РЕШЕНИЕ
№ 355
гр.
Монтана 18 юли 2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – МОНТАНА, ТРОЕН АДМИНИСТРАТИВЕН СЪСТАВ
в публично заседание на 12.07.2019 г. в състав:
ЧЛЕНОВЕ:
СОНЯ КАМАРАШКА
РЕНИ ЦВЕТАНОВА
при
секретаря ПЕТЯ ВИДОВА в присъствието на Прокурор ГАЛЯ АЛЕКСАНДРОВА, като
разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА
адм.д. № 196 по описа на АдмС Монтана за 2019 г., за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по чл.185 и
следващите АПК.
Образувано е по протест на ОКРЪЖНА ПРОКУРАТУРА – МОНТАНА, депозиран чрез
прокурор Камелия Цветкова, против текста на чл. 2, ал. 1, В ЧАСТТА „... и
Разрешение за разкопаване, издадено от Кмета на Община Чипровци или
упълномощено от него лице“; чл. 2, ал. 2, ал. 3 и ал. 4; чл. 3, ал. 2, ал. 3,
ал. 4 и ал. 5; чл. 5, ал. 1, В ЧАСТТА „... разрешението за разкопаване“; чл.
10, ал. 1, В ЧАСТТА „Разрешението за разкопаване“ и чл. 10, ал. 5 от Наредба за
реда и условията за разкопаване на благоустроени общински терени и зелени площи
при извършване на строителни и монтажни работи на елементи на техническата
инфраструктура на територията на Община Чипровци /Наредбата/.
Протестиращият
Прокурор твърди незаконосъобразност на оспорените текстове, поради
противоречието им с акт от по-висока степен. Твърди, че оспорените текстове
противоречат на нормите на ЗУТ и конкретно на чл. 72 и чл. 74 от този закон. ЗУТ не предвижда издаването на индивидуален административен акт „разрешението
за разкопаване“, каквото е въведено в местната Наредба, като същевременно
органът, който издава този акт е Кметът на Общината, който е различен от
законодателно овластените органи по разрешение на строителството или издаването
на такъв акт е недопустимо. Отделно от това ЗМДТ не въвежда като правно
основание заплащането на такса, свързана с издаването на разрешение за
разкопаване. Таксата е възмездна форма на потребление на публична услуга. Видът
на тези услуги и на тези, които се извършват срещу заплащане е въпрос на
политика на държавата. След като в закон не е предвидена услуга свързана с
издаването на разрешение за разкопаване, то определянето на такса/депозит за
такъв вид услуга се явява незаконосъобразно. Противоречието на оспорените
текстове попадат в основанието по смисъла на чл. 146, т. 4 от АПК. Моли
присъждане на деловодни разноски.
С
писмено становище, към което са представени допълнителни решения на Общински
съвет Чипровци, Прокурор Камелия Цветкова счита, че оспорените текстове са
действащи и към настоящия момент, тъй като с Решение № 747 от
Протокол № 53/21.01.2015 г. е отменено изцяло Решение № 723 от Протокол № 52/17.12.2014
г. на Общински съвет Чипровци, с последното е приета Наредба за реда и условията
за разкопаване на благоустроени общински терени и зелени площи при извършване
на строителни и монтажни работи на елементи на техническата инфраструктура на
територията на Община Чипровци и е приет нов текст на цитираната Наредба. С
последващо Решение № 837 от Протокол № 58/18.03.2015 г. също е отменено изцяло Решение
№ 747 от Протокол № 53/21.01.2015 г. на Общински съвет Чипровци, с което е
отменено Решение № 723 от Протокол № 52/17.12.2014 г. на Общински съвет
Чипровци.
В с.з. протестът изцяло се поддържа
от прокурор Галя Александрова, като моли отмяна на оспорените текстове от
цитираните разпоредби, поради противоречието им с цитираните материалноправни
разпоредби от по-висока степен и присъждане на направените в производството
разноски.
Ответникът
по оспорването – Общински съвет Чипровци не ангажира становище по делото.
Настоящият
съдебен състав, като прецени събраните по делото доказателства, становищата на страните и след служебна проверка на
нормативния акт, съдържащ протестираните
норми в съответните им части, съгласно разпоредбата на чл. 168 от АПК, приема за установено следното:
Касае
се до оспорване на разпоредби от подзаконов нормативен акт, издаден от орган на
местно самоуправление, който подлежи на безсрочно оспорване, съобразно разпоредбата
на чл. 187, ал. 1 от АПК. Оспорването е направено чрез Протест на Окръжна
прокуратура, съобразно правомощията визирани в чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК и в
защита на обществения интерес, поради което Протестът се явява подаден от
надлежна страна и в съответния законов срок.
По
отношение действието на оспорените разпоредби, настоящият приема, че с отмяната
изцяло на Решение № 747 от Протокол № 53/21.01.2015 г., с Решение № 837 от
Протокол № 58/18.03.2015 г., се отменя и отмяната на Решение № 723 от Протокол
№ 52/17.12.2014 г. на Общински съвет Чипровци, с което първоначално е приета
Наредба за реда и условията за разкопаване на благоустроени общински терени и
зелени площи при извършване на строителни и монтажни работи на елементи на
техническата инфраструктура на територията на Община Чипровци. След като
въпреки извършената отмяна на приетата с Решение № 723/2014 г. цитирана
Наредба, така постановената отмяна е отменена с ново Решение № 837/2015 г. на
Общински съвет Чипровци или Наредбата продължава да действа, с оглед на което
оспорването се явява допустимо за разглеждане по същество.
Оспорената
Наредба е издадена на основание чл. 21, ал. 2 на ЗМСМА и чл. 72 и чл. 74 на ЗУТ, от компетентен орган и с необходимото мнозинство. С оглед извършване на
съдебен контрол по спазване на процесуалните изисквания на закона, с
определение от 08.05.2019 г. на ответната страна са дадени указания за
представяне на доказателства, установяващи обстоятелствата визирани в чл. 28 от
ЗНА, по които указания са ангажирани доказателства, въз основа на които съдът
приема, че при приемането на Наредбата не са допуснати съществени процесуални
нарушения.
Съгласно
чл. 76, ар. 3 от АПК - Общинските съвети издават нормативни актове, с които
уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен обществени отношения
с местно значение.
С
текстовете на разпоредбите, предмет на Протеста на Прокурор при ОП Монтана, се
урежда издаването на разрешение за разкопаване и внасянето съответно на депозит
и такса за издаване на такова разрешение, какъвто акт Законът за устройство на
територията /ЗУТ/ не предвижда. В тази връзка текстовете на чл. 72 и 74 на ЗУТ
не делегират правомощия на местните органи да извършват уреждане на този род
обществени отношения. При тази нормативна уредба, настоящият състав намира, че
при изричната и императивна регламентация в закона, без на общинския съвет, в
качеството му на местен орган, да му е предоставена компетенция и възможност за
уреждане, респ. доуреждане на този род обществени отношения, последният
недопустимо е предвидил в приетата Наредба издаването на акт, с наименование „Разрешение
за разкопаване“. След като издаването на такъв акт е недопустимо, то и определянето
на такса, респ. депозит за неговото издаване също се явява недопустимо и е в
противоречие с норми на нормативен акт от по-висока степен.
С оглед
на гореизложеното, подаденият
протест се явява основателен и следва да бъде уважен изцяло. Оспорените
текстове се явяват незаконосъобразни, поради противоречието им с чл. 72 и 74 от ЗУТ - отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 4, във връзка с чл. 196
от АПК.
При този изход на спора и при
своевременно направено искане на Окръжна
прокуратура Монтана, следва да й бъдат присъдени направените в производството
разноски в размер на 20.00 /двадесет/ лева за публикуване на оспорването в ДВ,
които се платят от бюджета на Община Чипровци, съгласно разпоредбата на чл.
143, ал. 1 от АПК.
Водим от гореизложеното и на основание чл.
193, ал. 1, във връзка с чл. 146, т. 4 от АПК
съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ
по протест на Окръжна прокуратура Монтана
чл. 2, ал. 1, В ЧАСТТА „... и Разрешение за разкопаване, издадено от Кмета на
Община Чипровци или упълномощено от него лице“; чл. 2, ал. 2, ал. 3 и ал. 4;
чл. 3, ал. 2, ал. 3, ал. 4 и ал. 5; чл. 5, ал. 1, В ЧАСТТА „... разрешението за
разкопаване“; чл. 10, ал. 1, В ЧАСТТА „Разрешението за разкопаване“ и чл. 10,
ал. 5 от Наредба за реда и условията за разкопаване на благоустроени общински
терени и зелени площи при извършване на строителни и монтажни работи на
елементи на техническата инфраструктура на територията на Община Чипровци.
ОСЪЖДА Община
Чипровци да заплати на Окръжна прокуратура Монтана сумата от 20.00 /двадесет/ лева деловодни
разноски в производството по адм.д № 196/2019 г. по описа на Административен
съд Монтана.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване чрез АдмС - Монтана пред ВАС-София в 14-дневен срок от
уведомяване на страните, на които на основание чл.138 от АПК да се изпрати
препис от същото.
РЕШЕНИЕТО
да се
обнародва след влизането му в
сила по начина, по който е обнародвана Наредбата и влиза в сила от деня на
обнародването му /чл. 194 от АПК/.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.