Решение по дело №1064/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 300
Дата: 1 юли 2020 г. (в сила от 4 януари 2021 г.)
Съдия: Росен Тенчев Чиликов
Дело: 20205530201064
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ 

град Стара Загора

01.07.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД  НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ

 

в открито заседание на Първи Юли Две хиляди и Двадесета година в състав:

 

Председател: Р. Чиликов

             Съд. Заседатели :

 

 

при секретаря Н. Георгиева и в присъствието на прокурор …………   като разгледа докладваното от съдията Чиликов А.Н.Д. 1064 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Обжалвано е наказателно постановление № 20-1228-000898 от 03.04.2020 година на  началник група при ОД на МВР град Стара Загора, сектор Пътна Полиция.

         Жалбоподателят недоволен от наложеното административно наказание моли съда да го отмени.Бланкетно оспорва наказателното постановление.

         Жалбоподателят редовно призован, съгласно чл. 61, ал. 2 ЗАНН  не се явява в с.з.

        

          Въззиваемата страна в  с.з. чрез юрисконсулт Русева  взема становище, че жалбата е неоснователна.

 

 

        От събраните по делото доказателства установени с доказателствени средства – писмени– преценени по отделно и в тяхната съвкупност и като извърши цялостна проверка на акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление,след обсъждане становищата на страните съдът приема за установено следното :

 

         Жалбата е подадена в срок  и от лице имащо право на жалба, поради което и на основание чл. 59, ал. 2 ЗАНН съдът приема, че жалбата е допустима .

 

         Разгледана по същество жалбата е основателна.

 

         Административно-наказващият орган в обстоятелствената част на наказателното постановление е приел за установено, че на 24.12.2019 г. година около 08.50 часа в град Стара Загора по бул. „ Св. П. Евтимий“ жалбоподателят Д. Д. управлява лек автомобил „ Джип Чероки“ с рег. № СТ 1616 РА собственост на Н. Митев като автомобилът е със служебно прекратена регистрация на 27.12.2018 г.на основание чл. 143, ал. 10 ЗДП , за което е получено уведомление от гаранционния фонд по чл. 574, ал. 11 КЗ .

 

         Описаната фактическа обстановка се установява от постановление на РП град Стара Загора от 20.03.2020 г. за отказ да се образува наказателно производство, справка за регистрация на МПС.

 

           При така установената фактическа обстановка административно-наказващият орган е приел , че е нарушен чл. 140, ал. 1 ЗДП и съответно е  наложил административно наказание – на основание чл. 175, ал. 3 ЗДП– глоба 200 лева и 6 месеца лишаване от право да управлява МПС .

 

           При издаването на наказателното постановление и реализацията на АНО са допуснати съществени процесуални нарушения.

 

           В обстоятелствената част на

Наказателното постановление не са посочени основни факти и обстоятелства релевантни за състава на административното нарушение –с какъв акт е прекратена регистрацията на автомобила,  кога и как е връчен акта за прекратяване на регистрацията, кога е влязъл в сила акта за прекратяване на регистрацията на МПС.

 

          Всички тези факти и обстоятелства са релевантни за състава на административното нарушение по чл. 140, ал. 1 ЗДП и са от съществено значение за преценка осъществени ли са от страна на нарушителя обективните и субективните признаци от състава на претендираното административно нарушение.

    

 

             Всички тези пропуски от една страна ограничават правото на защита / нарушителят да научи в какво е обвинен и да организира защитата си /, а от друга опорочават формата на наказателното постановление – последното не отговаря на изискванията на чл. 57, ал. 1 т. 5 ЗАНН.

 

             Съставът на административното нарушение по чл. 140, ал. 1 ЗДП предполага от субективна страна наличие на пряк умисъл.

 

              От установената фактическа обстановка и обективираните действия на нарушителя се установява, че  не е съзнавал обществено опасния характер на деянието – той не е знаел и съзнавал основни елементи от състава на административното нарушение – че е прекратена служебно регистрацията на управлявания автомобил. Най-малкото няма посочени факти, които да установяват обратното.Незнанието на тези обстоятелства изключва умисъла и не може да се направи извод, че нарушителят е предвиждал и искал настъпването на обществено опасните последици.

 

              Нарушителят не е бил длъжен и не е могъл да предвиди и предотврати обществено опасните последици. Не е имал никаква възможност да направи справка в масивите на КАТ - ПП дали е прекратена регистрацията на автомобила и кога.Това обстоятелства изключва и непредпазливостта.

 

           Следователно липсва субективният елемент от състава на административното нарушение, което дава основание на съда да приеме, че деянието не съставлява административно нарушение по чл. 140, ал. 1 ЗДП.

 

           Този извод за липсата на осъществен състав на административното нарушение както и констатираното допуснато процесуално нарушение са достатъчен повод за отмяна на атакуваното наказателно постановление.

 

           Наказателното постановление е издадено без съставен АУАН като админисктративно-наказващият орган се позовава на чл. 36, ал. 2 ЗАНН.

 

            За да се възползва от тази процесуална възможност е необходимо в постановлението за прекратяване на наказателното производство да са посочени всички обективни и субективни признаци от състава на административното нарушение, да се посочи субективният елемент т.е. да има фактическа идентичност между предмета на наказателното производство и предмета на административно-наказателния процес. В случая липсва постановление за прекратяване на наказателното производство. Наказателно производство въобще не е било образувано поради отказ на РП град Стара Загора да образува наказателно производство обективиран в постановление от 20.03.2020 г.Разпоредбата на чл. 36, ал. 2 ЗАНН допуска издаване на наказателно постановление без съставен АУАН, когато наказателното производство е прекратено, но не и в хипотезите, когато такова не е било образувано какъвто е и настоящият случай.

 

      По тези съображения административно-наказващият орган не е имал основание да се позове на чл. 36, ал. 2 ЗАНН, а на основание чл. 36, ал. 1 ЗАНН е следвало да се дадат указания и да се състави АУАН.

 

      Следователно наказателното  постановление подлежи на отмяна.

 

          Водим от горните мотиви съдът

 

 

              Р  Е  Ш  И:

 

 

     ОТМЕНЯ наказателно постановление

№ 20-1228-000898 от 03.04.2020 година на  началник група при ОД на МВР град Стара Загора, сектор Пътна Полиция, с което са наложени административни наказания ГЛОБА в размер на 200 лева и 6 месеца лишаване от право да управлява МПС на Д.Д.Д. ***, ЕГН – ********** .

 

       РЕШЕНИЕТО  подлежи на обжалване пред Административен съд град Стара Загора в 14 дневен срок от съобщението на страните.

 

             РАЙОНЕН СЪДИЯ: