Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 219 14.08.2018г. гр.Търговище
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Районен съд – Търговище V състав
На
седми август 2018 година,
В
публично заседание в следният състав :
Председател:
Зорница Донкова
Секретар: Михаил Пенчев
като разгледа докладваното
от Председателя а.н.д. № 489 по описа за 2018г., за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба
на И.Т.И., ЕГН ********** чрез а..С.М. *** против Наказателно постановление № 44 -0000107
от 15.05.2018г., издадено от и.д. Началник
ОО „АА” –гр.Търговище. Считайки НП за незаконосъобразно, жалбоподателят желае същото
да бъде отменено.
Ответната по жалбата се страна е депозирала писмено
становище за неоснователност на жалбата.
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА, а разгледана
по същество е ОСНОВАТЕЛНА.
Въз основа на
събраните по делото доказателства, съдът установи следното от фактическа страна:
През м.март 2018
г. контролни органи от ОО „АА“ –Търговище извършили комплексна проверка в пункт за извършване на
периодични прегледи на техническата изправност на ППС, стопанисван от „Борд тест“ ЕООД, притежаващ съответно разрешително №
1182/2017г. Резултатите от проверката
били отразени в КП от 29.03.2018г. При
проверката проверяващите установили, че на 22.01.2018 г. жалбоподателят, като
председател на комисия от технически специалисти е извършил периодичен преглед на автомобил "БМВ Х5“ с рег. № Т 9291 ТН,
без да е представен документ за платен
данък върху превозното средство, изискуем към деня на прегледа, съгласно чл.
60, ал. 6 от ЗМДТ или документ, че
автомобилът е освободен от данък по чл.58 от ЗМДТ. С оглед
констатираното, инспектор от ОО „АА“ – Търговище
съставил на жалбоподателя АУАН № 248856/16.04.2018 г. за нарушение
на чл. 43, ал. 1, т. 1, б. "б" във вр. с
чл. 30, ал. 1, т. 4 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи
за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства на МТИТС.
Въз основа на съставения акт, и.д. Началник ОО „АА” – гр.Търговище издал Наказателно
постановление № 44 -0000107 от
15.05.2018г , с което за нарушение на чл.
43, ал. 1, т. 1, б. "б" във вр. с чл. 30,
ал. 1, т. 4 от Наредба № Н- 32 от 16.12.2011 г. и на основание чл.178а, ал.7, т.1, предл.1 от ЗДвП наложил на
жалбоподателя глоба в размер на 1500 лева.
Изложената фактическа обстановка се доказва от
събраните по делото писмени доказателства и показанията на свидетеля С..
Жалбоподателят е наказан на основание чл.178а,
ал.7, т.1, предл.1 от ЗДвП, който гласи: „ Наказва се
с глоба 1500 лв.: 1. председател на
комисия, извършваща прегледи, или технически специалист, който допусне извършването на периодичен преглед за проверка на техническата
изправност на ППС в нарушение на
изискванията, определени с наредбата по чл.147, ал.1...“.
Наредбата,
към която препраща цитирания текст от
ЗДвП е Наредба № Н- 32 от 16.12.2011г.
за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните
превозни средства на МТИТС. Респ. нарушеното, според НП изискване от въпросната наредба е това, визирано
в чл. 43, ал.1, т.1, б.“б“ във вр. с чл.30, ал.1 , т.4 от същата. Чл.43, ал.1, т.1, б.“б“ от Наредбата гласи:
„ При извършването на периодичните прегледи на ППС председателят на комисията: 1. следи за качественото и пълнообемно провеждане на периодични прегледи на ППС от
страна на техническите специалисти, като: …б) не допуска извършването на периодичен преглед на ППС в нарушение на изискванията за извършване на периодичните
прегледи, определени в тази наредба. Конкретното изискване от Наредба № Н- 32/
16.12.2011г. в нарушение на което в НП се твърди, че е извършен прегледа, е това,
съдържащо се чл.30, ал.1, т.4 /отм./ -
при периодичния преглед на ППС водачът трябва да представи документ за
платен данък върху превозното средство, изискуем към деня на извършването на прегледа,
съгласно чл.60, ал. 6 от ЗМДТ, или документ, че е освободен от данък, съгласно
чл. 58 от ЗМДТ. Към днешна дата, респ. преди влизане
в сила на процесното НП, разпоредбата на чл.30,
ал.1, т.4 от Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. е отменена с ДВ бр.38 от 2018 г., в сила от 20.05.2018 г.
Съгласно чл.3, ал.1 от ЗАНН за всяко нарушение се прилага нормативният
акт, който е бил в сила по
време на извършването му. Според алинея
втора, ако до влизане в сила
на НП последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях,
която е по-благоприятна за нарушителя. При тези данни, съдът намира, че
обжалваното НП следва да бъде отменено,
тъй като са налице основания за прилагане на чл.3, ал.2 от ЗАНН. По - благоприятен
за нарушителя закон е този, който предвижда по -леки административнонаказателни
последици - отпадане на наказуемостта на деянието като административно
нарушение или предвиждане на по-леко по вид или размер наказание за
нарушението.
В случая именно в чл.30, ал.1, т.4 от
Наредбата се съдържа фактическия състав, обосноваващ неизпълнение на
задължението по чл.43, ал.1, т.1, б. „б“ от Наредба № Н-32 от 16.12.2011г.. от
председателя на комисията, като
последната норма има бланкетен
и препращаш характер. Предвид това, действащата към момента Наредба № Н- 32/16.12.2011г.,
в редакцията - след измененията, в сила
от 20.05.2018г., се явява по- благоприятна за нарушителя, тъй като
задължението, за неизпълнението на което жалбоподателят е наказан, вече е
отпаднало.
Наличието на хипотезата на чл.3, ал.2 от ЗАНН
е абсолютно и достатъчно основание за отмяна на НП, но съдът намира за нужно да
посочи и че НП е издадено при съществени нарушения на процесуалните правила: Нарушено е изискването на чл.57, ал.1, т.5
от ЗАНН, поради неясно и непълно описание на административното нарушение. В НП е прието, че жалбоподателят като
председател на комисия от технически специалисти е извършил периодичен преглед
на техническата изправност на автомобил "БМВ Х5“ с рег. № Т 9291 ТН , без превозното
средство да отговаря на изискванията на
Наредба № Н-32 от 16.12.2011г., а именно „не е представил
документ за платен данък на МПС, изискуем към деня на техническия преглед, съгласно чл.60, ал.6 от ЗМДТ или че е освободен от данък по чл. 58 от ЗМДТ“. Тази
формулировка и по - конкретно
твърдението, че съответния документ относно данъка на МПС не е
представен от жалбоподателя, създава неяснота
относно изпълнителното деяние на нарушението, която не може да бъде санирана от данните, съдържащи се в АУАН, тъй като касае задължителен реквизит на НП. От
друга страна – от цитирания по-горе текст на чл.178а, ал.7, т.1 предл.1 от ЗДвП е видно, че посочената разпоредба регламентира
санкция за допустителство от страна на председател на комисия,
извършваща прегледи, но в НП такова нарушение не е описано. В него лисва твърдение - жалбоподателят да е допуснал извършването на технически
преглед при съответното нарушение на наредбата.
Напротив, твърди се, че същият е извършил прегледа, т.е. той е привлечен към
отговорност като извършител на нарушението. В случая формата на изпълнителното
деяние е допустителство, което се явява наказуемо по силата на чл.10 от ЗАНН, но такива факти не са описани в НП.
По изложените съображения съдът намира, че
обжалваното НП е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, поради което и
обсъждането на останалите възражения в жалбата се явява безпредметно.
Поради
горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 44 -
0000107 от 15.05.2018г., издадено от и.д. Началник ОО „АА” – гр.Търговище, с
което на И.Т.И., от гр.Търговище,
кв.“Запад“ № 64, ет.5 ап.25, ЕГН **********
на основание чл.178а, ал.7, т.1, предл.1 от ЗДвП е
наложена глоба в размер на 1500лв., КАТО
НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
РЕШЕНИЕТО подлежи на
касационно обжалване пред Административен съд – Търговище в 14 -дневен срок от съобщаването му на
страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: