Решение по дело №3/2018 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 март 2018 г. (в сила от 5 февруари 2020 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20187190700003
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 януари 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 22

 

Гр. Разград, 23 март 2018 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на тринадесети март две хиляди и осемнадесета година в състав:

 

                 ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

 

                                                  при секретаря Ралица Вълчева  и в присъствието на прокурора …..  разгледа докладваното от съдията дело №3 по описа за 2018г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

Образувано е по жалба на В. Н. П. от гр.И. против отказа под №7/30.11.2017г. на директора на дирекция „Административно информационно обслужване и обществени поръчки“ (АИООП) при Община Исперих да му предостави поискана информация по реда на ЗДОИ.

В жалбата  и по същество се излагат доводи, че оспореният отказ е незаконосъобразен, като издаден в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел, поради което се иска неговата отмяна, ведно с произтичащите от това законни последици. Алтернативно се сочи, че в депозираните писмени доказателства от ответната страна се съдържа исканата от него информация и може да се приеме, че вече няма правен интерес от водене на  настоящия процес.

          Ответникът по жалбата е депозирал писмен отговор, в който сочи, че тя е неоснователна и недоказана, с оглед на което моли съда да  я отхвърли. Развива доводи, че исканата информация засяга интересите на трето лице и предвид това, че то не е депозирало своето съгласие, то правилно и законосъобразно е приложена разпоредбата на чл.37, ал.1, т.2 от ЗДОИ и е постановен отказ.      Заинтересованите лица не се явяват в съдебно заседание и не ангажират съда със становище по спора.

          Разградският административен съд, след като прецени събраните доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

          Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна в законосустановения срок срещу акт, който подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Разгледана по същество тя е неоснователна по следните фактически и правни съображения:

Между страните няма спор по фактите.

Същите сочат, че в общинската администрация е постъпил сигнал вх.№94Ф-288-1/19.10.2017г. (л.160), подаден от Ф. А. З. срещу В. П., в който се сочи, че той е предприел неправомерни действия и неправилно е поставил оградата в имота си. С цел да се проверят изнесените факти в този сигнал е изпратено писмо изх.№94Ф-288-1/1 от 23.10.2017г. (л.167), като му е указано да представи протоколи за трасиране, означаване и координиране на западната граница между двата съседни имота. Във връзка с това писмо жалбоподателят е депозирал искане до кмета на община Исперих вх.№94Ф-288-1/2 от 23.10.2018г.(л.168) да му се предостави копие от постъпилия сигнал и всички приложени към него документи. В отговор кметът на общината с писмо изх.№94Ф-288-1/3 от 26.10.2017г. (л.169) е уведомил молителя, че исканата информация може да се получи по реда на  ЗДОИ. В следствие на тази кореспонденция жалбоподателят е подал заявление за достъп до обществена информация вх.№АУ-8/03.11.2017г. (л.170), с което отново е поискал да му се предоставят на хартиен носител копия от постъпилата жалба и приложените към нея документи. Административният орган е преценил, че тази информация засяга правата и интересите на трето лице – Ф. А. З., поради което с писмо изх.№АУ-8/1 от 10.11.2017г. (л.171) на основание чл.31, ал.1 и ал.2 от ЗДОИ е поискано неговото писмено съгласие, като е предоставен срок за това. В указания срок не е постъпило писмено съгласие от лицето. При тези данни е постановен отказ №7/30.11.2017г. на директора на дирекция „АИООП“ с мотивите, че исканата информация засяга интересите на трето лице, а то не е депозирало своето писмено съгласие, поради което не може да се предостави. Този акт е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Оспореният акт е валиден административен акт, като издаден в писмена форма от надлежно оправомощено лице, в кръга на неговата материална и териториална компетентност. Този извод произтича от  приложените вътрешни правила и Заповед №914/13.09.2012г. на кмета на община Исперих, с която на основание чл.28, ал.2 от ЗДОИ лицето К. И. А. е определено да разглежда постъпилите заявления за достъп до обществена информация и да взема решения по тях. Следователно със своята заповед органът по чл.3 от ЗДОИ е делегирал правомощията си по този закон без посочен срок на посочения там служител К. И. А. - издател на процесния акт. С оглед на това съдът приема, че той е притежавал необходимата компетентност за това, независимо, че в следствие на промени в структурата и щатните разписания на община Исперих има промяна в наименованието на ръководената от него дирекция от дирекция „ГРАИО“ в дирекция „АИООП“.

В хода на административното производство не са допуснати нарушения на процесуалните правила и норми. Постановеният отказ е в съответствие и с материалния закон.  

Безспорно правото да се търси и получава информация е сред основните права на гражданите, регламентирано в чл.41 от Конституцията и обхваща задължението на държавните органи да осигуряват достъп до общественозначима информация, доколкото тя не е държавна или друга защитена от закона тайна или не засяга чужди права. Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, са уредени в ЗДОИ.  Съгласно дефиницията на чл.2, ал.1 от ЗДОИ обществена е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Тя бива официална обществена информация, когато се  съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление, издадени при осъществяване на техните правомощия (чл.10 от ЗДОИ) и служебна обществена информация, когато е събрана, създадена или съхранявана във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации  (чл.11 от ЗДОИ).

В казуса обаче поисканата информация не е обществена информация по смисъла на закона и достъп до нея не се дължи. С подаденото заявление са поискани копия от постъпилия сигнал до общинската администрация и приложените документи към него. Следователно с него не се искат сведения, свързани с обществения живот в страната, въз основа на които жалбоподателят ще има възможност да си състави собствено мнение относно дейността на задължения по закон субект, а информация във връзка с конкретен частен случай, по повод подаден сигнал срещу него.

Наред с това следва да се отбележи, че ЗДОИ регламентира един от правните способи за упражняване на конституционното право на достъп до информация. Този закон обаче не е средство за получаване на всякаква информация от държавните органи, тъй като в чл.4, ал.1  от ЗДОИ изрично е посочено, че той се прилага само тогава, когато в друг закон не е предвиден специален ред за търсене, получаване и разпространяване на такава информация. В случая исканите документи са  част от преписката, образувана по сигнално производство, което се развива и решава по реда на глава VІІІ от АПК и законодателят е предвидил специален ред, по който засегнатите лица могат да получат информация във връзка с това производство. Всички документи, представени и създадени по повод проверка по подаден сигнал са част от производството по установяване на фактите и вземане на решение по чл.122 от АПК от компетентния административен орган, което следва да се съобщи на засегнатите лица (чл.122, ал.1 и чл.123, ал.2 от АПК).

Въз основа на така изложените съображения обжалваният отказ да се предостави информация се явява законосъобразен, поради което предявената жалба срещу него като неоснователна и недоказана следва да се отхвърли. Действително, в настоящето производство ответникът е представил документи, съдържащи се в преписката, образувана по повод подадения сигнал, но тъй като липсват данни, че това са всички налични материали по нея, то не може да се приеме, че изцяло е удовлетворено искането на жалбоподателя за достъп до информация  и съответно, че е отпаднал правният му интерес от продължаване на съдопроизводството. Той не е заявил и по надлежния ред, че оттегля оспорването си. Предвид това съдът намира, че не са налице основания да се прекрати производството по делото.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

 

Р       Е       Ш     И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на В. Н. П. от гр.И. против отказа под №7/30.11.2017г. на директора на дирекция „Административно информационно обслужване и обществени поръчки“ към Община Исперих да му предостави поискана информация по реда на ЗДОИ.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението му на страните  пред Върховен административен съд.

 

     СЪДИЯ: /п/