Р Е Ш Е Н И Е
№…………
гр. Варна, ………….2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Варненският административен съд, ХХІ състав, в публично заседание на десети май през две хиляди двадесет и първа
година в състав:
Председател: Стоян Колев
при секретаря ДЕНИЦА
КРЪСТЕВА и с участието на прокурора СИЛВИЯН ИВАНОВ, като разгледа докладваното
от съдията Стоян Колев адм. дело № 805 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 203 АПК, вр. чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ.
Предмет на делото е предявен от „Милки Груп Био“ ЕАД, ЕИК *******,
представлявано от П.Д.П., чрез адв. Ж. иск против Агенция „Митници“ с правно
основание чл. 1 ЗОДОВ, вр. чл. 203 и сл. АПК с цена от 360,00 лв.,
представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди, изразяващи се в
заплатени разноски за адвокатско възнаграждение по НАХД № 2770/2019г. по описа
на ВРС, направени във връзка с оспорване на НП № 381/2018/2019 г., ведно със
законната лихва от датата на завеждане на исковата молба до окончателното
изплащане на сумата.
Ищецът налага твърдения за претърпени от него имуществени вреди в
размер на 360,00 лв., произтичащи от изплатено адвокатско възнаграждение, във
връзка с проведено съдебно производство по оспорване на издаденото наказателно
постановление № 381/2018/2019г, но отменено изцяло с решение по НАХД № 2770/2019г. на ВРС, оставено в сила с решение по
к.адм.д. № 2890/2019г. по описа на Адм.съд-Варна. Моли съда да постанови
решение, с което да осъди ответника да му заплати обезщетение в размер на 360,00
лв. за имуществени вреди, изразяващи се в заплатени разноски за адвокатско
възнаграждение пред въззивната инстанция, ведно със законната лихва от датата
на завеждане на исковата молба до окончателното изплащане на сумата. Моли да му
бъдат присъдени и направените по делото разноски.
Ответната страна – Агенция „Митници“, не изразява становище по
предявеният иск.
Представителят на Окръжна прокуратура Варна изразява становище, че
предявеният иск е основателен и следва да бъде уважен.
След като разгледа твърденията на страните и доказателствата по делото,
административният съд приема за установено от фактическа и правна страна
следното:
От представеното по делото НАХД № 2770/2019 г. по описа на ВРС се
установява, че с решение № 1743/30.09.2019 г. е отменено наказателно
постановление № 381/2018/2019 г., издадено от Заместник-Директор на Териториална Дирекция
Северна морска в Агенция „Митници“, с което на „Милки Груп Био“ ЕАД е наложена
имуществена санкция в размер на 742,17
лева, представляваща 100 % от размера на избегнати публични държавни вземания,
на основание чл. 234 ал. 1 т. 1 ЗМ. С решение № 2503/19.12.19г. по адм.д. №2890/19г. на адм. Съд - Варна е
оставено в сила решение №1743/30.09.2019г. по НАХД № 2770/2019г. на РС-Варна.
От представеното по НАХД №
2770/2019г. по описа на ВРС пълномощно се установява, че дружеството е
упълномощило адв. Ж. да изготви и подаде жалба против НП № 381/2018/2019 г., както и да завежда и води
делото до окончателното му свършване във всички инстанции, а от представеният договор за правна защита и
съдействие се установява, че предмет на договора е изготвяне и подаване на
жалба против НП № 381/2018/2019 г., както и процесуално
представителство пред компетентния РС и че договореното адвокатско
възнаграждение е 360,00 лв. с ДДС, дължимо след издаване на фактура. От фактура
№ 543/03.06.19г. се установява, че издадена от адв. Ж. на дружеството за 360,00
лв. с ДДС и предмет- изготвяне на жалба, завеждане и водене на дело срещу НП № 381/2018/2019г.,
а от представеното б.б. от 04.06.19г. (л. 19 от адм.д. № 1591/2020 г. на
АС-Варна), се установява, че дружеството е заплатило на адв. Ж. по фактура №
543/03.06.19г. възнаграждение от 360 лв.
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен
начин от събраните по делото писмени доказателства.
При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни
изводи:
Искът е предявен в срок, от легитимиран субект и
при наличие на правен интерес, поради което е процесуално допустим, а разгледан
по същество е основателен.
Съгласно разпоредбата на чл. 1 ал. 1 ЗОДОВ държавата и общините
отговарят за вредите, причинени на гражданите и юридическите лица от
незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни
лица при или по повод изпълнение на административна дейност.
За да бъде ангажирана отговорността на ответника по иск с правно
основание чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ следва да
се установи наличието кумулативно на елементите на фактическия състав на
правната норма, а именно: 1). Установена по съответния ред незаконосъобразност
на административен акт, действие или бездействие на административен орган или
длъжностно лице; 2). Настъпването на преки и непосредствени вреди от акта,
съответно действието или бездействието и 3). Причинно-следствена връзка между
действието на акта, съответно действието или бездействието и настъпилия в
поддържания от ищеца размер на вредоносния резултат.
Това означава, че вредата трябва да се явява пряко, непосредствено и
закономерно следствие от акт, действие или бездействие от вида посочен в чл. 203
ал. 1 АПК, както и да е налице причинно-следствена връзка между доказана вреда
и отмененият акт, респ. действието или бездействието, които трябва да са
административни.
Безспорно по делото е, че издаденото от Заместник-Директор на
Териториална Дирекция Северна морска в Агенция „Митници“, наказателно постановление № 381/2018/2019 г., е отменено с влязло в сила на 19.12.19г. решение № 1743/30.09.2019г. по НАХД № 2770/2019г. на РС-Варна
/оставено в сила с решение № 2503/19.12.19г. по адм.д. №2890/19г. на Адм. съд-Варна/, като това обстоятелство по категоричен начин се установява и от
писмените доказателства по делото.
Съгласно Тълкувателно постановление № 2 от 19.05.2015г. независимо че
наказателното постановление не представлява индивидуален административен акт по
смисъла на чл. 21 АПК, определящо за квалификацията на иска за вреди по чл. 1
ал. 1 ЗОДОВ, е обстоятелството, че актът се издава от административен орган,
представлява властнически акт и въпреки че поражда наказателноправни последици,
е правен резултат от санкционираща административна дейност, неговото издаване е
последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена
административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в
рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание
представлява изпълнение на административна дейност.
В конкретния случай наказателното постановление е издадено от
административен орган, представлява властнически акт и е правен резултат от
санкционираща административна дейност, неговото издаване е последица от
изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена
административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в
рамките на административната им правосубектност, което по своето съдържание
представлява изпълнение на административна дейност и настоящата инстанция
приема, че е налице първата от трите кумулативно предвидени от закона
предпоставки за ангажирането на отговорността на ответника, а именно–отменен
незаконосъобразен административен акт /издадено наказателно постановление/.
За да бъде ангажирана отговорността на държавата, е необходимо да бъде
установена и доказана не само незаконосъобразна административна дейност, но и
настъпили вреди, като пряк и непосредствен резултат от тази дейност. Вредата е
отрицателната последица, с която се засягат неблагоприятно имуществените права и/или
защитени от правото нематериални блага и неимуществени интереси на увреденото
лице, като „пряка и непосредствена“ е тази вреда, която следва закономерно от
твърдяната незаконосъобразна административна дейност, по силата на безусловно
необходимата причинно-следствена връзка, която съществува между тях. На
обезщетяване подлежат единствено преките и непосредствени вреди. Преки вреди са
тези, които са типична, нормално настъпваща и необходима последица от
вредоносния резултат и които са адекватно следствие от увреждането. Преки
означава директно въздействащи върху правната сфера на увредения. Освен преки,
вредите следва да бъдат и непосредствени - не трябва да има опосредена връзка
между вредите и отменения незаконосъобразен акт, като същите трябва да са настъпили
по време и място, следващо противоправния резултат.
Съгласно Тълкувателно решение №1/15.03.2017г. по т.д. №2/2016г. на ВАС
при предявени пред административните съдилища искове по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ за
имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления изплатените
адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им
представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от този
закон. В решението е прието, че след като едно от условията на АПК за образуване
на производство по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ е административния акт да е отменен по
административен или /и/ съдебен ред и след като в тези производства гражданина
е ползвал адвокатска защита, защото не е могъл сам да се защити, то хонорара,
платен на адвокат за осъществяване на тази защита не е нищо друго, освен
имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като
незаконосъобразен административен акт /в случая наказателно постановление/ и е
непосредствена последица от него, а не неприсъщ или луксозен разход. Прието е,
че безспорно, потърсената адвокатска помощ и платения адвокатски хонорар е
пряка и непосредствена последица от издаденото наказателно постановление, тъй
като обжалването на този акт е законово регламентирано и е единствено средство за
защита на лицето, което твърди, че не е виновно и че неговите права са
накърнени неправомерно от административния орган.
В случая от събраните по делото доказателства
се установи, че ищецът е заплатил адвокатско възнаграждение за процесуално
представителство по НАХД №2770/2019г. на РС-Варна, видно от
представените по същото договор за правна защита и съдействие, фактура и
доказателство за банков превод. Договореното и заплатено възнаграждение от
ищеца - жалбоподател в производството пред ВРС е в размер на 360,00 лв. с ДДС.
Съгласно чл. 36 от Закона за адвокатурата адвокатът има
право на възнаграждение за своя труд, като размера на възнаграждението се
определя в договор между адвоката и клиента, размерът на възнаграждението
трябва да бъде справедлив и обоснован и не може да бъде по нисък от предвидения
в наредба на Висшия адвокатски съвет. В случая е договорено и платено
адвокатско възнаграждение за процесуално представителство при обжалване на
издаденото НП пред ВРС, съответно за представителство пред Адм.съд-Варна, като
същото е съобразено с фактическа сложност на делото и е в установения в
наредбата минимален размер, като съгласно §2а от ДР на наредбата е начислен и
дължимият данък върху добавената стойност, който се счита за неразделна част от
дължимото от клиента адвокатско възнаграждение.
Налице е имуществена вреда, която е в
пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт
/наказателно постановление/ и е непосредствена последица от него, съгласно ТР
№1/17г.
Налице са и трите предпоставки на чл. 1 ал. 1 ЗОДОВ, поради което искът
следва да бъде уважен като основателен и доказан.
При този изход на спора и предвид направеното искане, съдът намира, че ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца
направените по делото разноски в размер на 25 лв. - ДТ и 360лв. - адвокатско
възнаграждение. Съгласно чл. 10 ал. 3 ЗОДОВ ако искът бъде уважен изцяло или
частично, съдът осъжда ответника да заплати разноските по производството, както
и да заплати на ищеца внесената държавна такса. Съдът осъжда ответника да
заплати на ищеца и възнаграждение за един адвокат, ако е имал такъв, съразмерно
с уважената част на иска.
С оглед на гореизложеното и на основание чл. 203 и сл. АПК, съдът
Р Е Ш И
:
ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на „Милки Груп Био“ ЕАД, ЕИК *******,
представлявано от П.Д.П. сумата от 360,00 лв., представляваща обезщетение за
причинени имуществени вреди от незаконосъобразно издадено НП № 381/2018/2019г. от 15.05.2019 г. на Заместник-Директор на Териториална Дирекция Северна
морска в Агенция „Митници“, ведно със законната лихва, считано от датата на предявяване на иска - 17.07.2020г.
до окончателното изплащане на сумата.
ОСЪЖДА Агенция „Митници“ да заплати на „Милки Груп Био“ ЕАД, ЕИК *******,
представлявано от П.Д.П. направените по делото разноски в размер на 385,00 лв.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен
съд в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: