Определение по дело №942/2023 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1724
Дата: 13 юли 2023 г.
Съдия: Димитър Христов Гальов
Дело: 20237040700942
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 май 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

     1724                                  13.07.2023 година,                      град Бургас

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-БУРГАС, първи състав, в закрито заседание на тринадесети юли две хиляди двадесет и трета година, в състав: 

 

                                                                   Съдия:  Димитър Гальов

 

Като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 942 по описа на съда за 2023 година, съобрази следното:

Производството е образувано по жалба от П.Н.Р., с адрес: ***, представляван от пълномощника- адвокат М.И. от БАК, със съдебен адрес: ***, против Заповед № 992 от 12.05.2023г., издадена от Директора на Агенция „Митници“, с която е наложено дисциплинарно наказание „уволнение“ на държавния служител П.Р..

Съдът е изискал преписката, след постъпване на жалбата, а към настоящият момент е проведено и първото открито заседание по делото.

По делото е постъпила молба от пълномощника на жалбоподателя /вх.№ 7327 от 12.07.2023г./, в която се иска задължаване на ответника да представи материали от служебното досие на жалбоподателя, която е частично основателна.

В о.з. на 05.07.23г. съдът се произнесе по направени от страните доказателствени искания, а още с определението за конституиране на страните, насрочване на открито заседание, в което бе разпределена доказателствената тежест между страните и подлежащите на доказване факти и обстоятелства са дадени съответни указания относно предмета на доказване. В проведеното о.з. съдът обяви на страните, че провеждани процедури извън проведеното дисциплинарно производство, вкл. начинът на осъщественото оценяване на служителя, няма да бъдат обсъждани. Тези факти са неотносими към предмета на доказване, защото нямат отношение към издадената уволнителна заповед, в която въобще не се обсъждат поставени оценки на служителя и неговите качества в тази връзка. При положение, че заповедта за налагане на дисциплинарното наказание ответният орган изобщо не се позовава на поставени оценки и не мотивира налагането на най-тежкото наказание въз основа на поставени оценки, същите очевидно са неотносими към предмета на доказване, чиито предели ясно са посочени на страните в Определение № 1473 от 14.06.2023г. по настоящото дело.

По отношение пълнотата на административната преписка обаче следва да се представят материали от служебното досие на служителя, свързани с осъществените назначаване/преназначаване, повишаване в ранг, а по отношение на упоменатото в чл.91, ал.1, т.4 от Закон за държавния служител, на която разпоредба се позовава жалбоподателя, ответният орган трябва да ангажира необходимите доказателства в случай, че налага това най-тежко наказание при съобразяване на „цялостното служебно поведение на държавния служител“, ако твърди, че негови предходни прояви /нарушения/, т.е. „служебното поведение“ на П.Р. обосновава именно това най-тежко наказание.

Поставените оценки сами по себе си нямат отношение към това поведение, защото в случаят не става въпрос за прекратяване на служебното правоотношение, поради това, че служителят не се справя с работата и поставените му задачи, респективно в заповедта не се въвеждат никакви фактически и правни основания свързани с поставени оценки на служителя независимо дали са тримесечни или годишни и за какъв период. Ето защо, тези оценки нямат отношение към постановената уволнителна заповед и неприлагането им по делото по никакъв начин не може да наруши правото на защита на жалбоподателя. Предвид факта, че самият орган по назначението уволнява служителя поради описаното в заповедта дисциплинарно нарушение, чието извършване се вменява на жалбоподателя, извършено във времето оценяване на служителя и поставените оценки за съответните периоди в тази връзка относно качеството на работата, са ирелевантни към предмета на делото. Тези факти биха имали значение, само ако ответникът бе посочил в заповедта, че прекратяването на служебното правоотношение се извършва поради несправяне с работата или лошо изпълнение на задълженията за конкретен период /месечен, тримесечен, годишен или за няколко години/. Ето защо и процедурите по осъщественото оценяване не могат да бъдат обследвани по делото, като неотносими към неговия предмет.

По изложените съображения, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И:

 

УКАЗВА на Директора на Агенция „Митници“ за пълнота на изпратената преписка и с оглед разпределената вече доказателствена тежест да представи по делото материали от служебното досие на служителя, свързани с осъществените назначаване/преназначаване, повишаване в ранг, а по отношение на упоменатото в чл.91, ал.1, т.4 от Закон за държавния служител, да ангажира необходимите доказателства, за това, че е съобразил „цялостното служебно поведение на държавния служител“, ако твърди, че това „служебно поведение“ на П.Р. обосновава именно най-тежкото дисциплинарно наказание.

УКАЗВА на ответника, да представи по делото изисканите материали в указаният в открито заседание срок, т.е. не по-късно от 10 дни преди следващото заседание /до 15.09.2023г. – календарен ден петък/, за да не става причина за отлагане на делото.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ исканията на жалбоподателя в молбата /вх.№ 7327 от 12.07.2023г./ в останалата им част.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

ПРЕПИС от определението да се изпрати на страните, а на ответника да се изпрати и препис от молбата на жалбоподателя.

 

СЪДИЯ: