РЕПУБЛИКА
БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 1236
гр. Пловдив,
27.06.2023 год.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, XХХІ КАСАЦИОНЕН СЪСТАВ,
в публично заседание на 29.05.2023 г. в
следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
МАРИАНА МИХАИЛОВА
ЧЛЕНОВЕ:ГЕОРГИПАСКОВ
СВЕТОМИР БАБАКОВ
при участието на секретаря К.Р.и
при участието на прокурора КОСТАДИН ПАСКАЛЕВ като разгледа дело номер 612 по описа за 2023 година докладвано от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ, и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството
е по реда на Глава Дванадесета от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН.
Делото е образувано по
касационна жалба на АДФИ гр. София против решение № 2207/24.11.2022 по АНД № 3449/2022г.
на ПРС, с което е отменено НП № 11-01-263/10.09.2021
г. на Директора на АДФИ, с което за нарушение на чл. 2 ал.2 от ЗОП, на проф. Н.М.
е наложена глоба в размер на 6449,88 лв., на основание чл. 247 ал.1 от ЗОП.
Касационният жалбоподател оспорва решението на
първоинстанционния съд, като счита, че не е приложен правилно материалния
закон.
В тази връзка се посочва, че РС неправилно е
приел че е налице хипотезата на чл. 18 от ЗАНН, поради което на
административната фаза на процеса е допуснато съществено процесуално нарушение.
Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение
В съдебно заседание, касаторът не се представлява.
Ответникът по касационната жалба Проф. Н.Д.М. се представлява
от адв. Т.А., който оспорва жалбата и претендира разноски съгласно представен
списък.
Прокурор при Окръжна прокуратура Пловдив дава заключение че
решението на Районен съд - Пловдив следва да се потвърди като правилно и
законосъобразно.
Административен съд Пловдив, след като прецени допустимостта
и основателността на подадената жалба с оглед наведените в нея касационни
основания, приема следното:
Касационната жалба е подадена от надлежна страна в
законоустановения 14-дневен срок по чл.
211, ал. 1 от АПК и е процесуално
допустима.
Разгледана по същество съгласно чл.
218 от АПК същата се явява неоснователна.
Районен съд Пловдив е установил, че през
2019 г. УХТ Пловдив получил субсидия от държавния бюджет в размер на 59,94% (
61902 379 лв./1 1 516 343 лв.). За периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2019 г.,
включително, със заповед № 735/27.06.2016 г. на ректора на УХТ-Пловдив - проф.
д.т.н. Кольо Тенев Динков и проф. д.т.н. Н.Д.М. е определен за длъжностно лице
по чл. 7, ал. 1 от ЗОП, а именно - да организира и да възлага обществени
поръчки от името и за сметка на УХТ-Пловдив. На 28.05.2019 г. от страна на
жалбоподателя, заемащ длъжността ректор на УХТ Пловдив била възложена
обществена поръчка с предмет „Строително ремонтни работи по сградния фонд на
Университет по хранителни технологии“. В краткото описание на предмета на
поръчката е пояснено, че същата представлява изпълнение на строителни и
монтажни работи (СМР), които ще се извършват по седем обекта от сградния фонд
на УХТ- Пловдив, като предвидените за изпълнение СРМ са предназначени за
подобряването и поддържането в изправност на сградите, постройките,
съоръженията и инсталациите и представляват текущ ремонт по смисъла на § 5,
т.43 от допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията. В
документацията към обществена поръчка били включени следните изисквания : В
Глава Трета - Критерии за подбор - Минимални изисквания за
годност/правоспособност/ за упражняване на професионална дейност в т. 47 е
изискано всеки участник да е вписан в Централния професионален регистър на
строителя за първа група, трета категория строежи, съгласно Наредби № 1 от
30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи и чл. 137, ал. 1, т. 3 от ЗУТ, като изискването се отнася и за членовете на обединение, които ще изпълняват
строително-монтажни работи В Глава Трета - Критерии за подбор - Минимални
изисквания за технически и професионални способности - т. 54 е изискано всеки
участник през последните 3 (три) години, считано от датата на подаване на
офертата, да е изпълнил най-малко 1 /един/ договор с предмет, еднакъв или
сходен с настоящата поръчка. В Глава Трета - Критерии за подбор - Минимални
изисквания за технически и професионални способности- т. 55 е изискано всеки
участник да разполага със следния необходим брой технически лица (експерти) за
изпълнение на поръчката, включително отговарящи за контрола на качеството по
позиции - Технически ръководител на строежа и Координатор „Безопасност и
здраве“, и с професионална компетентност: притежаващ специфичен професионален
опит : не по-малко от 5 години трудов стаж както и е изискал и представяне на
документи за доказване на опита и квалификацията на експертите, като копия от
дипломи, трудови и /или служебни книжки, препоръки. Във връзка с обществената
поръчка служители на Агенция за държавна финансова инспекция направили проверка
и въз основа на констатациите от нея съставили акт за установяване на
административно нарушение на чл.2, ал.2 от Закона за обществените поръчки. Въз
основа на процесния акт било издадено и оспореното пред съда наказателно
постановление.
За
да отмени атакуваното пред него НП районният съд е приел, че при издаване на
АУАН и НП са допуснати съществени процесуални нарушения, свързани с прилагане
на разпоредбата на чл. 18 ЗАНН. По отношение на вмененото нарушение по чл. 2
ал.2 от ЗОП съдебния състав е приел, че се касае не за едно нарушение, а за три
такива, като за всяко едно от тях е следвало да се наложи отделно наказание.
Поради което е приел, че е допуснато съществено процесуално нарушение,
обуславящо отмяната на наказателното постановление.
Решението на РС Пловдив е валидно, допустимо, и правилно.
При
постановяване на решението си въззивният съд подробно е изследвал спорните
въпроси. В мотивите на оспореното решение е даден отговор на всеки един от
доводите на касатора и тези правни изводи на РС се споделят от настоящата
инстанция.
В настоящия казус е бил неправилно приложен закона, тъй като
за три отделни нарушения на чл. 2 ал.2 от ЗОП е наложена една единствена
административна санкция. Няма никакво съмнение, че тези три нарушения, са
описани такива в НП и са свързани с нарушения на критериите за подбор, включени
в документацията за обществената поръчка. Противно на заявеното в касационната
жалба, съдът правилно е преценил, че не се касае за едно нарушение, тъй като в
документацията за обществената поръчка, възложителят е включил три
ограничителни изисквания, всяко едно от които разкрива самостоятелен състав на
нарушение. Изложените в касационната жалба доводи са по съществото на спора, но
те следва да се обсъждат, само ако по делото не са допуснати съществени процесуални
нарушения, каквото съдът, правилно е приел е осъществено и законосъобразно е
субсумирал под нормата на чл. 18 от ЗАНН.
Ето защо, като е отменил атакуваното пред него наказателно
постановление, районният съд е постановил един правилен съдебен акт, който
следва да бъде оставен в сила.
При този изход на спора, предвид своевременно направеното
искане и представен списък за разноски по чл. 80 от ГПК, на ответникът по
касация се дължат разноски. Такива се констатират в общ размер на 920 лв.
адвокатски хонорар, за която сума са представени доказателства, че е реално
внесена.
Водим от изложеното и на основание чл. 221,
ал. 2, предл. първо от АПК, Административен съд гр. Пловдив, XХХІ – състав
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ
В СИЛА решение № 2207/24.11.2022
по АНД № 3449/2022г. на ПРС, с което е отменено
НП № 11-01-263/10.09.2021 г. на Директора на АДФИ, с което за нарушение
на чл. 2 ал.2 от ЗОП, на проф. Н.М. е наложена глоба в размер на 6449,88 лв.,
на основание чл. 247 ал.1 от ЗОП.
ОСЪЖДА АДФИ гр. София да заплати на Н.Д.М. ***, ЕГН **********
сумата от 920 /деветстотин и двадесет/ лева разноски.
РЕШЕНИЕТО е
окончателно.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.