Решение по дело №355/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 679
Дата: 11 април 2023 г.
Съдия: Йордан Росенов Русев
Дело: 20237180700355
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 679

 

гр. Пловдив, 11.04.2023 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, ХХІ касационен състав, в открито заседание на петнадесети март две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

                                                       ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ

                                                                          ЙОРДАН РУСЕВ

 

при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и участието на прокурора БОЙКА ЛУЛЧЕВА, като разгледа КАНД № 355 по описа на съда за 2023г., докладвано от съдия Й. Русев, за да се произнесе, взе предвид следното:  

Касационното производство е по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по касационна жалба на ТД на НАП – гр. Пловдив, чрез юрк. Б. Ш., против Решение № 2384 от 20.12.2022г., постановено по АНД № 5119 от 2022 г. по описа на Районен съд – Пловдив, ХХVІ н.с., с което е отменено наказателно постановление (НП) № 639267-F645205 от 03.06.2022 г., издадено от директор на дирекция „Обслужване“ при ТД на НАП – гр. Пловдив, с което на „Полагро България“ ООД, ЕИК *********, на основание чл. 179, ал. 1, пр. 4 от Закона за данък върху добавената стойност (ЗДДС) е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл. 125, ал. 5 във връзка с чл. 125, ал. 1 от ЗДДС.

Касационният жалбоподател ТД на НАП – Пловдив счита, че постановеното решение от състав на районния съд е незаконосъобразно, като постановено в противоречие с материалния закон – касационно основание по чл. 348, ал. 1, т. 1 от НПК и моли същото да бъде отменено, като вместо това се потвърди НП. Претендира се юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Ответникът по касационната жалба – „Полагро България“ ООД, в писмено становище чрез пълномощник- адв. Н.А., счита касационната жалба за неоснователна.  Претендира разноски.

Участвалият по делото прокурор от Окръжна прокуратура – Пловдив счита, че решението на районния съд следва да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно.

Административен съд - Пловдив, ХХI касационен състав, след като разгледа поотделно и в съвкупност, наведените с жалбата касационни основания и в изпълнение изискването на чл. 218, ал. 2 от АПК, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

          Касационната жалба е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок по чл. 211, ал. 1 от АПК и при наличието на правен интерес. При това положение същата се явява ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на производството пред ПРС е било НП № 639267-F645205 от 03.06.2022 г., издадено от директор на дирекция „Обслужване“ в ТД на НАП – Пловдив, с което на „Полагро България“ ООД на основание чл. 179, ал. 1, пр. 4 от ЗДДС е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл. 125, ал. 5 във връзка с чл. 125, ал. 1 от ЗДДС.

Обжалваното НП е издадено въз основа на АУАН сер. AN № F645205 от 10.03.2022 г., съставен от В.Г.К.. на длъжност старши инспектор по приходите в ТД на НАП - Пловдив, в който е констатирано, че при извършена служебна проверка на 15.12.2021 г. е установено, че „Полагро България“ ООД – регистрирано по ЗДДС лице, не е спазило установения от закона срок за подаване на справка-декларация по смисъла на чл. 125 от ЗДДС в ТД на НАП – Пловдив за данъчен период 01.11.2021 г. до 30.11.2021 г. до 14.12.2021 г. вкл. Констатирано е, че справка-декларация е подадена в ТД на НАП – Пловдив на 14.01.2022 г. - нарушение на чл. 125, ал. 5 от ЗДДС, във връзка с чл. 125, ал. 1 от ЗДДС.

Административното наказание е наложено при тази фактическа и правна обстановка, която е възприета и възпроизведена в оспореното пред районния съд НП.

За да обоснове крайния си извод за незаконосъобразност на атакуваното НП, състав на Районния съд е приел, че съгласно разпоредбата на чл. 125, ал. 1 от ЗДДС дружеството е следвало да подаде СД въз основа на отчетните регистри по чл. 124 от ЗДДС, като е прието, че подаването на СД е неразривно свързано с подаване на отчетните регистри за същия данъчен период и по тези съображения е предвиден един и същ срок за подаване на отчетните регистри и СД, което е дало основание на ПРС да приеме, че се касае за единство на деянието, което се осъществява в две форми. В този смисъл и се сочи, че в санкционната норма на чл. 179, ал. 1 от ЗДДС е предвидено налагане на административно наказание, но не за неизпълнение на задължението при всяка от формите му, а за налагане на едно наказание. Все в тази насока е посочено, че е установено, че срещу същото лице за същия данъчен период е съставен АУАН, а въз основа на него и НП, с което дружеството е било санкционирано за неподаване на отчетни регистри, което административнонаказателно производство не е приключило. С оглед на това ПРС е приел, че НП следва да бъде отменено.

Така постановеното решение е валидно и допустимо, но неправилно.

С оглед събраните писмени и гласни доказателства, настоящият съдебен състав приема, че съставеният АУАН е съобразен с изискванията на закона, нарушението е установено по несъмнен начин, индивидуализиран е нарушителят и му е дадена възможност да направи възражение във връзка с констатираните нарушения съгласно чл. 42-44 от ЗАНН. Въз основа на акта е издадено и оспореното наказателно постановление против дружеството, което е изцяло съобразено с изискванията на чл. 57, ал. 1 от ЗАНН.

При анализ на съдържанието на санкционната разпоредба на чл. 179, ал. 1 от ЗДДС, съпоставена с отделните задължения на регистрираното по ЗДДС лице, следва да се направи извод за това, че както неподаването на справка-декларация по ДДС, така и неподаването на отчетните регистри по чл. 124 от ЗДДС, съставляват отделни административни нарушения, за всяко от които е приложима санкцията по чл. 179, ал. 1 от ЗДДС. Това е така, защото всяко от задълженията – за подаване на справка-декларация (по чл. 125, ал. 1 от ЗДДС) и за подаване на отчетните регистри по чл. 124 от ЗДДС (по чл. 125, ал. 3 от ЗДДС) са отделни такива на задължения субект, относими към декларирането и съответно към отчитането му, както впрочем е озаглавена и главата, в която се намират посочените разпоредби на ЗДДС.

В този случай според настоящия съдебен състав, следва да се изхожда именно от хипотезата на санкционната разпоредба на чл. 179 от ЗДДС, която отграничава ясно три отделни изпълнителни деяния – 1) неподаването на справка-декларация по чл. 125, ал. 1 от ЗДДС, 2) неподаването на декларация по чл. 125, ал. 2 от ЗДДС и 3) неподаването на отчетните регистри по чл. 124 от ЗДДС или неподаването им в предвидените срокове. Изискването СД по чл. 125, ал. 1 от ЗДДС да се подава заедно с отчетните регистри по чл. 124 от ЗДДС, предвидено в нормата на чл. 125, ал. 3 от ЗДДС, произтича от самия характер на отчетните регистри, въз основа на които именно, съгласно чл. 125, ал. 1 от ЗДДС, се съставя и СД. Точно заради това са предвидени и две отделни хипотези на нарушения при неподаване, на който и да било от двата документа, респективно неподаването им в срок. Впрочем, доколкото, както вече се посочи по-горе, в разпоредбата на чл. 179, ал. 1 от ЗДДС е предвидена санкция не само за лицата, неподали или неподали в срок СД по чл. 125, ал. 1 от ЗДДС и отчетни регистри по чл. 124 от ЗДДС, но и за тези, неподали или неподали в срок и СД по чл. 125, ал. 2 от ЗДДС, то, ако се приеме тезата на ПРС, следва, че санкция следва да се налага единствено и само, когато данъчно задължените лица не са подали двата вида декларации (по чл. 125, ал. 1 и по чл. 125, ал. 2 от ЗДДС), ведно с отчетните регистри, доколкото разпоредбата на чл. 125, ал. 5 от ЗДДС също предвижда подаване на декларациите по ал. 1 и 2 и отчетните регистри по ал. 3 до 14-о число включително на месеца, следващ данъчния период, за който се отнасят. Ето защо и санкциониране на нарушителя за всяко от посочените в разпоредбата на чл. 179 от ЗДДС отделни хипотези на нарушения, не е недопустимо и е в съответствие с нормата на чл. 18 от ЗАНН.

При извършване на преценката относно спазване на принципа на пропорционалност, който иначе, съгласно практиката на СЕС е задължителен за държавите-членки, както относно определянето на състава на нарушението, така и относно тежестта на санкциите, се вземат предвид най-общо „елементите, които могат да бъдат отчитани при определянето на глобата“ (така Решение от 19 октомври 2016 г., EL ЕМ 2001, С-501/14, EU: C: 2016: 777, т. 41, Решение от 22 март 2017 г. по обединени дела С-497/15 и С-498/15, Euro T., т. 43), като строгостта на санкциите трябва да бъде в съответствие с тежестта на наказваните с тях нарушения (така Решение от 19 октомври 2016 г., EL ЕМ -2001, С 501/14, EU: C: 2016: 777, т. 40 и Решение по обединени дела С-497/15 и С-498/15, т. 42). Спазването на принципа за пропорционалност се осъществява именно чрез преценката по чл. 28 от ЗАНН. Принципът на пропорционалност е относим категорично и към формалните нарушения, извършени чрез действие или бездействие. В случая на конкретното нарушение, с оглед на обстоятелствата, при които то е извършено, не може да се обоснове извод, че същото е с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните случаи на нарушение от този вид.

Следва също да се има предвид, че нарушената законова разпоредба е предназначена да осигури нормално функциониране на обществените отношения, свързани с данъчната отчетност, поради което поначало тяхното нарушаване представлява деяние с по-сериозна степен на обществена опасност в сравнение с други състави на административни нарушения. Търговските дружества, поради това и като осъществяват тази дейност по занятие и са регистрирани по ЗДДС, следва да организират дейността си по такъв начин, че да изпълняват точно и своевременно завишените законови изисквания към дейността си, предвид специалната данъчна регистрация. Своевременното деклариране на данните по ЗДДС, в това число и при нулеви стойности, е от значение за определяне на задълженията, както на деклариращия, така и на негови контрагенти, като ЗДДС е с повишени изисквания към отчетността на дейността. Размерът на наложената имуществена санкция от 500 лева, е определен в долната граница, при съобразяване, че нарушението е извършено за първи път. В този смисъл не са налице и предпоставките за прилагане на чл. 28 от ЗАНН.

 Изложеното до тук не е съобразено от ПРС при постановяване на обжалваното в настоящото производство решение. Това има за последица незаконосъобразността на атакувания съдебен акт. Същият ще следва да бъде отменен изцяло, като съответно наказателното постановление се потвърди.

С оглед изхода от спора, на основание чл. 63, ал. 3 и ал. 5 от ЗАНН, във връзка с чл. 228 и чл. 143, ал. 3 от АПК, на НАП се дължат извършените разноски за осъществената юрисконсултска защита, които се констатираха в размер на общо 160 лева - по 80 лв. за всяка съдебна инстанция, изчислени съгласно правилото на чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ, издадена на основание чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.

Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН във връзка с чл. 221, ал. 2 във връзка с чл. 222, ал. 1 от АПК, Административен съд – Пловдив, ХХI състав,

 

                                            Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 2384 от 20.12.2022 г., постановено по АНД № 5119/2022 г. по описа на Районен съд - Пловдив, ХХVI н.с., КАТО ВМЕСТО ТОВА ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 639267-F645205 от 03.06.2022 г., издадено от Директор на Дирекция „Обслужване“ в ТД на НАП – Пловдив, с което на „Полагро България“ ООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. „Дунав“ № 91, ет. 1, ап. 2, на основание чл. 179, ал. 1, пр. 1 от ЗДДС е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 500 лева за нарушение на чл. 125, ал. 5 във връзка с чл. 125, ал. 1 от ЗДДС.

ОСЪЖДА „Полагро България“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, бул. „Дунав“ № 91, ет. 1, ап. 2, да заплати на Национална агенция за приходите сумата от 160 (сто и шестдесет) лева, представляваща възнаграждение за осъществената юрисконсултска защита.

         Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

         ПРЕДСЕДАТЕЛ:                            ЧЛЕНОВЕ: