 г./ изискването по т.4 на чл.30 ал.1 от Наредбата е  отпаднало. В този случай следва да намери приложение нормата на чл.3 ал.2 от ЗАНН, според който "ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя". По-благоприятна за жалбоподателя безспорно е новата редакция според която няма задължение за представяне на документ за платен данък върху превозното средство при извършване на периодичните технически прегледи. Извършеното не съставлява административно нарушение и отговорността на жалбоподателя не следва да бъде ангажирана.

Водим от горното съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

 

ОТМЕНЯ изцяло Наказателно постановление №27-0000029/11.03.2019 г. на Началник ОО “АА” гр. Габрово,  с което на Е.Й.К. от гр. Габрово, ЕГН **********, за нарушение на чл.43 ал.1 т.1 б.Б от Наредба №Н-32 от 16.12.2011 г. на МТИТС във вр. с чл.30 ал.1 т.4 във вр. с чл.60 ал.6 от ЗМДТ, на основание чл.178а ал.7 т.1 пр.1 от ЗДвП му е наложена глоба в размер на 1500 лева. като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Габровски административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

                                                                                   РАЙОНЕН СЪДИЯ: