Решение по дело №535/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 448
Дата: 23 октомври 2020 г. (в сила от 19 август 2021 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20207240700535
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е № 425

 

гр.Стара Загора, 23.10.2020 год.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         дванадесети октомври

през      две хиляди и двадесета година в състав:

 

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                                                      Членове:           

при секретаря    Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                       ,                                                        като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело    535  по описа  за 2020 год, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс /АПК/.

 

Образувано е по жалба на П.И.Щ. *** против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214”Агроекологични плащания” от програмата за развитие на селските райони 2007-2013г за кампания 2015г изх.№ 02-240-6500/4202 от 15.05.2020г на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”-Разплащателна агенция, с което по подадено общо заявление с УИН 24/100615/89737 и Приложение за кандидатстване за агроекологични плащания за кампания 2015г с искане за подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Биологично растениевъдство” на Щ. е отказано финансово подпомагане /оторизирана сума – 0.00 лв от заявената  в размер от 2820.26лв лв/. В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт по съображения за несъобразяване с изискванията за форма и съдържание, постановяването му в противоречие с материалния закон и при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Според жалбоподателя в оспорения акт няма конкретни констатации по отношение на заявлението му, което приравнява на липса на мотиви. Обосновава, че несъответствието между посочените кодове в АП07 и АП06 по заявление и по данни от контролиращото лице се дължи на обвързаните отношения с ДФЗ и сертифициращата фирма. В съдебно заседание поддържа, че заявителят не може да знае към датата на подаване на заявлението за плащане, че периодът на преход е приключил и е преминал към биологично земеделие. Обръща внимание на разликата в момента, до който могат да се подават и коригират заявленията за плащане и момента, в който се извършва проверката за съответствие от страна на контролиращото лице и датата, на която същото удостоверява състоянието на парцелите – в преход или в биологично земеделие. Счита, че сгрешеният код в заявлението за подпомагане не е основание за отказ според приложимото европейско законодателство. Въз основа на изложените съображения моли за отмяна на оспорения акт.

 

Ответникът по жалбата - Заместник-изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”-Разплащателна агенция гр. София, не изразява становище по жалбата.

 

         Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

 

         Жалбоподателят в настоящото производство П.И.Щ. е земеделски стопанин по смисъла на §1 т.23 от ДР на Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) регистриран с УРН 193140 в ИСАК.

 

В Заявление за подпомагане с УИН 24100615/89737 от 29.05.2015г. – трета поредна от агроекологичния ангажимент /л.46 и сл. от делото/, П.Щ. е заявил за подпомагане площ от 5.82ха, равна на сбора от площите на декларираните парцел 81414-435-9-1 с площ 01ха, код АП06 /за биологично растениевъдство в преход – постоянно затревени площи (ливади и пасища)/, деклариран парцел 81414-188-2-1 с площ 1.51ха, деклариран парцел 81414-840-7-1 с площ 1.79ха, деклариран парцел 48372-60-3-1 с площ 0.42ха, деклариран парцел 48372-42-7-1 с площ 1.53ха, деклариран парцел 48372-120-1-1 с площ 0.47ха, последните пет с код АП07. Не е спорно между страните, а и се установява от Потвърждение за контрола и сертифицирането съгласно Регламент /ЕО/ № 834/2007 и с правила за прилагане във валидната му редакция /л.28/, че контролиращото лице „Австрия Био Гаранти Гмбх“ е посочило на 25.11.2015г състояние на тези парцели „Биологично“, за което съответният код на дейността е АП01, АП02 по приложение 1б към Наредба №11/2009г. за условията и реда за прилагане на мярка 214 „Агроекологични плащания“ от ПРСР 2007-2013г /Наредба № 11/ 2009г/.

 

По това заявление с Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания“ от програмата за развитие на селските райони 2007-2013г. за кампания 2015г. изх. №02-240-6500/4202/23.08.2018г. издадено от Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“, се отказва финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане за декларираните в заявлението за подпомагане за 2015г площи по мярка 214 „АЕП“, направление „Биологично растениевъдство“ в размер на исканата сума от 2820.26лв. и налага санкция за бъдещ в период в общ размер от 2820.26лв. С Решение № 19 от 22.01.2019г по адм.д.№ 550/ 2018г по описа на Административен съд Стара Загора това уведомително писмо е отменено в частта с наложена санкция за бъдещ период в размер на 2820,26лв, а в частта, с която се отказва финансово подпомагане за 2015г. в размер на 2820,26лв, жалбата на П.Щ. е отхвърлена като неоснователна. В мотивите е прието, че на основание чл.17, ал.2, т.3 от Наредба № 11/ 2009г заявителят няма право на финансово подпомагане за годината на заявление за плащане, когато отбележи грешен код в заявлението по чл.7, ал.2 от Наредбата.  Решението е оставено в сила с Решение № 2963 от 25.02.2020г по адм.д.№ 4228/ 2019г на ВАС.

 

С оспореното в настоящото производство Уведомително писмо изх. № изх.№ 02-240-6500/4202 от 15.05.2020г  Заместник-изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие” - Разплащателна агенция като се позовава на Решение № 19 от 22.01.2019г по адм.д.№ 550/ 2018г по описа на Административен съд Стара Загора с твърдение, че преписката му е върната за ново произнасяне, отказва изцяло подпомагане по мярка 214 „АЕП” направление „Биологично растениевъдство” в размер на 2,820.26лв. за площ от 5.82ха. Фактическите основания за този резултат се установяват от съдържащите се в табличен вид съображения, съответно пояснени текстово, които са напълно идентични с тези по Уведомително писмо изх. №02-240-6500/4202/ 23.08.2018г., издадено от Заместник изпълнителен директор на ДФ „Земеделие“.

 

         Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира от правна страна следното:

 

         Оспореното по делото Уведомително писмо изх.№ 02-240-6500/4202 от 15.05.2020г  на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”-Разплащателна агенция обективира волеизявление на административен орган за пълен отказ за финансово подпомагане по мярка мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Биологично растениевъдство” за кампания 2015г, с което засяга неблагоприятно имуществените права на жалбоподателя. Следователно оспореното писмо като издадено от административен орган след прилагане на регламентирана административна процедура, както и с оглед своето съдържание и правни последици има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 ал.1 от АПК. Жалбата на Щ. е депозирана на 23.06.2020 г. в 14-дневния законов срок от съобщаване на акта на 11.06.2020г и се явява процесуално допустима.

 

         След като е сезиран с оспорване при служебния и цялостен съдебен контрол върху законосъобразността на обжалвания административен акт, съгласно нормата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът проверява първо неговата валидност.

 

    Според настоящия съдебен състав оспореният административен акт, обективиран в Уведомително писмо изх. изх.№ 02-240-6500/4202 от 15.05.2020г, е нищожен.  С влязло в сила Решение № 19 от 22.01.2019г по адм.д.№ 550/ 2018г по описа на Административен съд Стара Загора е отхвърлена жалбата на П.Щ. против Уведомително писмо изх. №02-240-6500/4202/23.08.2018г. в частта за отказа от финансово подпомагане по мярка 214 „Агроекологични плащания”, направление „Биологично растениевъдство” за кампания 2015г по съображения за липса на право на такова подпомагане, т.е. по съществото на спора. В съдебния акт няма диспозитив за връщане на органа за ново произнасяне, както е посочено в процесното уведомително писмо. Следователно с влизане в сила на решението на първоинстанционния съд уведомителното писмо има характер на стабилен административен акт в частта за отказа от подпомагане за кампания 2015г. Съгласно чл. 177, ал. 1 от АПК решението има сила за страните по делото, а когато оспореният акт бъде отменен или изменен, то има действие по отношение на всички. С нормата се въвежда принцип на непререшаемост на съдебните производства, разрешени със сила на пресъдено нещо. Издаването на нов административен акт, с който се разпореждат същите правни последици,  след като вече има произнасяне на съда относно спорното материално право, какъвто е случаят, е недопустимо. Административното производство по финансово подпомагане на земеделски производители не започва по инициатива на административен орган, а по искане на бенефициера. Поради това след влизане в сила на решението на Административен съд Стара Загора не е налице висящо производство между ДФЗ и заявителя, нито хипотезата на чл. 173, ал. 2 АПК или нови фактически обстоятелства, налагащи издаване на нов акт със съдържание, което вече е било обект на съдебен контрол. При съдебната проверка е даден отговор на въпросите, които се поставят и с настоящата жалба. Силата на пресъдено нещо на решението на съда действа между страните по делото и е задължителна за съда, който го е постановил, за всички съдилища, учреждения и общини в Р България - чл. 297 ГПК във вр. с чл. 144 АПК. По тези съображания обективната и субективна тъждественост между Уведомителни писма изх. №02-240-6500/4202/23.08.2018г. и изх.№ 02-240-6500/4202 от 15.05.2020г обуславя извод, че второто писмо е порочно до най-високата степен на незаконосъобразност, а именно нищожност, която следва да бъде обявена.

 

           Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предл.1 от АПК Старозагорският административен съд 

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНО по жалба от П.И.Щ. ЕГН ********** *** Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по мярка 214”Агроекологични плащания” от програмата за развитие на селските райони 2007-2013г за кампания 2015г изх.№ 02-240-6500/4202 от 15.05.2020г на Заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие”- Разплащателна агенция.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: