Решение по дело №10031/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 март 2022 г.
Съдия: Георги Колев Чемширов
Дело: 20227060710031
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№37


гр. В. Търново, 07.03.20
22г.


В ИМЕТО НА НАРОДА

 


Административен съд – Велико Търново, в съдебно заседание на двадесет и пети февруари две хиляди двадесет и втора година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ГЕОРГИ  ЧЕМШИРОВ

ЧЛЕНОВЕ:

 ДИАНКА  ДАБКОВА

 КОНСТАНТИН  КАЛЧЕВ

 

 

при секретар

М.Н.

и с участието

на прокурора

В.К.

изслуша докладваното

от съдия

ЧЕМШИРОВ

по касационно наказателно-административен характер дело №10031 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2022г.

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. с чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба, подадена от ***М. К., в качеството му на пълномощник на „Гармент БГ“ ООД от гр. В. Търново, срещу Решение №618/17.12.2021г. по АНД №427/2021г. по описа на Великотърновския районен съд, с което решение е потвърдено Наказателно постановление №05/26.02.2021г. на директора на РИОСВ – В. Търново, с което на касатора за нарушение по чл. 22, ал. 4 от Наредба №1/04.06.2014г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и за реда за водене на публични регистри, издадена от министъра на околната среда и водите, на основание чл. 135, ал. 1, т. 1 от Закона за управление на отпадъците/ЗУО/ е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв. Релевират се оплаквания за неправилност на съдебното решение поради нарушение на закона и съществени процесуални нарушения – касационни основания по смисъла на чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК, приложими в производството по силата на препращащата разпоредба на чл. 63в от ЗАНН. Претендира се отмяна на решението на районния съд и постановяване на друго по същество от касационната инстанция, с което да бъде отменено обжалваното наказателно постановление, както и присъждане на разноски по производството.

Ответникът по жалбата – РИОСВ – В. Търново, не е взел становище по нея.

Представителят на Окръжна прокуратура – В. Търново заема становище са основателност на подадената жалба и за неправилност на обжалваното съдебно решение.

 

Административният съд – В. Търново, като прецени допустимостта на жалбата и наведените в нея касационни основания, съгласно чл. 218 от АПК, приема за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК, приложим в производството по силата на препращащата разпоредба на чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна.

 

С Решение №618/17.12.2021г. по АНД №427/2021г. състав на Великотърновския районен съд е потвърдил Наказателно постановление  За да постанови като правен резултат потвърждаване на наказателното постановление съдът е приел, че нарушението и нарушителя са безспорно установени, при издаването на наказателното постановление и не са допуснати нарушения на процесуалните правила.

Така постановеното съдебно решение е неправилно.

 

От фактическа страна по делото е било безспорно установено, че дружеството касатор, като лице, което се явява получател по внос на отпадък с код 20 01 10, не е изпълнило задължението си по чл. 22, ал. 4 от Наредба №1/04.06.2014г. на МОСВ за изпрати в посочения в разпоредбата срок до РИОСВ – В. Търново копие на попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент /ЕО/ №1013/2006г. Административнонаказващият орган и въззивният състав са приели, че това е следвало да стане в срок до 0,00 часа на 27.01.2021г., а изискуемият формуляр е изпратен на 28.01.2021г. За извършеното нарушение на касатора е наложена санкцията по чл. 135, ал. 1, т. 1 от ЗУО в минималния размер.

Единственото възражение, с което се сезира касационната инстанция, се свежда до съображения за неправилно приложение  на закона, тъй като е последвала нормативна промяна в чл. 22, ал. 4 на Наредба №1/2014г., като е изменено задължението, за неизпълнение на което е санкциониран касатора. Това според касатора обуславяло приложението на по-благоприятния за него закон, което като правна последица следва да води да отмяна на обжалваното решение и потвърденото с него наказателно постановление. Оплакването съдът намира за основателно.

Съобразно чл. 3, ал. 2 от ЗАНН, ако до влизане в сила на НП последват различни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Настоящият състав намира, че новата редакция на разпоредбата на чл. 22, ал. 4 от Наредба №1/2014г., обн. ДВ бр. 82/2021г., в сила от 01.10.2021г., съдържа също задължение за изпращане на попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент /ЕО/ №1013/2006г. до РИОСВ по местоназначение на отпадъците, но визира по-различен режим относно срока за изпълнение. В разпоредбата на чл. 22, ал. 4 от Наредба №1/2014г./ред ДВ бр. 30/2020г., в сила от 31.03.2020г./ се изисква лицата, уреждащи превози за или внос в Република България на отпадъци по Регламент /ЕО/ №1013/2006г. и получателите на отпадъци в случаите, за които не се изисква нотификация, да изпращат до РИОСВ по местоназначение на отпадъците по електронна поща не по-късно от деня на натоварване копие на попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент /ЕО/ №1013/2006, подписан в поле 12. От своя страна новата редакция на чл. 22, ал. 4 от тази наредба /обн. ДВ бр. 82/2021г., в сила от 01.10.2021г./ изисква в случаите, за които не се изисква нотификация за превози на отпадъци за или внос в Република България по Регламент (ЕО) № 1013/2006, да се изпраща по електронна поща до РИОСВ по местоназначение на отпадъците не по-късно от един ден от деня на натоварване копие на попълнен формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) №1013/2006, подписан в поле 12 от лицата, уреждащи превози, или копие на попълнен формуляр по образец съгласно приложение №52 от получателите на отпадъците. Налице е разлика в началния момент на срока, в който следва да се изпълни задължението. Настоящият състав намира, че новата редакция се явява по-благоприятен за нарушителя закон, тъй като визира различен /в случая по-дълъг/ срок за изпълнение на задължението на касатора. Ако се приложи този срок, с оглед констатираното забавено изпълнение на задължението, то задължението би било спазено, респ. няма да е налице нарушение по чл. 22, ал. 4 от Наредба №1/2014г.

 Тези обстоятелства обосновават приложимостта на по-благоприятния административнонаказателен закон по смисъла на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН и изключват общото правило на ал. 1 за действието на нормативния акт към момента на извършване на нарушението. Принципът за всяко нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила при извършване на нарушението, не означава, че ако впоследствие законът е отменен и последва констатиране на извършване на нарушение, трябва да се приложи предвидената санкция по отменения закон, ако в последващия закон деянието вече не е квалифицирано като нарушение, водещо до ангажиране на отговорността на субекта. С отпадане на деянието като нарушение, законодателят е презюмирал, че такива дейния са с ниска обществена опасност, поради което същите вече не следва да се квалифицират като административни нарушения. В конкретния случай при приложението на по-благоприятния закон няма да е налице нарушение, което да се санкционира по чл. 135, ал. 1, т. 1 от ЗУО, поради което наказателното постановление следва да се отмени.

При този изход на делото в полза на касатора следва да се присъдят направените и доказани в процеса разноски, представляващи заплатен адвокатски хонорар в претендирания размер от 150 лв.

Водим от горното и на основание чл. 63в от ЗАНН, вр. с чл. 221, ал. 2, пр. ІІ и чл. 222, ал. 1 от АПК, Административния съд – В. Търново

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Решение №618/17.12.2021г. по АНД №427/2021г. на Великотърновския районен съд, с което е потвърдено Наказателно постановление №05/26.02.2021г. на директора на РИОСВ – В. Търново и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ наказателно постановление №05/26.02.2021г. на директора на РИОСВ – В. Търново, с което на „Гармент БГ“ ООД за нарушение по чл. 22, ал. 4 от Наредба №1/04.06.2014г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и за реда за водене на публични регистри, издадена от министъра на околната среда и водите, на основание чл. 135, ал. 1, т. 1 от ЗУО е наложена „имуществена санкция“ в размер на 2 000 лв.

ОСЪЖДА РИОСВ – В. Търново да заплати на „Гармент БГ“ ООД от гр. В. Търново разноски по делото в размер на 150/сто и петдесет/ лв.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

 

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ :  1.

 

 

 

 

                                                                                         2.