О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№ 417
11.10.2019год. Стара Загора
Старозагорският административен съд,
ІІ състав, в закрито заседание на единадесети
октомври през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА
като
разгледа докладваното адм.дело № 771 по описа за 2019год., за да се произнесе,
съобрази следното:
Производството
е по реда на чл. 166, ал.4 от от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във
вр. с чл.92, ал.14 от Закона за гражданската регистрация /ЗГР/.
Образувано
е по жалба на В.Н.В., Х.Й.Х., П.И.М., Ю.А.Ч., М.В.С., Д.Д.С., К.Г.К., Н.Н.К., И.Б.Т.,
С.К.Г., А.А.П., Р. Д. П., Н.М.П., З.Д.М., Р.И.М., М.Я.М., М.К.Б. и Б.А.Б.,
подадена от пълномощника им адв.Анелия Станчева, против Заповед № РД-10-280/
19.09.2019г. на Кмета на Община Павел баня, в частта й относно заличаване на
регистрираните настоящи адреси на жалбоподателите в град Павел баня. В жалбата
се твърди, че през месец март и април 2019г. жалбоподателите получили
Удостоверения за настоящ адрес ***. На 08 и 09.10.2019г., подавайки заявления в
Община Павел баня за гласуване по настоящ адрес, са били уведомени, за
издаването на оспорената заповед, с която адресните им регистрации по настоящ
адрес са заличени. След справка в електронния сайт на Община Павел баня и
запознаване със съдържанието на заповедта са установили, че същата е издадена
поради неспазване на изискванията на чл.140а, ал.1, т.11 от Наредба №РД-02-20-9
от 21.05.2012г. за функционирането на единната система за гражданска
регистрация, а именно – с оглед на обстоятелството, че лицата не живеят на
заявения от тях адрес за повече от 30 дни. В жалбата се сочи, че това
обстоятелство не е налице за нито един от жалбоподателите, като всеки един от
тях от момента на извършване на регистрацията до издаване на заповедта не е
напускал регистрирания настоящ адрес за повече от десетина дни, а посещението
на адресите при извършване на проверката от административния орган е направено
един-единствен път. Обосновава се, че на 27.10.2019г. предстои провеждането на
местни избори и за да упражни това свое право всеки от жалбоподателите следва
да подаде заявление до Община Павел баня до 12.10.2019г., за да бъде вписан в
избирателните списъци на общината. Допуснатото по силата на закона
предварителното изпълнение на оспорената заповед ще накърни съществено
конституционно право на глас на всеки от жалбоподателите по настоящия му адрес.
С оглед на това е направено искане към съда да бъде спряно допуснатото по
силата на закона предварително изпълнение на обжалвания акт.
След преценка на материалите по
делото съдът намира, че искането за спиране предварителното изпълнение на
Заповед № РД-10-280/ 19.09.2019г. на Кмета на Община Павел баня, като направено
едновременно с подаване на жалбата против административния акт, е процесуално
допустимо. Разгледано по същество е основателно, по следните съображения:
Обжалваната
заповед е от категорията административни актове, по отношение на които е налице
законово установено изключение от регламентирания в чл. 166, ал. 1 от АПК
принцип за суспензивния ефект на
подадената жалба. Заповед № РД-10-280/ 19.09.2019г. на Кмета на Община
Павел баня е издадена на основание чл.99б от ЗГР, като съгласно специалната
норма на чл.92, ал.14 от този закон, обжалването й не спира нейното изпълнение.
Приложимият процесуален ред за разглеждане и произнасяне по подаденото искане
за спиране изпълнението на оспорената заповед е този по чл.166, ал.3, във вр. с
ал.4 от АПК. При липса на регламентирани в ЗГР материалноправни предпоставки за
спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение на акта,
следва да се приложи разрешението, дадено в общата разпоредба на чл.166, ал.4
от АПК, предвиждаща, че допуснатото предварително изпълнение на административен
акт по силата на отделен закон може да бъде спряно от съда по искане на
оспорващия при условията на чл.166, ал.2 от АПК – а именно когато
предварителното изпълнение може да причини на жалбоподателя значителна или
трудно поправима вреда, която да релевира осезателно застрашаване на частния
интерес, като основание за прилагане на обезпечителната мярка.
От представените с административната преписка документи се
установява, че на жалбоподателите е била направена адресна регистрация по
настоящ адрес *** през периода 28.03.-05.04.2019г /л.14-23 от делото/. С
оспорената заповед тази регистрация е заличена и към настоящия момент лицата,
на основание §1, т.3 от ДР на ЗГР, са с възстановен предходен настоящ адрес.
Съгласно разпоредбата на чл.396, ал.1 от Изборния кодекс ИК/
право да избират общински съветници и кметове имат българските граждани, които
са навършили 18 години към изборния ден включително, не са поставени под
запрещение, не изтърпяват наказание лишаване от свобода и са живели най-малко
през последните 6 месеца в съответното населено място. С Указ № 163 за
насрочване на избори за общински съветници и кметове /обн.ДВ, бр.56 от
16.07.2019г./, Президентът на Република България е насрочил изборите на 27
октомври 2019г. Следователно, при спазване правилата на цитираната правна норма
от ИК, за да упражни активното си избирателно право в изборите за органи на
местно самоуправление в Община Павел баня, всеки един от жалбоподателите трябва
да е пребивавал на територията на тази община най-малко в периода 27.04.2019г.
– 27.10.2019г.
В случая с допуснатото по силата на закона предварително
изпълнение на обжалваната по делото заповед е заличен настоящият адрес на
жалбоподателите на територията на гр.Павел баня, което от своя страна има за
последица нарушаване на правилото за уседналост и съответно създаване на пречка
двадесетте лица – жалбоподатели да участват в избора за общински съветници и
кмет в Община Павел баня. Избирателните права на жалбоподателите ще бъдат
засегнати по необратим начин, доколкото правната възможност за участие в
местните избори през 2019г. за това населено място, е еднократна. Изложеното
сочи на вреда, която не би могла да бъде поправена.
Поради това и с оглед спецификата на конкретния случай
интересът на жалбоподателите, свързан с възможността да упражнят Конституционно
гарантираното им право да избират местни органи /чл.42, ал.1 от КРБ/, се явява надделяващ над обществения, в защита
на който законодателят е допуснал предварително изпълнение на акта за
заличаване на адресна регистрация.
По изложените съображения съдът намира, че
искането за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение
на Заповед № РД-10-280/19.09.2019г. на Кмета на Община Павел Баня, в частта й
относно заличаване адресните регистрации на жалбоподателите, е основателно и
следва да бъде уважено.
Водим
от горните мотиви и на основание чл.166, ал.3 от АПК, съдът
О П
Р Е Д
Е Л И:
СПИРА
предварителното изпълнение на Заповед № РД-10-280/19.09.2019г. на Кмета на
община Павел баня в частта й относно заличаване адресните регистрации на В.Н.В.,
Х.Й.Х., П.И.М., Ю.А.Ч., М.В.С., Д.Д.С., К.Г.К., Н.Н.К., И.Б.Т., С.К.Г., А.А.П.,
Р. Д. П., Н.М.П., З.Д.М., Р.И.М., М.Я.М., М.К.Б. и Б.А.Б..
Определението
подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от неговото съобщаване,
чрез Административен съд Стара Загора,
пред Върховния административен съд.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
незабавно да се съобщи на страните по телефон, e-mail или факс.
СЪДИЯ: