Решение по дело №440/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 септември 2023 г. (в сила от 11 септември 2023 г.)
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20237140700440
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юни 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е           

                                      № 535/11.09.2023г.

                                   Гр.Монтана

                           В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана ,ІІІ състав ,в открито съдебно заседание на четвърти  септември  , през две хиляди  двадесет и трета  година в състав :  

 

                                              Председател : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря Димитрана Димитрова и с участието на прокурора Галя Александрова ,като…разгледа докладваното…….от съдията…БИСЕРКА БОЙЧЕВА… адм.д.№440/2023г. по описа на Административен съд Монтана и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 Производството е по реда на чл.64, ал.4 от Закон за изпълнение на наказанията и задържането под стража (ЗИНЗС) във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК)

Образувано е по жалба от л.св. М.Д.А. ,понастоящем изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в ЗОЗТ „Бойчиновци“  към Затвора-„Враца“ против Заповед№Л-1976/22.06.2023г. на Началника на Затвора -Враца ,с която на основание чл.64,ал.2,вр. с ал.1 от ЗИНЗС е наредено не преместване на л.св. М.Д.А. *** в ЗООТ-„Враца“. В жалбата се поддържа, че оспорения акт е незаконосъобразен и се моли за неговата отмяна. В съдебно заседание, оспорващият, поддържа жалбата си, като развива доводи, че оспорения административен акт е незаконосъобразен и моли да бъде отменен.Представя писмена защита.

Ответникът- Началник на Затвора- Враца ,не изпраща представител по делото, но в постъпил по делото писмен отговор,вх.№3725/30.08.2023г.     от  пълномощника му юрисконсулт Г*** Х*** оспорва жалбата и излага доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорения административен акт.

Представителят на ОП-Монтана дава заключение за основателност на жалбата. Представя и писмено заключение.

Настоящият състав на Административен съд -Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед №Л-1976/22.06.2023г. на Началника на Затвора Враца ,с която на основание чл.64,ал.2,вр. с ал.1 от ЗИНЗС е наредено не преместване на л.св. М.Д.А. *** в ЗООТ-„Враца“.

Административният орган е приел в мотивите на оспорения административен акт, че оспорващият не отговаря на материалните предпоставки на чл.64, ал.1 от ЗИНЗС, тъй като оценката на риска от рецидив от 31.10.2022. не констатира промяна в числовите стойности ,зоните с дефицит се запазват същите ,формално лишеният от свобода се съгласява с договорените дейности по плана на присъдата ,но има напрежения у него относно изтърпяна част от присъдата в Гърция и по конкретно дни, които не са му зачетени от работа ,а има документ за тях.

От фактическа страна, а и не се спори между страните, се установява следното:

Установено е по делото ,че с Решение по ЧНД№416/21г. на ОС- Враца по отношение на оспорващия е признато и прието за изпълнение решение №78/2017г. на петчленен състав на Апелативен съд Керкира- Република Гърция ,с което му е наложено наказание „доживотен затвор“, като е приспособено наложеното наказание „доживотен затвор“, съгласно българското законодателство на 15г. „лишаване от свобода“,при първоначален „строг“ режим на изтърпяване ,за престъпление по чл.242,ал.2 НК.

Изготвено е становище с правно основание чл.64,ал.2 от ЗИНЗС от гл. инсп.Р*** В*** -ЗНРНОД при Затвора Враца ,от И*** Ц*** - началник сектор  СДВР и от гл. инсп. С*** П*** -началник на сектор ЗОЗТ“Бойчиновци“ към Затвора- Враца/на л.12-14 от делото/ относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието , от които се установява, че поведението на осъдения  на този етап не позволява да бъде преместен от ЗОЗТ „Бойчиновци“ в ЗООТ –Враца.Приложен е и  Доклад за оценката на риска от рецидив и вреди по чл.155 от ЗИНЗС от ИСДВР Д*** П*** (л.15-16 по делото) и Експертна оценка на актуалното психическо и емоционално състояние на оспорващия, които установяват поведението на лишения от свобода по време на изтърпяване на наказанието и получените от него награди и наложените му наказания, както и релевантни въпроси свързани с плана за изпълнение на присъдата.

С оспорената Заповед№Л-1976/22.06.2023г. на Началника на Затвора Враца ,на основание чл.64,ал.2,вр. с ал.1 от ЗИНЗС е наредено не преместване на л.св. М.Д.А. *** в ЗООТ-„Враца“.Оспореният административен акт е съобщен на оспорващия на 23.06.2023г., което е видно от разписка на л.11-гръб по делото, тоест жалбата,подадена на 29.06.2023г. с вх.№3229 директно до съда , с която е сезирана настоящата съдебна инстанция, е подадена в законоустановения 14-дневен срок и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От така описаната фактическа обстановка, съдът въз основа на събраните по делото доказателства стига до следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл.64, ал.2 ЗИНЗС, началникът на затвора се произнася с мотивирана заповед след вземане на становището на ръководителя на направлението за социална дейност и възпитателна работа, на заместник-началника по режимно-охранителната дейност и на началника на съответното затворническо общежитие относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието и съобразно изискването на чл. 43, ал. 4, тоест в случая е налице компетентност на административния орган, издал оспореният административен акт.

При издаване на оспорения административен акт е спазено изискването за форма на административният акт, тъй като административния орган е посочил фактически и правни основания, които са мотивирали издаването му. Мотивите в административният акт не са бланкетни и почиват на анализ на събрани доказателства във воденото административно производство.

Не се установява да са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, които да са опорочили съществено правото на защита на оспорващия и да са го лишили от възможност да участва във воденото административно производство. Административния акт е издаден при спазване на изискванията на чл.64, ал.2 от ЗИНЗС след вземане на становището на ръководителя на направлението за социална дейност и възпитателна работа, на заместник-началника по режимно-охранителната дейност и на началника на съответното затворническо общежитие относно поведението на осъдения по време на изтърпяване на наказанието.

Административния акт е издаден и в съответствие с приложимия материален закон. Изготвената оценка на риска не констатира промяна в числовите стойности ,рискът от рецидив е нисък-27т.,но зоните с дефицити се запазват същите ,при което законосъобразно в административния акт е прието, че същият не отговаря на условията за преместване от закрит в открит тип общежитие. Изискването на чл.64, ал.1 от ЗИНЗС за преместване от ЗОЗТ в ЗООТ е лишеният от свобода с добро поведение,да е изтърпял най-малко една четвърт, но не по-малко от 6 месеца от наложеното наказание в затвор или в затворническо общежитие от закрит тип.В случая,макар формално първата предпоставка да е налице-придобито формално право да бъде преместен на 28.04.2023г.,същият не проявява добро поведение в степен да бъде преместен,т.е. законосъобразно е прието от административния орган, че не са налице материалното- правните предпоставки за преместване на оспорващия от ЗОЗТ-Бойчиновци в ЗООТ-Враца ,предвид липсата на добро поведение на лишения от свобода, което се установява от доказателствата по делото. Следователно, административния акт е съответен на приложимия материален закон.

При цялостната проверка законосъобразността на оспорения административен акт на основанията по чл.146 от АПК, съдът констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на административно-производствените правила, съгласно материално правните разпоредби и в съответствие с целта на закона.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав счита, че оспорената Заповед№Л-1976/22.06.2023г. на Началника на Затвора Враца ,с която на основание чл.64,ал.2,вр. с ал.1 от ЗИНЗС е наредено не преместване на л.св. М.Д.А. *** в ЗООТ-„Враца“,е законосъобразна и следва да бъде потвърдена, а жалбата следва да се отхвърли като неоснователна предвид, което на основание чл.172, ал.2,пр.5  от АПК, ІІІ  състав на Административен съд Монтана

 

                                        Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на л.св. М.Д.А. ,понастоящем изтърпяващ наказание „лишаване от свобода“ в ЗОЗТ „Бойчиновци“  към Затвора-„Враца“ против Заповед№Л-1976/22.06.2023г. на Началника на Затвора –Враца.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

                                                       

 

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: