Решение по дело №292/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: 793
Дата: 13 юни 2024 г. (в сила от 13 юни 2024 г.)
Съдия: Галин Косев
Дело: 20237090700292
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 декември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 793

Габрово, 13.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Габрово - IV състав, в съдебно заседание на тридесети май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ГАЛИН КОСЕВ

При секретар ЕЛКА СТАНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ГАЛИН КОСЕВ административно дело № 20237090700292 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 172, ал. 5 от Закона за движението по пътищата /ЗДвП/.

Производството е образувано по жалба на Р. К. К. от [населено място], общ. Габрово против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б. „б“ от Закона за движение по пътищата № 23-0258-000093 от 23.11.2023 година, издадена от Полицейски инспектор към Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи Габрово, РУ Дряново.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е неправилна и незаконосъобразна. Жалбоподателката описва фактическата обстановка, като заявява че след като била тествана за употреба на наркотици, й бил издаден талон за медицинско изследване №0054219, като към момента на постановяване на процесната заповед не бил налице резултата от кръвната проба, а в този случай установените стойности чрез този способ на изследване били определящи.

Прави се искане за отмяна на оспорената заповед.

В открито съдебно заседание жалбоподателят Р. К., редовно призован, не се явява. Представлява се по делото от упълномощен пр. представител- адвокат, който заявява че поддържа подадена жалба и заявените в нея искания по същество.

Ответната страна Полицейски инспектор при Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи Габрово, РУ Дряново редовно призован не се явява в открито съдебно заседание. Представлява се от упълномощен пр. представител- юрисконсулт. Оспорва жалбата, по същество, прави искане за отхвърлянето ѝ. Претендира присъждане на разноски.

Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол, и в законоустановения срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 172, ал. 5 от ЗДвП, указан от административния орган в оспорения акт.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:

С оспорената Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б. „б“ от Закона за движение по пътищата № 23-0258-000093 от 23.11.2023 година, издадена от Полицейски инспектор при Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи Габрово, РУ Дряново на жалбоподателя Р. К. К. на основание чл. 171, т. 1, б. „б“ от ЗДвП е наложена следната мярка: прекратяване на регистрацията на управляваното от нея ППС за срок от 6 месеца, като са отнети СРМПС№********* и два броя регистрационни табели с номер [рег. номер]. В мотивите на заповедта е посочено, че на 23.11.2023 година около 01:50 часа в [населено място] на ул. Шипка, до №93 в посока от пл. К. Ф. до ул. Ш. Р. К. управлява собствения си лек автомобил, подробно описан в заповедта, като след спирането му за проверка от полицейски служители е установено с техническо средство Дрегер Дръгтест 5000 с фабричен номер ARLК 0021, че Р. К. е изпробвана, като уредът е отчел положителен резултат за метамфетамин. Издаден е талон за изследване №0054219 и 8 бр. стикери към него. След задържане К. е транспортирана до МБАЛ“Д-р Тота Венкова“, където е дала кръвна проба и урина за химическо изследване. Пробата на употреба на алкохол с техническо средство на александър баев отчита нула промила алкохол.

Предвид изложеното по-горе е прието, че Р. К. е управлявала МПС, както при извършена проверка от полицейски служители е установено, че пробата за употреба на наркотични вещества и техните аналози с техническо средство на К. е положителна, което представлява нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1, предл. 2 от ЗДвП.

Принудителната административна мярка по своя характер е вид административна принуда, за прилагането на която е предвиден процесуален ред, различен от реда за търсене на административнонаказателна/наказателна отговорност.

По смисъла на чл. 171 от ЗДвП принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което те са от вида на преустановяващите ПАМ. Волеизявлението за прилагането на ПАМ се обективира в заповед, която има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК и се издава по реда на Глава пета, Раздел втори от АПК. Предпоставка за издаването на заповед с правно основание по различните състави на чл. 171 от ЗДвП е извършено от водача или собственика на МПС съответно на хипотезата на правната норма административно нарушение, което се установява с акт за административно нарушение /АУАН/, съставен от компетентните длъжностни лица. Съгласно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП АУАН се ползва с доказателствена сила до доказване на противното, поради което доказателствената тежест за установяване на фактическа обстановка, различна от тази по АУАН, лежи върху жалбоподателя срещу заповедта за прилагане на ПАМ.

За установяване на нарушението, извършено от жалбоподателя Р. К., е съставен АУАН серия GA и № 1111064 от 23.11.2023 година, в който е описана фактическа обстановка относно извършената проверка с техническо средство и резултата от същата, идентична с тази от оспорената заповед, а като нарушена е посочена разпоредбата на чл. 5, ал. 3, т. 1, предл. 2 от ЗДвП.

Описаните в АУАН фактически обстоятелства за извършено административно нарушение по ЗДвП съставляват едновременно и фактически обстоятелства за издаване на оспорената заповед. В този смисъл АУАН безспорно е част от административната преписка по издаване на заповедта за прилагане на ПАМ и съдържа фактическите обстоятелства на акта по смисъла на чл. 59, ал. 2, т. 4, предл. 1 от АПК, които не са оборени по надлежния ред в хода на производството пред настоящата инстанция.

В хипотезата на чл. 171, т. 2А, б. „б“ от ЗДвП може да се приложи ПАМ „ прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство, установена с медицинско и химическо лабораторно изследване или с изследване с доказателствен анализатор, или с друго техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух, или след употреба на наркотични вещества или техни аналози, установена с медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване или с тест, както и който откаже да бъде проверен с техническо средство или с тест, изследван с доказателствен анализатор или да даде биологични проби за химическо изследване и/или химико-токсикологично лабораторно изследване – до решаване на въпроса за отговорността му, но за не повече от 18 месеца, при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи; .

Нормата съдържа основания за прилагането на ПАМ, които са алтернативно и кумулативно дадени, но макар в оспорената пред настоящата съдебна инстанция заповед те да не са индивидуализирани като поредност на предложението в посочената разпоредба, от установените фактически основания е явно, че органът е имал предвид едно от основанията по тази норма за прилагане на ПАМ, а именно управление на МПС при което е констатиран положителен резултат за употреба на наркотици и техните аналози с техническо среддство, което представлява и административно нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1, пр. 2 от ЗДвП, която разпоредба е посочена в представения като част от административната преписка и обсъден по-горе АУАН.

По аргумент от разпоредбата на чл. 172, ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки, вкл. и такива от вида на процесната, се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица. Контролът по спазване на правилата за движение и на изискванията, определени в закона и издадените въз основа на него нормативни актове, се осъществяват от съответните служби по тази глава, съгласно чл. 170, ал. 1 от ЗДвП.

Със Заповед № 8121з-1632 от 02.12.2021 година на министъра на вътрешните работи са определени структурите на МВР, които да осъществяват контрол по ЗДвП, като в т. 1, 1.3 са посочени областните дирекции на МВР, а със Заповед № 264з-894 от 06.04.2022 година на Директора на ОД на МВР - Габрово за оправомощаване на длъжностни лица от ОД на МВР - Габрово да прилагат принудителни административни мерки по ЗДвП на основание чл. 43, ал. 4 от ЗМВР и горепосочената заповед на министъра на вътрешните работи, са оправомощени да издават заповеди за прилагане на принудителни административни мерки посочените в заповедта длъжностни лица, включително Полицейски инспектор при ОД на МВР – Габрово, т. е. издателят на оспорената пред съда заповед е от компетентните длъжностни лица, които са определени да издават заповеди за прилагане на принудителни административни мерки по ЗДвП и в частност на основание чл. 171, т. 2А, б. „б“.

Налагането на ПАМ няма целите и функциите на административното наказание и/или на наказание по НК, поради което към мерките не са приложими разпоредбите на ЗАНН и НК, свързани с общата и индивидуалната превенция на наказанието и маловажността/малозначителността. Във всички случаи, когато се установят предпоставките за приложение на ПАМ по ЗДвП, за компетентния орган е налице задължение за прилагането ѝ, независимо от вида и тежестта на нарушенията по ЗДвП. Целта на ПАМ е да осигури безопасността на движението, да преустанови административно нарушение и създаде обективни възможности за безопасно движение от всички участници, което в случая е съобразено точно от административния орган.

Възражението на оспорващия за неправилно и преждевременно налагане на ПАМ с процесната заповед е неоснователно. Действително в текста на чл. 171, т. 1, б.“б“ от ЗДвП е посочено, че при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи. Този текст уточнява че при различни стойности- тези от техническо средство и при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности на последното изследване са са определящи. Не следва извод, че органът, постановяващ заповед за налагане на ПАМ от рода на процесната следва да изчака резултата от изследването на кръвната проба или това с доказателествен анализатор.

В обстоятелствената част на оспорената заповед е посочено, че К. е управлявала описания в заповедта автомобил, като при извършена проверка с техническо средство е отчетено, че същата е под въздействието на наркотични вещества, което съставлява отделно нарушение на разпоредбата на чл. 5, ал. 3, т. 1, предл. 2 от ЗДвП, за което законът предвижда налагане на принудителна административна мярка съгласно чл. 171, т. 2А б. „б“ от ЗДвП.

Процесната Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т. 1, б. „б“ от Закона за движение по пътищата № 23-0258-000093 от 23.11.2023 година, издадена от Полицейски инспектор при Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Габрово, е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона /чл. 172, ал. 1 от ЗДвП/ писмена форма, при спазване на административнопроизводствените правила и материалноправните разпоредби, както и в съответствие с целта на закона.

По изложените мотиви оспорването заявено от Р. К. К. е неоснователно и като такова следва да бъде отхвърлено.

С оглед изхода на делото, а именно отхвърляне на оспорването, основателно се явява искането на пр. представител на ответника за присъждане на разноски. Разноски в случая представляват възнаграждението за юрисконсулт, осъществил правна защита и процесуално представителство на ответния административен орган и същите като такива следва да бъдат присъдени в размер от 100 лева.

Р. К. К. следва да заплати на директор н ОД на МВР Габрово сума в размер на 100 лева, представляваща разноски по делото- възнаграждение за юрисконсулт.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК, съдът

Р Е Ш И :

ОТХВЪРЛЯ оспорване на Р. К. К. от [населено място] общ. Габрово против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т. 2А, б. „б“ от Закона за движение по пътищата № 23-0258-000093 от 23.11.2023 година, издадена от Полицейски инспектор при Областна дирекция на Министерство на вътрешните работи – Габрово.

ОСЪЖДА Р. К. К. от [населено място] общ. Габрово да заплати на Директор на ОД на МВР Габрово сума в размер на 100 /сто/ лева, представляваща разноски по делото- възнаграждение за юрисконсулт.

Решението не подлежи на обжалване на основание чл. 172, ал. 5, изр. 2 от ЗДвП.

Съдия: