РЕШЕНИЕ
№ 302
Монтана, 19.03.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Монтана - V състав, в съдебно заседание на шести март две хиляди двадесет и пета година в състав:
| Съдия: | РЕНИ СЛАВКОВА |
При секретар ПЕТЯ ВИДОВА като разгледа докладваното от съдия РЕНИ СЛАВКОВА административно дело № 20247140700044 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е по реда на чл. 215 от ЗУТ.
Разглежда се повторно след връщане на делото от ВАС за спазване на дадените указания.
Образувано е по жалба (наименована възражение) на “Монтана АД“ ЕООД, седалище и адрес на управление гр. София 1360, ул. “Суходол“ № 13, представлявано от управителя Р. П. П. против Решение № 403 на Общински съвет Вършец по Протокол № 43/19.09.2022 г., с което е одобрен проект за ПУП - План-схема за транспортна комуникация за градоустройствени параметри на ул. „Цар Симеон“ от осова точка 12 до осова точка 17 в гр. Вършец с възложител община Вършец, в участъка където се засяга ПИ с идентификатор 12961.422.30 по КК и КР на гр. Вършец и с разширението на улицата се отчуждава част от имота на жалбоподателя.
Както в подадената жалба, така и в допълнителните уточнения, въз основа на дадените от съда указания, се твърди, че се оспорва ПУП – Пътна връзка по ул. Цар Симеон от точка 12 до точка 17, който ПУП е предмет на административен акт Решение № 403 на Общински съвет Вършец, взето по Протокол № 43/19.09.2022 г. /л. 128 на адм.д. № 453/2022 г./. В о.с.з. проведено на 06 01 2023 г. /л. 143 на адм.д. № 453/2022 г./ процесуалният представител адв. Н. моли възражението да се приеме за жалба, която е по отношение на засегнатата квадратура на имот с идентификатор 12961.422.30 по КК и КР на гр. Вършец, която подлежи на отчуждаване, като се твърди, че посочената в проекта квадратура - 454 кв.м., практически е по-голяма. Твърди се, че процесния ПУП е одобрен в нарушение на материалния закон и неговата цел, като се иска същият да бъде отменен.
В съдебно заседание жалбата се поддържа от адвокат В. Н., САК. В писмени бележки оспорващият твърди, че ответникът не представя искани документи – възлагане изработката на ПУП и Обяснителна записка, както за процесния участък, така и за новоизградения участък. Позовава се и на експертизата на вещото лице арх. П. Г., който също не е намерил и не са му предоставени задължителни документи. Счита, че по-удачният вариант, при който разширението е симетрично на осовата линия, т.е. при еднакво отчуждаване на площи и от северната и южната страна, е отхвърлен.
Ответникът – Общински Съвет Вършец чрез председателя си А. Д. оспорва жалбата. По делото на л. 126 е представено пълномощно на А. Т., ст. юрк при Общинска администрация Вършец, както и молба за потвърждение на всички извършени от това лице процесуални действия, поради ненадлежното му представляване, в качеството му на юрк към друг административен орган. В писмена защита изразява становище, че са спазени всички изисквания на закона, поради което моли да се постанови решение, с което се потвърди така оспореното на Общински съвет Вьршец.
По делото, с оглед изискването на чл. 131 от ЗУТ и въз основа на данни от СГКК Монтана, са конституирани и призовани следните заинтересовани страни: М. И. И.; ЕТ „АВИ - В. Василева"; К. Б. В.; Д. Б. В.; П. Т. Г.; Д. И. Д.; А. Н. Ч.; С. Н. Н.; Ж. С. Н., Г. М. Б., Д. М.; И. В. Ч.; В. И. А.; Д. С. Ж.; И. В. И.; К. В. И.; А. И. Т.; В. И. Т.; Й. К. Г.; Й. Я. Г.; К. Я. Г.; А. Г. С.; Й. Г. Г.; Б. В. Г.; Т. Д. Г.; А. И. Т.; „Петрол“ АД; „Ко и До“ ЕООД; „Електростарт“ АД; Община Вършец; Г. Ц. Ц.; В. П. Ц.; Б. В. Г.; Д. В. Б.; К. В. Б.; Областен управител на Област Монтана.
Съгласно Определение № 391/18 03 2024 г., при условията на чл. 218, във вр. с чл. 129, ал. 1 от ЗУТ съобщение за делото е публикувано в ДВ бр. 25/2024 г. и е поставено обявление на таблото на Административен съд Монтана. /л. 81-84/
Становище от заинтересованите страни взема Община Вършец, чрез процесуалния си представител ст. юрк Т. /пълномощно на л. 194/, който моли да се потвърди изцяло Решение № 403 от Протокол № 43 от 19.09.2022 г. на Общински съвет Вършец, с което е одобрен ПУП - План схема на транспортната комуникация за градоустройствени параметри на ул."Цар Симеон" от ОТ 12 до ОТ 17, гр. Вършец. Процесното решение на Общински съвет Вършец е прието при спазване на ЗМСМА и ЗУТ въз основана одобрен от Експертен съвет по устройство на територията при община Вършец - проект на ПУП - План схема на транспортната комуникация за градоустройствени параметри на ул. „Цар Симеон" от ОТ 12 до ОТ 17 гр. Вършец. При изготвяне на процесния ПУП проектанта е съобразил градоустройствените параметри на улицата с разпоредбите на Наредба № РД-02-20-2 на МРРБ от 20.12.2017 г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортна система на урбанизираните територии. Спазено е изискването на чл. 11, ал. 2 от Наредба № РД-02-20-2 на МРРБ, а именно: Улиците от първостепенната улична мрежа, каквато е ул. „Цар Симеон“ са основната комуникационно-транспортна система на урбанизираните територии. Те свързват отделните устройствени зони помежду им и с републиканската и общинската пътна мрежа, като доказателство за това е, че ул. „Цар Симеон" в гр. Вършец се свързва с републикански път III-812 видно от писмо изх. № 401 от 21.02.2025 г. на Областно пътно управление Монтана представено по делото. Съгласно чл. 12, ал. 1, т. 4 от Наредбата тази улица е IV клас (главни улици). Спазена е разпоредбата на чл. 19, ал. 4 от същата наредба на МРРБ, а именно „При първостепенните улици се осигурява функционална, транспортна и техническа хомогенност“. Спазено е и изискването на чл. 59, ал. 5 от същата Наредба, а именно: При наличие на улично озеленяване, улично осветление, контактно-кабелна мрежа на стълбове и/или градска мебел широчината на тротоара е най-малко 2,50 м. В конкретния проект има предвидени улично осветление и кабелна мрежа за стълбовете, което налага ширината на тротоарите да бъде по 3 метра всеки. Като доказателство, че ул. „Цар Симеон“ е от този клас, който е определен в проекта, кореспондира и писмото от Областно пътно управление. Изрично в писмото е записано, че път III-ти клас 812, се припокрива с ул. „Република“, ул. „В. Левски“, ул. „Дончо Станчев“ и бул. „България“ в рамките на гр. Вършец, а самата улица „Цар Симеон“ и в двата си края се включва на републиканския път, който е част от уличната мрежа на гр. Вършец.
Становище от заинтересованите страни взема и Областен управител на Област Монтана, който заявява, че за прокарването на оптичен кабел през ПИ, представляващ държавна собственост следва предварително да бъде учредено право на прокарване. Поради това, че с проекта се засягат 3089/3514 ид.ч. от [ПИ], които части на основание чл. 21, ал. 6 от ЗОбС и по реда на чл. 54 от ЗДС следва да бъдат прехвърлена безвъзмездно на Община Вършец. /л. 93/, което с оглед указанията на МРРБ /л. 96/, следва да се извърши след влизане в сила на проекта за ПУП-План схема за техническата инфраструктура за строителството на част от ул. „Цар Симеон“ от ОТ 12 до ОТ 17 в гр. Вършец.
Доказателствата по делото са писмени. Изслушано е основно и допълнително заключение на вещо лице – арх. П. Г..
Административен съд Монтана след като обсъди сочените в жалбата основания във връзка със събраните по делото доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:
Със Становище на Гл. архитект на Община Вършец е предложено на Кмета на Общината да внесе докладна записка в Общински съвет с предложение за разрешаване на изработване на ЧИ на ПУП – комуникационна план – схема, отнасящо се за изграждане на ул. Цар Симеон от ОТ 12 до ОТ 17 в гр. Вършец. /л. 58/
Съгласно Заповед № РД-02-14-93 от 12 09 21986 г. на МС – Комитет по ТСУ е одобрен кадастрален, застроителен и регулационен план на гр. Вършец. /л. 60/
Съгласно Решение № 392 по Протокол № 41/04 08 2022 г., Общински съвет Вършец разрешава изработване на проект за частично изменение на ПУП – ПС за техническата инфраструктура – комуникационна план-схема, отнасяща се за изграждане на ул. Цар Симеон от ОТ 12 до ОТ 17 в гр. Вършец.
Съгласно Договор за възлагане на обществена поръчка № 126/26 08 2022 г. /л.169-182 на адм.д. № 453/2022 г./, Община Вършец възлага на дружество „Цеис“ ЕООД да извърши проектиране и упражняване на авторски надзор на обект „Изграждане на подземна техническа инфраструктура (като първи етап) и изграждане на ул. Цар Симеон от ОТ 12 до ОТ 17 гр. Вършец“ (като втори етап), съгласно одобрена Техническа спецификация (Задание за проектиране), неразделна част от договора /л. 183 – 193 на адм.д. № 453/2022 г./. Съгласно представеното Задание, проекта обхваща изграждане на инфраструктура по ул. Цар Симеон от ОТ 12 до ОТ 17, в участъка от изградената част на улицата до кръстовище с ул. Република, който ще се реализира на два етапа – първи етап: Изграждане на подземна техническа инфраструктура и втори етап: Изграждане на ул. „Цар Симеон“ от ОТ 12 до ОТ 17, гр. Вършец.
Съгласно Обяснителна Записка към ПУП – План Схема на елементи на техническата инфраструктура за обект Пътна връзка по ул. Цар Симеон от ОТ 12 до ОТ 17 гр. Вършец /л. 77-81 на адм.д. № 453/2022 г./, предмет на проектирането е разработен идеен проект на подробен устройствен план във вид на План-схема на елементи на техническата инфраструктура, на трасе на Пътна връзка по ул. „Цар Симеон“ от ОТ 12 до ОТ 17 гр. Вършец. ПУП-План-схема е за елементи на техническата инфраструктура, отделните имоти през които преминава, броят на засегнатите имоти, собственици на имоти, начина на трайно ползване, местност, площ и имота сервитут на пътя, координати на чупките на трасето и сервитута. Към обяснителната записка са приложени План Схеми на обекта от ОТ 12 до ОТ 17, регистър на засегнатите имоти и ПУП – ПП 2 части.
Съгласно Обяснителна записка към ПУП-Парцеларен план на елементи на техническата инфраструктура за обект пътна връзка по ул. Цар Симеон от ОТ 12 до ОТ 17 гр. Вършец /л. 12-18 на адм.д. № 453/2022 г./, предмет на проектирането е разработен идеен проект на подробен устройствен план във вид на Парцеларен план на елементи на техническата инфраструктура, на трасе на Пътна връзка по ул. „Цар Симеон“ от ОТ 12 до ОТ 17 гр. Вършец. ПУП-ПП, отделните имоти през които преминава, броя на засегнатите имоти, собственици на имоти, начин на трайно ползване, местност, площ и имота сервитут на пътя, координати на чупките на трасето и сервитута. Към обяснителната записка са приложени чертежи на ПУП – ПП 2 части, таблица на засегнатите имоти, списък с координати осови точки и списък с координати на чупки сервитут.
С Протокол № 2022-09 от 05 09 2022 г. и продължение от 13 09 2022 г. /л. 61-76 на адм.д. № 453/2022 г./ ОЕСУТ Община Вършец, е взето Решение по т. № 2022-09-1 като е приет градоустройствен проект, отнасящ се за ПУП - План-схема на техническата инфраструктура, отнасяща се за строителството на част от ул. „Цар Симеон“ от ОТ 12 до ОТ 17 гр. Вършец, с части : ПУП-План схема като отговарящ на нормативните изисквания. Със същото решение е предложено на Кмета да внесе докладна записка в Общински съвет Вършец, с която да бъде взето решение за одобряване на ЧИ на ПУП – ПС на техническата инфраструктура.
С Решение по т. 2022-09-2 на Протокол – продължение от 13 09 2022 г. е приет и изготвен окончателен проект на Общ устройствен план на Община Вършец като съответстващ на нормативните изисквания и е предложено на Кмета на Общината да внесе докладна записка в Общински съвет Вършец, който да вземе решение на одобряването му. Със същото решение е предложено на Кмета да внесе докладна записка в Общински съвет Вършец, с която да бъде взето решение за одобряването му. /л. 61-89 на адм..д. № 453/2022 г./
С Докладна записка (изх.№ 0800-83 от 16.09.2022 г.), Кметът на Община Вършец предлага на Общински съвет Вършец, на основание чл. 21, ал. 1, т. 23 и ал. 2 от ЗМСМА и чл. 129, ал. 1 от ЗУТ, да одобри проект за ПУП – План схема за транспортна комуникация за градоустройствени параметри на улица „Цар Симеон“ от осова точка 12 до осова точка 17 в гр. Вършец с възложител Община Вършец. /л. 34 на адм..д. № 453/2022 г./
С оспореното Решение № 403 по Протокол № 43/19.09.2022 г. на Общински съвет гр. Вършец, прието на извънредна сесия, на основание чл. 21, ал. 1, т. 23 и ал. 2 от ЗМСМА и чл.129, ал. 1 от ЗУТ, е одобрен проект за ПУП - План-схема за транспортна комуникация за градоустройствени параметри на ул. „Цар Симеон“ от осова точка 12 до осова точка 17 в гр.Вършец с възложител община Вършец. /л. 37 на адм..д. № 453/2022 г./
С Решение № 405 по Протокол № 44/30 09 2022 г. е одобрен окончателен проект на ОУП на Община Вършец. /л. 153-154 на делото/
Сьгласно основното заключение на вещото лице арх. П. Г., същият установява, че Кадастрален план, ЗП и РП на гр. Вършец, са одобрени със Заповед № РД-02-14-93/1986 г. В чертеж извадка от действащия РП на л.250, от Том II, процесната улица е показана графично. Засегнатите територии са както следва: Кв. 1 (извън селищна територия) и кв. 2 (селищна територия) от действащ ПУП. Незасегнати ПИ: 422.80; 422.75; 422.74; 422.73; 422.723; 422.26; 422.727. Засегнати ПИ: 422.721; 422.720; 422.719; 422.650; 422.61; 422.689; 422.761; 422.760; 422.722; 422.727; 422.689; 422.30 ("Монтана АД" ЕООД); 422.27; 422.697. ПУП - План-схема за техническа инфраструктура за строителство на част от ул. "Цар Симеон", гр. Вършец, от ОТ 12 до ОТ 17 е одобрен на 19.09.22 г. В него попада процесната улица. Ширината на пътното платно е 9 м., ширината на един тротоар е 3,00м., общо за двата тротоара - 6м или ширината на улица "Цар Симеон е 15 м. Има задание - "Техническа спецификация за извършване на проектиране и авторски надзор на обект: Изграждане на подземна техническа инфраструктура и изграждане на улица "Цар Симеон от ОТ 12 до ОТ 17, гр.Вършец." Няма одобрени транспортни схеми. ПУП могат да се разработват за териториите на населени места с техните землища. ПУП могат да бъдат парцеларни планове за елементи на техническата инфраструктура извън границите на урбанизираните територии. Не се намира пришит към делото проект за ПУП на процесната улица носещ надпис: „Одобрявам, име подпис и печат“. Законът за опазване на земеделските земи, в чл. 17а допуска изграждането на линейни обекти. Възможно е друго техническо решение, с което не би се засегнал имот на оспорващия - при променливи ширини на уличната настилка в правите участъци или в циркулярните криви да се приеме една постоянна ширина за даден участък, кратна на 0,25м. максимално близка да съществуващата и при реконструкция и / или измествания в отделни участъци.
В с.з. вещото лице пояснява, че е работило само по документите представени в делото. По отношение ширината на тротоарите има минимално предвиден размер, който е 1,50 м. и няма максимален размер, защото може да се предвиждат дървета, осветителни тела, реклами, отводнителни шахти, евентуално обекти, които трябва да бъдат защитени от шум и всички тези неща се взимат предвид, като проектанта е този, който преценява ширината на тротоарите. От дългогодишната си практика на проектант - 30 години, може да намери не един вариант, а поне два варианта, с които да не се засяга имота на оспорващия. Имота на оспорващия попада в урбанизираната територия. Самата улица, както върви по проект, разделя урбанизирана от неурбанизирана територия. В горната част (северната) е неурбанизираната територия, долната (южната) - урбанизирана и там е имота на оспорващия. Одобрението не представлява ПУП, а схема към ПУП. Не може да отговори на въпроса дали графичната и текстова част на ПУП съответства на действащите правила и нормативи, защото не е намерил Проект.
От допълнително представеното заключение, арх. Г. установява, че в документите, касаещи одобрения ПУП-План схема са използвани различни наименования, а именно: В Решение № 392 на Общински съвет – Вършец - „Проект за частично изменение на Подробен устройствен план – План-схема за техническата инфраструктура – комуникационна план-схема”; В изработения от фирмата от гр. Враца Проект - „ПУП – Парцеларен план на елементи на техническата инфраструктура”; В Протокол № 2022-09 /05.09.2022 г. на ОЕСУТ – „ЧИ на ПУП – План-схема на техническата инфраструктура…”; В Решение № 403 на Общински съвет Вършец - „Проект за ПУП – План схема за транспортна комуникация за градоустройствени параметри на улица „Цар Симеон” от ОТ 12 до ОТ 17 в гр. Вършец”. Това различие вещото лице определя като прецизиране, при което се поставя акцент на различно място за едно и също съдържание на всеки следващ етап – разрешение за проектиране, проектиране, одобрение на проекта и привеждането им в съответствие с нормативните документи. Има надлежно одобрен Проект за ПУП, така, както същият е наименован с Решението на Общинския съвет. Съгласно чл. 108, ал. 2 одобрената план-схема за транспортна комуникация е част от одобрения ПУП с Решение № 403, на Общински съвет – Вършец. Улицата е второстепенна, улица V клас - събирателна улица. Улицата отговаря на изискванията на чл. 80 от ЗУТ и чл. 11, чл. 35 от Наредбата на МРРБ за планиране и проектиране на комуникационно транспортна система в урбанизираните територии. Възможно е технически съединяване на новопроектираната улица, предмет на настоящия процес с изградената към момента, както към пътното платно, така и към тротоарите. Ул. „Янко Сакъзов и ул. „Цар Симеон”, гр. Вършец, включително нереализирания участък от ул.„Цар Симеон” от ОТ 12 до ОТ 17 по действащия регулационен и застроителен план на гр. Вършец от 1986 г., представляват една улица., като на чертежа на РП е показана графично. Тази улица е предвидена за изграждане в ЗП и РП на гр. Вършец, одобрени със Заповед № РД-02-14-93/1986 г. и е предвидена в ОУП от 2022 г. Необходимо е към ПУП да се изработят План схеми/Транспортни схеми, тъй като без тях не може да се изработи инвестиционен проект, на базата на който да се осъществи строителството. Счита, че е възможен проект, в който тротоарите да имат и друго проектантско решение (ширина), което да удовлетворява и жалбоподателя.
В с.з. вещото лице, на въпроса на съда, къде по делото е представен проекта за ПУП, същото поясни, че намиращите се от л. 17 до л. 25 на том II документи, наименовани ПУП - План схема на елементите на техническа инфраструктура, изготвени от инж М. представляват План-схема на улицата в различни нейни части от осова т. 12 до осова т. 17. Заявява също така, че План-схема и Проект за ПУП, са две различни неща. Поискал е от Общината, но не му е представен проекта за ПУП. Община Вършец има действащ ПУП от 1986 г. и няма одобрен друг ПУП след тази година. На приложената План схема синята линия показва уличната регулационна линия, в момента съществуваща, както е по проекта. Черната линия, на която има обозначения знак „V“, това е заснето от геодезиста – съществуваща ограда на мястото. Схемата е направена върху кадастрална основа. Червената линия е новопроектираната улична регулационна линия и от южната страна ясно се вижда как тя навлиза в имота по цялото протежение. Тази линия свършва до имот с кратък номер 422.25. Цялата улична регулация е между външните червен линии и включва в себе си улично платно и тротоари. Цялата улица, заедно с платната и тротоарите е от външна до външна червена линия, посока север – юг. Парцелите, които са покрай улицата в посока север, не са урегулирани, за това е изготвен парцеларен план. Парцеларният план също е вид ПУП, но по делото не е видял такъв план и не му е представен. Нормативите за тротоарите и платното за различните класове и степени улици намира само в чл. 59, ал. 3 на Наредба за планиране и проектиране комуникационно-транспортна система на урбанизираните територии. Технически е възможно свързване на по-тесен с по-широк тротоар. В участъка на свързване, между реализираната/съществуваща улица и проектираната/предвидена за изграждане улица, уличното платно е с една ширина и това е видно от приложената към заключението скица, която е извадка е изработената План-схема, като разминаването е в ширините на тротоарите. Не са му представени План-схеми към действащия ПУП от 1986 г., но това не пречи да се направи ПУР - План за изменение на уличната регулация, с което този план да се допълни. План-схемите по делото не са ПУР, тъй като ПУР е вид ПУП. На скицата от кадастъра е записано – „за второстепенна улица“, а тези улици имат само пети и шести клас. Първостепенните улици са първи, втори, трети и четвърти клас, поради което второстепенните улици не могат да бъдат трети клас. От данните на НСИ е взел и броя на жителите на гр. Вършец, което също е критерии за класа улица и така я определя на пети клас, тъй като второстепенните улици нямат трети клас. Улицата не може да бъде трети клас, тъй като Вършец е под 30 хил души, а следва да се гледат всички неща. Ако улицата се приеме за пети клас, както той установява, намаляване ширината на тротоарите би отговаряло на нормативите. Приложеният по делото ПУП – План-схема и Парцеларен план не е достатъчен по обем и съдържание с оглед изискванията на ЗУТ, за одобряването му като Проект. ПУП е много по-пълен и принципно се изисква задание, обяснителна записка, парцеларен план, в случай, че имотите са извън регулация, какъвто не е видял, графична част - проект за ПУП и към този проект са план-схемите по чл. 108 по всички части. Не твърди изчерпателност, но това е най-общо. Преди изготвянето на процесния Проект-план-схема за ул. „Цар Симеон“ има влязъл в сила Общ устройствен план на Община Вършец, в който е отразена въпросната улица, но към него също не са му представени План схеми на транспортно-комуникационната система, каквито се изискват и са задължителни.
По изрично заявление на ст.юрк Т., Община Вършец не е имала одобрен ОУП преди 2022 г., както и че всички изработвани документи по процесното Решение са представени по делото и не разполагат с други.
Съгласно Писмо изх. № 11-00-34/21 02 2025 г. на ОПУ Монтана /л. 208/, РП III – 812, в чертите на гр. Вършец, се припокрива с ул. Република, ул. Васил Левски, ул. Дончо Станчев и бул. България. Видно от приложената към писмото извадка от Гугъл мапс, ул. Цар Симеон и ул. Я. С. представляват една улица с различно наименование в различните участъци и тази улица се включва директво в ул. Република, т.е. РП III – 812.
Окончателният Проект за ОУП, ведно със схемите към него, включително схема 4 – Транспортно-комуникационна схема е публикуван на следния адрес: https://varshets.bg/%D0%B0%D0%B4%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F/%D1%81%D0%BF%D0%B5%D1%86%D0%B8%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%B8%D1%80%D0%B0%D0%BD%D0%B0-%D0%B0%D0%B4%D0%BC%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F/%D1%83%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B9%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE-%D0%BD%D0%B0-%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B8%D1%82%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F%D1%82%D0%B0/180-%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D0%BD-%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B5%D0%BA%D1%82-%D0%BD%D0%B0-%D0%BE%D0%B1%D1%89-%D1%83%D1%81%D1%82%D1%80%D0%BE%D0%B9%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B5%D0%BD-%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%BD-%D0%BD%D0%B0-%D0%BE%D0%B1%D1%89%D0%B8%D0%BD%D0%B0-%D0%B2%D1%8A%D1%80%D1%88%D0%B5%D1%86-2022-%D0%B3%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BD%D0%B0.
По делото са представени още обявления до заинтересованите страни, извадка от кадастралния регистър, удостоверения за наследници, доклад за определяне на пазарна стойност на засегната част от ПИ за изграждане на пътна връзка по ул. Цар Симеон в гр. Вършец за ПИ с идентификатор 12961.422.30, собственост на оспорващия, извлечение от ДВ бр. 65/12 08 2022 г., в който е обявено изработеният Проект за частично изменение на ПУП – План схема на техническата инфраструктура, отнасяща се за строителството на част от ул. Цар Симеон от ОТ 12 до ОТ 17 /л.26, том II/; обявление и поставянето му на таблото на Община Вършец /л. 27, том II/, извлечение на ДВ бр. 77 за обявление на оспореното Решение /л. 11 на адм.д. № 453/2022 г./, актуално състояние на оспорващия /л. 3/, изпращани писмо до заинтересованите страни /том II/ принципна план схема на ул. Цар Симеон изработена от арх. П. С. /л. 142/, Скици на ул. Цар Симеон и оспорващия, ведно със съседните му ПИ /л. 12-34, л. 223/, документ за собственост на оспорващия, Обявление на Адм Съд Монтана и Обявление в ДВ бр. 25/2024 г. за образуването и насрочване на адм.д. № 44/2024 г.
При така изложената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:
Жалбата е подадена против ИАА подлежащ на оспорване, от лице, имащо правен интерес от оспорването – заинтересовано лице, съгласно чл. 131 от ЗУТ и в законоустановения срок – Оспореното Решение № 403 по Протокол № 43/19.09.2022 г. на Общински съвет Вършец е обявено чрез обнародването му на заинтересованите лица в ДВ бр. 77 от 27.09.2022 г., а жалбата наименована възражение е депозирана чрез Кмета на О. В. до Административен съд – Монтана на 26.10.2022 г., заведена с вх.№ 70-00-638, което се явява в срока по чл. 215, ал. 4 от ЗУТ, поради което е и допустима за разглеждане по същество.
Съгласно чл. 64, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3, ал. 2 и ал. 4 от ЗУТ - Елементи на техническата инфраструктура са: транспортната техническа инфраструктура и съоръженията към нея (мостове, тунели, надлези, подлези, прелези и др.) преносните (довеждащите и отвеждащите) проводи (мрежи) и съоръженията към тях в неурегулирана и урегулирана територия. Елементите на техническата инфраструктура се предвиждат с устройствени планове. Неразделна част от общите и подробните устройствени планове са план-схемите на елементите на техническата инфраструктура. Проектирането и строителството на обектите на техническата инфраструктура се извършват по общия ред, определен в този закон
Съгласно чл. 70, ал. 1 и ал. 2 от ЗУТ - Проводите на техническата инфраструктура и съоръженията на транспортната инфраструктура, свързани с движението на превозни средства и пешеходци, се проектират и изграждат като улични мрежи и съоръжения. Местоположението на подземните и надземните улични мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура се определя с общите и подробните устройствени планове при спазване на съответните технически правила и нормативи.
Съгласно чл. 110, ал. 1, т. 2 и т. 5 от ЗУТ - Подробните устройствени планове могат да бъдат: План за регулация - ПР (план за регулация на улици и поземлени имоти без режим на застрояване); планът за регулация може да бъде план за улична регулация - ПУР (план за регулация само на улици и на поземлени имоти за обекти на публичната собственост); Парцеларни планове за елементите на техническата инфраструктура извън границите на урбанизираните територии.
Съгласно чл. 108, ал. 2 от ЗУТ – Подробният устройствен план се придружава от планове за вертикално планиране, планове-схеми за комуникационно-транспортната мрежа, за водоснабдяване, канализация, електрификация, от планове за паркоустройство и благоустройство, геоложки проучвания, газоснабдяване, топлоснабдяване, далекосъобщения и други, които се одобряват едновременно с подробния устройствен план като неразделна част от него. С плановете за регулация се определят напречните профили на улиците с предвиденото озеленяване и сервитутните ивици на мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура, ако има такива извън уличната регулация. С план-схемите за мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура се определят видът и техническите размери на мрежите и съоръженията.
Съгласно чл. 126, ал. 6 от ЗУТ – Проучвателните и проектните работи за елементите на техническата инфраструктура извън границите на урбанизираните територии се извършват в следните фази:
1. предварителен проект, в който се изработват варианти на трасето;
2. окончателен проект - парцеларен план, по който се извършва отчуждаване и/или ограничаване на правото на собственост върху поземлените имоти.
Съгласно чл. 128, ал. 1 от ЗУТ - Изработеният проект за подробен устройствен план се съобщава от общината на заинтересуваните лица с обявление, което в 10-дневен срок от постъпването на проекта в общинската администрация се изпраща за обнародване в "Държавен вестник". По този ред се съобщават и проектите за подробни устройствени планове за линейните обекти на техническата инфраструктура извън границите на населените места и селищните образувания.
Съгласно чл. 134, ал. 2, т. 8 от ЗУТ - Влезлите в сила подробни устройствени планове могат да се изменят, освен на основание по ал. 1, и когато: планът е одобрен без план-схеми по чл. 108, ал. 2.
Съгласно чл. 136, ал. 1 от ЗУТ - Проектите за изменения на устройствените планове на основанията по чл. 134, ал. 1 и 2 се изработват, съгласуват, обявяват, одобряват и влизат в сила при условията и по реда на раздел III от глава седма – чл. 124 и сл. от ЗУТ.
Съгласно чл. 17а от Закон за опазване на земеделските земи - Промяна на предназначението на земеделски земи за неземеделски нужди може да се допуска за: 1. изграждане на обекти на техническата инфраструктура по смисъла на Закона за устройство на територията.
Съгласно § 1, ал. 1, т. 2 и т. 3 от ДР на Закон за опазване на земеделските земи - По смисъла на този закон: "Линейни обекти" са автомагистрали, пътища, железопътни линии, плавателни, отводнителни и напоителни канали, подземни и надземни топлопроводи, паропроводи, газопроводи, продуктопроводи, водопроводи, канализации, кабели, електропроводи, въжени, телефонни, телеграфни, радиосъобщителни и телекомуникационни линии; "Парцеларен план" е подробен устройствен план за линейните обекти на техническата инфраструктура извън границите на урбанизираните територии по смисъла на Закона за устройство на територията, по който се извършва промяна на предназначението, отчуждаване и/или ограничаване правото на собственост върху поземлените имоти.
Съгласно чл. 83, ал. 5 от ЗУТ - С парцеларния план по ал. 4 се определят сервитутни ивици, върху които не се разрешават строежи и засаждане на трайни насаждения. Условията и редът за определяне на размерите и разположението на сервитутните ивици и на специалния режим за упражняване на сервитутите се определят с наредба на министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Съгласно чл. 83а, ал. 5 от ЗУТ - Сервитутните ивици, определени с подробния устройствен план, се отразяват в кадастъра по реда на чл. 31а от Закона за кадастъра и имотния регистър.
Съгласно чл. 64, ал. 9 от ЗЕ - Размерите, разположението и специалният режим за упражняване на сервитутите са индивидуални за различните видове енергийни обекти и се определят по ред и начин, предвидени в наредба на министъра на енергетиката, министъра на земеделието и храните и министъра на регионалното развитие и благоустройството.
Съгласно чл. 45, ал. 1, т. 2 и т. 3 и т. 6 от Наредба № 8 от 14.06.2001 г. за обема и съдържанието на устройствените планове /Наредба № 8/ - Според устройствените цели и задачи и в зависимост от конкретната необходимост ПУП се изработват съгласно чл. 110, ал. 1 от ЗУТ в един от следните видове: т. 2. план за регулация (ПР) - план за регулация на улици и поземлени имоти без режим на застрояване; 3. план за улична регулация (ПУР) - план за регулация само на улици и на поземлени имоти за обекти - публична собственост; 6. парцеларен план (ПП) - план за елементите на техническата инфраструктура извън границите на урбанизираните територии.
Съгласно чл. 58 от Наредба № 8 - Плановете за регулация на улици и на поземлени имоти за обекти - публична собственост, се изработват по реда на чл. 54, 55, 56 и 57, без в тях да се определят вътрешните регулационни линии на имотите, които не се отреждат за обекти - публична собственост.
Съгласно чл. 57 от Наредба № 8 - Окончателният проект на ПР се изработва съгласно изискванията на чл. 49, т. 2, 3 и 4 {т. 2 - план за улична регулация на улици и поземлени имоти в М 1:500 или М 1:1000, в който се отразяват: строителните граници на територията, границите и конкретното предназначение на поземлените имоти по чл. 48, ал. 2, т. 1, букви "а", "б" и "в" (без да се детайлизира благоустрояването в пешеходни зони и в територии за озеленяване, спорт и развлечения), "г", "о", "п" номерата на кварталите и на урегулираните поземлени имоти, осовите точки на улиците и напречните им профили;т. 3 - графичните и други материали, допълнени и преработени в съответствие с окончателния проект на ПРЗ; и т. 4 - обяснителна записка, допълнена и преработена съобразно окончателния проект}.
Съгласно т. 10 на Приложение № 1 на Наредба № 8 - Сервитутните линии, с които се въвеждат сервитути и ограничения в ползването на имотите, се изчертават с прекъснати червени линии с дебелина 0,2 мм и дължина 5 мм през интервал от 3 мм.
Предмет на жалбата е Решение № 403/19 09 2022 г. на Общински съвет Вършец, с което е одобрен проект за ПУП – План схема за транспортна комуникация за градоустройствени параметри на ул. „Цар Симеон“ от ОТ 12 до ОТ 17 в гр. Вършец.
С оглед дадените от ВАС указания и въз основа на приобщените към делото доказателства, този състав на Адм Съд Монтана от една страна приема, че така наименованият одобрен с оспореното Решение проект – „ПУП – ПС“, не е предвиден от законодателя като вид ПУП, съгласно разпоредбата на чл. 110 от ЗУТ. В тази връзка, както вещото лице поясни в с.з., така и в ЗУТ и относимите към проектирането подзаконови нормативни актове, изрично са разграничени проектите за ПУП (чл. 110 от ЗУТ) от План схемите (чл. 108, ал. 2 от ЗУТ), като План схемите са такива графични части, които придружават изготвените проекти.
От друга страна, от съдържанието на оспореното Решение на Общинския съвет, този състав допуска да е одобрен проект за ПУП, но такъв, до приключване на устните състезания, не беше представен по делото. С оглед представената по делото административна преписка и изслушани две заключения на вещо лице, се установяват действия по изработване на проект за изграждане на улица „Цар Симеон“ от ОТ 12 до ОТ 17, която улица е предвидена в регулационния и кадастрален план на гр. Вършец от 1986 г., както и в приетия ОУП през 2022 г. Доколко съгласно императивната норма на чл. 134, ал. 2, т. 8 от ЗУТ, при пропуск от изработване на План схеми към одобрен ПУП, за които не се спори, че не са изработвани към действащия кадастрален, застроителен и регулационен план от 1986 г. на гр. Вършец, същата норма дава основание на изменение на този ПУП. Това означава, че е необходимо изработването на нов ПУП, ведно с придружаващи го План схеми, т.е. законодателят не предвижда изработване и одобряване единствено на План схеми, тъй като последните са неразделна част от проект и не подлежат на самостоятелно и отделно одобрение, какъвто ред е предвиден за самите проекти.
Липсата на изработени План схеми към предходно действащият ПУП, е основание за неговото изменение, като за целта се изработва проект, който подлежи на одобрение, в случая с решение на Общинския съвет. Предвид това, че проектираната улица разделя в посока север – юг неурбанизирана от урбанизирана територия, т.е. следвайки обхвата и целите на проекта, с оглед видовете ПУП установени от законодателя, с оспореното решение следва да е одобрен Проект за ПУП – Парцеларен план (и ПУП – ПУР). Този състав употребява понятието „следва“, тъй като такъв Проект няма наличен по делото и не се представя от ответната страна, въпреки многократно даваните от съда указания, включ. изискване и представяне на преписката в оригинал, както и от извършени справки на място от страна на вещото лице, като нито по делото, нито на вещото лице е представен изработен Проект, било Парцеларен план, било План за улична регулация (ПУР), във вида и обема изискван от законодателя, в който смисъл са нормите на чл. 48, 49, във вр. с чл. 54 - 58 от Наредба № 8.
В тази връзка въпреки че Общински Съвет Вършец е одобрил Проект за ПУП, с оглед непредставянето му, този състав приема, че такъв реално не е изработен. Изработените План схеми, не са и не могат да заместят проекта, така както е предвидено в чл. 110 от ЗУТ. Същевременно Проекта следва да съдържа всички задължителни на закона реквизити, последните определени в чл. 48, във вр. с чл. 58, чл. 57 и чл. 49 от Наредба № 8. Липсата на проект с нужния обем и съдържание е препятствало и вещото лице да отговори на задача осем от основното заключение, а именно дали проектът съдържа всички изисквания за графично и текстово съдържание, респ. отговаря ли на действащите правила и нормативи /л. 12 и 13 на Протокол от о.с.з. на 31 10 2024 г./ В насроченото о.с.з. на 06 03 2025 г., при изслушване на допълнителната експертиза, вещото лице отново заявява, че нито му е предоставен проект за ПУП от Община Вършец, нито е намерил такъв по делото. Изрично пояснява, че за отговора на задача първа (А.1.1.), където дава заключение, че има надлежно одобрен проект за ПУП, е имал предвид описанието му като наименование в оспореното Решение на Общинския съвет. Различието на Проект за ПУП и План схеми, е въпрос безпротиворечиво разрешен от законодателя, като няма каквото и да било основание за друго тълкуване.
В тази връзка, безспорно е налице намерение за изработване на проект за ПУП - ПП като процедурата е стартирана с изработването на Техническа спецификация – Задание за проектиране, същото утвърдено от Кмета на Община Вършец /л.183-193 на адм.д. № 453/22/, сключен е и договор за обществена поръчка /л.169-182 на същото дело/ за неговото изпълнение. За изработването на проекта са изготвени и две Обяснителни записки, едната с наименование ПУП – Парцеларен план, а другата ПУП – План схема, като както се прие по-горе, проект ПУП – План схема няма предвиден в правния мир, а ПУП – ПП или ПУП - ПУР, няма изработен поради непредставянето му от ответната страна до приключване на делото или въз основа на тези доказателства този състав приема, че започнатата процедура за изработване на Проект за ПУП, касаещ улица, не е довършена. Поради това и твърденията на ответника в о.с.з. на 25 04 2023 г. по адм.д. 453/2022 г. /л. 206 по предходното дело/, че има ПУП за промяна на уличната регулация и отделно ПУП – План схема за трасе, не се подкрепят от доказателствата по делото. Отделно от това съдът установява едно единствено Задание, което се отнася до два етапа – първият за изграждане на подземна техническа инфраструктура и втори за изграждане на ул. Цар Симеон в посочените ОТ. Няма друго Задание, респ. няма Обяснителна записка, както и проект, касаещи ПУП за промяна на уличната регулация.
В допълнение, този състав приема, че Решението на Общински съвет Вършец е взето от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, при спазване на необходимия кворум и единодушно - при поименно гласуване на всички 12 общински съветница, което е видно от Протокол № 43 от 19 09 2022 г., в който смисъл са текстовете на чл. 136, ал. 1, във връзка с чл. 134, ал. 2, т. 8 и чл. 129 от ЗУТ.
Процедурата по чл. 128, ал. 1 - ал. 3 ЗУТ е приложима и надлежно спазена, предвид това, че предметът на възложеният и одобрен проект за ПУП обхваща два квартала (кв. 1 и кв. 2), което е установено от вещото лице по първоначално изслушаната експертиза и е видно от Принципна План – схема на Гл. архитект на Община Вършец /л. 142 на адм.д. № 453/2022 г./, като същевременно кв. 1 попада извън границите на населени места и селищни образувания, поради което изработването на проекта ПУП и решението, с което същият е одобрен са съобщени чрез обнародване в Държавен вестник, както и заинтересованите лица са индивидуално уведомени, видно от приложените предварителни съгласия, писма и известия за доставяне /том II и III/.
Съдът също е извършил обнародване в ДВ и е призовал всички заинтересовани страни.
За пълнота на изложението следва да се отбележи, че текста на чл. 126 от ЗУТ изисква да се изработи предварителен проект с варианти на трасето, каквито варианти, в случая не се установяват да са изготвяни – такива не се представят с административната преписка, въпреки свидетелските показания, при предходното разглеждане на делото, в тази насока. В тази връзка, при изслушване в настоящото дело, на изготвените заключения на вещото лице, същото заявява, че са възможни поне още два варианта, с които да не се засегне имота на оспорващия. По отношение на тези варианти, дори да се приеме, че са изработвани такива /л. 206 - 207 от приложеното дело/, видно от заданието за проекта, габарита на улицата е посочен като улично платно – 9 м и тротоари – два по 3 м. или общо 15 м., без да е дадена възможност на проектанта да прецени кои са нормативните изисквания, относими към изработвания от него проект. Същевременно на това, не се спори, установява се и от вещото лице (извадката приложена към допълнителната експертиза, в участъка на свързване на улицата в двете й части), че изградената улица – ул. Я. С., чието продължение е ул. Цар Симеон, представляват една улица, а изграденият до момента участък от тази улица, е общо 12 м. (9м улично платно и тротоари по 1.50). В тази връзка, правно значение за размера на тротоарите има и текста на чл. 80, ал. 5 от ЗУТ, който предвижда, че широчината на тротоарите в населените места, в курортните и вилните зони е: т. 1. най-малко 1,50 м - тротоари за пешеходци. Доколко вещото лице установява, че няма техническа пречка, т.е. възможно е свързване на по-тесни, с по-широки улични участьци, то това не променя фактическата установеност и не може да санира изложените в настоящото решение пропуски.
По отношение на вида и класа улица действително съгласно чл. 15, ал. 2 от Наредба № РД-02-20-2 от 20.12.2017 г. за планиране и проектиране на комуникационно-транспортната система на урбанизираните територии /Наредба от 2017 г./ - Улиците IV клас (главни улици) са улиците, обслужващи транспортно централните зони на градовете с население над 30 000 жители и са основни за транспортно-комуникационното обслужване на градовете с население до под 30 000 жители, като за тях те са най-високият клас улици. Няма спор, че населението на гр. Вършец е под 30000 жители, но с оглед разработените типизирани напречни профили - Приложение № 16 към чл. 77, ал. 2 и чл. 133, ал. 5 и изработените План схеми, както и поради това, че в кадастралната карта улицата е записана като второстепенна, то твърдението на юрк Т., че улицата е първостепенна, не може да бъде прието за съответно.
Този състав не може да извърши съпоставка между параметрите на предвидената с действащия ПУП улица и одобреното с оспорения акт разширение, каквито са указанията на ВАС, именно поради липсата на изработен Проект за ПУП. От документите за изработването на проекта, не става ясно и основанието за одобряване на процесния ПУП, поради което и поради установените по-горе описани липси, този състав и по този въпрос не може да изложи обосновани съображения.
С оглед на изложеното, този състав счита, че на основание чл. 218, ал. 3, изр. второ от ЗУТ, въпреки оспорването на Решение № 403/19 09 2022 г. на Общински съвет Вършец, в частта, касаеща собствения на оспорващия ПИ, предмет на делото е целият подробен устройствен план, поради което същото следва да бъде отменено изцяло. В случая, освен, че проектираната улица безспорно обхваща неурегулирани поземлени имоти, също така безспорно се установява, че уличната регулация не е приложена, въпреки предвиждането й в предходно действащите кадастрален и регулационен план от 1986 г., респ. в действащия ОУП от 2022 г., последният одобрен след одобряване на процесния ПУП.
Страните, в хода на делото, не са правили искания за разноски, поради което такива не им се дължат.
Мотивиран от горното и на основание чл. 172, във вр. с чл. 168, ал. 1 от АПК и чл. 218 от ЗУТ съдът намира оспореният административен акт за издаден в нарушение на материалния закон, който следва да бъде отменен изцяло, поради което и
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Решение № 403/19 09 2022 г. на Общински съвет Вършец, с което е одобрен проект за ПУП – План схема за транспортна комуникация за градоустройствени параметри на ул. „Цар Симеон“ от ОТ 12 до ОТ 17 в гр. Вършец.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
| Съдия: | |