РЕШЕНИЕ
№ 185
гр. В. Търново, 20.07.2021г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Велико Търново, в съдебно заседание на шестнадесети
юли две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
ГЕОРГИ ЧЕМШИРОВ |
ЧЛЕНОВЕ: |
ДИАНКА ДАБКОВА КОНСТАНТИН КАЛЧЕВ |
при секретар |
М.Н. |
и с участието |
на прокурора |
НЕВЕНА ОРМАНДЖИЕВА |
изслуша докладваното |
от съдия |
ЧЕМШИРОВ |
|
по касационно
наказателно-административен характер дело №10163 по описа на Административен
съд – Велико Търново за 2021г. |
Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр.
с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба, подадена от *** К. П.,
в качеството й на пълномощник на „Хай левъл сървисис“ ЕООД от гр. В. Търново,
срещу Решение №229/23.04.2021г. по НАХД №372/2021г. по описа на
Великотърновския районен съд, с което решение е потвърдено Наказателно
постановление №484496-F520808/13.32.2019г. на началник
отдел „Оперативни дейности“ в Дирекция „Оперативни дейности“ при Главна
дирекция „Фискален контрол“ на ЦУ на НАП, с което на касатора за нарушение по чл.
33, ал. 1 от Наредба №Н-18/13.12.2006г.
за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата,
които извършват продажби чрез електронен магазин/загл. изм. ДВ бр. 80/2018г./, издадена от министъра
на финансите, вр. с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС на основание чл. 185, ал. 2, вр. с
ал. 1 от ЗДДС е наложена „имуществена санкция” в размер на 500 лв. Релевират се
оплаквания за неправилност на съдебното решение поради нарушение на закона,
съществени процесуални нарушения – касационно основание по смисъла на чл. 348,
ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК, приложими в производството по силата на препращащата
разпоредба на чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН. Претендира се отмяна на решението
на районния съд и постановяване на друго по същество от касационната инстанция,
с което да бъде отменено обжалваното наказателно постановление. Претендира за
присъждане на разноски.
Ответникът по жалбата – ТД на НАП – В. Търново, в представено по
делото писмено становище от пълномощник оспорва подадената жалба и моли
обжалваното решение да бъде оставено в сила. Претендира за разноски.
Представител на Окръжна прокуратура – В. Търново заема
становище за неоснователност на касационата жалба.
Административният съд – В. Търново, като прецени
допустимостта на жалбата и наведените в нея касационни основания, съгласно чл.
218 от АПК, приема за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал.
1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК, приложим в
производството по силата на препращащата разпоредба на чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН и е процесуално допустима.
Разгледана по същество е неоснователна.
С Решение №229/23.04.2021г. по НАХД №372/2021г. състав
на Великотърновския районен съд е потвърдил Наказателно постановление №484496-F520808/13.32.2019г. на началник
отдел „Оперативни дейности“ в Дирекция „Оперативни дейности“ при Главна
дирекция „Фискален контрол“ на ЦУ на НАП, с което на „Хай левъл сървисис“ ЕООД
от гр. В. Търново за нарушение по чл. 33, ал. 1 от Наредба №Н-18/13.12.2006г.,
вр. с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС на основание чл. 185, ал. 2, вр. с ал. 1 от ЗДДС е
наложена „имуществена санкция” в размер на 500 лв. За да постанови този
резултат съдът е приел, че от обективна страна по делото е безспорно установено
извършване на нарушение по чл. 33, ал. 1, т. 1 от Наредба №Н-18, не са
допуснати съществени процесуални нарушения в хода на
административнонаказателното производство, правилно е квалифицирано
нарушението, извършеното деяние не представлява маловажен случай.
Направен е окончателен извод за законосъобразност на
обжалваното наказателно постановление.
Така постановеното решение е правилно.
По делото от
фактическа страна не е спорно, че на 30.10.2019г. органи на ответника по
касация са извършили проверка в търговски обект – лавка, находяща се в Държавна
психиатрична болница, с. Церова кория, обл. В. Търново, стопанисван от
дружеството касатор. При проверката е било установено, че в обекта е въведен в
експлоатация ЕКАФП “TREMOL ZM-UL V2” с инд. №ZK118695 и номер на фискалната памет
50142834. При изваждане на междинен отчет е отчетена сума от 2,70 лв., а
фактически установената касова наличност е в размер на 232,50 лв., или разлика
от 229,80 лв. Прието е било, че при тази касова наличност дружеството касатор
не е изпълнило задължението си извън случаите на продажби/сторно операции всяка промяна
на касовата наличност да се регистрира във фискалното устройство чрез
операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми. Извършеното е било квалифицирано
като нарушение по чл. 33, ал. 1/ред. ДВ бр. 80/2018г./, вр. с чл. 118, ал. 4 от ЗДДС, за което се следва санкцията по чл. 185, ал. 2 от ЗДДС. Тъй като
извършеното нарушение не влече като пряка последица неотразяване на приходи, на
основание изр. второ от ал. 2 на чл. 185 от ЗДДС на касатора е наложена
санкцията по чл. 185, ал. 1 от с.з. в минималния визиран в закона размер.
В
касационната жалба се правят оплаквания за допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, изразяващи се в неправилна правна квалификация на
установените факти, както и непосочване на конкретен състав на административно
нарушение по Наредба №Н-18, за което се налага санкцията по чл. 185 от ЗДДС. Тези
възражения касационният състав намира за неоснователни.
Не е налице
съществено процесуално нарушение при описание на нарушението и посочване на
законовите разпореди, които са нарушени/неизпълнение на изискванията по чл. 57,
ал. 1 ,т. 5 и т. 6 от ЗАНН/. В издаденото наказателно постановление подробно е
описаната установената в хода на административнонаказателното производство
фактическа обстановка, като спор относно фактите не е имало. Посочени са
конкретно приетите за нарушени разпоредби от Наредба №Н-18/2006г., като начина
на формулиране на съответния адмнистративнонаказателен състав е ясен и точен.
Посочените нарушени разпоредби, съответстват на приетите фактически
установявания, като от описанието на нарушението недвусмислено следва извод
какво деяние е осъществено. Следва да се посочи, че в конкретния случай не е
извършено нарушение по чл. 185, ал. 1 от ЗДДС, а за извършено нарушение по чл.
185, ал. 2 от ЗДДС се налагат санкциите посочени в ал. 1 на чл. 185 от ЗДДС,
т.е. налице е привилигирования състав на чл. 185, ал. 2, изр. последно, вр. с
ал. 1 от ЗДДС, както са приели административнонаказващия орган и въззивния съд.
В наказателното постановление ясно е посочено, че касаторът е санкциониран за
неизпълнение на задължението си по чл. 33, ал. 1 от Наредба №Н-18, а не за
неизпълнение на задълженията по чл. 25 от същата наредба, като няма твърдения
че сумите, представляваща фактическа наличност, произтичат от неотчетени
приходи от продажби.
Не са налице
и направените оплаквания за нарушение на закона. Касаторът „Хай левъл сървисис“ ЕООД е санкциониран на
основание чл.
185, ал. 2, изр. последно, вр. с чл. 185, ал. 1 от ЗДДС. Нормата е
бланкетна – предвижда административно наказание за нарушаване реда за отчитане
на фискалното устройство, без да посочва този ред, препращайки към правила и
норми, регламентирани в други нормативни актове, които конкретизират дължимото
поведение. За да се ангажира административнонаказателна отговорност е
необходимо да се установи, че същият не е изпълнил задълженията си, предписани
от тези правила. В конкретния случай съставът на административното нарушение е
попълнен с правилото на чл. 33, ал. 1 от Наредба №Н-18/ред доп. ДВ бр.
18/2018г./, съгласно който текст извън случаите на продажби/сторно операции
всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на
пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите
"служебно въведени" или "служебно изведени" суми. В случая
посоченото изискване от наредбата не е било изпълнено, което осъществява състав
на административно нарушение по чл. 185, ал. 2 от ЗДДС.
При безспорно установената фактическа обстановка и
липсата на установени допуснати съществени процесуални нарушения в хода на
административно-наказателното производство, изводът на въззивният съд не може
да бъде друг.
Неоснователно е възражението на касатора за
нарушаване на принципа на пропорционалност по чл.
5, § 4 от Договора за Европейския съюз. Налагането на процесната санкция не
надхвърля границите на подходящото и необходимото, за да се постигне
преследваната от ЗДДС цел – контрол върху оборотите от продажби. Такъв контрол
би могъл ефективно да бъде постигнат единствено при строга отчетност и на тези
налични в касата на съответния обект средства, които не изведени в резултат на
стопански операции.
Що се отнася до оплакването за неприлагане
на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, то съдът е обсъдил тази хипотеза и е изложил
последователни и правилни мотиви защо не е налице маловажен случай. Тези изводи
напълно се споделят от настоящия състав.
Като е приел същото районният съд правилно е
изтълкувал и приложил закона.
Ето защо, след като не са налице заявените с жалбата
касационни основания за отмяна на решението, настоящият състав приема то да
бъде оставено в сила.
При този изход на спора основателно се явява искането
на ответната страна за присъждане на разноски в размер на 80 лв., съгласно чл. 27е от Наредбата
за заплащане на правната помощ, предвид на фактическата и правна сложност на
делото и
неявяването на неин представител в съдебно заседание.
Водим от горното и на основание чл. 63, ал. 1, изр. ІІ
от ЗАНН, вр. с чл. 221, ал. 2, пр. І от АПК, Административния съд – В. Търново
Р
Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №229/23.04.2021г. по НАХД
№372/2021г. по описа на Великотърновския районен съд, с което решение е
потвърдено Наказателно постановление №484496-F520808/13.12.2019г. на началник
отдел „Оперативни дейности“ в Дирекция „Оперативни дейности“ при Главна
дирекция „Фискален контрол“ на ЦУ на НАП.
ОСЪЖДА Хай левъл сървисис“ ЕООД от гр. В. Търново, ул.
„Васил Левски“ №15, ЕИК ********* да заплати на ЦУ на НАП разноски по делото в
размер на 80/осемдесет/лв.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на
обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.