Определение по дело №604/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 603
Дата: 28 септември 2023 г.
Съдия: Михаил Драгиев Русев
Дело: 20237240700604
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

                 

№603                                   28.09.2023 год.                           град Стара Загора

 

Старозагорският административен съд, VІ състав, в закрито заседание на двадесет и осми септември две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

                                                                                 СЪДИЯ: МИХАИЛ РУСЕВ

        

като разгледа докладваното от съдия М. РУСЕВ административно дело №604 по описа за 2023 год., за да се произнесе, съобрази следното:          

 

Производството е образувано по жалба на „Водоснабдяване и канализация“ЕООД, представлявано от управителя Р.И.М., против Решение от 07.09.2023 год. на Ръководителя на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“ (ОПОС 2014-2020), с което на бенефициента „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара Загора, ЕИК *********, на основание чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕФСУ (Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление) и т.11 и т.14 от Приложение №1 към чл.2, ал.1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции по реда на ЗУСЕФСУ, е определена финансова корекция по пропорционалния метод в размер на 25% от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по ОПОС 2014-2020 разходи, представляващи средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) по смисъла на чл. 1, ал. 2 от ЗУСЕФСУ, от стойността на сключения договор за ОП 2 №Е-ДЗ-5 от 20.11.2020 год. с изпълнител Обединение „ВиК Стара Загора“ АД на стойност 21 954 334.50 лева без ДДС, с предмет „Инженеринг (Проектиране, авторски надзор и строителство) – Реконструкция на водопроводната и канализационна мрежа на гр. Стара Загора, 2 обособени позиции“.

            С обжалваното решение на основание чл.35, ал.2 във връзка с ал.1, т.1 от Наредба №Н-3 от 22.05.2018 год. за определяне на правилата за плащания и сертификация на разходите, за възстановяване и отписване на неправомерни разходи и за осчетоводяване, както и сроковете и правилата за приключване на счетоводната година по оперативните програми и програмите за европейско териториално сътрудничество (Наредба №Н-3 от 22.05.2018 год.) на бенефициента „Водоснабдяване и канализация“ЕООД гр. Стара Загора се определя сума за възстановяване в размер на 1 193 899.84 лева, представляваща разликата на определената с решението финансова корекция в размер на 25%, изчислена на база отчетени и общо верифицирани разходи по процесния договор, от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране разходи и предходно определена финансова корекция в размер на 5%, като на основание  чл.75, ал.1, изречение второ от ЗУСЕФСУ във връзка с чл.43, ал.1, т.1 от Наредба №Н-3 от 22.05.2018 год. е определен 14-дневен срок за възстановяване на сумата, считано от датата, на която решението е съобщено на бенефициента по реда на чл. 61 от АПК.  

            С жалбата е направено особено искане за спиране на допуснатото по силата закона предварително изпълнение на обжалваното решение, като се твърди, че не разполага с финансов ресурс за изпълнението му, за което обстоятелство към жалбата прилага множество доказателства за финансовото му състояние, както и  решения за наложени финансови корекция по този проект, наложени от ответника с допуснато предварително изпълнение. Изложени са мотиви, че изпълнението на обжалваното решение би довело до невъзможността му да обслужва задълженията си към доставчици, персонал и клиенти, респективно – до плащане на неустойки, изпадане в неплатежоспособност и евентуално обявяване в несъстоятелност, както невъзможност да поддържа и експлоатира ВиК съоръжения, системи и инфраструктура с цел предоставяне на услуги от обществено значение, в това число непрекъсната доставка на безопасна и чиста вода за питейно-битови нужди на населението на обслужваната от дружеството територия. Счита, че възможността да се блокира дейността му като ВиК оператор не е хипотетична и вредата за дружеството и населението ще бъде несъизмерима с преследваната от закона цел, поради което е противопоставима обществения и държавен интерес, охраняван чрез допуснатото по закон предварително изпълнение на акта.    

            Съдът, като се запознае с материалите по преписката и представените от жалбоподателя  документи, намира, че искането за спиране на допуснатото по силата закона предварително изпълнение на обжалваното решение е процесуално допустимо, а разгледано по същество – основателно.

            Разпоредбата на чл.73, ал.4 от ЗУСЕФСУ предвижда, че решението за определяне на финансова корекция може да се оспорва пред съд по реда на АПК, като при съдебното оспорване се прилагат съответно разпоредбите на чл.27, ал.2 и 3 и ал.5 и 6. В чл.27, ал.2, изречение първо от ЗУСЕФСУ изрично е указано, че оспорването на индивидуалните административни актове и на административните договори не спира тяхното изпълнение. С оглед на тази правна регламентация депозираната пред съда жалба срещу решение за налагане на финансова корекция няма суспензивен ефект.

            Допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на административния акт може да бъде спряно по реда на чл.166, ал.4 от АПК по искане на оспорващия при наличие на условията на чл.166, ал.2 от АПК, съгласно които норми допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на отделен закон, когато не се предвижда изрична забрана за съдебен контрол, какъвто е случаят, може по искане на оспорващия да бъде спряно от съда, ако то би могло да причини на оспорващия значителна или трудно поправима вреда, като изпълнението може да се спре само въз основа на нови обстоятелства, т.е. възникнали след постановяване на акта.

            Тежестта за доказване на предпоставките за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на акта е на оспорващия, като във всеки конкретен случай съдът, разглеждащ искането за спиране по чл.166, ал.2 от АПК, преценява дали незабавното му изпълнение може да причини такава вреда на адресата, която да бъде противопоставима на предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК.

            В случая от представената от жалбоподателя справка от МРРБ за размера на нетната му експозиция към 25.08.2023 год., т.е. преди датата на постановяване на обжалваното решение, се установява, че разликата между паричните му средства по сметки и привлечен заемен капитал представлява отрицателна величина в размер на -15 230 264.18 лева. От друга страна жалбоподателят сред представените от жалбоподателя и приложени към документи се установява, че с Решения на Ръководителя на УО на ОПОС са наложени финансови корекции общо в размер на над три милиона лева, подлежащи на предварително изпълнение. Следва да се направи уточнение, че в тази сума не са включени процесните 1 193 899.84 лв. Това предполага, че за по малко от месец от страна на ответника е разпредено връщането на повече от пет милиона лева. Имайки в предвид това, както и представените доказателства за финансовото състояние на жалбоподателя и средномесечните му приходи от клиенти, е очевидно, че плащането на такава сума е непосилно за дружеството. Всички тези обстоятелства са нови по смисъла на чл.166, ал.2, изречение второ от АПК, преценени в съвкупност, обуславят извод, че с оглед на финансовия ресурс на жалбоподателя, размерите на процесната финансова корекция и наложените му такива, както и на разпоредените по тях суми за възстановяване в кратки срокове, предварителното изпълнение на обжалваното решение би могло реално да доведе до трудно поправима вреда за жалбоподателя като ВиК оператор, засягаща интересите на населението на обслужваната от него територия – област Стара Загора, включително  невъзможност да поддържа и експлоатира поверените му ВиК съоръжения, системи и инфраструктура, съответно да доставя непрекъснато безопасна и чиста вода за питейно-битови нужди. Евентуалното настъпване на такава вреда вследствие на предварителното изпълнение на обжалваното решение не би могла да бъде възстановена дори и при отмяната от съда на атакувания акт, респективно от последващото възстановяване на предварително събраната по акта сума, т.е. същата ще бъде несъизмерима с преследваната от закона цел, поради което се явява противопоставима на обществения интерес, охраняван чрез допуснатото по закон предварително изпълнение на акта.

            При тези данни обсъждането на въпроса за евентуално настъпване от предварителното изпълнение на акта на значителни вреди за жалбоподателя, т.е. вреди с имуществен характер, се явява безпредметно, още повече, че в искането си жалбоподателят не сочи подобни вреди, конкретизирани по вид, основание и размер.     

            С оглед на изложеното и като взе предвид, че спирането на предварителното изпълнение е само временна мярка, която отпада с приключването на съдебното производство по оспорването на акта, съдът намира, че са налице кумулативно изискуемите предпоставки на чл.166, ал.2 от АПК и допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на обжалваното решение следва да бъде спряно.

            Водим от горните мотиви, съдът на основание чл. 166, ал. 4 във връзка с ал. 2 от АПК във връзка с чл. 73, ал. 4 във връзка с чл. 27, ал. 2 от ЗУСЕФСУ

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

СПИРА допуснатато по силата закона предварително изпълнение на Решение от 07.09.2023 год. на Ръководителя на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Околна среда 2014-2020“ (ОПОС 2014-2020), с което на бенефициента „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара Загора, ЕИК *********, на основание чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕФСУ (Закон за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление) и т.10, т.11, б. „б“ и т.14 от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции по реда на ЗУСЕФСУ, е определена финансова корекция по пропорционалния метод в размер на 25% от стойността на засегнатите от нарушението и признати от УО на ОПОС за допустими за финансиране по ОПОС 2014-2020 разходи, представляващи средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) по смисъла на чл.1, ал.2 от ЗУСЕФСУ, от стойността на сключения договор за ОП 2 №Е-ДЗ-5 от 20.11.2020 год. с изпълнител Обединение „ВиК Стара Загора“ АД на стойност 21 954 334.50 лева без ДДС, с предмет „Инженеринг (Проектиране, авторски надзор и строителство) – Реконструкция на водопроводната и канализационна мрежа на гр. Стара Загора, 2 обособени позиции“, като на жалбоподателят „Водоснабдяване и канализация“ ЕООД гр. Стара Загора се определя сума за възстановяване в размер на 1 193 899.84 лева в 14-дневен срок от датата, на която решението му е съобщено по реда на чл. 61 от АПК, до приключване на производството по адм. дело №604/2023 год. на Административен съд Стара Загора с влязъл в сила съдебен акт.

            Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от  съобщаването му на страните.

 

       

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: