Решение по дело №1002/2024 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 6901
Дата: 25 септември 2024 г. (в сила от 25 септември 2024 г.)
Съдия: Чавдар Димитров
Дело: 20247040701002
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 юни 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 6901

Бургас, 25.09.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - XIX-ти тричленен състав, в съдебно заседание на дванадесети септември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ЧАВДАР ДИМИТРОВ
Членове: НЕЛИ СТОЯНОВА
ТОДОР ИКОНОМОВ

При секретар ВИКТОРИЯ ТАШКОВА и с участието на прокурора СОНЯ ЙОВЧЕВА ПЕТРОВА като разгледа докладваното от съдия ЧАВДАР ДИМИТРОВ канд № 20247040601002 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по касационна жалба подадена от Агенция „Пътна инфраструктура“, [населено място] против решение № 327/26.04.2024г., постановено по н.а.х.д. № 23/2024 г. по описа на Районен съд Бургас, с което е отменен електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП № **********, с който на основание чл.187а, ал.2, т.3 вр. чл.179, ал.3б от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), е наложено административно наказание имуществена санкция в размер [рег. номер]. за нарушение на чл.102, ал.2 от ЗДвП.

Жалбоподателят счита решението за неправилно. Оспорва изводите за липсата на законова възможност за ангажиране на адм. наказателната отговорност на нарушителя с електронен фиш. Представя съдебна практика в смисъл обратен на възприетия от въззивната инстанция.

В съдебно заседание процесуалният представител на касатора поддържа касационната жалба и претендира присъждане на съдебноделоводни разноски за двете инстанции.

Ответникът „Гого-Транс-09“ ЕООД, с ЕИК *********, чрез процесуален представител, депозира писмено становище в отговор на касационната жалба. Оспорва същата, аргументира допълнително верността и законосъобразността на решението. С допълнителна молба с вх. № 8158/02.08.2024г. прави искане за спиране на производството по делото до прознасяне на Съда на Европейския съюз с решение по преюдициално запитване, отправено от А. съд Хасково, по което е било образувано дело С-61/23. Обосновава размера на разноските, извършени пред въззивната инстанция.

Прокурорът от Окръжна прокуратура Бургас дава становище за неоснователност на касационната жалба, поради допуснат законодателен пропуск. В тази връзка пледира за оставяне в сила на Решението на въззивната инстанция.

А. съд Бургас намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е неоснователна.

С обжалваното решение Районен съд Бургас е отменил електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1 от ЗП № **********, с който на основание чл.187а, ал.2, т.3 вр. чл.179, ал.3б от ЗДвП, на „Гого-Транс-09“ ЕООД е наложено административно наказание имуществена санкция в размер [рег. номер]. за нарушение на чл.102, ал.2 от ЗДвП. За да постанови решението си съдът е приел, че адм. наказателната отговорност на дружеството е ангажирана неправилно в качеството му на собственик на ППС, тъй като в случая липсва изрична законова разпоредба предвиждаща възможност да бъде съставен електронен фиш за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП. По този начин на процесуално основание без да изследва спора по същество Съдът е отменил оспорения електронен фиш.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Възраженията на касатора са неоснователни.

В случая е установено, че на 26.09.2022г. в 06:43 ч. на път 99 км.6+156, с посока нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа било установено движение на ППС - влекач Д. Ф. 95 ХФ с рег. № [рег. номер], с технически допустима максимална маса 18100, брой оси 2, екологична категория ЕВРО3, в състав с ремарке общ брой оси 5 с обща технически допустима маса на състава 0, в община Бургас изцяло не била заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от Закона за пътищата /ЗП/, като за посоченото ППС нямало валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за преминаването. Установено било, че собственикът, на когото е регистрирано ППС, е „Гого-Транс-09“ ЕООД.

Съгласно чл. 102, ал. 2 от ЗДвП, собственикът е длъжен да не допуска движението на пътно превозно средство по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, ако за пътното превозно средство не са изпълнени задълженията във връзка с установяване на размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от ЗП според категорията на пътното превозно средство.

В нормата на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП е предвидена санкция за собственик на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП. Тази разпоредба се допълва от текста на чл. 187а, според който при установяване на нарушения по чл. 179, ал. 3-3б от ЗДвП в отсъствие на нарушителя - каквото е процесното, се счита, че пътното превозното средство е управлявано от собственика му. В ал. 2 е посочено, че когато собственик на ППС е юридическо лице, за допуснатото движение на ППС без да са изпълнени задълженията по установяване размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от ЗП, на него се налага имуществена санкция по т. 3 от същата алинея в размер на 2 500 лв, каквато санкция е наложена и в случая.

Правилен в тази връзка е изводът, до който е достигнала въззивната инстанция, че видно от нормата на чл.39, ал.4 от ЗАНН, за да бъде издаден електронен фиш за процесното нарушение на нормата на чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, това трябва да е предвидено изрично в закон.

Настоящият състав споделя и изводът на БРС за това, че в нормата на чл.189ж, ал.1 ЗДвП, в приложимата му редакция, не е предвидена възможност за издаване на електронен фиш за процесното нарушение, като липсва и друга законова норма, която изрично да предвижда тази възможност, поради което в случая е следвало да бъде съставен АУАН, а в последствие да бъде издадено НП, а не да се съставя електронен фиш. В нормата на чл.189ж, ал.1, изр. първо от ЗДвП, е предвидено, че при нарушение по чл. 179, ал. 3, установено и заснето от електронната система по чл. 167а, ал. 3, може да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен за съответното нарушение. Съществува изрична регламентация по отношение на нарушението, за което се прилага процедурата, приключваща с издаването на електронен фиш и то чл.179, ал.3 от ЗДвП. В тази норма не е предвидена възможност за издаване на електронен фиш за процесното нарушение, като липсва и друга законова норма, която изрично да предвижда тази възможност, поради което в случая е следвало да бъде съставен АУАН, а в последствие да бъде издадено НП, а не да се съставя електронен фиш.

До извод, различен от изложения не би могло да се стигне и въз основа на чл.189ж, ал.7 от ЗДвП, съгласно който по отношение на електронния фиш за нарушение по чл.179, ал.3 – 3б се прилагат разпоредбите на чл.189, ал.10, тъй като това би означавало по тълкувателен път да се изведе възможност за съставяне на електронен фиш, което е недопустимо при ангажиране на административнонаказателна отговорност на едно лице.

Тези изводи правилно са били отнесени и към нормата на чл. 187а, ал. 4 от ЗДвП и нормите на чл. 167а, ал. 2, т. 8 от ЗДвП и чл. 167а, ал. 4 от ЗДвП. Те уреждат последици от издаването на подобен фиш (когато такъв бъде предвиден да бъде издаден в изрична норма на закона) и редът за връчването и съхранението му. Правилни са изводите на съда, че тези норми не са пряко свързани с генералния въпрос за наличието на оправомощаваща норма по отношение издаването на ЕФ в случаите на нарушения по чл.179, ал.3б от ЗДвП.

Касае се за производство със санкционен характер, приравнимо на наказателно такова, в който случай приложение на норми по аналогия или асоциативно е недопустимо. Недопустимо е и разширително тълкуване на материалноправните и процесуалноправните административно-санкционни норми. Видно от всичко изложено в първоинстанционното решение е, че към момента на допускане на нарушението действително липсва изрична законова разпоредба, предвиждаща възможността да бъде съставен електронен фиш за нарушение по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП.

Най-сериозен аргумент в подкрепа на изложеното по-горе е приетото изменение в разпоредбата на чл.189ж, ал.1 ЗДвП, обнародвано в ДВ, бр. 13 от 2024 г., в сила от 13.02.2024 г., с което се предвижда изрично възможността за издаване на електронен фиш в хипотезите на нарушения на разпоредбата на чл.179, ал.3б, заснети от електронната система по чл. 167а, ал. 3 ЗДвП.

Допълнението е на норма с процесуален характер, което действа незабавно занапред, но предвид обстоятелството, че към момента на осъществяване на нарушението е липсвала възможност за ангажиране на административно-наказателната отговорност на нарушителя чрез издаване на електронен фиш, по-късното предвиждане на такава няма обратно действие и не може да бъде основание за отмяна на решението на въззивната инстанция и потвърждаване на оспорения електронен фиш.

Като е стигнал до идентични изводи първоинстанционният съд е постановил правилно решение, което следва да бъде оставено в сила.

В тази хипотеза, доколкото отмяната на административно-санкционния акт – електронен фиш е на процесуално основание, както първоинстанционният съд, така и касационната инстанция не се произнася по съществото на материалноправния спор. В този случай съдебните актове не са обусловени от изхода на образуваното пред СЕС дело С-61/23 и липсва основание за спиране на производството по настоящото дело, както съдът се е произнесъл със свое нарочно протоколно определение от 12.09.2024г.

При този изход на делото, в полза на ответника по касация следва да се присъдят направените разноски в размер на 650.00 лв. Съдът намира, че следва да се присъди цялото поискано възнаграждение, тъй като същото не се явява прекомерно, доколкото е съобразено с предвидения минимален размер в чл. 7, ал. 2 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, който към датата на договора за правна помощ е 550 лева.

Мотивиран от горното, А. съд гр. Бургас, ХIX-ти състав

Р Е Ш И. :

ОСТАВЯ В С. решение № 327/26.04.2024г., постановено по н.а.х.д. № 23/2024 г. по описа на Районен съд Бургас.

ОСЪЖДА Агенция “Пътна инфраструктура“ в МРРБ да заплати на „Гого-Транс-09“ ЕООД, с ЕИК *********, сумата от 650.00 лв.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

Председател:
Членове: