Решение по дело №209/2021 на Районен съд - Радомир

Номер на акта: 36
Дата: 4 октомври 2021 г. (в сила от 26 октомври 2021 г.)
Съдия: Росен Пламенов Александров
Дело: 20211730200209
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 август 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 36
гр. гр. Радомир, 04.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАДОМИР, ІV СЪСТАВ в публично заседание на
двадесет и седми септември, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:РОСЕН ПЛ. АЛЕКСАНДРОВ
при участието на секретаря М.Д.М.
като разгледа докладваното от РОСЕН ПЛ. АЛЕКСАНДРОВ
Административно наказателно дело № 20211730200209 по описа за 2021
година
Производството по делото е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН .

С електронен фиш серия К № 3696515, издаден от ОД МВР, гр. П., е наложено на
жалбоподателката Ж. Й. ИВ., с ЕГН: **********, с адрес: гр. П., ул. „Бучински път“, бл. 5, вх. „В“,
ет. 4, ап. 11, административно наказание глоба в размер на 400,00 лева за нарушение по чл. 21, ал.
1 ЗДвП, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП.
Недоволна от така наложеното ù наказание жалбоподателката е обжалвала същото, като по
изложени в жалбата правни доводи моли съда да отмени атакувания електронен фиш изцяло, като
незаконосъобразен.
Въззиваемата страна – ОДМВР – П., редовно и своевременно призована, не изпраща
представител и не изразява становище по жалбата.
Районна прокуратура - П., Териториално отделение – Радомир, редовно и своевременно
призована, не изпраща представител и не изразява становище по жалбата.
Радомирският районен съд, като взе предвид становищата на страните и като прецени
събраните по делото доказателства по реда на чл. 14 и чл. 18 от НПК, приема от фактическа страна
следното:
Съдът намира, че жалбата е подадена в законоустановения срок, поради което е допустима
1
и съдът дължи разглеждането ù по същество.
По делото, видно от представения и атакуван в настоящото производство електронен фиш,
се установява, че на процесната дата 12.06.2020 г., с автоматизирано техническо средство, в 18:30
ч., в с. Извор, път I-6, км 54, с посока на движение към гр. Кюстендил, е установено извършено от
жалбоподателката административно нарушение, а именно: като водач на МПС „Х.С.“, с рег. № .,
при ограничение на скоростта за населено място 50 км/ч, е управлявала МПС с 82 км/ч. Към
представения електронен фиш е приложен клип, заснет от TFR-1M № 632 на 12.06.2020 г. в
18:30:04 ч.
Съдът намира, че подадената жалба, с която е сезиран, разгледана по същество е
неоснователна. Това е така по следните съображения:
В хода на съдебното следствие, предвид представените по делото писмени доказателства от
административнонаказващия орган в административнонаказателната преписка, се установява, че
атакуваният в настоящото производство електронен фиш е издаден въз основа на заснет снимков
материал с автоматизирано техническо средство, а именно система за видеоконтрол на
нарушенията на правилата за движение, тип „TFR-1M”, с идент. № 632/2013 г., която се води на
отчет в сектор „Пътна полиция” при ОДМВР - П., която система е монтирана на служебен
автомобил, с рег. № РК 0250 АТ. Тези обстоятелства се установяват от протокол за използване на
автоматизирано техническо средство или система, с рег. № 1158р-5691 от 24.06.2020 г.
На 12.06.2020 г., около 18:30 ч., в с. Извор, път I-6, км 54, с посока към гр. Кюстендил, се е
движело МПС - л. а. „Х.С.“, с рег. № .. В същия район, с мобилно автоматизирано техническо
средство ТFR-1М № 632, монтирано в полицейски автомобил с рег. № РК 0250 АТ, се извършвало
измерване на скоростта на преминаващите пътни превозни средства в стационарен режим чрез
заснемане. В 18:30 ч. през обсега на АТСС преминал и горепосоченият автомобил. След изтичане
времето за контрол, полицейският служител попълнил протокол/приложение към чл. 10, ал. 1 от
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. Впоследствие,
при снемане на записаната информация от АТСС се установило, че след навлизане на превозното
средство в контролираната зона е измерена скорост на движение от 85 км/ч, което превишавало с
35 км/ч разрешената за населено място скорост от 50 км/ч, съгласно чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. След
съответно приспадане на допустимата грешка при измерването, превишението на скоростта било
редуцирано до 32 км/ч. След справка в ЦБД КАТ - МВР се установило, че превозното средство, с
което е извършено нарушението, е собственост на жалбоподателката Ж. Й. ИВ.. Затова и с оглед
разпоредбата на чл. 188, ал. 1 ЗДвП срещу нея бил издаден електронен фиш, серия К № 3696515 на
ОД МВР - П., с който на основание чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, във вр. с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП ù е
наложена глоба в размер на 400,00 лева за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. След
връчване на електронния фиш жалбоподателката не е упражнила правата си по чл. 189, ал. 5 и 9 от
ЗДвП.
Гореизложената фактическа обстановка съдът прие за установена по несъмнен начин, като
взе предвид приетите като писмени доказателства справка от централна база данни - КАТ,
снимков материал от АТСС TFR-1М 632, протокол за използване на АТСС, рег. № 1158р-
5691/24.06.2020 г., разпечатка на справка за собственост, както и протокол № 3-28-19 от проверка
2
на мобилна система за видеоконтрол TFR-1М от 22.11.2019 г. на Лаборатория за проверка на радар
скоростомери и анализатори за алкохол в дъха.
Въз основа на установената фактическа обстановка съдът намира следното от правна
страна:
При извършената служебна проверка за законосъобразност, преценявайки и възраженията
на жалбоподателката, съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения на
специалната процедура по издаването на електронния фиш, регламентирана в чл. 189, ал. 4 ЗДвП.
Същата е приложена законосъобразно, при наличието на предпоставките за това, тъй като
по делото безспорно е доказано от анализа и съпоставката на събраните писмени доказателства, че
процесното нарушение е установено и заснето с автоматизирано техническо средство/система
TFR-1М, с идент. № 632, с каквито съгласно чл. 189, ал. 4 ЗДвП може да се установяват и заснемат
нарушения в тази хипотеза. Съгласно § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП „автоматизирани технически
средства и системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени
и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат
нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: стационарни -
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган, и мобилни - прикрепени
към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес“. Събраните
писмени доказателства сочат, че АТСС, с което е установено и заснето процесното нарушение, е
мобилно, прикрепено към служебен полицейски автомобил и е обслужвано от полицейски
служител, поставящ начало и край на работния процес.
Приетите по делото протокол за използване на АТСС, рег. № 1158р-5691/24.06.2020 г. и
протокол № 3-28-19 от проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-1М от 22.11.2019 г. на
Лаборатория за проверка на радар скоростомери и анализатори за алкохол в дъха, безспорно
доказват, че средство за измерване - мобилна система за измерване на скорост, тип TFR-1М, с
идент. № 632, е вписана в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване, а
при извършените първоначална и последваща проверка е установено съответствие с одобрения тип
и с метрологичните изисквания, като грешките не превишават максимално допустимите.
Въз основа на това съдът приема, че АТСС, с което е установено и заснето процесното
нарушение на датата, визирана в електронния фиш, е било технически изправно и годно да бъде
използвано за установяване на нарушения на скоростния режим по реда на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП.
Същевременно, условията и редът за това, регламентирани в Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015 г., издадена от МВР на основание чл. 165, ал. 3 от ЗДвП, са спазени. Използването на
мобилното АТСС на съответното място за контрол е удостоверено с протокол (приложение към чл.
10, ал. 1 от наредбата), съставен от обслужващия го полицейски служител, в който изчерпателно
са посочени релевантните обстоятелства - точното място на контрол, въведения за него скоростен
режим, идентификация на служебния автомобил, в който е монтирано АТСС, началото и края на
работната смяна и номерата на първия и последния запис. По отношение на съдържанието на
протокола съдът съобрази практиката на касационната инстанция, намерила израз в решение
108/05.07.2021 г. по КАНД № 105/2021 г. по описа на Административен съд – П. и в тази връзка
3
намира, че протокол за използване на АТСС, с рег. № 1158р-5691/24.06.2020 г. съдържа
изискуемите реквизити и представлява годно доказателствено средство в
административнонаказателния процес.
Данните в протокола, ведно с приобщения снимков материал от записа, извършен с
мобилното АТСС, доказват, че нарушението е установено в границите на населено място (с.
Извор), при допустима за процесното превозно средство скорост на движение 50 км/ч, съгласно
чл. 21, ал. 1 от ЗДвП. Тези доказателствени материали удостоверяват с необходимата
достоверност, че отразените в съдържанието на електронния фиш обстоятелства относно
съответната пътна структура и скоростен режим съответстват на действителното положение,
интерпретирани са обективно и са оценени правилно, в съответствие с материалния закон, а оттук
- че квалифицирането на нарушението съответства на изложените факти и е извършено
законосъобразно. Съгласно чл. 189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата снимковият
материал, изготвен с техническо средство или система, заснемаща или записваща датата, точния
час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, съставлява годно
веществено доказателствено средство в административнонаказателния процес.
Безспорно доказано е, че жалбоподателката, като собственик на превозното средство, с
което е извършено нарушението, е негов субект (чл. 188, ал. 1, предл. 1 от ЗДвП). При тези
обстоятелства и предвид неупражняване на възможността в чл. 189, ал. 5 ЗДвП, законосъобразно и
обосновано (при всестранна и обективна оценка на доказателствената съвкупност), именно
отговорността на жалбоподателката Ж.И. е ангажирана за установеното и доказано по несъмнен
начин административно нарушение по чл. 21, ал. 1 ЗДвП.
Освен това, обжалваният електронен фиш съответства на утвърдения със заповед № Iз - 305
от 04.02.2011 г. на министъра на вътрешните работи образец, носи лимитивно установеното в
нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП съдържание, поради което е редовен от процесуална страна.
Изискванията към формата, съдържанието, реквизитите и реда за издаване на АУАН и НП са
неприложими по отношение на ЕФ. Същият се издава по алтернативна, съкратена процедура,
законосъобразното протичане на която се предпоставя единствено от съблюдаването на
специалните правила и изисквания, регламентирани в нормата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, а те в
случая са спазени. Паралел с общите правила на ЗАНН относно образуването и развитието на
административнонаказателното производство, основан на приравняването на електронния фиш на
наказателно постановление в нормата на чл. 189, ал. 11 ЗДвП, не може да се прави, тъй като
соченото приравняване се свежда единствено до правните последици, произтичащи от влизането в
сила на двата акта, не и до пренасянето на процедурни изисквания, свързани с издаването им и
очертаването на съдържанието им.
Гореизложеното мотивира настоящия състав на решаващия съд да приеме, че
доказателствената съвкупност е достатъчна за несъмнен извод, че на посочените дата и място
жалбоподателката е управлявала описаното превозно средство със скорост над разрешената,
установена с технически изправно АТСС - мобилна система за измерване на скорост – ТFR-1М, №
632, поради което законосъобразно отговорността ù е ангажирана по реда на чл. 189, ал. 4 ЗДвП с
издаване на електронен фиш.
По отношение вида и размера на наложеното административно наказание:
4
За констатираното нарушение - превишаване на разрешената максимална скорост в
населено място, санкцията се съдържа в разпоредбата на чл. 182, ал. 1 от ЗДвП, вида и размера на
която е определена в зависимост от стойността на превишението на скоростта. В конкретния
случай скоростта е превишена със 32 км/ч (стойност, получена след приспадане на допустимата
техническа грешка при изчисляване скоростта на движение), поради което за нарушението е
приложима санкцията по т. 4 от визираната разпоредба. Последната предвижда за превишаване на
разрешената максимална скорост от 31 до 40 км/ч точно фиксирано по размер наказание - глоба от
400,00 лева, изключващо възможността за преценка на обстоятелствата по чл. 27, ал. 2 ЗАНН. В
случая именно такова наказание е наложено на жалбоподателката и предвид законосъобразното му
определяне, обжалваният електронен фиш следва да бъде потвърден. Намаляване на наказанието
под законоустановения размер е недопустимо.
За правна изчерпателност следва да отбележи, че с измененията на ЗДвП от 2015 г., които
са съобразени със становището, дадено в ТР № 1/26.02.2014 г. на ВАС, се допуска възможността
електронен фиш да бъде издаден и в случаите, при които се използват мобилни технически
средства, като изискването е да няма човешка намеса при установяване на нарушението, за да се
избегне субективният човешки фактор. Използването на мобилни технически средства е
автоматизиран процес, при който единствената намеса на контролен орган се свежда до
позиционирането и настройката на автоматизираното техническо средство. Т.е. контролният орган
не се намесва в работата на АТСС, а само го позиционира, включва и задава ограничението на
скоростта, а след преустановяване на контрола го изключва и демонтира, като именно в това се
изразява поставянето на начало и край на работния процес от контролния орган. Както бе
посочено по-горе в настоящия съдебен акт, съгласно в § 6, т. 65 на ДР на ЗДвП „автоматизирани
технически средства и системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да
бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б)
мобилни - прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на
работния процес“. Следователно при използването на мобилните системи за контрол контролният
орган, независимо, че „присъства“, не се намесва в работата на средството/системата, а единствено
слага начало и край на работния му процес, като го позиционира, включва и задава ограничението
на скоростта, а след приключване на контрола го демонтира.
Освен това, по силата на законовата делегация на чл. 165, ал. 3 от ЗДвП е издадена Наредба
№ 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн. ДВ, бр. 36/2015 г.), от
анализа на която се налага изводът, че понастоящем нарушенията на правилата за движение по
пътищата могат да се санкционират чрез издаване на електронен фиш не само при установяването
им посредством стационарни АТСС, а и посредством мобилни автоматизирани технически
средства и системи за контрол. Нормативните критерии и условия относно въвеждането в
експлоатация, редът за използване, автоматизираният режим на работа, който не изисква
обслужване от контролния орган, освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9
от Наредбата), отговарят на изискванията, залегнали в ТР № 1 от 26.02.2014 г. по тълк. дело №
1/2013 г. на ВАС. Разрешението, дадено в това решение, че в хипотезата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП
5
установяването и заснемането на нарушения по ЗДвП може да се осъществява само със
стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира
автоматизирано в отсъствие на контролен орган, се основава на липсата на изрично разписани
правила за използването на мобилните технически средства, като е прието, че поставянето на
технически средства, които автоматично да записват административни нарушения, трябва да се
извършва по определена процедура и при спазването на определени изисквания. След измененията
на ЗДвП (обн. ДВ бр. 19/2015 г.) и приемането на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
настоящият състав намира, че издаването на електронен фиш за допуснати нарушения по чл. 21 от
ЗДвП е допустимо и когато нарушенията са установени и заснети с мобилно автоматизирано
техническо средство или система, при условие, че са спазени изискванията на цитираната наредба,
а в случая това е точно така.
От доказателствата по делото е видно, че контролът е осъществен с АТСС, одобрено по
реда на ЗИ, притежаващо удостоверение за одобрен тип средство за измерване, за използването на
мобилното устройство е съставен протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г.
Следователно процесното АТСС е законосъобразно приведено в работен режим на твърдяното
място и време, поради което правилно е ангажирана административнонаказателната отговорност
на жалоподателката по реда на чл. 189, ал. 4 ЗДвП.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 ЗАНН, съдът

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш, серия К № 3696515 на ОД МВР - П., с който на
основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП на Ж. Й. ИВ., с ЕГН: **********,
с адрес: гр. П., ул. „Б.п.", бл. ., вх. ., ет. ., ап. . е наложено административно наказание глоба в
размер на 400,00 лева за нарушение по чл. 21, ал. 1 ЗДвП.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - П. в 14-дневен
срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Радомир: _______________________
6