Определение по дело №731/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 1235
Дата: 17 август 2022 г.
Съдия: Светомир Витков Бабаков
Дело: 20227150700731
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 юли 2022 г.

Съдържание на акта

                                                                         О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№1235/17.8.2022г.

гр. Пазарджик

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, в закрито заседание на седемнадесети август две хиляди и двадесет и втора година  в  състав:             

               АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  СВЕТОМИР БАБАКОВ

 като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 731 по описа на съда за   2022  година,  за  да  се  произнесе,  съобрази  следното:

             Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ и чл. 83 ал.3 от ЗОБВВПИ.

             Делото е образувано по жалба на И.Г.Д. *** против Заповед за прекратяване Изх. № 310з-110/30.06.2022г. на Началника на РУ Панагюрище, за прекратяване на административно производство по искане за издаване на разрешение за носене, употреба и съхранение на късо нарезно  оръжие за ловни цели.

          Жалбоподателят сочи, че е подал заявление за издаване на разрешение за носене съхранение на късо нарезно  оръжие за ловни цели. Твърди, че към заявлението е приложил всички изискуеми документи и неправилно му е отказано издаването на разрешително, с мотив че не е представил документ, удостоверяващ , че е преминал курс съгласно чл. 58 ал.1 т.9 от ЗОБВВПИ.

          Ответникът- в писмено становище оспорва жалбата като неоснователна.

Административен съд-Пазарджик, в настоящия си състав, като обсъди събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съобрази доводите на страните и извърши цялостна проверка на акта във връзка с правомощията си по чл. 168 АПК, приема за установено следното от фактическа страна:

На 14.03.2022 г., жалбоподателят подал в РУ Панагюрище, служба „КОС“ заявление за разрешение за носене съхранение на късо нарезно  оръжие за ловни цели. Към същото приложил копия на билет за лов № 400467, заверен за 2022 г.; копие на членска карта към ловно сдружение № А11498, заверена за 2022 г., копие на удостоверение за придобито право на лов № 35179; копие на удостоверение за подборно ловуване № 072355.

Преписката била разгледана в срок и на основание чл. 77 ал.4 от ЗОБВВПИ е издадено исканото разрешение.

На 21.04.2022 г. жалбоподателят придобил един брой пистолет „Аркус/94“ с № 47 ЕF10137 и 50 бр. патрони.

На 26.04.2022 г. в деловодството на РУ Панагюрище е постъпило заявление с рег. № 310000-2602, с което жалбоподателят поискал да му бъде издадено разрешение за носене, употреба и съхранение на въпросното оръжие на основание чл. 6 и чл.81 от ЗОБВВПИ.

С писмо рег. № 310000-3134/17.05.2022 г. на Началника на РУ Панагюрище, на основание чл. 83 ал.2 от ЗОБВВПИ било изискано жалбоподателят в 30 дневен срок да представи удостоверение за завършен курс за безопасно боравене с огнестрелно оръжие, съгласно Приложение 7 от Наредба 1з-575/12.032019, като такова не било представено.

При изложената фактология била издадена атакуваната в настоящото производство Заповед за прекратяване Изх. № 310з-110/30.06.2022 на Началника на РУ Панагюрище.

При така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:

С атакуваната заповед, на основание чл. 83 ал.3 от ЗОБВВПИ, поради констатирани непълноти в документацията, които не се отстранени в срок, органът е издал заповед за прекратяване на административното производство. По този начин, органът формално е постановил изричен отказ да разгледа по същество подаденото до него заявление с рег. № 310000-2602/26.04.2022, което подлежи на оспорване по реда на чл. 197 и сл. от АПК.

             Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол и в законоустановения срок по чл. 197 от АПК, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество, жалбата е основателна, макар и по различни от релевираните в нея съображения.

          Жалбоподателят е сезирал административния орган с искане за издаване на разрешително за носене, употреба и съхранение на късо бойно оръжие за бойни цели. С оспорената в настоящото производство заповед, Началникът на РУ Панагюрище е изложил фактически и правни основания, кореспондиращи си с нормата на чл. 83 ал.3 от ЗОБВВПИ за прекратяване на административното производство, поради непредставянето на изискуем документ, като същевременно в същата заповед е отказал издаването на исканото разрешение. С други думи, административният оран неправилно е смесил основанията за прекратяване на административно производство и за отказ за издаване на разрешително, като от фактическа и правна страна е мотивирал акта си с разпоредбата на чл. 83 ал.3 от ЗОБВВПИ, а по същество е постановил отказ за издаване на исканото разрешение. Съгласно ал. 3 на чл. 83 от ЗОБВВПИ при неотстраняване на непълноти и несъответствия, органът не се произнася с отказ, а с прекратяване на производството, това е единствената възможност, която е законосъобразна. В случая, вместо да прекрати производството, след както е приел, че не са представени исканите писмени  доказателства, ответникът е постановил решение по същество - отказ, каквато възможност, законът не допуска. Без значение е, че актът е означен като заповед за прекратяване, след като по същество в нея се отказва издаване на исканото разрешение. Произнасяйки се съществото на спора без да има право на това, ответникът е допуснал нарушение на процесуалния закон. /В този смисъл и решение № 647 от 16.11.2012 г. на Адм. съд Плевен, оставено в сила с решение № 3778 от 19.03.2013 на ВАС по адм. д. № 450/2013 г./

          С оглед на същественото нарушение на процесуалните правила при издаване на заповедта, съдът не е длъжен да се произнесе по наведените с жалбата нарушения на материалния закон и на целта на закона.

Предвид изводът за допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на заповедта, предмет на делото, съдът намира, че същата следва да бъде отменена на това основание. Административната преписка следва да се върне на органа за ново произнасяне с надлежно мотивиран съобразно изискванията на чл. 59 ал.2 т.4 от АПК административен акт- заповед за прекратяване на административно производство или решение за отказ за издаване на разрешително за носене, употреба и съхранение на късо бойно оръжие за бойни цели.

С оглед изхода от спора и на основание чл. 143 АПК на жалбоподателя се дължат разноски, които се констатират в размер на 10 лв. заплатена държавна такса.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 200, ал. 1 АПК, Административен съд-Пазарджик, осми състав

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ Заповед за прекратяване Изх. № 310з-110/30.06.2022 г. на Началника на РУ Панагюрище при ОДМВР Пазарджик, за прекратяване на административно производство по искане за издаване на разрешение за носене, употреба и съхранение на късо нарезно  оръжие за ловни цели..

ИЗПРАЩА на Началника на РУ Панагюрище при ОДМВР Пазарджик преписката за ново произнасяне съобразно задължителните указания в мотивната част на настоящото определение, като ОПРЕДЕЛЯ 14-дневен срок.

ОСЪЖДА ОДМВР Пазарджик да заплати на И.Г.Д., ЕГН ********** *** сумата от 10 (десет) лева, представляваща разноски по делото.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му от страните, участващи в административното производство.

На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от определението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.

 

            

                                                                     АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:/п/