ОПРЕДЕЛЕНИЕ
12.02.2019г.,
гр.Хасково
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ХАСКОВО, в закрито
заседание на дванадесети февруари две хиляди и осемнадесета година в състав:
СЪДИЯ: Росица Чиркалева
разгледа докладваното
от съдията и адм.дело № 78/2019г. и за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е с правно основание чл.145 и сл. от АПК.
Образувано е по жалба на „АРДА- ТУР” ЕООД с ЕИК ******** срещу Акт на Областния управител на Област
Хасково от 03.01.2019г., с който е утвърдена Областната транспортна схема на
Област Хасково, в частта касаеща маршрутно разписание по линията Хасково-
Минерални бани- Сусам.
Сочи се, че дружеството жалбоподател, като превозвач е
изпълнител по Договор за възлагане на обществен превоз на пътници №
16/-4.10.2018г., сключен с Община Хасково, като въз основа на същия обслужва
автобусна линия Хасково- Минерални бани- Сусам. С утвърдената Областната транспортна схема на Област
Хасково се променяли часовете на тръгване и квотното разпределение по
посочената транспортна линия, което засягало придобити вече от жалбоподателя
права, въз основа на предходна Областната транспортна схема на Област Хасково и
създавало задължения, тъй като превозвача бил длъжен да изпълнява новите
маршрутни разписания с всички техни елементи. В допълнителна молба сочи, че
началният час на тръгване съставлява елемент от маршрутното разписание, а
превозвачите като страна по договорите за обществен превоз, имат не само
правото да извършват превоза, но и задължението да го изпълняват по точно
определено маршрутно разписание във всичките му елементи, част от които е и
началния час на тръгване. При тези аргументи се претендира наличие на правен
интерес от оспорване на посочения индивидуален административен акт, като се
сочи че дружеството се явява пряк адресат на същия.
С оглед
дължимата от съда преценка за допустимост на оспорването, настоящият състав
намира следното:
Оспорващото дружество е превозвач и има сключен с
Община Хасково Договор № 16/-4.10.2018г. и анекс към същия от 20.09.2018г., с
предмет „обществен превоз на пътници“ по линията „Хасково- Сусам“, съгласно
утвърдено маршрутно разписание, обстоятелство което не се оспорва от страните.
С оспорения акт се утвърждава Областна транспортна
схема, част от която включва и маршрутното разписание по линията „Хасково –
Минерални бани Сусам“. Последният е постановен в производство по чл. 11 от Наредба № 2 от 15.03.2002 г. за условията и
реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени
превози на пътници с автобуси и леки автомобили на Министерството на транспорта
и съобщенията
/Наредбата/. Предвид разпоредбата на чл.11, ал. 4 от Наредбата следва да се
приеме, че оспореният акт има характер на индивидуален административен акт и
подлежи на съдебно обжалване.
Независимо от
последното, процесната жалба се явява процесуално недопустима поради липса на
правен интерес за оспорващия.
Съгласно чл. 10, ал.1 от Наредбата „ Областните транспортни схеми включват всички
междуселищни линии, обслужващи две или повече общини, в границите на
съответната област (междуобщински линии). Маршрутните разписания на линиите от
областните транспортни схеми се разработват от съответните областни
администрации.
В
ал.2 е предвидена възможност, кметовете на общините да правят мотивирано предложение до областните администрации за изменения
и допълнения в маршрутните разписания на областните транспортни схеми, като прилагат
проекти на нови маршрутни разписания
Разпоредбата на чл. 11, ал. 2 от
Наредбата предвижда „Предложенията
за промени в маршрутните разписания от областните схеми да се обсъждат в комисия, определена от областния
управител. В състава на комисията се включват представители на: областната
администрация, заинтересованите общини, Изпълнителна агенция "Автомобилна
администрация", Изпълнителна агенция "Железопътна
администрация", областните пътни управления и браншовите организации. Постъпилите
предложения се предоставят на членовете на комисията не по-късно от 14 дни преди
заседанието на комисията.
Именно в такова производство е
постановен и оспорения акт. В случая „АРДА- ТУР” ЕООД не е адресат на този акт, а последният не засяга
негови права и/или законни интереси, нито застрашава такива. С оспореният акт
се утвърждава по силата на чл. 11, ал.4 от Наредбата изменение на маршрутни
разписания, елемент от областната транспортна схема на област Хасково.
Изпълнителят по договор за превоз на пътници следва да изпълнява утвърдените от
областния управител маршрутни разписания на областните транспортни схеми, но не
е легитимиран да обжалва акта, с който са утвърдени или изменени тези
транспортни схеми. Оспореният акт няма преки правни последици по отношение
правната сфера на „АРДА- ТУР” ЕООД и за дружеството не е налице правен интерес
от оспорване.
Правен интерес от обжалване на един
административен акт е налице за лицата, чиито права свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него,
или за които той поражда задължения. Нарушение е налице, когато с акта се
прекратяват или ограничават субективни права или свободи, отказва се издаването
на акт, който е условие за възникването или упражняването на субективни права
или се създават нови или се разширяват съществуващи правни задължения.
Застрашаване има, когато правата, свободите и интересите
все още не са нарушени, но нарушаването им е предстоящо. За да е налице правен интерес, нарушаването или застрашаването
на правата, свободите или интересите трябва
да е непосредствено и да е последица, резултат от издаването на обжалвания акт.
При условие, че с оспорения административен акт се
създават права и задължения за общините по междуселищна линия от областната
транспорта схема, жалбоподател няма пряк и непосредствен личен правен интерес
от обжалване на административния акт като предпоставка за допустимостта на
процесуалното право на жалба.
Правният интерес като абсолютна положителна
процесуална предпоставка за възникване и упражняване на процесуалното право на
жалба в административното производство е основан на прякото и непосредствено
въздействие на атакувания административен акт в правната сфера на съответния
субект - негов адресат. Преценката кои са разполагащите с право на оспорване
субекти се извършва по общите критерии на чл. 147 АПК. За да е налице пряк
интерес е необходимо с отмяната или с обявяването на нищожността му директно да
се отстранява настъпилата или настъпваща от изпълнението му увреда, т.е. да е
налице действително и незабавно удовлетворяване на жалбоподателя. Изменяйки
маршрутни разписания на линии от областната схема, областният управител не
засяга пряко и непосредствено правната сфера дружеството, т.к. последното черпи
права по отношение на превоза на пътници по съответните транспортни линии по
силата на договор с Община Хасково. В този смисъл заявеният от жалбоподателя
правен интерес за оспорване на заповедта не е пряк и непосредствен, а опосреден
от съществуването на договора за превоз с Община Хасково.
С оглед характера и предписаните правни последици,
актът на областният управител по чл. 11, ал. 4 Наредба № 2/15.03.2002 г., с
който се утвърждават областните транспортни схеми и измененията в маршрутните
разписания, би могъл да се обжалва от заинтересованите общини, но не и от лицата,
осъществяващи обществен превоз на пътници с автобуси по утвърдени транспортни
схеми. Изпълнителят по договор за превоз на пътници следва да извършва
дейността си в съответствие с утвърдените от областния управител маршрутни
разписания на областните транспортни схеми, а легитимиран да обжалва акта за
промяната им е възложителят по договора за превоз, който е и страна в
административното производство. Поради това и за „АРДА- ТУР” ЕООД липсва правен
интерес от оспорване на процесния ИАА постановен от областния управител на Област
Хасково, като задължителна процесуална предпоставка за упражняване на право на
жалба от страна на това търговско дружество. В този смисъл е трайната съдебна
практика на ВАС с оглед Определение № 3724/27.03.2017г. по АД 2607/2017г. на
ВАС; Определение № 3222/13.04.04г. по АД 2060/2004г. на 5 чл. състав на ВАС и
др.
Ето защо жалбата следва да бъде оставена без
разглеждане, а производството по нея да се прекрати.
По
изложените съображения и на основание чл.159, т.4 от АПК, съдът
О П Р
Е Д Е
Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба на „АРДА- ТУР” ЕООД с ЕИК ********
срещу Акт на Областния управител на област Хасково от 03.01.2019г., с който е
утвърдена Областната транспортна схема на Област Хасково, в частта касаеща
маршрутно разписание по линията Хасково- Минерални бани- Сусам.
ПРЕКРАТЯВА производството
по адм.дело № 78/ 2019 год. по описа на Административен съд – Хасково.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от
съобщаването му на страните, пред Върховен административен съд.
СЪДИЯ: