Решение по дело №791/2023 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: 11
Дата: 10 януари 2024 г.
Съдия: Радослава Маринова Йорданова
Дело: 20231840200791
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 11
гр. Ихтиман, 10.01.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ИХТИМАН, ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на осемнадесети декември през две хиляди двадесет и
трета година в следния състав:
Председател:Радослава М. Йорданова
при участието на секретаря Лиана Цв. Тенекева
като разгледа докладваното от Радослава М. Йорданова Административно
наказателно дело № 20231840200791 по описа за 2023 година
Производството е по чл. 58д-63д ЗАНН.
В. Г. М. ЕГН ********** от гр. Ихтиман е обжалвал наказателно постановление №
788/08.03.2022 г. Директора на РДГ-София, с което на основание чл. 257, ал. 1, т. 1 ЗГ му са
наложени две глоби от по 300 лева.
В жалбата се твърди, че издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно,
тъй като не е извършил посоченото в него административно нарушение.
Въззиваемата страна в писмено становище оспорва жалбата.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните писмени и гласни доказателства,
поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:
На 26.10.2021 г. служители на РДГ София в присъствието на представител на
Общинското горско предприятие извършили проверка по подотдели 447ц и 447ф, общинска
горска територия в землището на с. Черньово, общ. Ихтиман. При проверката е
констатирано, че в подотдел 447ц е извършена сеч на дървета – зимен дъб и цер, равняващи
се на 2 куб. м, които не са маркирани с контролна горска марка и е имало новоизградени
тракторни пътища с ширина 4 метра и дължина 130 метра, които не са били отбелязани в
одобрения технологичен план. В подотдел 447ф е извършена сеч на дървета от зимен дъб и
бук, равняващи се на 10куб м, които не били маркирани с контролна горска марка и също е
имало новоизградени тракторни пътища с ширина 4 метра и обща дължина 250 метра, които
не са били отбелязани в одобрения технологичен план.
От приложеното допълнително споразумение № 8/01.01.2021 г. към трудов договор №
14/03.06.2008 г. се установява, че В. Г. М. работи като ръководител участък, горско
стопанство при Общинско горско предприятие – Ихтиман.
Съгласно Заповед № 14/29.03.2021 г. на директора на ОГП-Ихтиман горско
стопанския участък, обхващащ подотдели 447ц и 447ф в ОУ „Стамболово“ са зачислени на
ръководителя на ГУ В. М..
1
Въз основа на проверката и представените от ОГП писмени доказателства на
09.11.2021 г. бил съставен АУАН № 788/2021 г. срещу В. М. в качеството му на лице по чл.
188, ал. 1, т. 3 ЗГ за това, че не е изпълнил служебните си задължения, а именно да опазва
поверените му територии от незаконни ползвания и увреждания, вследствие на което е
извършена сеч на 36 броя дървета от дървесен вид бук, цер и зимен дъб, немаркирани с
КГМ с общ обем 12 куб. м в подотдели 477ц и 477ф в землището на с. Черньово, общ.
Ихтиман и е допуснал изграждането на извозни временни горски пътища с обща дължина
380 линейни метра и ширина 4 метра, които не са отразени в одобрения технологичен план,
което представлява нарушение на 257, ал. 1, т. 1 ЗГ.
Впоследствие е издадено и НП № 788 от 08.03.2022г. на Директора на РДГ- София, с
което на В. М. за допуснатите нарушения в подотдел 447ц и 447ф в землището на с.
Черньово са наложени на основание чл. 257, ал. 1, т. 1 ЗГ глоби от по 300 лева.
Описаната фактическа обстановка се установи от показанията на актосъставителя Е.
А., свидетелите П. Д. и М. В. и С. К., както и от писмените доказателства, приобщени по
реда на чл. 283 НПК - констативни протоколи № 008488, 008489, 008490 от 26.10.2021г,
Допълнително споразумение № 8/01.01.2021г. към тр.д. № 14/03.06.2008г., Заповед №
14/29.03.2021г.; доклад с рег. № РДГ14-10636/16.11.2021г.; позволителни за сеч № 0589352 и
№ 0589343, издадени на „*“ ЕООД, технологичен план на отдел 447, подотдел „ф“ и „ц“,
Заповед № РД № 49-199 от 16.05.2011 г. на Министъра на земеделието и храните.
От представените по делото болнични листа се установява, че В. М. е бил в отпуск
поради временна неработоспособност в периода 19.02.2021- 09.03.2021 г., 05.03.2021 -
19.03.2021 г., 20.03.2021 - 03.04.2021 г., 04.04.2021-13.04.2021 г.
С оглед установеното от фактическа страна съдът достигна до следните правни изводи:
Настоящият състав приема, че при съставяне на АУАН и при издаване на НП не са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които водят до опорочаване
на процедурата по установяване и наказване на извършването на административното
нарушение, за което на жалбоподателя е наложено съответно наказание.
Съгласно чл. 188, ал. 1, т. 3 ЗГ предотвратяването и установяването на нарушения в
горските територии се извършва от служители, назначени от общините - собственици на
гори - за горските територии - тяхна собственост. От своя страна чл. 190, ал. 2, т. 1 ЗГ
предвижда, че функциите по опазване на горските територии, независимо от тяхната
собственост, се възлагат на лица с лесовъдско образование, които опазват поверените им
горски територии от незаконни ползвания и увреждания.
В санкционната разпоредба на чл. 257, ал. 1, т. 1 ЗДГ е предвидена глоба от 300 до 5000
лв., ако не е предвидено по-тежко наказание, за длъжностно лице или лице, упражняващо
лесовъдска практика, което не изпълни или изпълни несвоевременно задължения или
контролни правомощия, възложени му по този закон, подзаконовите актове по прилагането
му, както и решения и предписания, основани на тях.
В случая от представения по делото допълнително споразумение към трудов договор
се установи, че В. М. е работел като ръководител участък в общинското горско предприятие
- Ихтиман, на което е възложено стопанисването на горските територии, собственост на
община Ихтиман. В служебните задължения на жалбоподателя е влизало опазването на
горските територии – общинска собственост.
Установено е, че в горски участък, за който М. отговаря съгласно Заповед №
14/29.03.2021 г. на директора на ОГП-Ихтиман, в два подотдела е била извършена сеч на
дърва, без същите да са били маркирани с контролна горска марка и е имало изградени
тракторни пътища, които не са били отразени в одобрения технологичен план.
Според настоящия състав правилно и законосъобразно е била ангажирана
2
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за това, че е допуснал
извършването на сеч на немаркирани 36 броя дървета, като по този начин не е опазил
поверената му горска територия от незаконни ползвания и увреждания.
Ползваният от жалбоподателя продължителен отпуск поради временна
неработоспособност не може да изключи отговорността му, доколкото при завръщането си
той не е проверил надлежно поверените му поотдели и не е констатирал извършената сеч на
немаркирани дървета, с което не е изпълнил служебните си задължения.
По отношение на второто констатирано нарушение - за това, че е допуснал
изграждането на тракторни пътища в подотдели 447ц и 447ф без същите да са нанесени в
технологичния план, съдът приема, че също не изпълва състава на деянието по чл. 257, ал. 1,
т. 1 ЗГ и чл. 190, ал. 2, т. 1 ЗГ, вр. чл. 188, ал. 1, г. 3 ЗГ
Съгласно чл. 53 от Наредба № 8 от 05.08.2011 г. за сечите в горите технологичният
план по се изготвя от лице, регистрирано в публичния регистър за упражняване на
лесовъдска практика, и се одобрява от лицата по чл. 108, ал. 1 от Закона за горите. При
необходимост от изменение на одобрения технологичен план се изготвя и одобрява нов.
След като нарушението е извършено в общинска горска територия, то съгласно чл. 108, ал.
1, т. 2 ЗГ това е оправомощено от кмета на съответната община или от управителя на
общинската горска структура по чл. 181, ал. 1, т. 1 лице с висше лесовъдско образование,
регистрирано в публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика.
От друга страна разпоредбата на чл. 12б, ал. 1, т. 7 от Наредба №1 от 30.01.2012г. за
контрола и опазването на горските територии, лицата по чл. 108, ал. 2 ЗГ (вписаните в
публичния регистър за упражняване на лесовъдска практика) след получаването на
позволителното за сеч са длъжни да следят за спазването на одобрения технологичен план и
противопожарните норми и мерки при добива на дървесина.
От нормативната уредба е видно, че за лицата по чл. 188, ал. 1, т. 3 ЗГ няма въведени
задължения да следят за спазването на технологичния план при издадено позволително за
сеч, или пък да одобряват или да внасят изменения в този технологичен план.
Това обстоятелство обаче не се отразява на крайния изход от производството, след като
се установи, че жалбоподателят допуснал извършването на сеч на немаркирани дървета,
което представлява самостоятелно нарушение на задълженията му по Закона за горите.
В този смисъл според настоящия състав правилно и законосъобразно е била
ангажирана административнонаказателната отговорност на М. за извършването на
административни нарушения в два от поверените му за опазване подотдела и на основание
чл. 257, ал. 1, т. 1 ЗГ са му наложени административни наказания в минималния, предвиден
от закона размер, поради което и наказателното постановление следва да бъде потвърдено.
Водим от изложеното, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 788/08.03.2022 г. на Директора
на РДГ - София.
Решението може да се обжалва с касационна жалба по реда на АПК пред АдмС–
София област в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Ихтиман: _______________________
3