Решение по дело №10278/2021 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 декември 2021 г.
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20217060710278
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

283

гр. Велико Търново, 16.12.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд – Велико Търново, в публично съдебно заседание на десети декември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГЕОРГИ ЧЕМШИРОВ

         ЧЛЕНОВЕ: ДИАНКА ДАБКОВА

КОНСТАНТИН КАЛЧЕВ

 

При участието на секретаря М.Н.и прокурора от ВТОП Весела Кърчева разгледа докладваното от съдия Калчев касационно НАХД № 10278/2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от Закона за административните нарушения и наказания.

 

Касаторът Областна дирекция по безопасност на храните – Велико Търново, чрез ***Д.С., обжалва Решение № 38 от 14.10.2021 г. по НАХД № 185/2021 г. на Районен съд-гр. Павликени, с което е отменено Наказателно постановление № **********/10.09.2020 г. на и.ф.директор на ОДБХ – В. Търново. Според касатора решението е неправилно, постановено в нарушение на материалния закон и процесуалните правила. Излага доводи, че въпреки че в АУАН и НП не е посочен началния момент, от който следва да се счита за възникнало задължението по чл. 51, ал. 1, предл. второ от ЗВМД, то е посочена датата на откриването му при условията на трайно нарушение и същата е посочена като дата на довършване на нарушението. Оспорва изводите на съда за неправилно посочване в АУАН и НП на нарушената норма, както и за маловажност на нарушението. По изложените мотиви се иска отмяната на решението на районния съд и постановяване на друго по същество от касационната инстанция, с което да бъде потвърдено наказателното постановление. Претендира направените разноски. В съдебно заседание не се представлява.

Ответникът по касационната жалба – П.Б.М. ***, в съдебно заседание се представлява от ***Т. Т., който оспорва жалбата като неоснователна. Претендира разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура – Велико Търново дава заключение за неоснователност на жалбата.

Настоящият състав на Административен съд – Велико Търново, като прецени допустимостта и основателността на касационната жалба, както и след служебна проверка, на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, за валидност, допустимост и съответствие на решението с материалния закон, въз основа на установените факти, приема следното от правна страна:

Жалбата е подадена от надлежна страна-участник във въззивното производство, в законния срок, до компетентния съд, което я прави допустима.

Съгласно чл. 63, ал. 2 от ЗАНН, административният съд разглежда касационните жалби срещу решенията на съответните РС по реда на глава ХІІ от АПК. Чл. 218 от АПК свежда предмета на касационната проверка до посочените в жалбата пороци на решението, но същевременно задължава касационната инстанция да следи и служебно за валидността, допустимостта и съответствието на решението с материалния закон. Воден от така определения предмет на настоящото касационно дело, съдът намира касационната жалба за основателна, тъй като оспорваното решение е валидно и допустимо, но неправилно. Аргументите на съда за този извод са следните:

С Решение № 38 от 14.10.2021 г. по НАХД № 185/2021 г. на Районен съд-гр. Павликени е отменено Наказателно постановление № **********/10.09.2021 г. на и.ф. директор на ОДБХ – В. Търново. С последното на П.Б.М. ***, за извършено нарушение на чл. 51, ал. 1, изр. второ от Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВМД/ и на основание чл. 449а, ал. 1 от ЗВМД е наложена глоба в размер на 300 лева. Нарушението се изразява в това, че на 26.08.2020 г. при извършена съвместна проверка от ОД ДФ Земеделие, ОДБХ – Велико Търново, РИОСВ – Велико Търново и РУ МВР – Свищов, в имот, находящ се в с. Овча могила, ул. Бачо Киро, № 4 обитаван от жалбоподателя, е установено, че същият отглежда 54 броя дребни преживни животни от вида коза, 21 броя ярета под 6-месечна възраст и 2 броя коне, в имот, който не е регистриран като животновъден обект по реда на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВМД/ - нито при хипотезата на ал. 1 на чл. 137 от ЗВМД /животновъден обект, отговарящ на ветеринарномедицинските изисквания/, нито при хипотезата на ал. 11 на чл. 137 от ЗВМД /животновъден обект – лично стопанство/.

За да отмени НП, въззивният съд е изложил мотиви, че жалбоподателят е извършил вмененото му нарушение, но са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила при издаване на НП, които нарушавали правото на защита на лицето. Приел е на първо място, че в нарушение на чл. 42, т. 3 от ЗАНН и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН както в АУАН, така и в НП не е коректно посочена датата на извършване на нарушението. За дата на извършване на нарушението актосъставителят и наказващият орган са приели 26.08.2020 г., когато е била извършена проверката, а това не отговаряло на обективната действителност, доколкото от показанията на актосъставителя и свидетелите, както и от писмените доказателства се установявало, че същите животни са отглеждани от същото лице и на същото място и при предходни проверки. На следващо място според съда в АУАН и НП не е посочено коректна нарушена разпоредба. В двата документа се сочела чл. 51, ал. 1, предл. 2 от ЗВМД, който въвеждал общото изискване животновъдните обекти да бъдат регистрирани по реда на чл. 137, а фактически коректна нарушена разпоредба била тази на чл. 137 от ЗВМД. В описанието на нарушението имало посочване, но не и препратка към чл. 137 от ЗВМД при правната квалификация към реално нарушената правна норма, а с оглед санкционния характер на производството, не би могло чрез разширително тълкуване да се разбере каква е била волята на АНО. Съдът също така е посочил, че никъде нямало и конкретно насочване на жалбоподателя към цитираните от свидетелите в с. з. разпоредби – нови или изменителни, преходен период и т. н., за да е наясно самият той какви са задълженията му по закон. На последно място, съдът е изложил доводи, че дори и да има нарушение, същото е маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН – към периода на съдебното производство нарушението било отстранено и обектът е регистриран по ЗВМД, лицето не се укрива от контролните органи, а е регистриран земеделски стопанин. Изпитал е затруднения да се ориентира в задълженията си като такъв поради динамичното законодателство, което е трудно за осъзнаване и спазване от задължените лица.

 

Настоящата инстанция намира, че проверяваното решение е неправилно, тъй като е постановено в нарушение на материалния закон и е необосновано. 

Неправилни са изводите на съда за допуснати съществени процесуални нарушения, довели до накърняване правото на защита на наказаното лице, изразяващи се в неточно определена дата на нарушението и невярната му правна квалификация. Съгласно чл. 449а, ал. 1 от ЗВМД който отглежда селскостопански животни в нерегистриран по реда на чл. 137 животновъден обект, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение – от 1000 до 3000 лв. От събраните по делото доказателства по безспорен начин се установява, че на 26.08.2020 г. ответникът по касация е отглеждал общо 54 кози, 21 ярета и два коня в имот, обитаван от него в с. ***. Установено е също, а и по същество не се оспорва, че обектът, в който са отглеждани посочените селскостопански животни, не е регистриран в БАБХ. Въпросният обект безусловно представлява животновъден такъв по смисъла, вложен в § 1, т. 36 от ДР на ЗВМД, доколкото според съдържащата се в цитираната разпоредба дефиниция, "животновъден обект" е всяко място, където временно или постоянно се отглеждат или настаняват животни, с изключение на ветеринарни клиники или амбулатории. Изпълнителното деяние е във формата на съчетание на действие и бездействие /отглеждане на животни, но това трябва да е в нерегистриран по чл. 137 животновъден обект/, което е констатирано на 26.08.2020 г. и несъмнено към този момент то се осъществява, макар и започнало в предходен момент. Описаното в НП деяние представлява продължено административно нарушение, т.е. фактическият състав на същото се осъществява непрекъснато (продължено) във времето до момента, в който то се установи от съответния контролен орган по реда на ЗАНН. Нарушението е довършено с откриването му – 26.08.2020 г., поради което е неотносимо за съставомерността на деянието кога лицето е започнало да отглежда животните в обекта, респ. – дали за предходни периоди срещу лицето са съставяни други АУАН. Неоснователно е и възражението на ответника, че за същото нарушение вече му било наложено наказание. С НП № **********/13.10.2020 г. на П.М. на основание чл. 469, ал. 1 от ЗВМД е наложено наказание за неизпълнение на задължително предписание, т.е. лицето не е санкционирано за същото нарушение.

Неправилно въззивният съд е приел, че АНО погрешно е посочил като нарушена нормата на чл. 51, ал. 1, предл. 2 от ЗВМД. Според цитираната разпоредба, животновъдните обекти подлежат на регистрация по реда на чл. 137 от ЗВМД. Именно този текст въвежда задължение за регистрация на животновъдните обекти, което не е спазено от М., а сочената от въззивния съд норма на чл. 137 от закона единствено урежда процедурата, по която се извършва регистрацията. При това положение правилно наказващият орган е приел, че описаното неизпълнение на административно задължение е съставомерно по чл. 449а, ал. 1 от ЗВМД.

На последно място, във връзка с доводите на съда, че жалбоподателят така  и не разбрал при проверките какво се иска от него следва да се посочи, че непознаването на закона не извинява никого – „Ignorantia legis neminem excusat“.

Предвид това, касационната инстанция намира, че е доказано извършването на нарушение на чл. 51, ал. 1, предл. второ от ЗВМД. Правилно е определена и санкционната разпоредба на чл. 449а, ал. 1 от ЗВМД, като наложеното наказание е в минимален размер. Настоящата инстанция намира, че не са налице предпоставки за прилагане на чл. 28 от ЗАНН. Съгласно чл. 93, т. 9 от НК "маловажен случай" е този, при който извършеното престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Преценката за "маловажност" следва да се прави на база фактическите данни за всеки конкретен случай - вид на нарушението, начин на извършването му, вида и стойността на предмета му, вредоносните последици, степента на обществена опасност и т.н., при съобразяване характера и целите на административнонаказателната отговорност. На първо място нарушението е формално, т.е. съставът на административното нарушение не предвижда вредоносен резултат. Това обстоятелство не изключва принципната приложимост на чл. 28 от ЗАНН, но само ако конкретно извършеното нарушение разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид. Такива смекчаващи обстоятелства, които да обосноват прилагане нормата на чл. 28 от ЗАНН в случая не са налице. Нарушението е типично за вида си и не разкрива по-ниска степен на опасност за установения ред на държавно управление в сравнение с други нарушения от същия вид. Нарушението не е отстранено непосредствено след извършването му, а едва през април 2021 г. по думите на М., а останалите изтъкнати от въззивния съд смекчаващи обстоятелства са взети предвид при индивидуализацията на наказанието и налагането на глоба в минималния предвиден от закона размер.

 

Поради изложеното, обжалваното решение следва да се отмени и вместо това да се постанови потвърждаване на НП.

При този изход на делото на касатора следва да се присъдят направените по делото разноски общо в размер на 900 лв. – платени по банков път адвокатски възнаграждения на ***Д. С. за разглеждането на делото пред всички инстанции.

 

 

 

Водим от горното и на основание чл. 221, ал. 2 и чл. 222, ал. 1 от АПК, вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 38 от 14.10.2021 г. по НАХД № 185/2021 г.  на Районен съд-гр. Павликени и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № **********/10.09.2020 г. на и.ф. директор на Областна дирекция по безопасност на храните – В. Търново, с което на П.Б.М. с адрес ***, ЕГН **********, за извършено нарушение на чл. 51, ал. 1, изр. второ от Закона за ветеринарномедицинската дейност /ЗВМД/ и на основание чл. 449а, ал. 1 от ЗВМД е наложена глоба в размер на 300 лева.

ОСЪЖДА П.Б.М. с адрес ***, ЕГН **********, да заплати на Областна дирекция по безопасност на храните – Велико Търново разноски по делото в размер на 900 /деветстотин/ лева.

 

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ :  1.

 

                                                                                        2.