№ 154204
гр. София, 24.10.2024 г.
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 168 СЪСТАВ, в публично заседание на
седми октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в следния състав:
Председател:Божидар Ив. Стаевски
като разгледа докладваното от Божидар Ив. Стаевски Гражданско дело №
20241110103501 по описа за 2024 година
Производството е по реда на чл. 130 ГПК.
Производството е образувано по искова молба от ., гр. София, бул. „.,
представлявана от изпълнителния директор Р. срещу .“, булстат ., със
седалище и адрес на управление; гр. София, ж.к. „., с която се да бъде
признато по отношение на ищеца, че ответникът дължи 779.00 лева –
главница, представляваща разликата между предоставената държавна
субсидия за периода 26.05.2016 г. - 25.03.2017 г. и преизчисления размер по §5,
ал. 1 от ПЗР към ЗИЗПП, което вземане е установено с Акт № 2/03.09.2021г. за
установяване на частно държавно вземане, ведно със законната лихва от върху
главницата, считано от 09.08.2022 г. до окончателното изплащане на
вземането, както е обективирано в Заповед № 24766 от 30.08.2022 г. за
изпълнение на парично задължение въз основа на документ по чл. 417 от ТПК
по ч. гр. д. № 44197/2022 г. на СРС и Изпълнителен лист № 16054 от
30.08.2022 г. по ч. гр. д. № 44197/2022 г. на СРС както 44.58 лева - лихви за
забава за периода от 02.02.2021 г. до 26.08.2021 г. включително.
Ищецът твърди, че На .“, като участник в състава на .“, е предоставена
субсидия по смисъла на чл. 25, ал. 1, т. 2 от ЗПП, съобразно т. 1 от
Допълнително споразумение към решение за създаване на .“ за участие в
изборите за народни представители на 5 октомври 2014 година по чл. 25, ал. 2
от ЗПП, сключено на 01.09.2014 година. За периода, посочен в разпоредбата на
§5, ал. 1 от ПЗР към ЗИЗПП, на .“ са изплатени суми, както следва:
- с платежни нареждания от 29.06.2016г., 29.09.2016г. и 19.12.2016г. -
общо 16 104.00 лева за 2016 година;
- с платежно нареждане от 28.04.2017г. - 5 011.00 лева.
С писмо изх. № 09-00-14/25.06.2019 г. Министерството на финансите
(МФ) е уведомило партиите от .“, че разликата между предоставената
държавна субсидия за периода 26.05.2016 г. - 25.03.2017 г. и преизчисления
размер по §5, ал. 1 от ПЗР към ЗИЗПП възлиза на 77 806.00 лева общо за
коалицията за мандата на 43-то Народно събрание, като в писмото се посочва
и размерът на задължението на всяка партия. За .“ е указана сума за
възстановяване в размер на 779.00 лева. Посочено е също, че сумата следва да
бъде възстановена по сметка на централния бюджет, както и че в противен
случай ще се събира по общия ред на основание §5, ал. 7 от ПЗР към ЗИЗПП.
1
С писмо изх. № 09-00-336/16.10.2020 г. МФ отново информира партията, за
дължимата сума за възстановяване. Предвид липсата на доброволно
изпълнение и на основание §5, ал. 7 от ПЗР към ЗИЗПП, с писмо изх. № 16-12-
38/03.02.2021г. НАП е уведомена от МФ за наличието на разлика за
възстановяване на преизчислена държавна субсидия по реда на §5 от ПЗР към
ЗИЗПП. На основание §5, ал. 5, от ПЗР към ЗИЗПП във връзка с чл. 72, ал. 2 от
Закона за задълженията и договорите върху сумата, подлежаща на
възстановяване, се дължи и се начислява законна лихва за забава. С писмо изх.
№ 01-00-4/19.03.2021 г. от НАП е отправена покана до .“ за доброволно
изплащане на сумата за възстановяване в размер на 779.00 лева в 14-дневен
срок от получаване на уведомлението, като е указано, че на основание §5, ал. 5
от ПЗР към ЗИЗПП, считано от 02.02.2021 г. до окончателното изплащане на
задължението, върху него се начислява законна лихва. Съгласно известие за
доставяне, писмото не е получено, поради обстоятелството, че на адреса на
управление на партията не е намерен представител. От НАП бил издаден Акт
№ 2/03.09.2021 г. за установяване на частно държавно вземане, с който е
констатирано, че към 27.08.2021г. държавата има изискуемо вземане към .“ в
размер на 823.58 лева, от които 779.00 лева - главница и 44.58 лева - лихви за
забава за периода от 02.02.2021 г. до 26.08.2021 г. включително, като върху
установената главница, считано от 27.08.2021 г. до окончателното й
изплащане, се начислява лихва в размер на законната лихва. Акт №
2/03.09.2021 г. е изпратен на длъжника и е върнат от пощенския оператор с
отбелязване „Няма никой на адреса“. Въз основа на Акт № 2/03.09.2021 г. за
установяване на частно държавно вземане, по искане на НАП, са издадени
Изпълнителен лист № 16054 от 30.08.2022 г. и Заповед № 24766 от 30.08.2022
г. по ч. гр. д. № 44197/2022 г. на Софийски районен съд, 168-ми състав, за
779.00 лева - главница, 44.58 лева - мораторна лихва за периода от 02.02.2021г.
до 26.08.2021 г. и законна лихва върху главницата, считано от 09.08.2022г. до
окончателното изплащане на вземането. По молба на НАП било образувано
изпълнително дело № 737/2022 г. по описа на частен съдебен изпълнител И., с
per. № . и район на действие Софийски градски съд но до настоящия момент
не са постъпвали суми за погасяване на задължението на .“. От длъжника е
постъпило възражение и по тези съображения счита че има правен интерес от
предявяване на иска като моли същият да бъде уважен.
В установения срок по чл. 131 ГПК е постъпил отговор на исковата
молба с който се взема становище за неоснователност на предявените искове.
Сочи че разпоредбата на която се позовава ищеца е противоконституционна,
тъй като противоречи на принципа залегнал в КРБ за забрана на ретроактивно
действие на този тип закони съдържащи данъчни задължения, задължения за
такси и всички закони съзвадащи задължения за гражданите и юридическите
лица. Прави искане за сезиране на Конституционния съд. Прави възражение за
изтекла погасителна давност. Моли за отхвърляне на исковете.
Съдът намира, че производството се явява недопустимо.
Според правилото на § 5, ал. 1 и ал. 2 ПЗРЗПП (ДВ, бр. 50 от 2019 г., в
сила от 25.06.2019 г., изм., бр. 28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020 г., бр. 104 от
2020 г., в сила от 1.01.2021 г.), годишната държавна субсидия, отпусната на
политическите партии и коалиции за периода от 26 май 2016 г. до влизането в
сила на този закон, се преизчислява по реда на чл. 26 и 27 от Министерството
на финансите. Разликата между предоставените държавни субсидии за
периода от 26 май 2016 г. до влизането в сила на този закон и преизчисления
размер по ал. 1 се връща от политическите партии и от партиите от състава на
2
съответните коалиции, които са ги получили, и се възстановява по централния
бюджет. Средствата, които подлежат на връщане от партиите от състава на
коалиция, се определят съгласно начина, по който държавните субсидии са
били разпределени между тези партии при предоставянето им.
Съгласно ал. 6, на § 5 ПЗРЗПП (ДВ, бр. 50 от 2019 г., в сила от 25.06.2019
г., изм., бр. 28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020 г., бр. 104 от 2020 г., в сила от
1.01.2021 г.) Политическа партия, включително от състава на коалиция, която
не получава държавна субсидия, връща разликата по ал. 2 до 31 януари 2021
г., а според седмата алинея на същия параграф След изтичането на сроковете
по ал. 5 и 6 средствата, които не са върнати, се събират от ..
В разпоредбата на чл. 2, ал. 1 ЗНАП е прието, че Национална агенция за
приходите е специализиран държавен орган към министъра на финансите за
установяване, обезпечаване и събиране на публични вземания и определени
със закон частни държавни вземания.
Съгласно чл. 162, ал.1 ДОПК Държавните и общинските вземания са
публични и частни.
В ал. 2, ал.5, ал.6 и ал.7 на същия член са изброени вземанията които
представляват публични държавни вземания. Същите са изчерпателно
изброени и не предоставят възможност за разширително тълкуване и
разширяване на обхвата на посочените като публични вземания предвид
разпоредбата на чл. 162, ал.4 от ДОПК, според която вземанията на държавата
и общините, извън посочените в чл. 162, ал. 2 ДОПК, са частни.
В настоящия случай обаче вземането на Държавата за държавна
субсидия касае именно публично държавно вземане, попадащо в хипотезата
на чл. 162, ал.2, т.1 ДОПК. Според цитираната разпоредба Публични
държавни вземания са всички вземания за данъци, включително акцизи, както
и мита, задължителни осигурителни вноски и други вноски за бюджета.
Съгласно разпоредбата на чл. 25, ал.3 Закона за политическите партии
(ЗПП) Държавната субсидия се предоставя ежегодно от бюджета на
Министерството на правосъдието на партиите по чл. 25, ал. 1, т. 1 и на
партиите, включени в състава на коалициите по чл. 25, ал. 1, т. 2, на четири
части: до 30 април, до 30 юни, до 30 септември и до 20 декември на
съответната година. Държавната субсидия се предоставя на равни части, освен
в случаите по чл. 27. Министерството на правосъдието превежда държавната
субсидия по банкова сметка, посочена от съответната партия по изречение
първо.
Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал.1 ЗПП Необходимите разходи за
държавната субсидия по чл. 25 се планират по бюджета на Министерството на
правосъдието за съответната година. Планираните разходи са индикативни.
Когато планираните разходи по бюджета на Министерството на правосъдието
са недостатъчни, допълнителни средства за тази цел се осигуряват по реда на
чл. 109, ал. 3 от Закона за публичните финанси.
От цитираните разпоредби следва извода, че държавната субсидия на
политическите партии идва от държавния бюджет и представлява публично
финансиране.
На следващо място следва да се държи сметка, че с разпоредбата на пар.
5, ал.1 от ПЗРЗПП (ДВ, бр. 50 от 2019 г., в сила от 25.06.2019 г., изм., бр. 28 от
2020 г., в сила от 13.03.2020 г., бр. 104 от 2020 г., в сила от 1.01.2021 г.) се
въвежда задължението за политическите партии за връщане на надвенесената
3
субсидия. Размерът се преизчислява по новите правила и се определя с акт на
Министъра на финансите. След изпълнение на административната процедура
отстрана на Министерство на финансите за политическите партии възниква
задължение към бюджета.
Ето защо това задължение доколкото произтича от публично
финансиране и подлежи на възстановяване обратно към държавния бюджет
представлява публично вземане по смисъла на чл. 162, ал.2, т.1, пр. 5 от
ДОПК, а именно вноска към бюджета.
При това положение следва да се приеме че е налице друг ред за защита,
а не по реда на чл. 417 ГПК. За горепосоченото вземане е приложим реда
предвиден в Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
При това положение предявеният иск се явява недопустим.
По отношение на разноските.
При този изход на производството право на разноски има ответника
който е сторил разноски в размер на 400 лева.
Така мотивиран, съдът
РАЗПОРЕДИ:
ВРЪЩА искова молба депозирана от ., гр. София, бул. „.,
представлявана от изпълнителния директор Р. срещу .“, булстат ., със
седалище и адрес на управление; гр. София, ж.к. „., с която се да бъде
признато по отношение на ищеца, че ответникът дължи 779.00 лева –
главница, представляваща разликата между предоставената държавна
субсидия за периода 26.05.2016 г. - 25.03.2017 г. и преизчисления размер по §5,
ал. 1 от ПЗР към ЗИЗПП, което вземане е установено с Акт № 2/03.09.2021г. за
установяване на частно държавно вземане, ведно със законната лихва от върху
главницата, считано от 09.08.2022 г. до окончателното изплащане на
вземането, както е обективирано в Заповед № 24766 от 30.08.2022 г. за
изпълнение на парично задължение въз основа на документ по чл. 417 от ТПК
по ч. гр. д. № 44197/2022 г. на СРС и Изпълнителен лист № 16054 от
30.08.2022 г. по ч. гр. д. № 44197/2022 г. на СРС както 44.58 лева - лихви за
забава за периода от 02.02.2021 г. до 26.08.2021 г. включително.
ОБЕЗСИЛВА Заповед № 24766 от 30.08.2022 г. за изпълнение на
парично задължение въз основа на документ по чл. 417 от ТПК по ч. гр. д. №
44197/2022 г. на СРС и Изпълнителен лист № 16054 от 30.08.2022 г. по ч. гр. д.
№ 44197/2022 г. на СРС.
ОСЪЖДА от ., гр. София, бул. „., представлявана от изпълнителния
директор Р. ДА ЗАПЛАТИ на .“, булстат ., със седалище и адрес на
управление; гр. София, ж.к. „. на основание чл. 78, ал.4 ГПК сумата от 400
лева разноски в производството за заплатено адвокатско възнаграждение.
Определението подлежи на обжалване пред Софийски градски съд в
едноседмичен срок от съобщението.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4