Разпореждане по дело №363/2020 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 септември 2020 г. (в сила от 23 септември 2020 г.)
Съдия: Мария Николаевна Ницова
Дело: 20207140700363
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2020 г.

Съдържание на акта

РАЗПОРЕЖДАНЕ

№ 430 / 23.09.2020 г., гр.Монтана

Административен съд Монтана, четвърти състав в закрито заседание на двадесет и трети септември две хиляди и двадесета година, в състав:

Председател: Мария Ницова като разгледа докладвано от съдия Ницова сигнал/искане по адм.д.№ 363/2020 г.по описа на съда, за да се произнесе взе предвид:

Производството е образувано по „сигнал от инженер-математик П.П., член на Обществения съвет на А*** на свободното слово „А*** П*** " и зам.-председател на Н*** движение „Е*** ", с адрес за кореспонденция: 3400 Монтана, ул."2*** септември" N9 40, GSM **********, e-mail: р р troianski@yahoo. com" вх.№ 1614/28.08.2020 г., с допълнение към сигнал с вх.№ 1614/28.08.2020 г.. В сигнала се иска" , същият заявява Моля, съгласно чл. 306, ал. 2 от АПК да наложите НЕЗАБАВНО наказание с ЛИЧНА глоба за неизпълнение на задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт на председателя на Агенцията за ядрено регулиране Л*** К*** в максималния рамер от 2000(две хиляди) лева съгласно чл, 304, ал. 1 от АПК; да определите тридневен СРОК за изпълнение; в случай на ново неизпълнение да приложите чл. 304, ал. 2 от АПК, като наложите наказание глоба по 500 лв. за всяка седмица на неизпълнението. Впоследствие „ Моля да присъедините към моя Сигнал с вх. № 1614/28.08.2020, 12:20 ч. по описа на АС-Монтана, новополучени два документа от А*** : Полученото от мен на 28,08.2020 г. в 17 ч. чрез "Български пощи" писмо с Отказ по Закона за достъп за обществена информация - Решение № РД-37- 9/26.08.2020 г. на Председателя на А*** .." и отново искане " съгласно чл. 1306, ал. 2 от АПК да наложите НЕЗАБАВНО за неизпълнение на задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт с Решение № 491/14.10.2019 г. на Председателя на АС-Монтана, наказание С ЛИЧНА глоба на Председателя на Агенцията за ядрено регулиране Л*** К*** в максималния размер 2000(две хиляди) лева съгласно чл. 304, ал. 1 от АПК; да определите тридневен СРОК за предоставяне на исканата информация по ЗДОИ, която е разрешена съгласно решението на първоинстанционния съд по адм, д. № 451/2019 г. по описа на АС- Монтана; в случай на ново неизпълнение да приложите чл. 304, ал. 2 от АПК, като налагате наказания глоба по 500 лв. за всяка седмица на неизпълнението."

В сигнала и допълнението е направено поредно искане „ да се наложи наказание с лична глоба за неизпълнение на задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт на Председателя на Агенцията за ядрено регулиране Л*** Което, в максимален размер 2000 лева, съгласно чл.304, ал.1 от АПК, да определите тридневен срок за изпълнение; в случай на ново неизпълнение да приложете чл.304, ал.2 АПК, като наложите наказание глоба по 500 лева за всяка следваща седмица на неизпълнение.."

Предвид което депозираният сигнал, с допълнение е приет за разглеждане като искане от съда да наложи глоба по чл.304, ал.1 АПК по реда на чл.306 от АПК на виновното длъжностно лице - председателя на Агенцията за ядрено регулиране Л*** К*** , за неизпълнение на задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт - решение по адм.д.№ 288/2020 г. по описа на АС Монтана.

Съдът в изпълнение на процедурата по чл.306, ал.З АПК е дал възможност на председателя на Агенцията за ядрено регулиране да даде писмени обяснения. Същият е депозирал обяснения, вх.№ 1810/23.09.2020 г., в което изложил доводи относно сигнала, като е приложил и писмени доказателства, че в изпълнени на решение на съда е издал решение № РД-37-9/26.08.2020 г. по заявление от П.П. с рег.№ 5-00- 5/15.07.2019 г.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в сигнала, доводите на страните, събраните писмени доказателства и приложимата нормативна уредба, намира следното:

Производството по реда на дял VI, глава XVIII АПК е специално производство, в което се налагат санкции на длъжностни лица, които нарушават или не изпълняват в срок служебни задължения, свързани с издаване на административни актове или документи, произнасяне или препращане на жалби и протести, изпълнение на съдебни актове и други нарушения по този кодекс. Нормативната уредба, в отклонение от общия режим на административнонаказателната отговорност по ЗАНН, съдържа специални правила относно условията за налагане на наказания и начина на тяхното обжалване. Като в това производство съдът не се произнася по въпроса за предоставяне на информация, нито определя срок за предоставяне, каквото искане е включено в сигнала. Също така не се разглеждат изявления на лицето, каквото искане е направено в депозирания отговор от председателя на А*** .

Налагането на наказания при неизпълнение на съдебни актове е регламентирано с нормата на чл. 306 АПК и съставлява особен ред, както с оглед органите, компетентни да налагат наказание за съставомерно нарушение и осъществят контрол за законосъобразност на това произнасяне, така и предвид кръга на субектите, легитимирани да го обжалват. Тълкуването на чл. 306, ал. 1 - 4 налага извод, че административнонаказателното правоотношение се развива между органа, който следва да наложи санкцията /председателя на съответния съд или упълномощено от него лице/ и виновното длъжностно лице, което не е изпълнило съдебното решение и следва да понесе отговорността за това. По тази причина производството се провежда в закрито съдебно заседание, като на нарушителя се дава възможност да представи писмени обяснения, в които да изложи причините, поради които не е изпълнил съдебния акт. На нарушителя се връчва препис от разпореждането на съда /чл. 306, ал. 4/, който може да го обжалва в седмодневен срок пред тричленен състав на същия съд /чл. 306, ал. 51.

Сигналът/ искане е подадено от надлежна страна, като няма определен в закона срок за предявяването му, поради което е допустимо. Компетентен да се произнесе по искането за налагане на глоба е настоящият състав на основание заповед №10/28.01.2013 г. на председателя на АС Монтана, при спазване разпоредбата на чл.306, ал.2 от АПК. По същество искането е неоснователно.

Видно от доказателствата по делото и от представените писмени обяснения на председателя на Агенцията за ядрено регулиране, с приложени доказателства, се установява, че в изпълнение на влязло в сила решение № 357 от 03.08.2020 г., постановено по адм.д.№ 288/2020 г., е издадено решение № РД - 37-9/26.08.2020 г., за което заявителят е надлежно уведомен, по този въпрос не се спори в производството.

При така установеното от фактическа страна, след преценка на изложеното в становището на председателя на Агенцията за ядрено регулиране и след служебна проверка по адм. дело № 288/2020 г. на Административен съд Монтана, настоящият съдебен състав, съдът формира следните правни изводи:

За да се приложи разпоредбата на чл. 304, ал. 1 от АПК, следва да е налице задължение за административен орган, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт, което да не е изпълнено. Разпоредбата вменява реализиране на административно наказателна отговорност спрямо длъжностно лице за неизпълнение на задължение, произтичащо от влязъл в сила съдебен акт. Следователно, необходимо е, неизпълнението да е в резултат на виновно поведение на длъжностното лице и да е налице влязъл в сила съдебен акт. За да бъде сторено това, следва да са налице трите кумулативни предпоставки на чл. 304, ал. 1 от АПК, а именно: 1. влязъл в сила съдебен акт, който предписва определено поведение за административния орган; 2. изпращане на препис от влезлия в сила съдебен акт и/или преписка на задължения административен орган с оглед узнаване на задължението, което следва да изпълни и 3. неизпълнение на този съдебен акт от страна на административния орган - адресат на

дължимото поведение.

На следващо място както вече беше отбелязано, има административнонаказателен характер, но отговорността не се установява и търси по реда на ЗАНН, а по реда на АПК - чл. 306. Това не е производство, което да има белезите на административно правораздаване и произнасяне на съд със сила на пресъдено нещо по отношение законосъобразността на административен акт. Отговорността, предвидена в чл. 304, ал. 1 от АПК е административнонаказателна и е лична. Субектът на това нарушение следва да притежава качеството на длъжностно лице, а изпълнителното деяние се изразява в неизпълнение на задължение, което произтича от влязъл в сила съдебен акт. Няма спор, че председателят на Агенция за ядрено регулиране има качеството на длъжностно лице.

В случая, съдът намира, че не са изпълнени кумулативните пред поставки на цитирания текст от АПК спрямо посоченото длъжностно лице, поради следното:

С постановеното решение № 357/03.08.2020 г. на Административен съд Монтана е прогласена „ НИЩОЖНОСТ на писмо изх.№05-00-5/20.12.2019год. издадено от Председателя на Агенция за ядрено регулиране гр.София, бул."Ш*** проход" №* с което му се отказва предоставяне на достъп до обществена информация по т.2, т.З и т.4 от подадено от него заявление с per. №05-00-5 от 15.07.2019г. по описа на Агенция за ядрено регулиране за достъп до обществена информация поради противоречие с влязло в законна сила Решение №491/14.10.2019г. по Адм. дело №451/2019г. по описа на Административен съд - Монтана. ИЗПРАЩА преписката на Председателя на Агенция за ядрено регулиране гр.София, бул "Ш*** проход" №69 за ново произнасяне по заявление за достъп до обществена информация с per. №05-00-5 от 15.07.2019г. подадено от П.П.Т. при съблюдаване на дадените с посоченото съдебно решение указания по тълкуване и прилагането на закона в срок от 14 дни от съобщаването му за влизане в сила на решението. ..", т.е. е върната преписката на административния орган.

В указания срок административният орган се е произнесъл с решение № РД-37- 9/26.08.2020 г., което на самостоятелно основание подлежи на съдебен контрол, а не се явява вече последица от изпълнението или неизпълнението на съдебното решение на съда, за да се преценя неговото поведение за евентуалното му неизпълнение. Или иначе казано, дали така изпратеното решение №РД-37-9/26.08.2020 г. е съобразено с мотивите на съдебното решение, може и следва да се разреши при проверката на неговата законосъобразност по установения за това ред, т. е. с обжалването му пред съда, ако заявителят П. е недоволен.

Поради гореизложеното, съдът намира, че към датата на постановяване на настоящото разпореждане не е налице влязъл в сила съдебен акт, който виновно да не е изпълнен от председателя на Агенцията за ядрено регулиране и което неизпълнение да е основание за реализиране на административнонаказателната му отговорност по реда на чл. 304 във връзка с чл. 306 от АПК.

С оглед изложеното, направеното искане в сигнала не следва да бъде уважено.

С оглед характера на производството, сезиралото председателя на съда лице няма право на жалба, а с оглед резултата, такова право няма и соченият за нарушител.

При така изложените доводи, съдът:

РАЗПОРЕДИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ сигнал/искане, с допълнение от инженер-математик П.П., член на Обществения съвет на А*** на свободното слово „А*** П*** " и зам.-председател на Н*** движение „Е*** ", вх.№ 1614/28.08.2020 г. и допълнение с вх.№ 1622/31.08.2020 г. до АС Монтана.

ПРЕПИС от настоящото разпореждане да се връчи на подалия сигнала, с допълнение П.П..

Разпореждането не подлежи на обжалване.

                                                              Административен съдия: