Р Е Ш Е Н И Е
№ 110
гр. Габрово, 29.11.2023 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ГАБРОВО в публично заседание на тридесети октомври две хиляди двадесет
и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАНИЕЛА ГИШИНА
при
секретаря РАДОСЛАВА РАЙЧЕВА и с
участието на прокурора ……………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм.
дело № 200 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 40, ал. 1 от Закона
за достъп до обществена информация /ЗДОИ/.
Производството е образувано по жалба на Фондация „Общество с морал“ – гр. София против Решение № АПИО-05-04-6#1 от
16.03.2023 година, подписано от зам.-кмет на Община Габрово.
В жалбата се развиват доводи за незаконосъобразност на горепосоченото решение, прави се искане за отмяната му и връщане преписката на административния орган със задължителни указания за предоставяне на исканата информация. Претендира се присъждане на направените по делото разноски и се прави възражение за прекомерност на претендираните от ответната страна разноски.
В открито съдебно заседание оспорващата страна Фондация „Общество с морал“ не се представлява. В депозирана по делото писмена молба се заявява, че се поддържа жалбата, искането по същество и тези, свързани с разноските.
Ответната страна Кмет на Община Габрово не се явява и не се педставлява в открито съдебно заседание.
Въпросът относно местната подсъдност на спора е разрешен с Определение № 8961 от 27.09.2023 година по адм. дело № 5833/2023 на ВАС, V отделение.
Съдът намира жалбата
за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт,
подлежащ на съдебен контрол, и в законоустановения срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 40, ал. 1 от ЗДОИ.
След съвкупна
преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на
страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл.
168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от
фактическа и правна страна:
Фондация „Общество с
морал“ – гр. София е подала до Кмета на Община Габрово заявление за предоставяне
на достъп до обществена информация, което е заведено с вх. № АПИО-05-04-6 от
07.03.2023 година /л. 15-18 от адм. дело № 61/2023 година на АС – Габрово/. В
заявлението са формулирани въпроси и е посочено, че същите са сформирани на
база извършвани от председателя на фондацията научно-изследователски дейности
по повод обучението му за придобиване на научна и образователна степен „доктор”
в област на висшето образование 9. „Сигурност и отбрана” по направление 9.1
„Национална сигурност”, като въз основа на изложеното представляващият
фондацията смята, че е редно да се изготви национален анализ по зададените
въпроси, с което се ангажира фондацията.
С писмо изх. №
АПИО-05-04-6#1 от 16.03.2023 година,
подписано от зам.-кмет
на Община Габрово, е отказан достъп до исканата информация, като е посочено, че
търсената информация има за цел провеждане на научно-изследователски дейности,
а не съставяне на мнение относно дейността на задължен субект; исканата
информация е свързана с отбраната на страната и представлява държавна тайна
съгласно Приложение 1 от Закона за защита на класифицираната информация /л. 19
от адм. дело № 61/2023 година на АС – Габрово/.
По предприето в срок
оспорване на отказа е образувано настоящото съдебно производство.
Със ЗДОИ се уреждат
обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация и
с повторното използване на информация от обществения сектор – аргумент от чл. 1
от закона. Правото на достъп до обществена информация е институт, легално
определен в чл. 2, ал. 1 и въведен с цел да може търсещият информация, чрез
получената такава, да си състави собствено мнение за дейността на задължения по
закон субект. Повторното използване на информация от обществения сектор като
правен институт е легално определен с чл. 2а, ал. 1 от закона и регулира
използването на съществуваща в обществения сектор информация за търговски или
нетърговски цели, различни от първоначалната цел, за която е била създадена тя
в рамките на правомощията или функциите на организация от обществения сектор.
Съгласно легалната
дефиниция на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ обществена информация е всяка информация,
свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на
гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по
закона субекти.
Правото да се
получава обществена информация гарантира осведомеността на субектите по чл. 4
от ЗДОИ за протичащите обществени процеси, поради което е недопустимо да се
упражнява за постигане на цел, извън посочената от закона. В хода на настоящото
производство не се доказа, че процесната информация се иска именно с цел
съставяне на информирано мнение. Изрично в заявлението е посочено, че исканата
информация е във връзка с научно-изследователски дейности и обучението на представляващия
фондацията и субективното мнение на последния, че е редно да се изготви
национален анализ по зададените въпроси, с
което се ангажира фондацията. Предвид посоченото не става ясно защо
заявител е фондацията, а не представляващият я като физическо лице /гражданин/.
Правото за търсене,
получаване и разпространяване на информация, разписано както в чл. 10 от
КЗПЧОС, така и в чл. 41, ал. 1 от КРБ е законово установено и защитено право,
но не е абсолютно. ЗДОИ създава правни гаранции за упражняване на
конституционното право на субектите по чл. 4 от ЗДОИ на достъп до информация,
но реализирането му е ограничено с оглед гарантиране на сигурността на
обществото и държавата. Възпроизвеждайки предписанията на чл. 41, ал. 1, изр. 2
от КРБ, в разпоредбата на чл. 5 от ЗДОИ
изчерпателно са изброени интересите, които се защитават чрез ограниченията, а
именно: националната сигурност, обществения ред, правата и доброто име на
другите лица, народното здраве и моралът.
Законовият механизъм
за предоставяне на обществена информация има своя ясна цел - да даде възможност
на субектите по чл. 4 от ЗДОИ да си съставят собствено мнение за дейността на
задължените субекти. Видно от твърденията на оспорващата страна нейната цел не
е такава. Упражняването на основните права на гражданите и юридическите лица,
каквото е правото на достъп до обществена информация, не може да става в
нарушение на общия принцип в правото, че с упражняването на субективните права
не може да се злоупотребява. Правата не могат да се упражняват с цел да се
навреди някому или не за задоволяване на признатия от правото интерес.
След като не се
установява, че посочената в заявлението за достъп информация се търси с цел съставяне
на информирано мнение, то оспореният отказ за предоставянето й е правилен, без
да е необходимо да се обсъжда дали информацията представлява държавна тайна.
Предвид представената
по делото Заповед № 449 от 08.03.2023 година на Кмета на Община Габрово /л. 28
от адм. дело № 61/2023 на АС – Габрово/, настоящият съдебен състав намира, че
процесният отказ е издаден от компетентен орган в хипотезата на заместване.
По изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че Решение № АПИО-05-04-6#1 от 16.03.2023 година, подписано от зам.-кмет на Община Габрово, е издадено от компетентен орган, в изискуемата писмена форма, при спазване на материалноправните разпоредби, при липса на нарушения на административно-производствените правила и в съответствие с целта на закона.
Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Фондация „Общество с морал“ – гр. София против Решение № АПИО-05-04-6#1 от 16.03.2023 година, подписано от зам.-кмет на Община Габрово.
На основание чл. 40, ал. 3 от ЗДОИ решението не подлежи на касационно оспорване.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: