Определение по дело №207/2025 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 765
Дата: 21 май 2025 г.
Съдия: Димитринка Стаматова
Дело: 20257280700207
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 май 2025 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 765

Ямбол, 21.05.2025 г.

Административният съд - Ямбол - I състав, в закрито заседание в състав:

Съдия: ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

Като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА административно дело № 20257280700207 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба на С. А. Х. от гр. Бургас, депозирана чрез адвокат С. А. от БАК срещу Заповед № 8121з-542 от 30.04.2025 г. на Министъра на вътрешните работи за организиране и провеждане на първи по ред търг с явно наддаване за продажба на извънщатна транспортна техника, предоставена за управление на ГДГП.

Жалбоподателят сочи, че обжалва устен отказ на назначената комисия за провеждане на търга, произнесен от нейния председател, с който според твърденията на оспорващия не бил допуснат до участие проведен на 16 май 2025 г. явен търг за продажба на автомобили и автотракторна техника в РДГП – Елхово. Излага се твърдение, че този отказ слага край на участието на кандидата в административното производство и по този начин засяга неговия законен интерес от закупуване на посочените в тръжните документи МПС. В тази връзка се посочва, че жалбоподателят е извършил оглед на МПС в РДГП - Елхово на 12.05.2025 г. от 09:15 часа до 12:10 часа, съответно на 13.05.2025 г. в ГПУ - М. Т. от 14 часа, поради което е вписан и в съответните списъци на регистрираните лица за извършване на оглед на продаваните МПС; внесъл е три депозита за участие в търга на обща стойност 18 000 лева. Изложени са и съображения по същество досежно незаконосъобразността на заповедта за обявяване на търга.

С жалбата е направено и искане спиране на изпълнението на Заповед № 8121з-542/30.04.2025 г. на Министъра на вътрешните работи, като това искане е обосновано с прякото засягане на правата и законните интереси на жалбоподателя с оглед порочната процедура, започнала с цитираната заповед и невъзможността му да закупи исканите от него МПС поради отстраняването му от процедурата; сочи се съществено засягане на икономическите интереси на оспорващия с оглед осъществяваната икономическа дейност по закупуване и реновиране на закупени автомобили на територията на държави от ЕС и последващата им продажба. Излагат се доводи, че със спиране изпълнението на заповедта до произнасяне по същество на жалбата от съда и при благоприятен изход на делото жалбоподателят ще има възможност да реализира правата си от търга и да постигне своите икономически интереси.

Административната преписка е постъпила в съда с Писмо рег. № 328200-13082 от 20.05.2025 г. на ГДГП при МВР.

Съдът счита искането за спиране на изпълнението на Заповед № 8121з-542/30.04.2025 г. на Министъра на вътрешните работи за недопустимо.

На спиране подлежат административните актове. Административният акт представлява властническо волеизявление на административен или на друг овластен за това орган или организация, което едностранно предизвиква пораждане, изменяне или прекратяване на права и задължения.

Предмет на съдебен контрол в настоящото производство е отказа на комисията да допусне жалбобоподателя до участие в търг, обявен със Заповед № 8121з-542 от 30.04.2025 г. на Министъра на вътрешните работи, с която на основание чл. 33, т. 6 и т. 9 от Закона за Министерството на вътрешните работи, чл. 64, ал. 1 от Закона за държавната собственост, чл. 69, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост, вр. чл. 4, ал. 1, чл. 18 и чл. 20 от Наредба № 7 от 14.11.1997 г. за продажба на движими вещи - частна държавна собственост е разпоредено организиране и провеждане на първи по ред търг с явно наддаване за продажба на извънщатна транспортна техника, предоставена за управление на ГДГП, като се иска спиране на изпълнението на тази заповед. С последната е открита тръжната процедура и са определени условията и начина на провеждане на търга. С оглед на това оспорената заповед не е от категорията административни актове, които подлежат на оспорване по реда на чл. 145 и следващите от АПК. Тази заповед не представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1, 2, 3 и 4 от АПК и поради това по отношение на нея не може да бъде постановено спиране. Видно от съдържанието й, тя попада в хипотезата на чл. 21, ал. 5 от АПК и представлява волеизявление на Министъра на вътрешните работи, което е част от производството по издаване на индивидуален административен акт – определяне на купувач вследствие на проведения търг чрез изготвянето и огласяването на тръжния протокол, с който следва да приключи производството по продажбата на вещите – частна държавна собственост, и който именно акт подлежи на съдебен контрол по аргумент от чл. 26, ал. 3 от Наредба № 7 от 14.11.1997 г., респ. на спиране на изпълнението му.

С промяната на чл. 21, ал. 5 от АПК (ДВ бр. 77 от 2018 г., в сила от 01.1.2019 г.), изрично е предвидено, че не са индивидуални административни актове волеизявленията, действията и бездействията, когато са част от производствата по издаване или изпълнение на индивидуални или общи административни актове или са част от производствата по издаване на нормативни актове. Не са индивидуални административни актове волеизявленията, с които се обявяват условията за участие в състезателно административно производство по издаване на индивидуални административни актове, освен ако в специален закон не е предвидено друго. Заповед № 8121з-542/30.04.2025 г. е именно акт, с който се обявяват условията за участие в тръжната процедура, чийто финализиращ акт е протокола на тръжната комисия, с който се определя купувач. Тя не попада и в изключението по чл. 21, ал. 5, изр. второ от АПК, предвиждащо различна регламентация в специален закон.

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането на С. А. Х. за спиране на изпълнението на Заповед № 8121з-542 от 30.04.2025 г. на Министъра на вътрешните работи.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.

Съдия: